Десет невероятни киноистории от света на изкуството

Десет невероятни киноистории от света на изкуството

© Организаторите



Master of Art - нов фестивал, посветен изключително на документални фестивал от света на изкуството, започва днес в София. Около 50 заглавия от сферата на киното, литературата, фотографията, театъра, музиката и архитектурата ще бъдат показани между 15 и 28 април в "Люмиер" и "Одеон", а сред тях са лауреати от Венеция, престижния документален фестивал в Амстердам, "Сънданс", "Оскар" и редица фестивали по света.


"Дамата в номер 6" - носител на "Оскар" за късометражно документално кино ще открие фестивала днес от 19 ч. Определяна като "един от най-вдъхновяващите филми на годината", това е историята на 109-годишната Алис Херц, еврейска пианистка, която към датата на заснемането е не само най-възрастния жител на Лондон, но и най-старият човек, оцелял след Холокоста. Дълголетието и вярата си в доброто Херц отдава на любовта си към музиката.


Програмата включва филми Габриел Гарсия Маркес, Фелини и Висконти, Дейвид Лашапел, българите Марин Големинов и Цочо Бояджиев и много други. Повече от съзерцателни и биографични истории, фестивалът ще разкаже действителни и често невероятни сюжети от света на изкуството. Археологическите паметници изчезват и в мирно време, изкуствоведите също могат да бъдат въоръжени... Ето 10 филма, избрани от "Дневник".


Десет невероятни киноистории от света на изкуството

© Организаторите


ЧОВЕКЪТ, КОЙТО СПАСИ ЛУВЪРА
(2014), 60 мин., Франция
Международна награда "Еми" за арт филм




ЧОВЕКЪТ, КОЙТО СПАСИ ЛУВЪРА е р азказ з а завладяващите приключения на странен отряд от въоръжени куратори, които се съпротивляват на системните опити на Третия Райх да плячкоса съкровищата
на Европа чрез кражби и конфискация. Под ръководството на директора на Лувъра Жак Жожар те изнасят най-престижната колекция от произведения на изкуството и с риск за живота си я пазят до края на войната. Благодарение на тях, колективната памет, съхранена в Лувъра е спасена. Мона Лиза все още е там и се усмихва.


АЗБУКАТА НА СТРАХА
(2014), 55 мин., Холандия


Поетесата от румънско-германски произход Херта Мюлер (1953) получава Нобелова награда за литература през 2009 г. Родителите на Мюлер са етнически германци. Баща й служи в германските SS части по време на Втората световна война, а майка й е депортирана в съветски трудов лагер след войната. Студентските години и целият съзнателен живот на Херта Мюлер са белязани от репресивния режим на Чаушеску и продължителните издевателства на "Секуритате". Страхът и насилието от преживяното доминират живота й. "Азбуката на страха" e търсене на корените на творчеството на Херта Мюлер. Страхът от смъртта и жаждата за живот присъстват във всички нейни творби. Това е един филм за живот в страх и литературата като единствено оръжие.


Десет невероятни киноистории от света на изкуството

© Организаторите


НЕОН
(2014), 52 мин., Полша


НЕОН проследява историята на неоновите знаци от комунистическо време във Варшава, контекстът, който ги е създал, хората и местата, свързани с тях и многото значения, които са придобивали от създаването им. Неоновите светлини е трябвало да създават чувство на модерност и напредък в една страна, откъсната от Запада. Благословени от идеологията на социализма, те все пак имитират цвета и блясъка на капиталистическите градове. Днес тези неонови знаци сa прославени и много търсени. В последните години интересът към тях е нараснал не само в Полша, но и в много други страни.


БЕЛТРАКИ - ИЗКУСТВОТО НА ФАЛШИФИКАЦИЯТА
(2014), 100 мин., Германия
"Лола" за най-добър документален филм - Германски филмови награди 2014


Хипнотизиращ, провокиращ мисленето и въпреки това изненадващо забавен документален филм за живота и времената на Волфганг Белтраки, който заблуждава близо 40 години световния артистичен свят със своите фалшификати на картини на майстори от началото на XX век. Една по-голяма от живота личност, която е отговорна за най-големия фалшификаторски скандал в следвоенната ера.


Десет невероятни киноистории от света на изкуството

© Организаторите


НОВИЯТ РЕЙКСМУЗЕУМ
(2014), 120 мин., Холандия


Великолепният Рейксмузеум в Амстердам – един от най-забележителните музеи в света, домът на Рембрант и Вермеер – е реновиран. Сблъсъците между директора на музея, куратори, политици, дизайнери са заснемани в продължение на 10 години. Филм от четири части и финал, увенчан със слава.


ЖИВИ ОТВЪТРЕ
(2014), 78 мин., САЩ
Награда на публиката в американския документален конкурс на "Сънданс" 2014


ЖИВИ ОТВЪТРЕ е изследване на възможностите на музиката да събуди душите ни и да разкрие най-потайните части на нашата човечност. Режисьорър Майкъл Росато-Бенет записва удивителните преживявания на хора из цялата страна, които се съживяват благодарение на простичкото удоволствие да слушат музика. Камерите му разкриват уникалните човешки връзки, които намираме в музиката и как лечителната и сила триумфира там, където лекарствата се провалят. Този вълнуващ документален филм проследява Дан Коен, докато той се бори с разбитата система на здравеопазване, опитвайки се да демонстрира възможностите на музиката да се справя със загубата на памет и да възстанови чувството за самосъзнание у хората с деменция. Росато-Бенет посещава роднини, които са били свидетели на чудотворния ефект на музиката върху техните любими, и показва интервюта с известният невролог и автор Оливър Сакс и музикантът Боби Макферин, които хвърлят светлина върху този феномен.


Десет невероятни киноистории от света на изкуството

© Организаторите


ДА СПАСИШ МЕС АЙНАК
(2014), 60 мин., САЩ


"ДА СПАСИШ МЕС АЙНАК" изследва конфликта между опазването на културата и икономическите ползи през очите на афганистански археолог, който работи и живее в близост до Мес Айнак. Кадир Темори и негов колега археолог влизат в невъзможна битка срещу китайци, талибани и местни политици, за да спасят своето културно наследство от сигурно унищожение. "ДА СПАСИШ МЕС АЙНАК" проследява историята на археолога Кадир Темори, който се надпреварва с времето, за да спаси археологически разкопки на 5000 години от предстоящо разрушаване.


КАДЪР ПО КАДЪР
(2014), 85 мин., САЩ


Когато Талибаните управляваха Афганистан, да направиш снимка беше престъпление. След като режимът падна през 2001 г., се роди свободна преса, а с нея и една фотографска революция. Сега, като чуждестранните войски и медии се изнасят, Афганистан и журналистите му са оставени да се оправят сами. Заснет в модерен Афганистан – преизпълнен с цвят и характер, КАДЪР ПО КАДЪР проследява четири афгански фотожурналисти, докато те се ориентират в една млада и опасна медийна среда – създаването на нов имидж на Афганистан за света, а и за самите себе си. Чрез "cinema vérité", лични интервюта, въздействащ фотожурнализъм и досега непоказвани архивни кадри, заснети тайно по време на Талибанския режим, филмът свързва публиката с четири души в търсенето на истината.

ПОСЛЕДНИЯТ ШЕДЬОВЪР НА ДАЛИ
(2015), 56 мин., Испания


Открит през 1974 г., музеят-театър Дали в испанския град Фигерес се счита за последното голямо постижение на Салвадор Дали (1904–1989). В този проект той проектира цялата си вселена, изразява цялото си въображение, всичките си мечти и виждания и концентрира живота си, посветен на изкуството. Разнообразните колекции на музея позволяват на гостите да проследят вълнуващия артистичен път на Дали. Този документален филм описва креативния процес на художника със собствените му думи заедно с тези на приятеля му – Антони Пичот.


НЕВИННОСТТА НА СПОМЕНИТЕ
(2015), 97 мин., Великобритания


Обектът на филма на Джий е наречен от великия историк на изкуството Симон Шама "най-завладяващо красивата, хуманна и въздействаща единична творба на съвременното изкуство където и да е по света." Той говори за Музея на невинността – истанбулски музей, който приютява реални обекти, свързани с измислена любовна история, описана в едоименния роман; и двете са създадени от писателя Орхан Памук. В това документално есе факти и фикция са изкусно преплетени в повествование, чиито главни персонажи са градът Истанбул, Музеят на невинността и самият Орхан Памук, чийто живот и творчество несъмнено са повлияни от този град. Реципрочността на всяка от тези връзки – между романа и музея, между писателя и града, между реалността и фикцията – е изследвана чрез уникално преплитане на дикторски текст, интервюта, музика, анимация, игрални сцени и архивни кадри.


Пълната програма на Master of Art с часове и дати на прожекциите, както и цени на билетите, може да бъде намерена на сайта на фестивала.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Всичко изглежда интерессно. Само време да има човек да гледа!

    @)----,--'--
  2. 2 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 729 Любопитно

    Тъкмо снощи гледах документална серия по испанската телевизия за „иконите“, която разглеждаше Дали, Бунюел и др. Интересно беше разгледана разликата между двамата, че докато Бунюел е определен като икона от околния свят, то Дали налага сам себе си като такава.

    Например на изпитите си, когато е 19 годишен, заявява на комисията „В момента не съществуват критерии ппо които да ме оцените!“

    @)----,--'--
  3. 3 Профил на пилот падналВградината
    пилот падналВградината
    Рейтинг: 241 Любопитно

    Хубава инициатива! Дано да има интерес и успех!

    Буквално всичко в тоя живот до една или друга степен бе странно. Просто бе странно по малко по-различен начин, отколкото беше свикнал, което беше странно.
  4. 4 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1657 Неутрално

    Дневник, поправете многобройните грешки в статията!
    Пълна бъркотия е: ''...нов фестивал, посветен изключително на документални фестивал от света на изкуството...''

  5. 5 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1657 Неутрално

    [quote#2:"MyTwoCents"]Интересно беше разгледана разликата между двамата, че докато Бунюел е определен като икона от околния свят, то Дали налага сам себе си като такава. [/quote]

    От друга страна, самият Бунюел в мемоарите си заявява, че Дали е истинският гений, за разлика от Пикасо. А Дали наистина е гений и го е осъзнал още в тинейджърските си години. Освен това е бил доста по-начетен и осведомен от повечето си преподаватели и е имал основание, когато ги е предизвикал с изявлението, за което споменаваш.

  6. 6 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Прочетеното приятно ме изненада. Всичко ми е интересно!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK