Испанска гала с Мануел де Фая и Еструна

Испанска гала с Мануел де Фая и Еструна

© Джаз Плюс



Два концерта в една вечер ще имаме шанса да съпреживеем на 5 декември (събота). В зала 1 на НДК от 19 ч. най-напред ще видим балетната адаптация за оркестър и фламенко група. А след това и уникалния проект Еструна. Първа част е озаглавена:


Фламенкото вдъхновява класиката


Пред нас ще се осъществи музикален диалог между камерен оркестър и фламенко ансамбъл, подкрепени от фламенко вокал и танц.
А където има фламенко, там е наситено с любов, страст и огненост. Дълбока чувственост и пиршество от емоции. Всичко е изразено/намираме в шедьовъра "Любовна магия" от Мануел де Фая. А тази, е юбилейната стотна година от нейната премиера през 1915. Музиката на испанския композитор, с неповторимите фламенко вокали на артистите Росио Басан и Патрисия Гереро, танца на Давид Перес, китарата на Дани де Морон, перкусията на Агустин Диасера и оркестър Симфониета "София", този път под диригенството на маестро Йорг Бирханс (Германия), ще ни хвърлят в един друг свят. Ще ни разкажат за невъзможната любов на Кандела и Кармело, за омагьосаната любов, за любовта след смъртта, за истинската любов.




Каква е историята на създаването на "Любовна магия"?


Един от най-обичаните испански композитори Мануел де Фая е страстен почитател и защитник на испанския фолклор и традиционна музика, която е постоянен извор на неговото вдъхновение. Разочарован от апатичното отношение към традицията в собствената си страна, творецът отива в Париж. Там се сприятелява с Дюка, Равел, Дебюси и Форе, които го насърчават да напише Siete canciones españolas (Седем испански песни). От своите ментори композиторът попива всичко, свързано с френския импресионизъм, и го прилага в оркестрациите си, като влива богатата изразност на жанра. Но неговата душа и музикалните му стремежи, дори в Париж, са свързани с танцовата музика на Испания, от която де Фая майсторски извлича най-доброто и го комбинира с двете си други "големи страсти" – импресионизма и нео-класицизма.


Испанска гала с Мануел де Фая и Еструна

© Джаз Плюс


След 7 години в Париж, в навечерието на Първата световна война, творецът се завръща в Мадрид. Там легендарната танцьорка Пастора Империо му възлага да напише песен и танц специално за нея, което прераства в пълнокръвна история, базирана на магически легенди и фолклорни разкази на майка й Ла Мехорана, облечена в сценария на Грегорио Сиера. Така се ражда творбата El amor brujo – Любовна магия за камерен оркестър от 15 души и фламенко глас, чийто 100-годишен юбилей честваме през тази година. Премиерата е на сцената на Театро Лара в Мадрид през април 1915 г.


Творбата е с подчертан фламенко характер, като даже много от песните са на андалуски цигански диалект. Музиката съдържа неповторимо красиви, запомнящи се и оригинални моменти. Който веднъж е чул  "Danza ritual del fuego", "Canción del fuego fatuo" или "Danza del terror" вече има отпечатък с тази музика в душата си. Това е едно от вечните и разпознаваеми произведения, заради специфичното испанско звучене и гениалната разработка на Мануел де Фая.


Впоследствие композиторът доразвива идеята, като дообогатява първоначалната версия и прераства в балетната сюита, която познаваме днес. През 1925 г. балетът е изигран за първи път, като декорите и сценографията са дело на Пабло Пикасо.


Сюжетът на произведението е основан на легенди и предания от андалуския фолклор – главната героиня Кандела още в своето детство е обещана от баща си на друго момче, макар че симпатиите й клонят към съседското дете, Кармело. След като пораства Кандела се омъжва за онзи, на когото е била обещана. Неверен и безцеремонен, нейният съпруг умира в любовна свада, но духът му обладава Кандела, която от този момент нататък няма мира и спокойствие (Danza del terror). Цялото село знае за любовната магия, която тегне над нея, но по-скоро се държи безразлично и представя младата жена за безвреме полудяла. Не след дълго самата Кандела разбира за изневярата на убития си съпруг. В този момент побеснява и решава да поеме риска да изгони духа от себе си чрез древния магичен огнен ритуал, за да заживее със своя любим Кармело (Danza ritual del fuego). За съжаление, духът остава загнезден в душата на Кандела. Затова двамата влюбени прибягнат до неизбежното – успяват да примамят истинският виновник за всичко, любимата жена на убития Хосе, Лусия. По време на нощния, граничещ с лудост танц на Кандела, духът се преселва и обладава любимата му приживе Лусия и с първия пробив на зората Кандела и Кармело са най-сетне свободни да се отдадат на своята любов. (Danza del juego de amor).



Напрегнатият край оставя у публиката желание да продължи пътя напред с двамата влюбени, които накрая се отърсват от оковите на своето минало и изплуват от омагьосаната нощ, за да се гмурнат в новия ден с първите лъчи на утрото. Камбаненият звън обещава триумфа на новия ден.
Втората част:


Българският фолклор вдъхновява фламенкото


на концертната програма "Испанска гала" е посветена на международния проект Еструна.
Когато преди три години се ражда идеята, звучи почти невероятно – съчетание между български фолклор и фламенко. Оттогава проектът е видян от над 10000 зрители в Испания на най-престижните фламенко фестивали – Suma Flamenca в Мадрид, на 63-я Festival de música y danza в Гранада, на La Noche blanca de flamenco в Кордоба, на La Bienal de Flamenco в Севиля, приет еуфорично и от критиката, и от публиката в родината на фламенкото.


Репертоарът на Еструна се простира от известни фламенко пиеси и български фолклорни песни, до оригинални композиции на участниците. Арканхел, един от водещите фламенко гласове на Испания, търси така наречената от него "съвършена хармония на българското хорово пеене" и я намира с помощта на невероятните млади певци от "Новите български гласове" с диригент Георги Петков. Китаристът Антонио Форчоне добавя етноджаз аранжименти.


Кои са Еструна?


Те са фламенко вокалът Арканхел, хор "Нови български гласове" под диригенството на Георги Петков, акустичната китара на Антонио Форчоне, фламенко китарата на Дани де Морон, басът на Хосе Мануел Посада Ел Попо, перкусията на Агустин Диасера. Групата събира традиционни мелодии от двата края на Средиземноморието като създава уникална смес.
Специално за концерта в София за първи път ще се включи и фламенко танцьорката Патрисия Гереро.


Концертът ще има и благотворителен характер, както обикновено в навечерието на Коледа и Нова година. Един лев от всеки билет ще бъде дарен за коледен подарък на дете с родител в затвора, като така се подпомага програмата Ангелска елха на "Пи Еф България – дружество за помирително правосъдие".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1531 Неутрално

    Блазе им на тези, които могат да се насладят на това изкуство.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  2. 2 Профил на pur6ing
    pur6ing
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Скив брато, един положителен на 70 минуса...
    Културата не започва с фламенкото и Де Фая...
    До коментар [#1] от "Jessika":

  3. 3 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Казва се де Фаля, Мануел!

  4. 4 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 374 Неутрално

    А фламенкото при де Фаля, се ограничава с първата песен в Любовна магия и викове и потропвания в Тривърхата шапка? Аромат на фламнеко има в почти всичките му произведения, но само аромат!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK