Кино от "Аполония" - филмите по истински истории

филма "Слава"

© София филм фест

филма "Слава"



Няма да ви пожелавам приятно гледане, защото усещането да се гледа този филм не е приятно, това каза вчера режисьорката Иглика Трифонова преди прожекцията на своя филм "Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син". Филмът беше показан като част от кино програмата на фестивала "Аполония".


"Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" направи своята премиера през март, когато откри 20-тия "София филм фест". Сюжетът на филма е базиран на истинска история от съдебен процес от Международния трибунал в Хага срещу сръбски военнопрестъпник Радован Караджич (в ролята Красимир Доков). Именно по време на процеса бащата вижда своя син, който отдавна счита за мъртъв.


"Този филм отново връща дебата за историческата вина и повдига въпросите дали трябва да има такава, как трябва да се наказва и кой трябва да раздава тези присъди. Това каза Георги Лозанов днес по време на срещата-разговор с Иглика Трифонова, също част от събитията на фестивала на изкуствата.




В своите откриващи слова Лозанов определи "Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" като филм на европейско ниво и очерта основните теми, "по които този филм философства". "Този филм показва, че правото и историята не са в състояние да въздават справедливост. Тази способност я имат само частните отношения, в случая между баща и син", каза Георги Лозанов.


Според Иглика Трифонова създаването на филма е било изключително трудно. От една стара проблем е била една от темите на продукцията- войната в бивша Югославия, религиозните и етнически конфликти в Босна.
"Искахме да снимаме една от сцените на новия стадион на футболният клуб "Аякс". Не получихме разрешение от ръководството на холандския клуб с обяснението, че не желаят да бъдат замесвани в тази тема", разказа Трифонова.


Филмът е снимам в България, Холандия и Швеция, като по него е работено 10 години, обясни режисьорката.
Тя разказа и че филмът е бил прожектиран в Хага, като на нея е присъствал истинският адвокат, работил по случая ползван във филма.


"Той каза, че филмът му е харесал и считаше за особено важен моментът, в който се показва раздвоението, което често се среща при адвокатите- да защитават справедливостта или своя клиент" каза Трифонова.
Тя разказа също, че филмът все още не е показван в Босна и Сърбия. "Някак обяснението, че властите са приготвили този филм не е много приятно" сподели режисьорката и сценарист.


За историята е научила от статия на журналиста Жерминал Чивиков, каза Трифонова: " В началото, когано прочетох статията ми се стори, че има твърде много политика, но историята наистина ми повлия и реших да направя този филм".


Филмовата програма на "Аполония" продължава тази вечер с премиерата на филма "Слава" на Петър Вълчанов и Кристина Грозева.


Действието във филма отново се основава на истинска история. Това е случаят с кантонтонера Кольо Димитров, който през 2001 намира 3 млн. лв на гарата в Курило. Героят в техния филм Цанко Петров също намира и връща в полицията огромна сума пари. За награда получава от транспортно министерство часовник "Слава", който скоро спира да работи.


Премиерата на филма е едно от най-очакваните кино събития в България за тази година, след като предишният филм на Вълчанов и Грозева постигна сериозен успех на филмовите фестивали. "Слава" ще бъде показан за пръв път тази вечер от 23 часа в читалище "Отец Паисий".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 677 Неутрално

    "Бащата на яйцето" и производните те му.

  2. 2 Профил на Nimart
    Nimart
    Рейтинг: 4269 Весело

    "Героят в техния филм Цанко Петров също намира и връща в полицията огромна сума пари. За награда получава от транспортно министерство часовник "Слава", който скоро спира да работи." Не зная, дали ми е весело или тъжно...

  3. 3 Профил на jgn33471284
    jgn33471284
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Първият кадър не е от "Слава", а от "Прокурорът...".
    А иначе "Слава" е разочарование - по много причини, но може би най-вече поради това, че обещава да разказва за кантонера, а всъщност е филм за напористата ПР-ка на министерството. Кантонерът остава плосък образ, за когото не знаем повече от стереотиптните детайли, че заеква и се разбира по-добре със зайците, отколкото с хората. Героинята на Маргита Гошева напористо го измества като централен персонаж, че накрая преживява и някакво подобие на морален катарзис или поне угризение. Жалко, защото идеята уж на такива филми е да дават глас на "безгласните", за които повечето от нас във всекидневния си живот няма как да научат директно. Не мисля, че кантонерът е получил глас с този филм. Напротив, мисля че както министерството и агресивните журналисти във филма използват историята му, така и филмът, тъй като не успява да направи образа му по-човешки, остава на това ниво.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK