Кама от гробницата на Тутанкамон се оказа направена от метеорит

Принц Чарлз и съпругата му Камила разглеждат смятаната за по-ценна досега златна кама от гробницата на Тутанкамон през 2007 г.

© Associated Press

Кама, открита в гробницата на Тутанкамон, се оказа направена от желязо "с космически произход", съобщава "Гардиън", цитирайки ново изследване.

Изящният нож - един от две, открити от археолога Хауърд Картър през 1925 г. - отдавна озадачава специалистите, тъй като желязото не е било твърде разпространено в древен Египет. Освен това, острието не ръждясва.

Рентгенофлуоресцентен анализ на камата, извършен от английски и италиански учени, е открил желязна сплав с високо съдържание на никел и кобалт - химически състав, характерен за скалите с космически произход. Анализ на метеоритни останки, открити в радиус от 2000 километра е открил силно сходство с метеорита Карга, пише екипът на изследването в журнала Meteoritics & Planetary Science.

Медта, бронза и златото са познати на човечеството от 4000 г. пр. Хр., но желязото се разпространява масово много по-късно. През 2013 г. учени доказаха, че намерени в Египет железни мъниста на над 5000 години също са направени от т.нар. метеоритно желязо с високо съдържание на никел.

Авторите на изследването предполагат, че древните египтяни са отдавали огромно значение на падналите от небето скали и са ги ползвали за изработката на ритуални предмети. В подкрепа на хипотезата си посочват, че около 13-ото столетие преди Христа в текстовете се появява термин, който грубо се превежда като "желязо от небето" и впоследствие обозначава всички типове желязо. Това би означавало, че древните египтяни са открили метеоритите две хиляди години преди западната цивилизация, посочват те.