Драмата на един провинциален театър във време на реформа

Сградата на Драматично-куклен театър Враца

© Драматично-куклен театър Враца

Сградата на Драматично-куклен театър Враца



На 11 февруари Министерството на културата обяви, че покрива преразходите на осем държавни сцени - столичната оперета, операта в Стара Загора, театрите в Благоевград, Смолян, Кърджали, Велико Търново, Враца и ансамбъл "Филип Кутев". Оказа се, че това предхожда анонсирането на нови поправки в Закона за закрила на културата, според които театрите, които не покрият дълговете си, ще трябва да освободят актьорския си състав. Той ще премине на свободна практика, а спестените пари ще отидат за финансиране на представления на проектен принцип.


От Министерството подкрепиха решението си с "дълговата спирала" на театрите, които по тяхната справка са назад с близо 3 млн. лв за 2015 г.. Според тях причината не е в критикуваната театрална реформа на министъра Рашидов, нито в новата методика за пресмятане на делегираните бюджети, въведена едва миналия юли. "Затъването" на държавните театри се дължи на лошо управление.


Не така смята директорът на една от застрашените сцени и единствен държавен театър в Северозападна България - Врачанският. Анастас Попдимитров е негов директор от 20 години, а в качеството си на председател на Българска асоциация на работодателите в областта на културата (БАРОК) – и част от експертния съвет за театралната реформа към министъра на културата. Не бива да се подвеждаме, че са разплатени всички загуби на театрите, посочи пред "Дневник" той.


Анастас Попдимитров

© Драматично-куклен театър Враца

Анастас Попдимитров




Министерството опрости вече заплатените средства от фонд "работна заплата". Във Враца те са най-малко - 170 хиляди лв, но сцената дължи още 30 хиляди за хонорари, режийни и други разходи, които трябва да върне разсрочено до края на годината. Всички те са натрупани във второто полугодие на 2015 г. - или откакто влязоха в сила новите правила за финансирането на театрите.


Проблемът е именно в методиката


"Тя има повече логика, отколкото старата - практически намалява възможностите за злоупотреби за приписването на повече публика отколко всъщност има, фокусирайки се върху цената на билета. Справедливостта и плюсът е до тук", каза пред "Дневник" директорът.


От 1 юли миналата година министерството смени базата, на която дофинансира представленията в държавните театри. Ако преди драматично-куклените театри получаваха от държавата 16 лв. за всеки продаден билет, сега биват дотирани с по 2,5 лв. за всеки лев приход - или в случая във Врачански театър, където билетите за драматично произведение струват 4 лв, аритметиката отчита 4х2,5+цената на билета=14 лева. При технически сложните куклени представления дотацията се понижава значително, защото билетът е по-нисък - 3 x 2,5, или 10,5 лв с цената на билета на фона на предишните 19.


Шансът театърът да увеличи приходите си, е да повиши цената на билетите. Но театри в региони като Северозападна България са длъжни да се съобразяват със социалната обстановка - а на места и лев повече е много, казва директорът. Според него един от проблемите на законодателните промени е


липсата на диференциация на културните институти.


"Не е едно и също да работиш в центъра на София, Бургас и Пловдив и да работиш в центъра на нашите по-малки градове, където не се позволява повишаване на билетите. "Там, където опитахме имаше отлив. Особено при куклените представления – 4 лева. Когато имаш родител и дете, става непосилно. Хората реагираха и се отдръпнаха", обяснява Попдимитров.


Постановка "Най-истинският" , режисьор: Венцислав Асенов

© Драматично-куклен театър Враца

Постановка "Най-истинският" , режисьор: Венцислав Асенов


Не само министерството на културата е фактор за състоянието на театралната инстуция - отношението на общината също е много важно. Общинският бюджет за театъра през 2015 година възлиза на 90 хил.лева, а през 2016 г. първоначално е сведен до 30 хил. - при 150 хил. нужда по преценка на Попдимитров. Сградата на театъра не се поддържа от общината, което би трябвало да влиза в задълженията й - битовите разходи и извършените ремотни дейности са за сметка на продадените билети.


"След като свиках повторно общинския съвет, той разбра, че театърът не може да функционира с толкова понижени финанси. След срещата бюджетът достигна 80 хил. лева. Но само сметките за ток възлизат на 90 хил.лева", допълва той.


Затова единственият изход е съкращения на художествения състав. Техническият персонал вече е сведен до минимум: "Всеки съвместява две дейности. Енергитикът е и механик на сценични съоръжения. Реквизиторът е и помощник – режисьор". Според Попдимитров градовете се обричат на малки, непълноценни трупи, които няма да могат


да постигат целите на репертоарен театър.


През последната една година във Врачанския театър да изиграни 234 представления, по пет на седмица. В програмата са включени пиеси, които жънат успех не само на родна почва, а и навън като " Съвсем проста история" , "Рейс" , комедията "Шекспир – събрани съчинения" и други пиеси, познати не само на врачани. "Не съм склонен да осакатявам театъра и да го въвеждам в режим на оцеляване от гледна точка на свиване на дейността, снижаване на художествените критерии и вкарване на някакви изкуствени методи от типа на тези мечки, познати от телевизиите, които да водят след себе си публика, а всъщност нивото на театъра и местните актьори да бъде съмнително," казва Анастас Попдимитров.


Постановка "Сладкиш от любов" , режисьор : Владимир Лазич

© Драматично-куклен театър Враца

Постановка "Сладкиш от любов" , режисьор : Владимир Лазич


Той се гордее с традициите на театъра, който е привлекателнно място за млади актьори от други градове, които навлизат в кариерата. Те с удоволствие идват тук, навлизат в професията и скоро се завръщат в София. Фестивалът на малките театрални форми, познат в цял свят, е най-старият в България с близо 40-годишна история. Театърът участва в международни фестивали и театрални форуми.


Всички тези фактори по света се ползват за преценка на качеството на театралната постановка. И въпреки, че фигурират и в оценяването на министерството на културата, не водят след себе си допълнително финансиране."Готвените промени в закона, забележете, са отново само финансови. Никой не се интересува от качеството на продукта", подчертава Попдимитров. И това е един от големите проблеми на цялата реформа. Идеята за отворени сцени на проектен принцип според него също е нож с две остриета.


"Ще има проектно начало, но достатъчно ли ще бъде да има два проекта в този регион за годината? Тези проекти ще отговарят ли на спецификата на региона?", пита той. "Този конкурс ще следи интересът на масата. Ще се отработват вече познатите практики. Сериозните спектакли ще се отбягват, за сметка на комедиите с известни актьори."


Постановка "Лизелоте и месец май" от Жолт Пожгаи.

© Драматично-куклен театър Враца

Постановка "Лизелоте и месец май" от Жолт Пожгаи.


Изкуството, според него, трябва да води публиката, а не да се води по вкуса на публиката.


39 хиляди души са посетили Врачанския театър миналата година - при население от 61 хиляди души, което не е много и според Анастас Попдимитров. Напоследък обаче той е станал неочаквано популярен: "Спират ме по улицата и ме питат: "Какво стана? – Театъра ли ще ликвидират?" Това са хора, които не са посещавали театъра от 20 години. Бих ги призовал да идват по-често. За да видят за какво става дума. И не само, когато идва Асен Блатечки, който аз много харесвам. Тук има прекрасни актьори, и в голямата си част са млади хора."


"Докато говорим само за пари, винаги ще има проблем", обобщава Анастас Попдимитров. "Преди 2 години предишният кабинет направи същото – опрости тези преходни остатъци. При Враца – не, защото нямаше. За две години и половина отново се натрупаха същите преходни остатъци. При динамична смяна на мениджъри, директори. Проблемът не е в директора, проблемът е в методиката. Тя трябва да отчете какво изкуство се създава, къде се създава и какъв е приоритетът на държавата да го поддържа," обобщава директорът.


Въпросът правилно ли е финансовият показател да бъде единственият измерител за успеваемостта на театрите остава.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 522 Неутрално

    [quote#0:"дневник"]според Закона за театрите,

    които не покрият дълговете си, ще трябва да освободят актьорския си състав.

    Той ще премине на свободна практика, а спестените пари ще отидат за финансиране на представления на проектен принцип. [/quote]

    правилно ..
    става ли въпрос за пари...става въпрос за Конкуренция

    Зрителят определя Кой ще "поставя" и в кой театър...
    театри - бол , актьори...тоже

    познавам актриса на щат..която не бих наел за камериерка

    актьорите са фрилансъри , като адвокатите...
    имат ли ангажименти..значи са добри

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3425 Неутрално

    Когато имаш родител и дете, става непосилно. Хората реагираха и се отдръпнаха", обяснява Попдимитров."Беднотията,а не методиката пречи.

  3. 3 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 949 Неутрално

    Докога ще има разправии затова, че някакви си комедианти щели да останат без държавна издръжка?
    Що за наглост?
    Откъде-накъде държавата трябва да се грижи за тях?
    Те, ако не са кьопави, сами да си изкарват парите, подобно на ред други хора.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  4. 4 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 741 Разстроено

    До коментар [#1] от "НПО":

    Е, ако зависи от масовия зрител, тогава ще пребъде пошлостта, чалгата и "да живей" Слави Трифонов и неговите сценаристи, напипали и задоволяващи най-низките и ганглийни усещания в същия този зрител, който пълни стадиони и "Арена Армеец". И там парите текат.....

  5. 6 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Няма пари, но има много и нови милионери.

    4itatel
  6. 7 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    След като хората в град Н не се интересуват особено от култура, защо трябва да им бъде натрапвана?

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  7. 8 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 522 Неутрално

    [quote#4:"Nelumbo"]Е, ако зависи от масовия зрител, тогава ще пребъде пошлостта, чалгата и "да живей" Слави Трифонов и неговите сценаристи, напипали и задоволяващи най-низките и ганглийни усещания в същия този зрител, който пълни стадиони и "Арена Армеец". И там парите текат.....[/quote]

    права си..но има Нюанс :

    масов или не....
    консуматорът на чалга Плаща от Джоба си

    а театрото иска пари от Данъкоплатеца...

    все отнякъде трябва да се почне
    145 театри....които произвеждат "нещо"

    55 ВУЗ-а , които произвеждат висококвалифицираин строители и миячи на чинии..., Пак за сметка на Данъкоплатеца.....

    пенсионери , чиновници , войска ,полиция , болници....До кога ??

  8. 9 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Просто на много места в провинцията НЯМА публика за постоянно действащ професионален театър ... в НАТФИЗ приемат безсмислено много студенти, пълно е с професори, доценти, асистенти, май и академици има ... цялата схема е безсмислена !!!

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  9. 10 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Опростачването е пълно - насила няма да се вкарат хората по театрите.

  10. 11 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Реформи ... по лобистки, недомислени, краткосрочни и на парче - няма как да доведат читави резултати!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  11. 12 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 741 Неутрално

    До коментар [#8] от "НПО"

    "консуматорът на чалга Плаща от Джоба си"

    А ако този консуматор краде от данъкоплатеца? И му обяснява, че производителността на труда в България била малка, че трябва да работи още и още.... за да може да преразпределя "порциите" и да остави в джоба на данъкоплатеца пари само за екзистенц минимума?

    А списъка на смучещите от данъкоплатеца бих започнала така:

    240 депутати
    20 министри и не знам колоко зам. министри
    1 министър-председател

    В каквто ред ви харесва....

  12. 13 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Но театри в региони като Северозападна България са длъжни да се съобразяват със социалната обстановка - а на места и лев повече е много, казва директорът.
    ---------------------------

    Твърдението отчасти е вярно. Социалната обстановка в меката на чалгата Благоевград и не по-малко чалгарска Враца е такава, че местните предпочитат да дадат пари за вход в чалготеката и пиене, отколкото за театър. Т. е. проблемът не е в цената на билетите, а в липсата на интерес в тези завладени от чалгата места.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  13. 14 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1397 Любопитно

    Върнете се към корените си. Дотацията 4лв билет+ 10лв дотация ще ви затрие независимо дали сте в малък или голям град. Във Варна, през една дървена ваканция от няколко дена, нямаше нито едно представление на кукления театър. Иначе си има дотацията, има си сцената в модерна зала, дори музей на куклите от куклените театри има, обаче нямаше кой да се светне, че има огромен брой деца (от 1 до 3ти клас, от няколко училища) и родители/баби "вързани в къщи", които имат времето и парите да посетят някое представление.
    Върнете се към корените на театралното изкуство, когато трупите са търсели публиката активно, а не да са чакали някой заблуден случайно да има време да отиде на представление, а заплатите да се изкарват от дотациите от раздадени-подарени билети (да има я и тази практика — подаряват се билети щото се разчита на дотацията).

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  14. 15 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1397 Любопитно

    До коментар [#2] от "chicago514":

    Беднотията е начин на мислене. Важи с пълна сила и за театралните трупи и ръководителите им. Баси, в ерата на мобилните комуникации и високата разделителна способност, ти да се опитваш да прогресираш с номера от времето на каляските и кринолините. Ми заслужаваш си да си беден, пред фалит и да чакаш на държавна помощ...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  15. 16 Профил на Михаил Маринов
    Михаил Маринов
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Изкуството в България никога не е било поставяно на преден план от държавата.Добре,че практикуващите го,са хора изцяло отдадени на него,а не на парите.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    marinov1018
  16. 17 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 949 Неутрално

    До коментар [#16] от "Михаил Маринов":


    [quote#16:"Михаил Маринов"]Добре,че практикуващите го,са хора изцяло отдадени на него,а не на парите. [/quote]

    Като са отдадени на изкуството, а не на парите, защо хлечат за пари?

    Аз не зареждам в Лукойл.
  17. 18 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 588 Неутрално

    "Българска асоциация на работодателите в областта на културата"(БАРОК) !!!!!

    "Българска организация, лимитираща маргинализираните етноси, култура и религиозни активности" (БОЛИМЕКУРА)!!!!!

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  18. 19 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2016 Весело

    [quote#8:"НПО"]масов или не....
    консуматорът на чалга Плаща от Джоба си [/quote]

    Вредните навици се плащат. Чалга, цигари, алкохол...

    [/quote]а театрото иска пари от Данъкоплатеца... [/quote]

    Не са ли и чалгофеновете "Данъкоплатци", брат'чед?!
    "Аз обичам културата,... и бахура!"

  19. 20 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 1031 Любопитно

    Във Враца, където за щяло и нещяло се млатят с бухалки и боксове, имало и театър?

    Автентичните десни cinik и niksan1 ще гласуват за Мая Манолова на балотажа.
  20. 21 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2016 Весело

    [quote#9:"роджър"] в НАТФИЗ приемат безсмислено много студенти, пълно е с професори, доценти, асистенти, май и академици има ... цялата схема е безсмислена !!! [/quote]

    Във всички сфери на виШето образование е тъй, брат'чед! Много студент, много нещо, ама да учат щом им се иска. Друг е въпроса с реализацията им като завършат виШУто! Ставаш ли, сиреч кадърен ли си, вървиш напред. Ако не ставаш, отиваш на опашката в Бюрото за безработни! Важи и за професорите и доцентите, и за асистентите, дето произвеждат т.н. виШисти!

  21. 22 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 697 Любопитно

    [quote#2:"chicago514"]Беднотията,а не методиката пречи. [/quote]
    Не трябва ли методиката да бъде съобразена с условията(беднотията)?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  22. 23 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Проблемът на провинциалните театри има по-дълбоки социални причини и те са в сериозната деградация на местната културна общност, нейното драстично свиване. В основата е демографската криза, емиграцията и вътрешната миграция към София и в по-малка степен към Варна. До преди 25-30 години градове като Сливен, Добрич, Перник, Хасково, Ямбол, Враца, Пазарджик и др. имаха население между 90 и над 100 хил.човека, а днес са загубили между 20 и 50% от населението си. Културната традиция се прекъсва, старата публика си е отишла от този свят, а младата ако не е хванала чужбина или София, е с преобладаващо чалга културни вкусове или на нивото на турските сериали. Да не говорим за по-малките областни центрове като Търговище, Ловеч, Смолян, Видин, Силистра и др. Тъжна картина и тъй като в България театъра е не само трупата, а и театралната сграда, преходът към т.н. репертоарен театър ( събиране на актьорски и технически състав) за спечелен или спонсориран проект, ще е много трудна и от психологичен план задача.Телевизията уби киносалоните в по-малките градове, сега е ред и на театъра. А и общинските управи не правят почти нищо за да подкрепят финансово и институционално културните институции. Да не говорим за местния бизнес, който предпочита футбола или кик бокса, за които е готов да хвърли пари, но театъра му е повече от чужд.

  23. 24 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#14] от "gost22":

    +++++Много точни констатации, що се отнася и до инертното поведение и социалистическия конформизъм на театралните директори, а и на артистичните трупи, които са неадекватни и с навиците от Татово време. А и ТВ сериалите и чуждите продукции в Бояна са много по-перспективно и доходоносно професионално поле, за изява на младите актьори, които се въртят със стотици по софийските чаршии и кафета в очакване на поредния кастинг и шанс, вместо да играят в "глухата провинция" за 400 лв. на месец, ако има какво, а и кой да ги гледа.

  24. 25 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 567 Неутрално

    До коментар [#23] от "glaxo":

    Абсолютно правило! За съжаление картинката е същата и в другите сфери на културата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK