"Лив Щайн" е най-добър театрален спектакъл, Явор Гърдев взе "Икар" за режисура

"Лив Щайн" е най-добър театрален спектакъл, Явор Гърдев взе "Икар" за режисура

© Анелия Николова



Лив Щайн" на Крис Шарков в Малък градски театър бе обявен за най-добър спектакъл, а Явор Гърдев взе "Икар" за режисура на спектаклите си "Квартет" и "Чайка" в НДК на годишните театрални награди на Съюза на артистите, връчени днес в Народния театър. Церемонията не остана в страни на проведения по-рано протест, като много от печелившите отправиха послания към Министерството на културата.


За втора поредна година комисията отличи алтернативни и независими представления като "Малдорор" на Ани Васева - за главна роля на Леонид Йовчев, поделена и с изпълнението му в "Гео" в Народния театър, както и специално отличие за театралната организация на Васева "Метеор" за развитие на театралния език. Известният в международен план Иво Димчев взе наградата за танц и пърформанс със своя "Опервил", поставен в "Азярян" в НДК. От сцената той призова колегите си да се чувстват винаги свободни.


Анастасия Лютова взе наградата за главна женска роля за ролята на Лив Щайн в едноименната постановка. Наградите за поддържащи роли отидоха при целия женски екип на представлението "Театър, любов моя" по Валери Петров в НДК (Касиел Ноа Ашер, Красимира Кузманова, Лилия Маравиля, Стефка Янорова) и Валентин Ганев за ролята на Никола Гешев в "Гео" на Иван Добчев. Те се възползваха от обявената по-рано покана на домакините (изречен от водещия Ганев) да преценят как и доколко да засегнат критиките към театралната реформа и Съюза на артистите от сцената.




"Аз изпитвам голямо възхищение към министъра на културата Вежди Рашидов", заяви Ганев в качеството си на победител - "като скулптор. Изкуството на скулптурата обаче е свързано с отнемане - на късове от каменния блок. Не прилагайте законите на скулптурата към театъра, г-н Рашидов!" Стефка Янорова пожела на колегите си кураж, а Лилия Маравиля заяви, че ако властта обръща внимание на културата може да очаква насреща културно общество и културно държане. Известният режисьор Лилия Абаджиева и редица други лауреати също отправиха послания, а отличената за дебют Мила Люцканова призова да се търси общо решение, дори ако гилдията изпитва антипатия към конкретни личности.


По-късно на сцената се качи и зам.-министърът на културата Боил Банов, който обаче не отвърна на репликите. Той връчи специални награди на министерството за успешен мениджмънт, маркетинг и театрален сезон - на театрите в Стара Загора и Пловдив.


Илка Зафирова, покойният Чочо Попйорданов и преподавателите в НАТФИЗ проф. Надежда Сейкова и Николина Георгиева бяха удостоени с почетни награди. Ето и останалите победители:


ДЕБЮТ:
БОРЯНА БРАТОЕВА за Кара Палавеева и МИЛА ЛЮЦКАНОВА за Яра Палавеева в "Сестри Палавееви" по едноименния роман на Алек Попов, драматизация Алек Попов и Деляна Манева, реж. Елена Панайотова, ДТ "Николай О. Масалитинов"-Пловдив


КУКЛЕН СПЕКТАКЪЛ, излъчени от Гилдията на творците в кукленото изкуство:
"СЕМЕЙСТВО ЗАМЗА" по Франц Кафка, реж. Катя Петрова, копродукция на НАТФИЗ, Куклен Театър-Сливен и ТР "Сфумато"


ИНДИВИДУАЛНО ПОСТИЖЕНИЕ В КУКЛЕНОТО ИЗКУСТВО, излъчени от Гилдията на творците в кукленото изкуство:
ПЕТЯ КАРАДЖОВА за сценографията, куклите и костюмите на"Семейство Замза" по Франц Кафка, реж. Катя Петрова, копродукция на НАТФИЗ, Куклен Театър-Сливен и ТР "Сфумато"


МАЙСТОРСКО ТЕХНИЧЕСКО ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ:
"НА РЪБА" авторски спектакъл на Александър Морфов, Народен Театър "Иван Вазов"


СЦЕНОГРАФИЯ:
МАРИНА РАЙЧИНОВА за
"Евридика в подземния свят" от Сара Рул, реж. Стайко Мурджев, ДТ "Николай О. Масалитинов"-Пловдив


МУЗИКА В СПЕКТАКЪЛ:
КОНСТАНТИН ЦЕКОВ за музикална преработка и интерпретация на живо в "Последен квартет" от Ярон Зилберман, ДКТ-Враца и ТР "Сфумато"


КРИТИЧЕСКИ ТЕКСТ:
ЙОАНА СПАСОВА-ДИКОВА за "Мелпомена зад желязната завеса", София 2015


ДРАМАТУРГИЧЕН ТЕКСТ:
МАЛИН КРЪСТЕВ за "Семеен албум"


"ЗЛАТЕН ГЛАС", излъчени от Гилдията на актьорите, работещи в дублажа:
НИКОЛАЙ НИКОЛОВ за Ред в "Черния списък"


СЪВРЕМЕННА БЪЛГАРСКА МУЗИКА, излъчени от Гилдията на музикалните артисти:
ЖИВКО ПЕТРОВ за соловия му албум "After4"


НАГРАДА ЗА ВАРИЕТЕТНО ИЗКУСТВО, излъчена от Гилдията на вариететните артисти:
ТРУПА "РОСИЕЛИ" за принос към вариететното изкуство


НАГРАДА ЗА ЦИРКОВО ИЗКУСТВО, излъчена от Гилдията на цирковите артисти:
ИВО СИВКОВ И МАРИЯ КОСОРЕБРИКОВА за принос към цирковото изкуство


НАГРАДА ИКАР ЗА ИЗКЛЮЧИТЕЛЕН ТВОРЧЕСКИ ПРИНОС КЪМ БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР СЕ ПРИСЪЖДА НА АКТРИСАТА ИЛКА ЗАФИРОВА


НАГРАДА ИКАР НА ПРОФ. НАДЕЖДА СЕЙКОВА И ПРОФ. НИКОЛИНА ГЕОРГИЕВА ЗА ЗНАЧИМИЯ ИМ ПРИНОС КАТО ПРЕПОДАВАТЕЛИ В НАЦИОНАЛНАТА ТЕАТРАЛНА АКАДЕМИЯ


НАГРАДА ИКАР ЗА ЧЕСТ И ДОСТОЙНСТВО, ОПРЕДЕЛЕНА И ВРЪЧЕНА ОТ ХРИСТО МУТАФЧИЕВ-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СЪЮЗА НА АРТИСТИТЕ В БЪЛГАРИЯ - ПЕТЪР ПОПЙОРДАНОВ-ЧОЧО (Посмъртно)


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    ... а керванът си върви.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  2. 2 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Най-искрени бяха г-жа Надежда Секова и г-жа Илка Зафирова!
    А политици не видях тази вечер!

    Tony
  3. 3 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 535 Неутрално


    До коментар [#2] от "Free person":

    Тази вечер бях приятно изненадана от смислените неща, които видях и колегиалните думи, които чух.
    Професор Сейкова има стотици ученици, а професор Николина Георгиева е една епоха в кукленото актьорско майсторство, заедно с професор Илков, с когото са основоположници на професионалното БГ образование за куклен театър.
    Не знам как е днес, но преди време класовете по куклен театър печелеха всички първи места на фестивалите за куклено изкуство от Япония през Франция до Канада, мисля, че и в САЩ. Пробивът на тандема Георгиева-Илков е невероятен, с професионални постижения в световен мащаб.
    Ето едно интервю с професор Георгиева.
    http://bit.ly/1RE8Ivg
    Беше ми много приятно да видя тази вечер един от учениците ѝ-Славчо Маленов, който ѝ връчи награда.
    А, ето и нещо за историята на БГ кукления театър със световен професионален пробив в кукленото изкуство.
    http://bit.ly/1LSyiR5

  4. 4 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4640 Неутрално

    Знае ли някой нещо за Иво Димчев и известноста му в международен план?

    klimentm
  5. 5 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 321 Неутрално

    Освен Явор Гърдев има ли някой, който да разбира от това, което поставя, т.е. смисъла на пиесите?
    Не, едва ли. Мое лично мнение.

  6. 6 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#4] от "klimentm":

    Това, което прави Димчев изглежда твърде маргинално, в смисъл на тематична обвързаност. Може би има някакъв принос към постмодерната теория за физически театър и ритъма като водещ в интерпретация на текстове за театър и т.н.
    Заради маргинализацията на темата, обаче, вероятно има прием в определени затворени групи на изследване.
    Аз, лично, от малкото, което съм видяла(в Интернет) бих го определила, като театър, който изследва пост-травмите. Други, може би го възпремат по друг начин.
    Извън България, това, което той прави, мисля, че се теоретизира, като отделно направление. Изглежда, той разбира това и е коректно от негова страна да представя пърформансите си отделно, най-малкото, за да е ясно, че ще се гледат от любопитни и други, вероятно разбиращи, и ето така, гледането на шоу си остава за сметка на любопитните.

  7. 7 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#3] от "maren":

    Допада ми Вашия коментар,Марена.Аз също мисля,че Кукленото изкуство има много важно място в живота на театъра изобщо.И аз съм фен на BiT предаванията))))

    Tony
  8. 8 Профил на vigour
    vigour
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Илка Зафирова! Тази жена толкова разчувства. А иначе ми се струва, че тази година наградите бяха доста смели, което е похвално, все пак е хубаво, че изкуството излиза от рамките.

  9. 9 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4640 Неутрално

    До коментар [#6] от "maren":

    Благодаря за отговора!

    klimentm
  10. 10 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 535 Неутрално

    До коментар [#7] от "Free person":

    BiT за нула време успя да запълни нишата Изкуство и култура с мастър класовете, такова предаване съм виждала по френските ТВ, с обзорното предаване за култура, разбира се и с качественото кино. Браво! Това е добро международно разпознаване за БГ продукти в изкуството, остава творците да използват смислено създадените условия от медията с международно излъчване .
    За над 20 години не чух много коментари в театралните среди за модел на управление на процесите в производство-предлагане-търсене на театър (театърът е индустрия, вижте този на Обединеното кралство, на Франция, на Италия) Зле разбрано, икономиката в театъра се схваща като пари за ремонти или приходи от продадени билети. Успехът на второто, струва ми се засяга киноиндустрията, където филмът е окончателен продукт със свои стандарти за разпространение.
    Театралната индустрия е по-различна от киноиндустрията.
    Театралното представление се развива след премиера, търпи промени за добро и лошо, успехът зависи от успешна адаптация в различни условия, и изобщо предполага друг подход,основан на търсене на нови форми, нова/и публика/и.
    Добри примери за самостоятелно управлявани проекти на групи съмишленици има, примерно в кукления театър, има и в драматичния, няма модел на национално ниво, подкрепен от държавата, за търсене на пазар за БГ театрално изкуство, и ми се струва, че това липвса, защото няма инициатива за управление на процесите за производство, предлагане и търсене от самата театрална общност. Тук държавата, вероятно би направила всичко при сериозна аргументация на гилдията.
    Театралната общност трябва да си зададе въпроса защо не се интересува от управление на процесите в прозводство, респ.търсене-предлагане на театрален продукт, съмнява ли се в нещо, има ли стандарти, ако ги няма, защо, кой определя критериите за добър и лош продукт в театъра, на какво ниво става всичко това:на махленско, национално, световно?

  11. 11 Профил на vendredi
    vendredi
    Рейтинг: 222 Неутрално

    Ох. Харесвам Гърдев, но "Квартет" беше ужасно представление.
    Първо, римейк на нещо, чиято тематика беше актуална преди двайсет години, сега е просто дежа вю. Самият заряд на текста, моите уважения, е встрани. През 90-те може да се е приказвало, че историята е свършила, дайте насам еротичните майнгеймс.
    Сега никой не си прави подобни илюзии.
    Но това както и да е. Играта на Снежина Петрова и Захари Бахаров, макар добра, също беше анахронична, много натегната и пресилена. Но увлечението по техническата играчка с тресирането на движенията беше просто дървено, зле направено, безсмислено, сякаш просто сме престанали да бъдем на театър и сме принудени да гледаме как някой разцъква нова програма. Изведнъж малкото "удържане на невярата" се разпада, а за капак ни пускат Джо Дасен.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK