Да рисуваш с армия - сайт разказва за българските жени-кинорежисьори

Да рисуваш с армия - сайт разказва за българските жени-кинорежисьори

© jeni-bg-kino.com/



Войната на таралежите", "Изпити по никое време", "Привързаният балон", "Лавина", "А бяхме млади", "Писмо до Америка", "Урок" - общото между всички тези известни заглавия в българското кино е, че са били режисирани или сърежисирани от жени. Въпреки това режисьорите от женски пол в българското кино са подценени и за тях се знае много малко - така смята двукратно номинираната за Европейските филмови награди Адела Пеева (за документалните "Чия е тази песен" и "Развод по албански"), чийто проект "Жени режисьори в българското игрално кино" се опитва да компенсира тази несправедливост.


29 - толкова всичко на всичко за 100-те години българското кино са онези, които са направили поне един пълнометражен игрален филм според проучването на Адела Пеева - от доайенът като Бинка Желязкова, Ирина Акташева и Иванка Гръбчева до позабравени пионери като Лада Бояджиева и съвсем млади режисьорки, които в момента приключват първите си филми след серия късометражни успехи. 


Ирина Акташева с актьора Филип Трифонов

© Личен архив на Ирина Акташева

Ирина Акташева с актьора Филип Трифонов


Някои от авторките, които дебютират през 80-те, днес се занимават със съвсем други неща, а други, като Малина Петрова, Искра Йосифова, Румяна Петкова и Анна Петкова, по различни причини се преориентират към документалното кино, работейки върху най-важните и болезнени теми от близкото минало - лагерите, Възродителния процес, палежа на Партийния дом. Уебсайтът поглежда отново към творчеството им с биографични справки, откъси от филми и специално направени интервюта.




Това е една от редките срещи с Ирина Акташева, която заедно със съпруга си Христо Писков създава един от най-смелите и напредничави женски образи в българското кино - Пепа Николова в "Понеделник сутрин", чиято "битово разложена" героиня Тони изобличава еснафщината и двуличието на комунистическия режим през 1966 г. За това филмът е наказан с 22-годишна забрана, а режисьорите му - с 10 години творческо мълчание. Оказва се, че и след 1989-а режисьорката му не търсена често.



Неравнопоставени ли са мъжете и жените в професията - Адела Пеева не си задава този въпрос, докато дебат на Европейската федерация на кино режисьорите не я кара да се вгледа и в българското кино. Според проучване на Европейската аудио-визуална обсерватория от 15 583 филма направени между 1996 и 2012 година, само 18,4 % от жени режисьорки. У нас създаването на Националната академия за театрално и филмово изкуство през 1973 г. режисура са изучавали 130 мъже и 63 жени. Но докато 45 от мъжете са направили своя пълнометражен игрален филм, само 11 жени са реализирали своя дебют. През последните 10 години Националният филмов център е допуснал до финансиране 58 филма, като само 8 от тях са на жени.


Адела Пеева

© Личен архив на Адела Пеева

Адела Пеева


Причините за това са комплексни, смята Пеева, която в интервютата на сайта разпитва няколко поколения режисьорки за причината да изберат професията и срещат ли трудности като жени. Отговорите са разнообразни: българските авторки не се чувстват ощетени. Но почти всички са се сблъсквали с репликата, че режисурата не е за жени - включително от своите ментори, и са израсли в среда на постоянно самодоказване. Повечето игнорират това, или ги амбицира. Убедени са, че полът е вторичен белег на режисьора. 


"От гледна точка на изкуството, най-важна е емоционалната издръжливост - да можеш да удържиш визията си на дълги разстояния, от идеята до финансирането, сценария, кастинга, снимки, постпродукция, промоция", смята Зорница София. "От гледна точка на производство, както е казал Копола, трябва да си диктатор по време на демокрация. Освен това трябва да можеш да чуеш сред глъчката вътрешния си глас - за съответния кадър, линия, персонаж. В такива моменти си представям как рисувам с помощта на цяла армия."


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2381 Неутрално

    "През последните 10 години Националният филмов център е допуснал до финансиране 58 филма, като само 8 от тях са на жени.”

    Какво да кажем за цветнокожите?

    I Want To Believe
  2. 2 Профил на aytep
    aytep
    Рейтинг: 469 Любопитно

    Мечтая за деня, в който ще започнат хората да се оценяват по моженето, а не по пола или годините - все пак това е основното,нали?!

    Яба-даба-ду
  3. 3 Профил на herkules
    herkules
    Рейтинг: 231 Неутрално

    До коментар [#2] от "aytep":


    [quote#2:"aytep"]Мечтая за деня, в който ще започнат хората да се оценяват по моженето, а не по пола или годините - все пак това е основното,нали?! [/quote]

    Ако това наистина стане някога, тогава жените няма да имат никакъв шанс за реализация, а техническият прогрес и възходът на човечеството ще се ускори много бързо, защото няма да има кой да ги спъва с квоти и феминистични идеи за равенство.

    "Жените съществуват единствено само за разпространението на човешкия род и с това се изчерпва тяхното предназначение." - Артур Шопенхауер!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK