"Чуй" на Диана Иванова закрива изложбата за репресираните художници в София

"Чуй" на Диана Иванова закрива изложбата за репресираните художници в София

© Екип на филма



Документалният филм "Чуй" на Диана Иванова за радио "Свободна Европа" ще закрие изложбата "Форми на съпротива" от 18 ч. на 26 май в Софийска градска художествена галерия.


Експозицията на куратора Красимир Илиев разказва за репресиите срещу художниците по време на комунистическия режим и техните опити за протест и творческа независимост. Освен произведения на изкуството тя включва извадки от досиета, протоколи от разсъжденията на художествени комисии над "допустими" и "недопустими" творби и други документи. Придружена е с каталог.


"Чуй" е четвъртата прожекция в рамките на "Форми на съпротива". Бяха показани още филмите "Бюлетин за времето, нравите и хората" за убийството на Райко Алексиев, "Сърцето умира последно" на Малина Петрова за процеса срещу Трайчо Костов и "Генко" на Боряна Пунчева за художника Генко Генков. Прожекцията днес ще бъде последвана от дискусия със сценариста и режисьора на "Чуй".

Ключови думи към статията:

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8397 Любопитно

    Интересно ще е ''Дневник'' да пусне галерия от ''недопустимите творби'' ?

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Заслужава си да бъде видян този филм.

    Tony
  3. 3 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2505 Неутрално

    Една похвална инициатива на СГХГ. Дано не е последна.
    "Форми на съпротива" да е началото на една поредица от изложби.
    Има богат материал.

  4. 4 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2505 Неутрално

    До коментар [#2] от "Free person":

    Наистина ще е интересно да се види.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3012 Неутрално

    За съжаление,реална съпротива,(не само чрез изкуството),на художниците срещу комунистическият режим,има само през първите години след 9–и септември. След това те се затварят дълбоко в себе си. Вътрешна емиграция.

  6. 6 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 378 Неутрално

    "Комунизъм" у нас уж е имало 45 години.

    Борба с комунизма обаче ще има навеки )))

  7. 7 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#2] от "Free person":
    До коментар [#4] от "gmbh":

    Филмът вчера беше излъчен по "БНТ2".

  8. 8 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1618 Неутрално

    До коментар [#5] от "deaf":.. След това те се затварят дълбоко в себе си. .
    Нда ! Сега всички са дисиденти ! А кой рисуваше социалистическия реализъм ?
    Гълъби , представите ни за онази епоха са формирани от различните изкуства , включително живопис ! Тези автори и останалите си изкарваха хляба като славеха БКП и трудовия народ. Хляба и маслото , а някои го мажеха и от двете страни ! Във време на работническа власт трябваше авангардът на работническата класа да бъде научно-техническата интелигенция. Но това иска интелигентни ръководители. Вместо това , ухажвана беше т.н. художествено-творческа интелигенция чиято работа беше да лъска фасадата на социализма .
    Хайде сега да направим един фестивал на социалистическия реализъм. Но сериозен фестивал !


  9. 9 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3012 Неутрално

    [quote#8:"ahasver"]Сега всички са дисиденти ! [/quote]

    До коментар [#8] от "ahasver":

    Борето Димовски беше дисидент. Този същият,който нарисува прасето с подписа на Т.Ж. имитиращ опашката му,в "Люти чушки" на Радой. И беше заточен в Бургас,доколкото си спомням.

  10. 10 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1618 Неутрално

    До коментар [#9] от "deaf":Това е басня. Наскоро излезе една статия ,че въпросната завръкулка не наподобява подписа , а разни тиквеници са лансирали това. Имаше е възпроизведени подписи на Тошо. Нямат нищо общо. Вярно е ,че заради тези лафове Димовски е имал неприятности . и помисли - това е илюстрация към Радой Ралин , а той е доказан агент на ДС.

  11. 11 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 688 Неутрално

    До коментар [#7] от "Читател - подкрепям budd.bg":

    Аз го гледах доста преди това.

    Tony
  12. 12 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 686 Неутрално

    Темата на изложбата е много значима и колкото и да ни изглежда музейна, днес тя е по-актуална от всякога, защото същите тези културтрегери са и днешните законодатели. В другата тема споменах, че Иван Рембранд ми беше личен приятел и по време на дългите ни разходки из софийските улици ми е разказвал подробно какви ги вършат точно тези същите, които и днес разпределят държавната баница. Той беше отвратен до дъното на душата си от тях и, както се каза и в статията, се беше самоизолирал напълно от художествения живот. Имах и други приятели, които малко или повече под сурдинка немееха пред изискването, например, музикалното им произведение да бъдело вярно на социалистическия реализъм. Що е то социалистически реализъм в една симфония се питаха те и отговорът го отвяваше вятърът, както се пееше в песента.

    Имаше, разбира се, и опортюнисти, да не кажа повечето, които с готовност услужваха, така както услужват и днес на точно същите. Просто няма никаква промяна. В същността няма промяна, въпреки някаква уж нова видимост, но и тя персонифицирана пак от точно тези, същите. Спомнете си кой днес например е все още законодателят в живопистта. Не е ли точно същата тази персона, която тъпчеше творци като приятеля ми Иван Рембранд. Точно същата е. Затова нещата не вървят. Вътъкът е непроменен, а и няма изгледи за промяна, след като там откъдето чакаме упование е по един друг свой си начин също прогнило от двуличие и корупция. Писах пространно по въпроса в другата тема, посветена на филмовия фестивал в Кан. Къде другаде да търсим причините за падението на Европа освен в систематичното морално разлагане на нейния елит, на нейните творци? Героите остават в сърцата ни, правим изложби за тях, но посредствеността обгръща непреодолимо континента, щипе, къса от телесата му, урежда си топличките местенца е еврокомисиите и местните власти в симбиоза с непродуктивния капитал и си кара като тя си знае, подла и несменяема.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK