Елиа в страната на танците

Елиа в страната на танците

© "Eдно"



Елиа Лилова е културолог и културен мениджър по образование и призвание. Животът й е постоянна вихрушка от задачи и проекти. С танците като практика се сблъсква още като малка, но казва, че това е много дълга история.


Авантюрата й със съвременния танц започва през 2008 година и е любов от пръв поглед. Тогава е първото издание на Sofia Dance Week и вече 8 години с този фестивал са неразделни. "Дневник" публикува интервю с нея от електронното списание Undertheline.net.


Казват, че първите седем години са най-важни. Какво научихте за вашите 7?
- Научих, че колкото и опит да имаш, той просто не е достатъчен, защото много грешки имат злочестата съдба да се повтарят и да бъдат допускани отново и отново. Научих също, че най-важното нещо в подготовката и организирането на едно събитие е екипът.




И може би най-болезненият урок – дори когато си убеден и вярваш, че събитието ти е страхотно и предлагаш невероятно съдържание, ако публиката не го иска и не се идентифицира с него, независимо колко усилия полагаш – маркетинг, комуникация и пр., просто не се получава…


Какво успяхте да възпитате у публиката си?
- Не знам дали точната дума е възпитание, но сякаш през годините успяхме да привикнем хората да очакват от програмата ни нещо неочаквано, което ще ги изненада, ще ги предизвика и което ще могат да отнесат в мислите си.


Кое е любимото ти издание досега?
- Не бих казала, че имам любимо издание. Всяко е много различно и ярко. Определено много силен сантимент изпитвам към първото издание. С голямо очакване и страст работя и по тазгодишното и, току виж, то да ми стане любимо.


С какво това ще надскочи предишните?
- Определено тазгодишната програма е една от най-силните на One Dance Week в цялата му 8-годишна история. За първа година всички спектакли от селекцията са обединени от обща тема и тя е съпротивата на съвременния танц към статуквото, предразсъдъците и нормалността.


Всичките 7 компании, които пристигат в Пловдив тази година, са наистина едни от най-интересните и награждавани в жанра съвременен танц в момента, а спектаклите от програмата са в афишите на всички големи световни форуми за танц.


Коя е най-трудната част от организацията?
- Организацията на такъв голям фестивал е изключително трудоемка и изисква търпение и упоритост. Започва се, разбира се, с идея, с тема. После следва подборът на спектакли и компании, договаряне на условия, намиране на пролука в заетите им графици и фиксиране на дати. Безкрайното попълване на апликации към различни международни финансиращи организации е следващата важна стъпка.


И, изминал ли си пътя дотук, остава забавната част, или поне за мен е такава, т.е. "фестивалното" – екшън, логистика, борба с графици, технически компромиси, продажба на билети… Но сега като се замисля, за мен най-голяма загадка и съответно трудност си остава публиката и нейното спечелване и привличане в залите.


Как реагират най-малките на детския модул?
- За съжаление тази година в програмата няма детски модул и това е по финансови причини. Аз много вярвам в този модул, защото той освен спектакли, които са много по-различни от всичко, което се предлага като съдържание за деца в България, предлага и танцови ателиета. У много родители, които постоянно се чудят как да занимават децата си и да ги развиват физически и психически, винаги изниква идеята за танци и съответно първите асоциации са винаги балет, фолклор, латино и др. Фактически, чрез фестивала и неговата програма ние даваме възможност на родителите, по един много приятен начин, да пробват дали децата им биха се впуснали в едно такова приключение. Съвременният танц не е толкова взискателен от гледна точка на физически заложби, той е много по-свободен и отворен към всякаква телесност и възможности.


Между другото, обратната връзка от детското съдържание винаги е била много позитивна. Обожавам да наблюдавам детските ателиета за съвременен танц и желанието, с което децата участват. Тяхното въображение и психика са много по-свободни от тези на възрастните и по един много по-свободен и непринуден начин се впускат в импровизации, хореографии, танцови игри…


Кой е гвоздеят на програмата тази година?
- Няма такъв. Това са едни много различни девет спектакъла. Това е и стратегията ни – да програмираме съдържание, което да показва богатството на жанра съвременен танц чрез най-интересните и актуални феномени от световната сцена. Всеки спектакъл носи своя собствена чувствителност. За хората, които искат нещо по-дълбоко, чувствено, психологически-ориентирано, веднага мога да препоръчам спектакъла КВАРТЕТ на Раймунд Хог на 26 октомври и ЗАТЪМНЕНИЕ на Филип Сер, който ще се играе на 31 октомври и 1 ноември.


Ако пък ви се гледа нещо по-експериментално, наситено с артистичен чар и фриволност, то спектакълът на Тражал Харел – (М)ИМОЗА е за вас. Социалност, политичност и силно въздействие може да получите на 23 и 24 октомври със спектакъла РАЗОБЛИЧИТЕЛИ на FARM IN THE CAVE, който между другото, е създаден по истински случай, и от двете миниатюри на MPTA, които ще бъдат показани на 28 октомври.


Би ли продуцирала танцови спектакли?
- ЕДНО зад гърба си има само една танцова копродукция. Собствени продукции все още нямаме, но пък с този въпрос стреляш направо в мечтата ми. Искрено се надявам следващата година да имам друг отговор на този въпрос.


А иначе какво е да продуцираш?
- Огромна отговорност. Всеки акт на изкуство трябва да е силно отговорен към обществото и публиките.


Кое е най-трудното?
- Най-трудното е да намериш екипЪТ – хората, с които да работиш в синергия, да обменяте информация с една дума, да се подкрепяте и поддържате и в най-прецаканите и трудни моменти. Екипът е най-безценното. Всичко останало може да се сбори.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Раковски
    Раковски
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Повърнах след като погледнах публикуваното видео. Защо не предупреждавате бре дневници?

  2. 2 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 515 Неутрално

    "просто не се получава…" .........





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK