Градчета по маршрута на теснолинейката организират празник за 90-годишнината й

Градчета по маршрута на теснолинейката организират празник за 90-годишнината й

© За теснолинейката



Жителите на населени места по маршрута на родопската теснолинейка - единствената функционираща жп линия у нас с междурелсие 760 мм, ще отбележат 90-годишнината й с празник. Влакът "Юндола", който тръгва сутринта на 4 септември от гара Септември ще бъде посрещнат с песни и танци на девет гари - всичките седем града и две села.


През 2016 г. се навършват и 100 години от раждането на идеята за линията. Датата е избрана символично, тъй като по исторически сведения маршрутът за теснолинейката е избран през есента на 1916 г., обясни пред "Дневник" един от инициаторите на събитието - Кристиан Ваклинов. Той не представлява Държавните железници, а група ентусиасти, които се борят за запазването на живописния влак.


Градчета по маршрута на теснолинейката организират празник за 90-годишнината й

© За теснолинейката


Теснолинейката е част от Пътеводителя на интересните железопътни линии из Европа, издаден от германските железници ("Дойче Бан"), но периодично е заплашена от закриване заради финансовите проблеми на БДЖ - последно преди 2 години.




Вместо това Ваклинов и съмишлениците му са се наели да промотират романтиката и туристическия потенциал на линията и дори са направили неин сайт.


Отвъд красотата влакът се ползва ежедневно и от местните хора, за които е почти единствен транспорт. Затова те се включват в честванията на добра воля. "Всяко едно читалище е подготвило своя програма - музикални изпълнения на фолклорна и духова музика, народни танци. Ще се включат деца и възрастни", казва Ваклинов.


Фотогалерия: От Септември до Добринище с влак >


Времето за изпълненията е кратко - минутите, в които влакът ще престои на гарата. Единствено програмата в Добринище ще бъде по-дълга - 40 минути. Това е последната спирка от линията и преди влакът да потегли в обратната посока, някои от инициторите ще изнесат кратки речи.


Доброволците не са ангажирали представители на властта със своята кауза - кметства, министерства и други. Съдействат им единствено БДЖ, които са предоставили повече вагони, за да има място за всеки, който желае да стане част от пътешествието на 4 септември.


Градчета по маршрута на теснолинейката организират празник за 90-годишнината й

© За теснолинейката


"Искаме да покажем, че нещата зависят от нас. Не може да чакаме държавата. Това, което правим е пример, че всички можем да променяме нещата към по-добро", обяснява Ваклинов. В каузата му се включили вече са над 20 човека и предстои да създадат сдружение с нестопанска цел "За теснолинейката".


По думите му тя се използва ежедневно от 800 човека. А те са всякакви, от хора, за които това е единствения начин за придвижване.


"Местните пътуват от край до край. За тях линията е изключително необходима. В района има населени места, които са сякаш в по-миналия век и това е единствения начин да се придвижват. От друга страна туристите предпочитат да дойдат с влака до Банско, Добринище или просто за самото пътуване, което е доста атрактивно."


Празничното влакче ще потегли в 8.25 ч. сутринта на 4 септември от гара Септември. Информация има и на страницата на събитието във "Фейсбук".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2064 Неутрално

    Които не са пътували с това влакче и са романтично настроени,есента е вашият сезон.

  2. 2 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 458 Любопитно

    "между Сандански и Добринище "

    Хм. Защо ли си мисля, че е между Септември и Добринище.

    Дано не са я преместили в Сандански, че смятам следващата събота да я ползвам. От Септември.

    No Pain No Gain
  3. 3 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1319 Неутрално

    Остана единствена, след като разказаха играта на другата Червен бряг- Оряхово! Много е красиво пътуването с този влак, въпреки че е бавно!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  4. 4 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1315 Весело

    НЯМАМ по-любимо транспортно средство в държавата! Сигурно съм се возила поне двайсет пъти в теснолинейката и много съжалявам, че не мога по-често! Пусто изобщо не ми е "по път", ама никак....

    Доброто е заразно
  5. 5 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Аз все лятото! Защо есента?

    Доброто е заразно
  6. 6 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    До коментар [#2] от "tokkay":

    Вярно, че са омотали здраво географията.

    Доброто е заразно
  7. 7 Профил на mr.lottalove.
    mr.lottalove.
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    Никога не съм се возил на теснолинейката, макар че много пъти съм карал по пътя, успоредно на нея.
    Винаги съм се чудил какво ли е да пътуваш с влакчето по завоите и тунелите.

    В моя чуден свят всеки сън е толкова реален!
  8. 8 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Няма лош сезон за пътуването по тази линия!
    Само един пример от зимата:

    http://www.narrowgauge.railwaymodeling.com/winter/head.jpg
    http://www.narrowgauge.railwaymodeling.com/winter/17big.jpg
    http://www.narrowgauge.railwaymodeling.com/winter/21big.jpg
    Всеки има своята красота, всеки сезон е привлекателен с нещо различно! Трасето е уникално и след като този март пътувах по него с половинката, за пореден път, си казах че вече няма да пропусна ходене до Велинград, без да се кача да се разходя поне по един път нагоре-надолу

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  9. 9 Профил на a4kataaa
    a4kataaa
    Рейтинг: 445 Любопитно

    Това влакче, ако беше в Алпите или Скандинавия, щеше да бъде пълно с туристи.

  10. 10 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1311 Неутрално

    Чудесно красиво пътешествие си е!

  11. 11 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2064 Неутрално

    [quote#5:"dogwoman"]Аз все лятото! Защо есента?[/quote]
    По е шарено и по ароматно.

  12. 12 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Една късна есенна вечер преди близо почти 30 години спрях на "автокстоп" малко след гара Варвара по посока Добринище една от товарните композиции по линията. Вярно, че бях с войнишката униформа. Пътувах в локомотива при машинистите.

    No Pain No Gain
  13. 13 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    Най-много ме е яд за разрушената още преди много десетилетия теснолинейка Дупница-Рилски манастир. То е ясно защо е разрушена... Но бих искал да я има и да я използвам всеки път, когато посещавам манастира. Мечти...

  14. 14 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1074 Весело

    [quote#2:"tokkay"]Дано не са я преместили в Сандански, че смятам следващата събота да я ползвам. От Септември.[/quote]

    Вече и до Сандански ходи. Оня се обади и я пуснаха! (както се казва в една реклама)

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  15. 15 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 539 Неутрално

    [quote#14:"majorman"] Вече и до Сандански ходи. Оня се обади и я пуснаха! (както се казва в една реклама) [/quote]
    Само дано писалия статията не се обърка като ходи на почивка и вместо в Бора - Бора да отиде в Тора-Бора

  16. 16 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    До коментар [#2] от "tokkay":
    Къде го видя пък този Сандански ?

  17. 17 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    До коментар [#13] от "8th_ball":Който не е виждал рилската теснолинейка , не познава жепе романтиката ! Още по-тясна , с парни локомотивчета от 19 век ! Пуф-паф , с малки гари , , а на манастира маказ обръща локомотива . До началото на 60-те години работеше. Отгоре на всичко бяхме млади ! Студенти !


  18. 18 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#16] от "ahasver":

    Имаше го в първоначалния вариант. После изчезна.

    No Pain No Gain
  19. 19 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#3:"Ogiigo"]Остана единствена, след като разказаха играта на другата (Червен бряг- Оряхово)! Много е красиво пътуването с този влак, въпреки че е бавно! [/quote]
    Споко, ако представлява "заплаха" за автобусните превозвачи ще й видят и на нея сметката?! А относно скоростта, ако искаш да видиш красотата на пейзажа не пътуваш със скоростен влак, но и там такъв не е възможен!!!!

  20. 20 Профил на mcu
    mcu
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#13] от "8th_ball":

    причината за разрушаването на теснолинейката е начин за ограничаване достъпа на религиозните хора да не ходят в Рилския манастир, в който междувременно са изгонени монасите и е предаден като музеен експонат

  21. 21 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1839 Неутрално

    "Вместо това Ваклинов и съмишлениците му са се наели да промотират романтиката и туристическия потенциал на линията и дори са направили неин сайт."

    Хубав сайт са направили!

  22. 22 Профил на hypercube
    hypercube
    Рейтинг: 528 Неутрално

    "По думите му тя се използва ежедневно от 800 човека"

    800 човека по 6.50 максимум на билетче, това прави 4800лв/ден

    Това не може да избие нито разходи за дизел и поддръжка на влакове и трасета, нито заплати на персонал нито пък да останат някакви пари за нови локомотиви и вагони ...

    Определено е интересно и може би атрактивно, но със сигурност ако не на загуба работи с доста скромна печалба ....
    Да пътуваш 5 часа от Септември до Добринище не е по нервите на всеки ....аз не бих го пробвал отново ... ненавиждам мудните и тътрещи се влакове в България ... за мен в този си вид те нямат никаква икономическа логика и бъдеще.

    Не питайте какво страната ви може да направи за вас, попитайте какво вие можете да направите за нея! Дж.Кенеди
  23. 23 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1294 Неутрално

    До коментар [#22] от "hypercube":

    Бае, в Конституцията пише, че България е социална държава. Само с келепир народ не се къта!

  24. 24 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    До коментар [#23] от "venelingeologia":
    Помниш ли на гара Пастра как Антон гони влака ?

  25. 25 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    До коментар [#22] от "hypercube":Да ви е... у економистите !

  26. 26 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Градчета по маршрута на теснолинейката организират празник за 90-годишнината й

    Могат да се обадят на Фидел и да го поканят заедно да празнуват!!!

    [quote#9:"a4kataaa"]Това влакче, ако беше в Алпите или Скандинавия, щеше да бъде пълно с туристи! [/quote]
    Да ама е в България и едвам си покрива разходите за съжаление????

  27. 27 Профил на hypercube
    hypercube
    Рейтинг: 528 Неутрално

    До коментар [#25] от "ahasver":

    Всъщност съм инженер .. ама и в нашият бранш има смятане ... особено когато трябва да се проектира рентабилна техника.

    Не питайте какво страната ви може да направи за вас, попитайте какво вие можете да направите за нея! Дж.Кенеди
  28. 28 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    Една държава има разходи за да си подържа лицето. Ако навсякъде търсиш рентабилност, знаеш ли колко неща трябва да се изоставят, закрият, унищожат. Медицината да не би да е рентабилна? Или образованието? Армията каква печалба носи?
    Вдигни стандарта на населението край линията и ще стане рентабилна.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK