Културното наследство като кракозавър

Културното наследство като кракозавър

© Димитър Солаков, Димитър Солаков



Нов живот за миналото" - под това заглавие художникът Димитър Солаков предлага първия подробен преглед - и първата артистична реакция - по темата за бутафорията и фалшификацията на културно-историческото наследство.


Изложбата в столичната галерия "Виваком арт хол" документира дванайсет "реставрации, консервации и социализации" на древни руини с добавена реалност, извършени през последните години от българските общини. Фотографът по образование ги допълва със собствени рисунки -  реконструкции на "древни" животни по миниатюрни вкаменелости, "направени без специални знания и проучване", всъщност напълно фантастични зверчета.


Плиска

© Димитър Солаков, Димитър Солаков

Плиска


Солаков започва проекта миналата пролет, след като вижда крепостта Кракра в Перник.  "Направи ми впечатление бутафорията на новоизградената част и още по-лошото консервиране и излагане на оригиналните останки. Реших да намеря възможно най-много такива обекти и да ги фотографирам." По публикации в медиите създава карта на над 30 подобни обекта из цялата страна - Плиска, Цари Мали Град, Перистера край Пещера, Нове край Свищов, Пауталия край Кюстендил, Раднево, Траянови врата, Перперикон, Яйлата, Маркели край Карнобат, Туида в Сливен и много други.




Дванадесет от тях влизат в настоящата изложба. Широкоформатните фотографии са уловили архитектурната "еклектика" и въобще атракционната трактовка на културното наследство - блестящи нови зидове, цимент, футуристични куполи, знамена, камери и пластмасови кукли, облечени като средновековни войни. Атракционното начало си личи и в заснетите информационни табели на обектите, където бюрократичният eзик на еврофондовете се преплита с ентусиазма на местната власт:

"Пътуване през времето, във времето и с времето - интегриран проект за развитие на природни, културни и исторически атракции и туристическа инфраструктура в град Сливен";


"Димум - античната митница на Мизия";


"Проект С богатството на миналото към атрактивно бъдеще";


"Нове - сърцето на легиона. Социализация и експониране на римски военен лагер"


"Абритус - мистика и реалност".

Всъщност самото име на изложбата си "Нов живот за миналото" Солаков взима от проекта за замъка в Раднево. "Тази постановка е абсурдна, тъй като миналото е нещо, което се е случило и взаимоотношенията с което би трябвало да са само изследователски. В нашето общество обаче това не е така и ние непрекъснато го обсъждаме с тайните надежди, че с приказки и някакви намеси ще го направим по-приятно за нашето настояще", каза на откриването кураторът Яра Бубнова.


Културното наследство като кракозавър

© Димитър Солаков, Димитър Солаков


Анахронизмите престават да бъдат комични при вида на сумите, описани по същите тези информационни табели. Средната стойност за изграждането или социализирането на един от обектите е 3,5 млн. лв, а заедно надхвърлят 45 млн.


Пред БНТ художникът каза, че се надява ако не на обрат, то Министерството на културата поне да признае, че е направило грешка и да се спре преди следващия програмен период за европейско финансиране, който предвижда 300 млн. евро за подобни проекти. Но допълни, че не очаква реакция на изложбата си от институциите.


Римски кастел Состра край Троян

© Димитър Солаков

Римски кастел Состра край Троян


На откриването обаче имаше представител на прессекретариата на Министерството на културата. "Живеем в свободна държава, всеки може да прави каквито изложби иска", каза г-н Владимир Мънзелов, попитан какво мисли за видяното. 


Изложбата продължава до 6 март, а снимки от местата могат да бъдат разгледани и на сайта ни Димитър Солаков.



Димитър Солаков (р.1987 г.) завършва Нов Български университет, специалност фотография. Художникът използва основно медията на фотографията и видеото. В работата си изследва различни видове връзки – между природата, урбанизацията и човека, поставен помежду двете; между миналото и интерпретирането му в настоящето. Творбите на автора могат да бъдат както много лични, така и съвсем дистанцирани, от позицията на страничен наблюдател. Негови  работи са участвали в редица международни изложби, част от които са: "The Power of Doubt", Times Museum (Гуанджоу, Китай), Bienal de Cuenca XI (Куенка, Еквадор), PHotoEspaña (Мадрид, Испания), GRID Photographie Biennal (Амстердам, Холандия), "Ritual Of The Habitual" (Пловдив, България),  Sofia Contemporary (София, България), "All I Can Do Is Art" (Прага, Чехия). Представял е самостоятелни изложби на места като: Incubate (Тилбург, Холандия), Галерия Сариев (Пловдив, България), 0gms (София, България), Галерия Gregor Podnar (Любляна, Словения). Син е на известния концептуален художник Недко Солаков. 


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK