Симеон Венциславов, сценарист: Ще е добре да се създаде национална лотария за кино

Симеон Венциславов, сценарист: Ще е добре да се създаде национална лотария за кино

© Личен архив



В края на годината неизбежно идва времето за осмисляне на постигнатото и набелязване на целите за бъдещето. По традиция "Дневник" се обърна към няколко режисьори, продуценти, сценаристи и организатори на фестивали с въпроси за тяхната лична класация на 2015 г., в която българското кино навърши век, и за очакванията им към новата година. Отговорите им може да четете в специалната тема "Годината".


Симеон Венциславов е сценарист, половината от успешния тандем зад "Нанук" (заедно с познатия от "Отчуждение" Милко Лазаров), който тази година взе в Кан престижната награда на ScripTeast за най-добър сценарий от Централна и Източна Европа. Историята за възрастна двойка инуити ще бъде вторият пълнометражен филм на Лазаров, в копродукция с Франция и Германия. Проектът по сценарий на Венциславов "Дора" също бе награден на Гръцкия филмов фестивал в Лос Анджелис. В момента той работи заедно със Стефан Командарев върху следващия филм на режисьора "Съвместимост".​


Каква беше юбилейната 2015 г. за българското кино? 




- Година на необходима равносметка. Хубавото е, че се говореше много за българското кино, както игрално, така и документално. Дано само не забравим за рожденика веднага след празника.


Разделението на преди 89-та и след нея сякаш беше в полза на киното преди промените. Оттук трябва да се извадят важни изводи. Все пак силно се надявам, че скоро ще се говори за "българското кино след 2015 година". Време е за нова вълна, още повече, че се появяват все повече талантливи млади хора, които искат да я осъществят. 


Какво му пожелавате за 2016?


Да продължава да оформя своето лице в рамките на съвременната световна кинематография. Всеки голям успех на български филм, всяко старание да направиш нещо качествено, всяка отделена минута, стотинка и енергия в посока на оформянето на това лице, е в помощ, както на конкретния проект, така и на филмите, които предстои да се направят в следващите години.


Според мен връзката между кинообразованието и киноиндустрията в България е прекъсната и трябва да се потърсят възможности тя да се заздрави. Това ще е от полза за всички.


Положителна тенденция ще бъде, ако НФЦ започне да финансира повече филми, които да получават по-малко пари. Няма държава, която да продуцира само добри филми, но по-големия брой ще повиши шансовете за качествена "реколта".


Би било добре да се създаде Национална лотария за кино, подобно на тази в Обединеното кралство. Помислете си колко заглавия могат да се финансират по този начин.


Кои бяха за вас най-добрите филми на 2015 г. - български и чуждестранни?


- Трудно е да се изберат само няколко имена, но все пак, ето заглавията, които гледах през 2015 година и бих препоръчал: "Омарът" на Йоргос Лантимос, "Виктория" на Себастиан Шипер, "Царевичният остров" на Георгий Овашвили, "Мандарина" на Шон Бейкър, "Урок" на Петър Вълчанов и Кристина Грозева, Force Majeure на Рубен Йостлунд, Zvizdan на Далибор Матанич, "Моята майка" на Нани Морети... Може би пропускам нещо важно, но трябва да спра до тук, защото има още много.


Кои филми очаквате с нетърпение през 2016 г.?


На първо място Son of Saul на Ласло Немеш. Не успях да видя "Дийпан: съдба на бежанец" на Жак Одиар, което го прави един от очакваните от мен за 2016 г. "Карол" на Тод Хейнс, "Омразната осморка" на Тарантино и "Завръщането" на Иняриту са другите, за които се сещам веднага. 


Новата година предстои, а с напредването й ще се появят и бъдещите любопитни заглавия. Още през февруари ни очаква Берлинале, откъдето със сигурност, ще излезе нещо интересно.


Знам, че Константин Божанов, както и Петър Вълчанов и Кристина Грозева приключиха снимките на новите си филми, затова ги очаквам с интерес. 


Коя беше вашата лична книга, изложба, постановка, събитие от българския културен живот?


За мен Sofia Meetings е едно от най-важните събития за киноиндустрията в България. Тази година отново беше на ниво. За съжаление или не, повечето културни събития, които запомних от 2015 година, не се случиха в България – като изложбата на Антон Корбин, концерта на New Order и филмовите фестивали в Берлин, Кан и Пекин.


За книга... радвам се, че най-сетне Бен Окри излезе и на нашия пазар. Силно препоръчвам "Изгладнелият път".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2677 Весело
  2. 2 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    Щом може да има лотария за място в детската градина, какво пречи да има и за кинопродукции.

  3. 3 Профил на Н. Колев
    Н. Колев
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Досадно става вече всевъзможни "артисти" да претендират творческите им пориви да се финансират с обществени средства... Айде, лотарията поне е доброволно участие, макар подбудите да са с недотам културен и възвишен характер. Но да се ползват държавни субсидии за подобни неща (а за кино СЕ ползват) за мен е възмутително. Наскоро някаква популярна (с какво?) певица се оплакваше, че нямало достатъчно пари за концерти.
    Искам да ги видя такива рамо до рамо с който и да е представител на британската музикална индустрия или американското кино и да кажат, че са недооценени от малкия си и прост народ гении (обаче с държавна подкрепа ще станат световни звезди, нали).

  4. 4 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    Така е, нашите "творци" не обичат свободния пазар и филмовите компании, които искат срещу парите да има възвръщаемост, разбирай - гледаемост. Искат държавата да отдели едни петдесет милиона за кино на година, които да се раздават от "експертни комисии" от тяхната среда на принципа "аз на тебе - ти на мене", пък дали после някой извън тесния семеен и приятелски кръг на участниците ще го гледа филма - на кой му пука, нали парите са държавни. Само че тая свърши уважаеми - или ставате професионалисти и печелите пари с това което правите (тогава няма да имате проблем с финансирането), или се захващайте с нещо друго. Крайно време е държавата да спре да финансира с нашите пари скъпите хобита на разни елитисти, независимо дали става дума за изкуство или спорт, щото там е същото.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  5. 5 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2085 Неутрално

    Това ще бъде единствената смислена лотария.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  6. 6 Профил на world_citizen
    world_citizen
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Това въобще не е лоша идея, имайки предвид, че Бритиш лотъри подкрепя едни от най-добрите и качествени продукции. Рядко се подкрепят и финансират глупости.

    Набива се в очи винагионази хубава компания, май "Фокус ентертеймънт" се казва и Бритиш лотъри.

    Но затов се иска любов към киноизкуството и изкуството въобще.

    И комисията пред която се представят проекти, и която одобрява и финансира проектите трябва да е НЕЗАВИСИМА от НИКОЙ и от НИЩО, а единствено да се води от КАЧЕСТВАТА на проекта и обещанието за успех.

    Тоест: тази комися трябва да се оглавява от СУПЕРИНТЕЛКТУАЛЦИ в най-добрия смисъл на това понятие. Хора доказали се като автори, несвързани с политика, с грпи и групировки.

    Такъв тип хора у нас малко трудно ще се намерят предвид типа държава, нравествеността и традициите ни. Ние просто нямаме традиция в това да съществуват независими и необвързани с политика и групировки хора.

    От този тип хора няколко ставаха, но вече не са сред живите… От живите - кой?

    Някой, който живее и работи навън и е вкусил от западния начин на работа, честен е и не се влияе от "вуйчовци и владики"…

  7. 7 Профил на world_citizen
    world_citizen
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Но тя и държавата ни нехае… На Запад самата държавна лотария отделя процент от приходите за спорт, изкуство, за бедни, за различни проекти, предивид какво огромни ежеседмични постъпления влизат в хазните на националните лотарии…

    Даже човек сам може да избира когато си купи тото през интернет в съответната държава, къде, в коя област да отиде една част от цената на всеки лотариен билет или фиш.

    Но то затова се иска мисъл, човещина и далновидност от страна на държавните регулатори, а не нашенската балканска лакомия за мангизи и гушене до пръсване.

    И не само уж спорта, от който не виждам напоследък особени български постижения, за жалост...

  8. 8 Профил на aytep
    aytep
    Рейтинг: 424 Любопитно

    Колко много интересни и умни хора има в/от България! Здраве и спечели проекти им желая,с дълбок респект пред таланта и усърдието им напук на всичко!

    Яба-даба-ду
  9. 9 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Да го предложи на Пеевски.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    Ей все за субсидии плачат нашите "утвърдени" творци. У нас се снимат поне 20-30 чужди филма всяка година - как успяват да намерят финансиране?

    И после защо трябва да има субсидии за да има български режисьори или продуценти? То е същото като да плащаме субсидии за да има български металурзи (спомнете си за Кремиковци) или български машиностроители. Щом сме решили, че можем да оставим частния сектор да поеме едните, не виждам защо това да на стане и с другите. Аман от хленчене за субсидии.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  12. 12 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    [quote#2:"cinik"]Щом може да има лотария за място в детската градина, какво пречи да има и за кинопродукции.[/quote]Говорим за неща от съвсем различен характер. В единия случай се разпределя ограничен ресурс (местата в градините), а в другия случай се използва държавния монопол върху хазарта за да се разпределят субсидии между членовете на една гилдия. Най-близкия еквивалент са субсидиите за тютюнопроизводителите и зърнопроизводителите.

    Апропо, лотарията за детските гредини също е нелепа - и за това е ставало дума и преди. Но в случая става дума за нещо още по-нелепо.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  13. 13 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    А защо да няма лотария за подкрепа на тежко-болни и инвалиди? Или за подкрепа на талантливи учители?

    Има куп каузи, които според мен са по-достойни за подкрепа от полюциите на доморасли творци.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  14. 14 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    [quote#6:"world_citizen"]Бритиш лотъри подкрепя едни от най-добрите и качествени продукции[/quote]Нали не мислиш, че българския вариант ще подкрепя продукции от подобно качество?

    В ЮК киноиндустрията е огромна. Има много филмови училища и има голяма конкуренция. За всяка субсидия кандидатстват много проекти. И се подкрепят основно студентски и документални продукции.

    Голямата гилдия освен конкуренция създава условия за обективно оценяване. У нас гилдията се състои от 20-30 режисьори и още толкова продуценти. Всеки знае всеки. Трудно е да има конкурс без съмнения за шуробаджаначество или "ти на мен, аз на теб". Дори и журито да е международно пак изниква въпросът за ограничената конкуренция. В резултат ще се финансира халтура. Само защото е "наша".

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK