Културното наследство като кракозавър

Културното наследство като кракозавър

© Димитър Солаков, Димитър Солаков



Нов живот за миналото" - под това заглавие художникът Димитър Солаков предлага първия подробен преглед - и първата артистична реакция - по темата за бутафорията и фалшификацията на културно-историческото наследство.


Изложбата в столичната галерия "Виваком арт хол" документира дванайсет "реставрации, консервации и социализации" на древни руини с добавена реалност, извършени през последните години от българските общини. Фотографът по образование ги допълва със собствени рисунки -  реконструкции на "древни" животни по миниатюрни вкаменелости, "направени без специални знания и проучване", всъщност напълно фантастични зверчета.


Плиска

© Димитър Солаков, Димитър Солаков

Плиска


Солаков започва проекта миналата пролет, след като вижда крепостта Кракра в Перник.  "Направи ми впечатление бутафорията на новоизградената част и още по-лошото консервиране и излагане на оригиналните останки. Реших да намеря възможно най-много такива обекти и да ги фотографирам." По публикации в медиите създава карта на над 30 подобни обекта из цялата страна - Плиска, Цари Мали Град, Перистера край Пещера, Нове край Свищов, Пауталия край Кюстендил, Раднево, Траянови врата, Перперикон, Яйлата, Маркели край Карнобат, Туида в Сливен и много други.




Дванадесет от тях влизат в настоящата изложба. Широкоформатните фотографии са уловили архитектурната "еклектика" и въобще атракционната трактовка на културното наследство - блестящи нови зидове, цимент, футуристични куполи, знамена, камери и пластмасови кукли, облечени като средновековни войни. Атракционното начало си личи и в заснетите информационни табели на обектите, където бюрократичният eзик на еврофондовете се преплита с ентусиазма на местната власт:

"Пътуване през времето, във времето и с времето - интегриран проект за развитие на природни, културни и исторически атракции и туристическа инфраструктура в град Сливен";


"Димум - античната митница на Мизия";


"Проект С богатството на миналото към атрактивно бъдеще";


"Нове - сърцето на легиона. Социализация и експониране на римски военен лагер"


"Абритус - мистика и реалност".

Всъщност самото име на изложбата си "Нов живот за миналото" Солаков взима от проекта за замъка в Раднево. "Тази постановка е абсурдна, тъй като миналото е нещо, което се е случило и взаимоотношенията с което би трябвало да са само изследователски. В нашето общество обаче това не е така и ние непрекъснато го обсъждаме с тайните надежди, че с приказки и някакви намеси ще го направим по-приятно за нашето настояще", каза на откриването кураторът Яра Бубнова.


Културното наследство като кракозавър

© Димитър Солаков, Димитър Солаков


Анахронизмите престават да бъдат комични при вида на сумите, описани по същите тези информационни табели. Средната стойност за изграждането или социализирането на един от обектите е 3,5 млн. лв, а заедно надхвърлят 45 млн.


Пред БНТ художникът каза, че се надява ако не на обрат, то Министерството на културата поне да признае, че е направило грешка и да се спре преди следващия програмен период за европейско финансиране, който предвижда 300 млн. евро за подобни проекти. Но допълни, че не очаква реакция на изложбата си от институциите.


Римски кастел Состра край Троян

© Димитър Солаков

Римски кастел Состра край Троян


На откриването обаче имаше представител на прессекретариата на Министерството на културата. "Живеем в свободна държава, всеки може да прави каквито изложби иска", каза г-н Владимир Мънзелов, попитан какво мисли за видяното. 


Изложбата продължава до 6 март, а снимки от местата могат да бъдат разгледани и на сайта ни Димитър Солаков.



Димитър Солаков (р.1987 г.) завършва Нов Български университет, специалност фотография. Художникът използва основно медията на фотографията и видеото. В работата си изследва различни видове връзки – между природата, урбанизацията и човека, поставен помежду двете; между миналото и интерпретирането му в настоящето. Творбите на автора могат да бъдат както много лични, така и съвсем дистанцирани, от позицията на страничен наблюдател. Негови  работи са участвали в редица международни изложби, част от които са: "The Power of Doubt", Times Museum (Гуанджоу, Китай), Bienal de Cuenca XI (Куенка, Еквадор), PHotoEspaña (Мадрид, Испания), GRID Photographie Biennal (Амстердам, Холандия), "Ritual Of The Habitual" (Пловдив, България),  Sofia Contemporary (София, България), "All I Can Do Is Art" (Прага, Чехия). Представял е самостоятелни изложби на места като: Incubate (Тилбург, Холандия), Галерия Сариев (Пловдив, България), 0gms (София, България), Галерия Gregor Podnar (Любляна, Словения). Син е на известния концептуален художник Недко Солаков. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2896 Неутрално

    "Направи ми впечатление бутафорията на новоизградената част и още по-лошото консервиране и излагане на оригиналните останки. Реших да намеря възможно най-много такива обекти и да ги фотографирам."Важното е,че на Божидар Димитров не му прави впечетление.Той си е свикнал с бутафорията от любимия му комунистически режим.

  2. 2 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 637 Неутрално

    И това са снимки на професионален фотограф ???

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  3. 3 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4042 Неутрално

    Виждал съм отблизо само "крепостта" на Кракра край Перник и ми стига за цял живот. Прилича на недовършен поради фалит на инвеститора хотел на Ветко Арабаджиев. Итонг с "фасадна" облицовка от подови настилки в цвят "средновековно състарено".

    Липсва само пластмасова кукла на Кракра, която загадъчно да прилича на Вежди.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  4. 4 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1984 Неутрално

    ""реставрации, консервации и социализации" на древни руйни "с добавена реалност"

    Какво е "руйни"? Вина предполагам. Или типичната неграмотност...

  5. 5 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1397 Любопитно

    Познавам го. Притежава забележително чувство за хумор.Предполагам новия си проект е вмъкнал и доста сарказъм. Би било интерсно да се види..

  6. 6 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 4065 Неутрално

    Кич и бутафория...! Само, като погледнете, какво нещо си имаме за министър-председател и повече, може да не питате за нищо друго! Неговото присъствие на този пост, може да обясни, всякакви подобни недоразумения, които ни заобикалят...!

    Бивш tww09306483.
  7. 7 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2896 Весело

    [quote#3:"Norman Granz"]Липсва само пластмасова кукла на Кракра, която загадъчно да прилича на Вежди.[/quote]
    Развесели ме.

  8. 8 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 468 Неутрално

    ще им покажем на македонците, какъв размах дава еврофинансирането. очаквам в следващия програмен период до всяка крепост светеща/мигаща ханска статуя.

  9. 9 Профил на st_kilda
    st_kilda
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Чудесно! Адмирации за Димитър Солаков!

  10. 10 Профил на rio
    rio
    Рейтинг: 450 Неутрално
  11. 11 Профил на Ron
    Ron
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Поздравления и от мен за г-н Солаков.
    Това е начинът за провокиране на истински дебат за бъдещето на тези резили. Скоро започва нов програмен период за "културното наследство" (в кавички, защото проектния контекст го налага) и ако ще продължаваме по този начин, по-добре е да не предприемаме нищо.
    И една нова идея за разследване: сравнете участниците в проектантските екипи на всички, посочени от Солаков проекти както и по неназовани от него обекти (има още много). Така ще си обясним по-лесно цикленето в бутафорията...

  12. 12 Профил на dow_jones
    dow_jones
    Рейтинг: 619 Неутрално

    Димитър Солаков може и да е добър фотограф, но нещо му куца паметта. Може би е заради младата му възраст. Препоръчвам му да направи такава изложба и за крепостта на хълма Царевец във Велико Търново. Всички запознати знаят, че тя също е бутафорна. Причините са, че в средата на миналия век, когато започват да я "възстановяват" на днешното и място има само един гол хълм. Нещо повече, никой не знае, какво има там и как реално е изглеждало. Второ, за "възстановяването" е ползвана архитектурната схема от крепостта в Червен...

  13. 13 Профил на drakon
    drakon
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Странно е, че е дипломиран фотограф, снимките на всичките му проекти са кошмарни. Но идеята да заснеме целия този абсурд е страхотна, за което – поздравления!!

  14. 14 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3183 Весело

    Хубаво е да се видят всички бутафорийки на Вежди и Божо накуп.

  15. 15 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    За съжаление никого няма да стресне....

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  16. 16 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4042 Неутрално

    До коментар [#10] от "rio":

    Тази Кракра не става и за филмов декор като много далечен план. Каква е тази фуга между камъняка отдолу и гранитогреса отгоре?! Крепостната стена не трябва ли да внушава усещане за солидност? Кой им е платил на тия ********** да се опражняват върху историята ни?!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  17. 17 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    Някои от консервациите не бяха лоши (например Шуеменската крепост), но след намесата на "специалистите" всичко минава в един отвратителен кюп.

    CONTADOR GRATUITO!
  18. 18 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 380 Неутрално

    [quote#7:"chicago514"]Развесели ме. [/quote]
    както се казва:
    щеше да бъде весело, ако не беше трагично.
    повече активност трябва срещу домогванията
    на вежди за тея 150 миликона лева
    заложени в бюджета на министерството за
    показване на културното наследство.
    за това се и преправя закона.
    за да се направят десетина дисни ленда
    и да се затрие всяка останала руина в България.

  19. 19 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1276 Весело

    [quote#2:"angevins"]И това са снимки на професионален фотограф ??? [/quote]

    Халикарнас не е успяла да си плати наема на залата...

    [quote#12:"dow_jones"]Нещо повече, никой не знае, какво има там и как реално е изглеждало.[/quote]


    Ама знаем много добре в коя кула е бил затворен Балдуин Фландърски. А да не говорим, че Теофан Сокеров е възстановил стенописите в патриаршията в оригиналния им вид от 14-ти век. Не е имало запазени скици, но българският гений е ненадминат в световен мащаб!

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  20. 20 Профил на rio
    rio
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#16] от "Norman Granz":

    [quote#16:"Norman Granz"]Каква е тази фуга между камъняка отдолу и гранитогреса отгоре?![/quote]

    Върху старата крепостна стена е монтирана метална конструкция, върху която впоследствие бяха наредени панели от полимер. Панелите от полимер използвани за крепостните стени се произвеждат от два основни компонента, полиестерна смола и фибростъкло. Това е конструкция от метал с облицовка от пластмасови панели.


  21. 21 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 229 Неутрално

    На бутафорна държава бутафорно културно наследство....

  22. 22 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4798 Весело

    До коментар [#10] от "rio":

    Порнография е!

    klimentm
  23. 23 Профил на kukam
    kukam
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Мислех, че след ужаса с Кракра нищо не може да ме впечатли, но Ковачевското кале веднага заема второто място.
    Бели стенички с тъмно кафеви кули - вдигнати върху нищото!
    ПОЗОР!

    http://www.dimitarsolakov.com/Kovachevko_Kale_1.html





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK