Захари Карабашлиев: И през 2015 Министерство на културата се прояви като ненужно

Захари Карабашлиев: И през 2015 Министерство на културата се прояви като ненужно

© Jeffrey Lamont Brown, Личен архив



В края на годината и началото за новата неизбежно идва времето за осмисляне на постигнатото и набелязване на целите за бъдещето. По традиция "Дневник" се обръща към писатели, издатели и преводачи, с въпроси за тяхната лична класация на литературната 2015 г. и за очакванията им към новата година. Отговорите им може да четете в специалната тема "Годината".


Поредицата завършва със Захари Карабашлиев - писател и главен редактор на издателство "Сиела".


Какво планувахте, но не ви остана време да прочетете/напишете през изминалата година?




- И тази година не успях да прочета "Щиглецът" на Дона Тарт, а исках. Не успях "При Тиберий" на Ник Тошес, "Младост" на Сорентино, не успях да прочета "Момичето от влака", за която чух добри отзиви, както и "Дете 44" на Том Роб Смит и много други. 


Четох ужасно много, голяма част неща, които предстои да излязат (или да не излязат), в резултат на което за пореден път забавих собствения си роман. Но прецених, че от това героите ми ще имат повече време един с друг насаме, преди да ги отдам на милостта на читателите.

Кои книги очаквате с нетърпение през 2016 г.?
- Очаквам романа на младия ни сънародник, който живее в Щатите - Мирослав Пенков, с работно заглавие "Жар-птица". Много българска, или по-скоро балканска история, развиваща се в Странджа планина. В нея имаме опак дядо, внук полуамериканец, търсещ корените си, забранена любов с мюсюлманско момиче, хайдушки истории, нестинари, черни щъркели…


Друга книга, която очаквам, е "Власт и съпротива" на Илия Троянов – един роман, проследяващ съдбите на двама приятели в България от 1944 г. почти до наши дни. Това заглавие беше едно от събитията в немско-езичния свят миналата година. 


Очаквам "Аз още броя дните" на победителя в реалити формата "Ръкописът" Георги Бърдаров, също романа "Убиец" на неговия подгласник Васил Панайотов. Очаквам с нетърпение продължението на политическия трилър "Къща от карти" от Майкъл Добс – "Да изиграеш краля" и, докато съм на темата със сериалите - съвсем скоро излиза романът "Бягството на Кери" - това ще е нещо специално за феновете на любимия ми сериал "Родина".


Очаквам  "Гневът и зората" – роман за тийнейджъри, вдъхновен от "1001 нощ", продължението на "Алената кралица", последния роман на автора на "Животът на Пи" Ян Мартел, озаглавен "Планините на Португалия",  излиза книгата на един от любимите ми рок-китаристи Джими Пейдж… Издаваме адски готини неща, а съм щастлив да споделя, че в България на литературната сцена нещата се размърдаха наистина много. 

Кое беше литературното събитие на 2015 г. - по света и у нас?
- Може би публикуваният след десетилетия първи роман на Харпър Ли. 

В България литературното събитие не беше книга, а идея, която получи своята реализация. Говоря за Центъра на книгата към НДК и клуб "Перото". За една година Светльо Желев и Мирослав Боршош успяха да свършат много и да отдадат заслуженото на книгата. В Центъра на книгата, книгата е Център. И това е страхотно. 
Едно друго и наистина важно литературно събитие щеше да бъде един нормативен акт, който уж до края на 2015 трябваше да осигури 8 милиона лева за книги за библиотеките в България. Това беше един поет, разписан и НЕИЗПЪЛНЕН от държавата ангажимент. С което Министерството на културата отново демонстрира неуважението си към книгата, към библиотеките, към достъпа до знание, както и към европейските разпоредби за осигуряване на достъп до знание. С което за пореден път доказва, че по начина, по който работи към момента, Министерството на културата е просто едно ненужно министерство. 
А вашите лични филм, изложба, постановка, събитие от българския културен живот?
Филм – новият "Mad Max". Също –  "Младост" на Сорентино. Пиеса – "Животът е прекрасен" на Александър Морфов (гледах го едва тази година). 


Изложбата "Утаено време" на Станислав Памукчиев беше внушителна, емблематична изложба на един изключителен артист, който с радост виждам, че се връща към началата - и в митологичен аспект, а и своите творчески начала. 


Хареса ми и ретроспективната изложба в ArtHall "Suburbia" на Бил Оуенс – американски фотограф, който е в учебниците на всяка световна университетска програма. Бил откри изложбата и говори за работата си. 
Художникът на издатество "Сиела" Дамян Дамянов направи страхотно представяне на свои нови корици и илюстрации в "Перото". Иван Мудов имаше яка изложба в края на годината също - той умее по неповторим начин да те накара да се замислиш, докато се забавляваш, а аз ценя много това. Великият Кристо също имаше нещо като изложба. Ясен Гюзелев - отлична и богата изложба. Трябва да спомена и изложбата с графики на Пикасо.
Коя книга подарихте за Коледа?
- Подарих много книги, сред тях: "Зимата идва" на Гари Каспаров, "Завръщането" на Майкъл Пунке, "Кървави разкази" на Александър Чакъров, "Светът на огън и лед" на Джордж Р. Р. Мартин, "Да дойдеш на света" на Маргарет Мацантини, "Неоспоримата истина" – биографията на Майк Тайсън, "Малкият принц", илюстриран прекрасно от Дамян Дамянов, "1001 нощ", отново илюстриран от него, книгата за Катя Паскалева от Георги Тошев, "Котарак Шапкарак" на Доктор Сюс.

Да подариш книга за Коледа е нещо хубаво и аз мога да се сетя само за едно нещо по-хубаво от това. А то е - да подаряваш книги по всяко време. Наздраве!


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1406 Весело

    Еми да си обещаем да четем по-интензивно през Новата година

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2018 Неутрално

    Културата май се превръща постепенно в ненужна.

  3. 3 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3398 Неутрално

    До коментар [#2] от "chicago514":

    Не ненужна ,а неудобна за чалгаджиите Божо и Вежди

  4. 4 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 1674 Весело

    Как ще е ненужно, вижте какъв убавец ни е културния министър. Какво ще го правим иначе Главния Мултак?

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  5. 5 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 373 Неутрално

    " Много българска, или по-скоро балканска история, развиваща се в Странджа планина. В нея имаме опак дядо, внук полуамериканец, търсещ корените си, забранена любов с мюсюлманско момиче, хайдушки истории, нестинари, черни щъркели…"

    Баце, не може ли нещо малко по-просто ...

  6. 6 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 321 Неутрално

    Какъв кич е този! Чете книги за нивото на американски тираджия, че и по-ниско.
    Ама "адски готино" и много "яка" изложба.
    Разпадате се!

  7. 7 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1679 Неутрално

    абе това интервю все едно е с немец.
    всичко наред.
    пишем си.
    издаваме си.
    нема проблеми.
    ти у ред ли си бе.
    да не си в някакъв оранжериен комплекс на луната.

  8. 8 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 2051 Неутрално

    До коментар [#6] от "marmalad68":

    Човека толкова може. Човека е писател тип евро чиновник. Костюм с нови аксесоари, кафенца и хитри погледи и разни хранилки.

  9. 9 Профил на penchobrecheti
    penchobrecheti
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Интересно книгата на Пенков в коя част на Странджа се развива. В българската част на планината няма мюсюлмани, а в турската няма нестинари. Освен, ако любовната история не е с бежанка.

  10. 10 Профил на onion_jack
    onion_jack
    Рейтинг: 307 Неутрално

    Прав е, че министерството на културата е ненужно. Ненужни са обаче и всичките дотирани/ мрънкащи недодотирани културтрегери. Интересно американското министерство на културата с какво се занимава? А, да. Американците нямат култура!

  11. 11 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#6] от "marmalad68":

    Тавариш, нека да позная: връзката с Америка те бъгва много здраво, нали? Нещо ми подсказваше че ще си тук и ще плюеш

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  12. 12 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Всеки път, когато Дневник пусне статия я за Господинов, я за Карабашлиев, и наизскачват пишман-ерудитите ни да ни обясняват колко много са чели и разбират от литература. Само Милен Русков си харесват те, и то щото дръпна онова ми ти прочуствено слово срещу "Отворено общество".

    Ех, комунизме, комунизме, колко още ще търпим вредите, които нанесе над бай Ганьо - българина?

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  13. 13 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 373 Весело

    До коментар [#12] от "stupid_american":

    " Всеки път, когато..."

    Ти да не бъркаш " Всеки път " с " Всеки ден "

  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8914 Неутрално

    Как няма да е ненужно,с такъв министър,на който направо му залепват думите на Радой Ралин ,„Не ме е страх от министъра на културата, а от културата на министъра.“

  15. 15 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3883 Неутрално

    По отношение творчеството на Майкъл Добс и на Дона Тарт и аз, явно, съм на нивото на американски тираджия, както се е изразил колега в по-горен коментар, защото ги чета с удоволствие.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  16. 16 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 321 Неутрално

    До коментар [#11] от "stupid_american":

    Не позна. Нека сега аз да позная. Връзката с кенефа и назначените от ДС писатели на ниво лексикон на селянин от Шуменско май са ти много присърце.

  17. 17 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1416 Весело

    [quote#15:"Bramasole"]явно, съм на нивото на американски тираджия, както се е изразил колега в по-горен коментар, защото ги чета с удоволствие. [/quote]

    Скъпа, уважаема и ненагледна моя Bramasole,
    И аз чета много неща с удоволствие, но за съжаление това не ги прави литература. Още по-малко пък, стойностна. И стига вече с това Министерство на културата! На братчеда Омир не му е трябвало никакво министерство, както и на Шекспир, Пушкин, Достоевски и пр. литературни негодници, позволили си да правят литература за своя сметка и на свой риск. И се сещам за стихотворението на Чарлз Буковски:

    добре, къде са те
    Хемингуеевците, Т.С. Елиътовците, Езра Паундовците
    и. и. къмингсовците, Джефърсовците, Уилям Карлос
    Уилямсовците?
    къде е Томас Улф? Уилям
    Сароян? Хенри
    Милър, Селин, Дос
    Пасос?
    къде са
    те? мъртви, знам
    но къде са за-
    местниците, къде са
    новите?
    за мен, днешната банда е шайка
    лигави измамници.
    къде е Карсън МакКълърс?
    къде е поне един?
    къде са
    няколко? Къде са
    те?
    какво се е случило, какво не се е
    случило?
    къде е нашият Тургенев? нашият Горки?
    Не питам за
    Достоевски, няма заместник
    за
    Фьодор Михайлович.
    но
    тези сега, какво представляват
    те: правят дребните си
    сензации, що за сръчна некадърност, що за
    досада от
    език, що за
    въпиющ копелдашки заговор
    срещу буквите
    срещу страниците
    срещу вдишването и
    издишването
    това е
    тази загуба на естествена и
    красива мощ.
    Оглеждам се и
    Гледам
    и
    Казвам: къде са
    писателите?



    /не се чете/
  18. 18 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 321 Неутрално

    До коментар [#9] от "penchobrecheti":

    Става дума за бежанци. Понеже любовната история е невъзможна, двамата отиват на Марс. И там се смесват с марсианците, които четат само две книги. "История на кенефа" и "99% стоманено-сиво" на издателство "Канела".

  19. 19 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3883 Неутрално

    До коментар [#17] от "Тони Шнайдера":

    Аз не съм и намеквала за подкрепа на т. нар. културно министерство, доколкото имам огромни резерви към държавната намеса по принцип извън ограничен брой сектори. Съгласна съм с тебе, Братовчеде, че талантът твори и в лишения, и различни трудности. Не съм съгласна да се поставя едно и също клеймо на съвършено различни творци - някои го заслужават, а други - не.
    Благодаря ти за стихотворението на Буковски, не го бях чела.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  20. 20 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    [quote#19:"Bramasole"]Не съм съгласна да се поставя едно и също клеймо на съвършено различни творци - някои го заслужават, а други - не. [/quote]

    Права си, покрай сухото понякога гори и мокрото. Не знам кой ти е сложил тези минуси и защо. Майната му!

    /не се чете/
  21. 21 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    [quote#9:"penchobrecheti"]Интересно книгата на Пенков в коя част на Странджа се развива.[/quote]

    В холивудската!

  22. 22 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 373 Весело

    До коментар [#17] от "Тони Шнайдера":

    " И стига вече с това Министерство на културата! На братчеда Омир не му е трябвало никакво министерство, както и на Шекспир, Пушкин, Достоевски и пр. литературни негодници, позволили си да правят литература за своя сметка и на свой риск. "

    Абе, ти си много нагък, бе пич

    Не стига че се гавриш с човек за когото
    " Министерство на културата" е категория от мисленето му, не стига, че привеждаш цитати от човек, който не принадлежи на никакъв кръг, а и го удряш право в сърцето, в светая светих - да се напише нещо без идеята, че трябва да се продаде.

    Не може така.
    Вярно, че минаха основните празници, но да бъдем хора за пет минути

  23. 23 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1416 Весело

    [quote#22:"Head of Medusa"]да се напише нещо без идеята, че трябва да се продаде.
    [/quote]

    Виновен съм братчед, наруших "правата" линия на пазарната литература!

    /не се чете/
  24. 24 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    До коментар [#17] от "Тони Шнайдера":

    ++++++++++++++++++++++++

  25. 25 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 373 Весело

    До коментар [#23] от "Тони Шнайдера":

    Съобразявайте се - събота е - за тях почiвен ен от литература

    Току виж някой го прочете, ще получи синкопи и ще обърка съотношението на кайма и лук.

    А това е трагедия. Литературна трагедия

    Черни щъркели ... WTF ?!?

  26. 26 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1416 Весело

    [quote#19:"Bramasole"]До коментар [#17] от "Тони Шнайдера":

    Аз не съм и намеквала за подкрепа на т. нар. културно министерство[/quote]

    Нямах предвид теб скъпа, а братчеда Карабашлиев.

    /не се чете/
  27. 27 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 879 Неутрално

    [quote#5:"Head of Medusa"]Баце, не може ли нещо малко по-просто ...[/quote]

    като чаша джак даниелс, например, хехе. но майтапът настрана, тези сюжети ги усещам вече едва изгрели - и залезли, лъхат на емигрантска баналност, за жалост.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  28. 28 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 879 Неутрално

    До коментар [#12] от "stupid_american":

    ами Милен Русков точно затова не го долюбвам. доста е червен.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  29. 29 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 373 Неутрално

    До коментар [#27] от "abdelhaqq":

    Много странно...

    Вчера и аз споменах Джон Даниелс и изобщо не се сетиха.
    Но понеже няма престореност си признаха:

    " - Три пъти съм го гледала. Това изобщо не го помня.."

  30. 30 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 879 Неутрално

    До коментар [#29] от "Head of Medusa":

    е и аз тоя художник не го познавам, но любимият ми романист е Моцарт.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  31. 31 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 373 Неутрално

    До коментар [#30] от "abdelhaqq":

    Е, те тоа' го знам

    Моцарт и Алигиери

    Scent of a Woman парчето с Джон Даниелс

    https://www.youtube.com/watch?v=3iXSu31sg7Y

    Сценарият е спонсориран от Министерство на културата

  32. 32 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#16:"marmalad68"]назначените от ДС писатели[/quote]

    До коментар [#16] от "marmalad68":

    Кой бе? Георги Господинов и Захари Карабашлиев ли?

    Понеже нямаш за какво да се хванеш, а те е яд, ама много яд, ей така вътрешно ти тъка като ги чуеш хората, и понеже знаеш много добре, че само некадърността им не би била достатъчна причина да ги хейтиш толкова много, та измисли тая глупост ли?

    Прозрачен си, тавариш. Сори.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  33. 33 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#28] от "abdelhaqq":

    Ами глей сега, предполагам, че е добър писател. Така и не мога да се престраша да я почна Възвишение, иначе я имам вкъщи, ама аз вече съм забравил да чета книги: интернета ми ги уби направо с гръм и трясък. Опитвам се, но почти не мога да завърша книга до края. Модерни болести: short attention span, както му казват на английски.

    Явно е кофти човек, но това не му пречи да е добър писател. Може би го е яд, че другите са по-популярни от него, а той е по-добър. Еми така е сигурно, ама пък те не са виновни, че са популярни. И са точни, възпитани пичове; земни, скромни, добри, модерни и западноориентирани хора. Не виждам нищо лошо в това да са популярни, след като ги харесват хората.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  34. 34 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 879 Неутрално

    До коментар [#33] от "stupid_american":

    аз обаче имам проблем. не мога безкрайно да отделям човека от нещата, които е произвел. това, все пак, не е Мохамед, на който Аллах му е пуснал като от диктовка Корана. "Възвишение" е добра, напъни се. струва си, поне човек да знае какво се е случило в нашенския литературен пейзаж.

    обаче мисля, че дори и литературният пейзаж при нас се политизира. г.г. бил "соросоид", русков е тъмночервен, преди години си спомням как русков инфантилно избухваше срещу това, че дали на г.г. някаква награда, пък не на него...карабашлиев не го обичам много, харесвам някои негови неща, но ми стои доста стереотипен. извън личните качества де, за които не знам нищо.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  35. 35 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 321 Неутрално

    До коментар [#32] от "stupid_american":

    Таланте, време е да си поговориш пак с преводачката на автора на "История на кенефа", дано поне този път повземеш малко акъл колко боклук са твоите кумири. То ДС назначава патриарха, че на някакви писателчета ли ще се церемони. И като си поговориш с Анжелка, размисли защо американците все на деца на комунисти и на ченгета се доверяват. Devolution of power му се вика. Не са дошли тук да ти разясняват философията на Бъркли. Дошли са да кажат, че Гошко е най-добрият писател и че "история на кенефа" е най-готиното парче на постмодернизма. Иначе как мислиш се става научен сътрудник в комунистическия Институт за литература с дисертацийка за поезията на Вапцаров и първите реклами на прах за пране в България от 30-те. Без да те хареса ДС как ще станеш научен сътрудник в БАН? И с 350 думи английски и никакъв друг език. Кажи бе тавариш? Ти история кенефа понял?

  36. 36 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#35:"marmalad68"]То ДС назначава патриарха, че на някакви писателчета ли ще се церемони[/quote]

    Аналогията ти е доста недъгава. Патриархът на България е йерархична длъжност, на която те назначават (след избор).

    Писател е призвание и професия, на която никой не те назначава. Не и днес.

    Ти, тавариш, не можеш тази елементарна разлика да направиш, пък си тръгнал да ръсиш мозък. На базата на какво? Ти не можеш да изкажеш и защитиш елементарно твърдение.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  37. 37 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 321 Неутрално

    Ти, товариш, читай "история кенефа" и разсуждай! Ето очень не елементарно, ето красота!
    Боклук, ти за какъв се мислиш, бе?

  38. 38 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#37:"marmalad68"]Боклук, ти за какъв се мислиш, бе?[/quote]



    Малко по малко виждаме истинското лице зад маската на ерудит-литератор
    До коментар [#37] от "marmalad68":

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  39. 39 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 879 Неутрално

    [quote#9:"penchobrecheti"]Освен, ако любовната история не е с бежанка.[/quote]

    в бусманци?

    בני אתה אני היום ילדתיך
  40. 40 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 373 Неутрално

    " аз обаче имам проблем. не мога безкрайно да отделям човека от нещата, които е произвел. "

    Това казва всичко.

    И не се отнася само за литературата.

    И тук се размива идеята, че всички пишещи под тези статии били хейтъри...

  41. 41 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 321 Неутрално

    До коментар [#36] от "stupid_american":

    Агент, доносник, явочник също са призвание.
    Нищо че се плаща.
    Патриарх - също.

  42. 42 Профил на Дамянов
    Дамянов
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Захари Карабашлиев не е разбрал нищо. Писатели и издатели си дрънкат каквото им падне. Всеки се надява, че ще изнуди Министерството на културата да му закупи книгите и да ги раздаде на читалищните библиотеки, та той да си направи второ издание. За тази година бюджетът на читалищата е почти 53 милиона, милион и 400 хиляди повече от миналата година. И си има критерии, по които се дават парите.
    http://chitalishta.com/?act=news&do=detailed&id=614

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН - Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000 г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK