Мунджиу се представи достойно в Кан

Кадър от филма.

Кадър от филма.



Очакваният с особено нетърпение втори румънски филм в официалния конкурс на Кан "Матура" на Кристиян Мунджиу (носител на "Златна палма" за "Четири месеца, три седмици и два дни", 2007, а също и на наградата за най-добър сценарий за "Отвъд хълмовете", 2012) бързо се присъедини към списъка на най-добрите филми на фестивала.


Историята се фокусира върху петдесетгодишния лекар Ромео, чиято дъщеря Елица иска да си извоюва стипендия, която би й дала възможността да следва психология в Англия. За целта е необходимо да получи възможно най-високи оценки на изпитите от предстоящата матура. Елица, която винаги е била добра ученичка вярва, че ще се справи. Баща й бди над всяка нейна стъпка. Непрекъснато й напомня, че няма право на провал.


Отговорната и ученолюбива Елица е готова да се бори. Всичко изглежда наред до момента, в който неизвестен мъж я напада на улицата и проваля нормалното й участие в изпитната сесия. През това време бащата е принудeн да се раздели с жена си




В Кан Мунджиу подчерта, че като всеки родител и неговият Ромео прави всичко в името на детето си. Но загрижеността му е прекалена и в един момент тя се обръща срещу самия него. "Като цяло хората в Румъния живеят в атмосфера на страх от бъдещето. Често, за да решат проблемите си, нарушават закона. Аз също имам деца и знам, че те са най-важното нещо в живота ми. Реших, че мога да обединя темата за корупцията с тази за децата и да направя филм" – каза Мунджиу в Кан. Изданията масово публикуваха снимки на румънския режисьор с бележитите Жан-Пиер и Люк Дарден, тъй като именно тяхната компания е копродуцент на филма. На въпрос, как се работи с едни от най-големите имена в киното, Мунджиу отговори: "Знаеш, че няма как да не направиш честен филм."


Феноменалният успех на румънското кино в Кан бе допълнен и от "Кучета" на дебютанта Богдан Мирика. Филмът, който участва в паралелната програма "Особен поглед" получи отлични оценки заради нестандартния начин, по който показва поредицата от убийства в едно запустяло село. В Кан Мирика сподели, че би желал "Кучета" да се възприема като "балкански уестърн", а критиците решиха, че мрачната енергия на филма го превръща във "фреска на опасните дълбини на човешката природа." Дотолкова, доколкото филмът е копродукция между Франция, Румъния и България тандемът Катя Тричкова и Стефан Командарев се качиха на сцената на прочутата зала "Дебюси" и участваха в представянето на екипа.


В Кан стана ясно, че настоящата година ще донесе много положителни промени в условията за подпомагане на киното в съседната държава. "Националното ни кино е най-доброто лого на страната ни. За нас то е мисия" – заяви известната румънска критичка Магда Михайлеску.


"Само краят на света" на свръхталантливия млад канадски режисьор Ксавие Долан, който преди две години буквално взриви фестивала с енергичния си филм "Мами", този път не успя да се наложи безусловно. Поддръжниците на Долан обявиха екранизацията на едноименната пиеса на модния във Франция и извън нея талантлив драматург Жан - Люк Лагарс за "тотален шедьовър". Противниците заговориха за "тотално лутане из скритите лабиринти на пиесата".


Все пак, не може да се отмине факта, че новият филм на Долан успя да вдигне точно толкова шум, колкото му беше необходим. При това, с една твърде камерна история, в която млад писател се завръща при близките си, за да се сбогува с тях преди смъртта си. Това обаче не успява да се случи, тъй като по време на дългото му отсъствие отношенията в семейството са се опошлили и всеки е започнал да мрази всеки. Ролите се изпълняват от известни френски актьори: Натали Бай, Марион Котияр, Леа Сейду, Гаспар Юлие и Венсан Касел изграждат хомогенен ансамбъл, в който, по волята на режисьора, лицата им са снимани в пределно крупни планове.


"Щях много да се срамувам, ако не бях ги снимал по този начин" - каза Долан в Кан. Репликата предостави възможността на актьорите да споделят, че по време на снимките са работили като "под микроскоп" и че не случайно са се чувствали като "едно цяло".


Стана ясно, че за Долан снимките на филма са били "непрекъснато движение между нечии тайни". "Героите ми казват много думи, но премълчават важните неща. Опитът с този филм ме накара да порасна" – каза Долан в Кан.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK