Непознатите лица на Цанко Лавренов - изложбата "Между модерното и канона"

Часовниковата кула на Сахат тепе в Пловдив, 1913 г.Молив, туш, хартия, 14,2х20,5 см Фондация "Цанко Лавренов" инв. №101



Произведения на художника Цанко Лавренов, които не са били показвани никога, и картини, за които никой не е подозирал. Това събира изложбата "Между модерното и канона" в Софийската градска художествена галерия. Тя е посветена на 120-годишнината от рождението на живописеца. Организира се от фондацията "Цанко Лавренов" заедно с градските галерии в София и в Пловдив. В столицата ще бъде до 14 август.


В експозицията са включени 300 творби - карикатури, живопис, графика, рисунки, приложни проекти, театрални декори. Те обхващат целия творчески път на Лавренов – от ученически рисунки и карикатури (1915-1917), през църковния му период (1932) до късни творби. Сред тях са показани и много писма и фотографии от личния архив на Лавренов. Показани са и творби на неговите близки приятели Витко Бабаков, Данаил Дечев, Златю Бояджиев, Давид Перец, Васил Бараков.


Карикатура (Бай Ганю и златните ябълки), 1915-1917 Акварел, туш, хартия, 30,5х22 см Фондация "Цанко Лавренов" инв. №110

© Фондация

Карикатура (Бай Ганю и златните ябълки), 1915-1917 Акварел, туш, хартия, 30,5х22 см Фондация "Цанко Лавренов" инв. №110


Някои от картините в изложбата се показват за пръв път в София, а други - за пръв път от десетки години. Сред тях са "Посрещането на Цар Симеон в Преслав", "Продажба на килими в Куршум хан", "Синята къща". Някои от произведенията са открити в частни колекции, в музеи, в архиви.




"Например "Рилският манастир", рисувана през 1932 г., е намерена в Богословския факултет и е предоставена за изложбата с решение на Светия Синод. Освен картини в експозицията влизат и илюстрации на Цанко Лавренов, които е правил за различни издания като "Зов" и "Детски живот". За някои от тях дори и ние не знаехме", казва Лаврен Петров - внук на художника и управител на фондацията "Цанко Лавренов".


Роден на 28 ноември 1896 г. в Пловдив, Лавренов прави първите си опити в изкуството между 1906-1916 г. докато учи във Френския колеж "Св. Августин" в родния си град. Тогава рисува илюстрациите за малък ученически вестник, писан на ръка и "издаван" в няколко бройки. Негови карикатури се отпечатват в сатиричните издания "Българан", "Художествена седмица", "Панорама из цял свят".


Посрещането на Цар Симеон в Преслав, 1941 г.Маслени бои, платно на шперплат, 80,6х90,8 смНационален Исторически музей

© Фондация

Посрещането на Цар Симеон в Преслав, 1941 г.Маслени бои, платно на шперплат, 80,6х90,8 смНационален Исторически музей


През 1922 г. заминава за Виена, където посещава частното художествено училище "Св. Ана" и няколко месеца вечерен акт в Академията за приложни изкуства. Надява се така да се подготви за художествената академия.


Завръща се в България, където започва да се занимава с тютюнопроизводство, но не изоставя изкуството. Посещава изложба на Николай Райнов, която оказва голямо влияние върху младия художник. През 1923 г. участва с 8 творби на изложба на Дружеството на южнобългарските художници в Пловдив, става негов член.


През 1926 г. заедно с Бабаков и Дечев откриват първата си съвместна изложба. От творбите на Лавренов е бил впечатлен и директорът на Народната библиотека и музей в Пловдив Борис Дянкович, който купува една от картините. Той пише писмо до нунция на Ватикана в България Анжело Ронкали (бъдещ папа Св. Йоан XXIII), в което препоръчва на папския пратеник на обърне внимание на младия художник.


До 1930 г. Лавренов участва в общи художествени изложби, занимава се с илюстрация и избработване на марки, работи в Държаваната печатница, но по-късно напуска. "Колкото и да е била престижна работата му в печатницата, той е напуснал, за да може да се отдаде на изкуството", разказва Лаврен Петров. В тези години той попада под различни художествени влияния, учи се от картини на класици като Густав Климт, Клод Моне, Егон Шиле.


Тогава, през 1930 г. рисува картината "Стария Пловдив", с която казва, че е "станал художник" и с която окончателно се оформя неговият стил. Мотивът за стария Пловдив остава един от основните в неговото творчество, заедно с църковните и историческите сюжети, планинските пейзажи.


През 1932 г. Лавренов получава поръчка от наследниците на голяма възрожденска фамилия за създаването на репродукции на икони. В следващите години към него се обръщат множество манастири и той пътува до Атон, Солун, Атина. От тях той оставя много фотографии и пътни бележки, които така и не е публикувал. Работата му в Атон е от огромно значение. Там той създава множество репродукции, сред които е и чудотворната икона на Св. Георги Зограф.


Рилският манастир, 1932 г.Маслени бои, платно на шперплат, 133х97 смБогословски факултет на СУ. "Св. Климент Охридски"

© Фондация

Рилският манастир, 1932 г.Маслени бои, платно на шперплат, 133х97 смБогословски факултет на СУ. "Св. Климент Охридски"


"За тази репродукция са му позволили да свали стъклото от иконата, нещо което е изключителна чест и днес не се прави", обяснява внукът на Лавренов.


През 1937 г. заедно с Дечко Узунов е изпратен в Париж, за да работи по украсата на българския павилион на Световното изложение.След почти 30 години двамата ще се завърнат в Париж за съвместна изложба по случай визитата на Тодор Живков при Шарл дьо Гол.


Цанко Лавренов пътува почти постоянно. Основно из Европа, за изложби или за да намери своя път към новото. През годините негови картини са показвани в галерии в Берлин, Прага, Будапеща, Варшава, Дрезден, Москва. През 1958 г. прави изложба зедно с Владимир Димитров - Майстора в белгийските градове Лиеж, Форе, Брюксел, Шарлероа, като същевременно обикаля страната. Същата година пребивава в Тетевен, откъде рисува много скици и пейзажи.


Тетевенският балкан, 1958 г.Химикалка, хартия, 24,7х27,1 смФондация "Цанко Лавренов" инв. №256

© Фондация

Тетевенският балкан, 1958 г.Химикалка, хартия, 24,7х27,1 смФондация "Цанко Лавренов" инв. №256


Но той не е само художник. Цанко Лавренов е сценарист на документалните филми за художниците Станислав Доспевски, Николай Павлович, Христо Станчев, Златю Бояджиев. Автор на монография за Мара Цончева. Бил е художник-сценограф на балета "Нестинарка" на Марин Големинов, поставена в Народната опера. Бил е уредник на градския музей в София. Постоянно е работил за различни издания като илюстратор.

Изложбата "Между модерното и канона" изгражда един цялостен портрет на Лавренов - художника, илюстратора, пътешественика. Един творец, които непрестанно търси, експериментира. Картините в експозицията са много различни една от друга и сякаш не са рисувани от една и съща ръка. През карикатурите, "Пиеро", "Червеният герой", до бомбардирана София и строежа на Ларгото, 300-те творби в градската галерия показват един различен, но по-ясен образ, на един многолик творец.
Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 835 Неутрално

    Картините на Цанко Лавренов са като претворени приказки. Винаги ми е доставяло удоволствие да ги гледам.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3 Профил на kirile
    kirile
    Рейтинг: 257 Неутрално

    През 1932 г. Лавренов получава поръчка от наследниците на голяма възрожденска фамилия за създаването на репродукции на икони. В следващите години към него се обръщат множество манастири и той пътува до Атон, Солун, Атина. От тях той оставя много фотографии и пътни бележки, които така и не е публикувал.

    Пътеписите от Атон:
    http://www.svetagora.org/library/patepisi/04.htm

  4. 4 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    [quote#1:"ikar_01"]Картините на Цанко Лавренов са като претворени приказки[/quote]
    Напълно съм съгласна. Изложбата е истинско удоволствие. Направена е професионално, с информация за живота на Цанко Лавренов и различните периоди от творчеството му.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  5. 5 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Много артисти, художници, музиканти, писатели и поети е дал този град!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK