Драма за робството e сред сензациите на отминалия "Сънданс"

Драма за робството e сред сензациите на отминалия "Сънданс"

© Sundance



The Birth of a Nation, биографичен филм за афроамериканеца Нат Търнър, повел един от първите бунтове срещу робството в Америка през XIX век, спечели големите награди на журито и публиката на "Сънданс" този уикенд.


Авторският филм на режисьора Нейт Паркър бе сензацията на тазгодишното издание на фестивала за независимо кино, който дава тон за наградите през новия киносезон. С вихрещия се около оскари 2016 скандал за "твърде белите" номинирани е почти сигурно, че за Birth of a Nation ще се говори цяла година.


Паркър умишлено взима заглавието си от немия филм на същата тематика Birth of a Nation, излязъл преди 100 години. Двучасовата лента на Дейвид Грифин става хит, но предизвиква масови протести с чернокожите си образи, представени като примитивни и сексуално агресивни и изиграни от бели актьори. За сметка на тях Ку-клукс клан са показани като герои.




Необичайната комедия с Даниел Радклиф и Пол Дейно Swiss Army Man  - за попаднал на необитаем остров мъж, който намира труп на брега и решава да го използва, за да се добере до цивилизацията, отнесе награда за режисура на Дан Куон и Даниел Шайнерт.


Swiss Army Man

© Екип на филма

Swiss Army Man


Юношески драми завладяха останалите категории на най-свежия по дух фестивал: специалната награда на журито отиде при дебюта на 23-годишния Майлс Жорис-Пейрафит As You Are, историята за дружбата и младежкия гняв на трима тийнейджъри от началото на 90-те, разказана ретроспективно през полицейско разследване. 


Младия американско-корейски актьор Джо Сео - за превъплъщението му в тийнейджър, откриващ хомосексуалността си, в Spa Night и чернокожият Крейг Робинсън, който играе бащата на юноша, влюбен в германско момиче, в драмата "Морис от Америка", спечелиха актьорските призове, като вторият бе поделен с Мелани Лински за участието й в The Intervention.


Документалният конкурс бе спечелен от Weiner - поглед към неуспешната кампания на бившия конгресмен Антъни Уейнър за кмет на Ню Йорк през 2013 г., унищожена от (пореден за политика) секс скандал. Направен с пълното съдействие на Уейнър, филмът е смешна, поучителна, но и тъжна хроника на медийната истерия, застигнала семейството му. 


"Кейт играе Кристин"

© Екип на филма

"Кейт играе Кристин"


"Джим: Историята на Джеймс Фоули" за екзекутирания от "Ислямска държава" американски журналист взе наградата на публиката в същата категория.


Сред другите любопитни и противоречиви заглавия бяха цели два филма, посветени на американската репортерка Кристин Чъбък, самоубила се в ефир през 1974 г. Смята се, че историята й е сред вдъхновенията за превърналия се в класика филм "Телевизионна мрежа".  В документалният "Кейт играе Кристин" актрисата Кейт Лин Шел трябва да изиграе версия на Кристин за "евтина сапунена опера". За да се подготви за ролята, тя се заравя дълбоко в истинския живот на Чъбък.  Филмът получи награда за сценарий.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3620 Весело

    К'ви са тез неполиткоректни работи?

    Драма за съжителството и някои отделни семейни насилия при него е това!

    Какво "робство", когато в Севера е имало богати чифликчии-негри?

  2. 2 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 926 Любопитно

    Някой може ли да ми обясни какво да викам :
    "Долу робството" или "Да живее робството? Щото у нас , ако само намекнеш , че ние българите не сме били роби, едва отърваваш боя...

  3. 3 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3620 Весело

    [quote#2:"Петър Иванов"]Някой може ли да ми обясни какво да викам :
    "Долу робството" или "Да живее робството? Щото у нас , ако само намекнеш , че ние българите не сме били роби, едва отърваваш боя... [/quote]
    Нещо сте се объркАли, да ви кажа.

    Боя може да си го отнесете, ако викате "Да живее съжителството!" ...

  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8348 Неутрално

    Много профанизирахме темата.Хайде да коментираме главното за България-съдебната система.

  5. 5 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    Негри, робство, расизъм, гейове. Тия вече от смешни станаха досадни. Преди време писах, че на тоя фестивал ако направиш филм за черен гей мюсюлманин печелиш сто процента. Само Исляма са забравили, ама нищо - сигурно сега са взели грантовете и правят филмите и догодина ще печелят награди с драми за сирийски бежанец влюбен в млада германка, чиято любов е разбита от гаден унгарски граничар-расист и християнски фундаменталист.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  6. 6 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3621 Неутрално

    До коментар [#1] от "xm...":

    За "богати чифликчии-негри" на Севера не зная, но един от проблемите който не се дискуира е притежаването на роби от афроамериканци-свободни граждани.
    А че в Юга си е действала система за апартейд спор няма. Дори някои селища още са в процес на отменяване на местни закони от типа "залез слънце" - афроамериканци да нямат право да се движат в града след залез.

  7. 7 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3621 Неутрално

    За да документираме горенаписаното вижте този текст:


    DIXIE'S CENSORED SUBJECT
    BLACK SLAVEOWNERS

    By Robert M. Grooms

    © 1997
    (THIS ARTICLE IS COPYRIGHTED AND IS PROVIDED HERE COURTESY OF THE BARNES REVIEW)

    In an 1856 letter to his wife Mary Custis Lee, Robert E. Lee called slavery "a moral and political evil." Yet he concluded that black slaves were immeasurably better off here than in Africa, morally, socially and physically.

    The fact is large numbers of free Negroes owned black slaves; in fact, in numbers disproportionate to their representation in society at large. In 1860 only a small minority of whites owned slaves. According to the U.S. census report for that last year before the Civil War, there were nearly 27 million whites in the country. Some eight million of them lived in the slaveholding states.

    The census also determined that there were fewer than 385,000 individuals who owned slaves (1). Even if all slaveholders had been white, that would amount to only 1.4 percent of whites in the country (or 4.8 percent of southern whites owning one or more slaves).

    In the rare instances when the ownership of slaves by free Negroes is acknowledged in the history books, justification centers on the claim that black slave masters were simply individuals who purchased the freedom of a spouse or child from a white slaveholder and had been unable to legally manumit them. Although this did indeed happen at times, it is a misrepresentation of the majority of instances, one which is debunked by records of the period on blacks who owned slaves. These include individuals such as Justus Angel and Mistress L. Horry, of Colleton District, South Carolina, who each owned 84 slaves in 1830. In fact, in 1830 a fourth of the free Negro slave masters in South Carolina owned 10 or more slaves; eight owning 30 or more (2).

  8. 8 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 941 Неутрално

    "Двучасовата лента на Дейвид Грифин ..."
    Дневник, иде реч за Девид ГрифиТ!
    Толкова ли в цялата редакция няма нито един, който да е прочел поне по диагонал най-тънката книжка за историята на киното?

  9. 9 Профил на Ivan Ivanov
    Ivan Ivanov
    Рейтинг: 249 Неутрално

    да загърбим расизма и да заживеем като белите хора

  10. 10 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3620 Весело

    [quote#5:"Тюфлекчия"]на тоя фестивал ако направиш филм за черен гей мюсюлманин печелиш сто процента[/quote]

    ++++++

  11. 11 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 926 Любопитно

    [quote#3:"xm..."]"Да живее съжителството!" ... [/quote]

    Само че никой така и не откри таза фраза в никой учебник...

  12. 12 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 547 Неутрално

    До коментар [#11] от "Петър Иванов":
    Учебната програма още не е приета, само се разглеждат различните проекти.
    В един от проектите пишеше, че при усвояването на темата за живота на българите в Османската империя между 15-и 17-и век учениците трябва да се сетят за "примери за съжителство между традициите на християни и мюсюлмани във всекидневието: празници и обичаи, жилище, облекло, храна". От което някои решиха, че не само искат да им посегнат на шкембе чорбата и други "традиционни" за българите ястия, но и да им отнемат робството.

  13. 13 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 547 Неутрално

    До коментар [#1] от "xm...":
    [quote#1:"xm..."]Какво "робство", когато в Севера е имало богати чифликчии-негри?[/quote]
    Явно Щатите ще да са били много изостанали тогава, защото робите в Османската империя достигат по-висок стандарт на живот от господарите си, а пък бившите роби в Щатите колкото и да се напъват, още не могат дори да се доближат до стандарта на бившите си господари.

  14. 14 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3620 Неутрално

    До коментар [#11] от "Петър Иванов":
    Затова и никой не ви е налетял на бой

    Аре стига с елементарните очитчета за подмяна, а?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK