Защо академията предпочете "Спотлайт" пред "Завръщането"

Защо академията предпочете "Спотлайт" пред "Завръщането"

© Open Road Films



Типично по холивудски най-голямата изненада на оскарите 2016 дойде накрая. "Завръщането" спечели в две от най-важните категории през изминалата вечер – за най-добър актьор (Леонардо ди Каприо) и режисьор (Алехандро Иняриту). За всички изглеждаше сякаш екипът на филма се подготвя да излезе на сцената и да държи благодарствена реч още веднъж за най-важната категория - за най-добър филм. И тогава наградата изненадващо отиде при "Спотлайт", пише Андрю Пулвър в коментар за "Гардиън".


Според него "Спотлайт", подобно на "Големият залог" (The Big Short) още от началото е бил сериозен съперник на лентата на Иняриту. Още от премиерата си на кинофестивала във Венеция през септември 2015 г. "Спотлайт" , разказващ за журналистическото разследване на "Бостън глоуб" за случаите на сексуални злоупотреби с деца в католическата църква, привлече вниманието и успя да събере куп престижни отличия, преди "Оскарите", макар и основно за сценарий и за актьорския състав.


Хората, които решават кой да вземе заветните статуетки "Оскар", често не разсъждават като филмовите критици. На миналогодишната церемония фаворит на киноекспертите беше "Юношество", но наградата за най-добър филм отиде при "Бърдмен" - комедия, която показваше какво наистина мислят хората от филмовата индустрия за филмите за комиксови герои. Този път обаче режисьорът Алехандро Иняриту не можа да грабне най-важното отличие, въпреки че бе награден заради работата си по "Завръщането", коментира Пулвър.




Според журналиста екипите зад двата проекта са ибзрали коренно различна стратегия за популяризирането им, която в крайна сметка е предопределила и това какви награди ще получат. "Завръщането" е избрал да постави фокус върху изпълнението на Леонардо ди Каприо. Актьорът получи много похвали за усилията си по изграждане на образа. "Но въпреки това заради целия шум, че това ще е годината на Ди Каприо, самият филм остана на заден план. Традиционно хората, които с гласа си решават при кого да отидат "Оскарите", гласуват за филма, с който са почувствали най-силна връзка, а не непременно за този, на когото се възхищават най-много", пише Пулвър.


За разлика от него екипът на "Спотлайт" избра да насочи усилията си в това да убеждава публиката в силата на посланието си, да убеждава известни и влиятелни личности да го гледат и да насърчава протестите срещу малтретирането на деца. "Спотлайт" показа, че е заглавие, в което хората могат да се припознаят. Пулвър прави аналогия с церемонията от 2013 г., когато два от основните претенденти за наградата за най-добър филм бяха "Гравитация" и "12 години робство" през 2013 г.: първият беше невероятен визуален шедьовър, но Академията предпочете второто заглавие заради емоциите, които предизвика.


След миналогодишното фиаско с "Юношество" и след като драмата "Карол" си тръгна тази година без нито една статуетка, изводът е, че "петзвездните" филми невинаги получават гласовете на академията. Много често – и тази година също го доказа – печелившият билет се оказва добър "четиризвезден" проект, обобщава Пулвър.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK