Осем добри и една лоша вест за българското кино от Белград

Кадър от "Град на мечти" (2011 г.) на Светослав Драганов

© Организаторите

Кадър от "Град на мечти" (2011 г.) на Светослав Драганов



Осем български документални филма от последните години ще бъдат показани на фестивала BelDocs в Белград между 12 и 18 май. Инициативата е на живеещата в Париж българска журналистка и критик Йоана Павлова и е първо събитие от бъдеща пътуваща програма с българско документално кино.


Идеята за платформата е на преподавателя в университета "Сейнт Андрюс" проф. Дина Йорданова, а поканата за сръбската столица идва от американския критик и куратор на фестивала Грег де Куир. Според него въпреки че Сърбия граничи с България, зрителите и филмите на едната страна рядко влизат в контакт с тези от другата.


Името на програмата Borderline Galore (буквално "Граничност в изобилие") е игра на думи с инициалите на България, с маргиналния статут на нашата страна в политически и културен смисъл, с очакванията към балканското кино да насища екрана лудост, както и с необикновените истории на персонажите в осемте представени филма, обясняват организаторите.




В четири тематични вечери - 13, 14, 15 и 16 май, в малката зала на "Югославенска кинотека ще бъдат показани съответно: "Цветанка" на Юлиян Табаков, "Последната линейка на София" на Илиян Метев, "Стоичков" на Борислав Колев, "Ром Кихот" на Нина Пехливанова и Петя Накова, "Град на мечти" на Светослав Драганов, "Витоша" на Любомир Младенов, "Момчето, което беше цар" на Андрей Паунов и "Коридор №8" на Борис Десподов. Борислав Колев, Нина Пехливанова, Светослав Драганов и продуцентът Мартичка Божилова.


Граничност в изобилие, за съжаление, има и в самото организиране на фестивала, или по-скоро липсата на подкрепа от българските институции за една инициатива, която би донесла престиж на страната и режисьорите й, разказа пред "Дневник" Йоана Павлова. Тя обясни, че се опитва да осъществи проекта от две години, но не успява да получи нито финансова, нито друг вид подкрепа от България. Единствено посолството в Сърбия е обещало да популяризира събитието в своите канали.


В първоначалната си кореспонденция по имейл Националният филмов център (НФЦ) изказал подкрепа за идеята. Когато обаче станало време да се кандидатства за средства за представяне на българско кино, каквито НФЦ предлага, Павлова престанала да получава отговори от София, разказа самата тя. След това българката се обърнала към Министерството на културата и културния институт към Министерството на външните работи. Не последвал никакъв отговор, твърди тя.


"Тъжно е, защото за повечето европейци страната ни е едно бяло поле на картата. Разбира се, имаме много изявени автори "навън", но случващото се в България не присъства като наратив на Запад. Тези осем филма са чудесна възможност да се предаде в достъпна форма една реалистична картина на нашето общество, извън медийните клишетата и културните стереотипи. И всичко това на фона на изключително професионалната селекция на BelDocs, от състезателна програма с най-доброто в сръбското и световното документално кино в момента до пълната ретроспектива на Робърт Флаерти на 35 милиметра", казва организаторката.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 768 Любопитно

    Не зная дали има друга държава, където да се правят толкова "документални филми"... Претенциозно определение, зад което май се крият подобия на кино-прегледите от соц. времената!
    Тогава се бяхме нагледали на тъкачки-многомашиннички, обувни фабрики, строители-герои на соц. труда, животновъди, трудоваци и др. подобни...
    Сега са по-патетични: линейки, Стоичков.. и всякая подобная чепуха...
    А кой ги гледа всъщност, освен авторите им, кино-критиците и чат-пат някое жури?

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  2. 2 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 777 Любопитно

    До коментар [#1] от "The Core":

    [quote#1:"The Core"]Не зная дали има друга държава, където да се правят толкова "документални филми"... Претенциозно определение, зад което май се крият подобия на кино-прегледите от соц. времената! [/quote]

    Крие се най-вече трудността, особено за младите "независими" творци, да се осигури финансиране за игрално кино.
    Документалното кино просто е по-евтино и дава шанс на повече хора да се пробват зад камерата.
    Лично аз имам и още едно подозрение...
    Според мен (дано бъркам!), зад разцвета на документалистиката се крие също и импотентността на игралната "сценаристика" - неспособността да се създаде читав достоверен сценарий, съизмерим с шарения колорит и реалните драми на действителността. Съвременната си, нашата си...
    А това е един от основните проблеми на голяма част от т.нар. ново българско кино.

  3. 3 Профил на xlg16488429
    xlg16488429
    Рейтинг: 8 Неутрално

    В държавата няма пари за нищо, но дънъците на ДС - олигархията не се пипат - абсурдните 10% за доходи от стотици милиони. Никой не говори за това, както и за абонаментите за обществени поръчки на избрани фирми. Батбойко прави бомбастични изказвания за поддържане на рейтинга, след което всичко си върви по старому.
    Абсурд е при това и наличието на "таван" на пенсиите. На хора, летци, миньори, висококвалифицирани служители в чужди представителства и т.н. които коректно са внасяли високи вноски, съответни на заплатите им, се отнемат част от пенсиите.
    Дават на богаташите, взимат от пенсионерите.
    Познайте защо го правят т.н. политици.

  4. 4 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 820 Неутрално

    Не са получили подкрепа от българските институции, защото те не работят в интерес на България, българския народ и нация, а в неин ущърб.

  5. 5 Профил на due07477623
    due07477623
    Рейтинг: 440 Неутрално

    В САЩ (а предполагам навсякаде в западния свят) игралното и документалното кино се спонсорират от частни инвеститори - няма държавни дотации за тази индустрия, няма държавни киносалони, няма държавни кино-фестивали, изобщо трябва сам да си намериш финансирането и дистрибуцията на филма.

  6. 6 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 563 Неутрално

    [quote#5:"due07477623"]
    В САЩ (а предполагам навсякаде в западния свят)[/quote]

    Грешиш и то не само за Европа, а и за САЩ. Или поне за щатите, които се бутат да бъдат снимани филми в тях. Извън Холивуд кино се прави само с (поне отчасти) държавни пари.

    Обичам, когато хората говорят наизуст. Много е лесно да ги опровергаеш.

  7. 7 Профил на tach0
    tach0
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#6] от "laveol":

    Хе-хе! И как го опроверга? Каза, че това са глупости... и явно според теб стига! Да беше споменал някой федерален, или щатски, или каунти, или сити фонд който да спонсорира кино и изобщо изкуство от какъвто и да било вид! Ако не си го направил, значи ти дрънкаш глупостите тук!

  8. 8 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 563 Неутрално

    [quote#7:"tach0"]Хе-хе! И как го опроверга?[/quote]
    ами по същия начин, по който вие въведохте "знанията" си. Защо аз да ви върша работата? Вие пишете глупости, вие си ги защитавайте. Едно бързо търсене в интернет щеше да помогне, ама тука сме царе на маса и на празнословия.

    Ето за САЩ: https://www.arts.gov/sites/default/files/how-the-us-funds-the-arts.pdf
    Тук говорим само за държавата; парите от фондации са отделно. А те са много, особено когато става дума за документалистика.

    http://www.bfi.org.uk/supporting-uk-film/film-fund Това е за Обединеното кралство.

    Това са добри отправни точки. В останалите западни страни кинопроизводството е дори по-зависимо от публично финансиране (вклюìтелно от ЕС). Четете, а благодарностите може да си ги спестите.

  9. 9 Профил на tach0
    tach0
    Рейтинг: 230 Неутрално

    А-ха, можело значи! Това е начинът! Като казваш хоп, трябва и да скочиш! Като изказваш теза, трябва и да я защитиш! Доводът "има го, ти си го търси" не работи за нормална дискусия, това е като за селската кръчма - "казаха го по телевизора и край!" . Иначе, като не искаш да Ми търсиш нещата, просто седиш на височайшия си дир...ник и не се занимаваш с такива като Мен (Нас)! Благодарности нема!

  10. 10 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1390 Неутрално

    До коментар [#1] от "The Core":

    Просто нямат достатъчно сили, талант, идеи и пари за игрално кино.

  11. 11 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 563 Весело

    [quote#9:"tach0"] Като изказваш теза, трябва и да я защитиш![/quote]

    Виждам, че ти успешно го направи

  12. 12 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 787 Неутрално

    [quote#5:"due07477623"]В САЩ (а предполагам навсякаде в западния свят) игралното и документалното кино се спонсорират от частни инвеститори - няма държавни дотации за тази индустрия, няма държавни киносалони, няма държавни кино-фестивали, изобщо трябва сам да си намериш финансирането и дистрибуцията на филма. [/quote]
    Глупости на търкалета!
    В цяла Европа културата се спонсорира от държавата. В САЩ има три програми (една федерална и две щатски), които дотират независимото кино, което се произвежда извън Холивуд.
    Много е лесно да пишеш врели-некипели, трудно е да знаеш!

  13. 13 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 787 Неутрално

    [quote#9:"tach0"]А-ха, можело значи! Това е начинът![/quote]
    Не може, обаче, някой да ти налее с фуния акъл в главата!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK