Българската действителност в три премиери от "Аполония"

Част от актьорите в пиесата "Авариен изход"

© Авторът

Част от актьорите в пиесата "Авариен изход"



Филмът "Слава" на Петър Вълчанов и Кристина Грозева, романът "Български рози" на Георги Тенев и пиесата "Авариен изход" на Силвия Чолева бяха представени за пръв път пред публика на тазгодишния фестивал "Аполония". През август филмът на Вълчанов и Грозева бе показан на кинофестивала в Локарно, откъдето получи положителни ревюта от критиците.


Филмът разказва за кантонера в провинциална гара Цанко Петров (Стефан Денолюбов), който намира и предава на полицията голяма сума пари. Неговото откритие съвпада с журналистическо разследване за нередности при сделка за закупуване на вагони от министерството на транспорта. За да бъде прикрит скандала кантонерът е превърнат в герой и на специална пресконференция получава от министъра часовник за награда, а неговият личен - марка "Слава" изчезва.


Филмът пречупва през хумор елементи от българския живот като корупцията, практики в държавните институции, както й методи, ползвани от журналистите в търсеното на сензацията: "Написахме ти едни няколко изречения, трябва да ги кажеш ти...може да ги кажем и ние, но в днешно време никой не вярва на журналистите" казва разследващият журналист Кирил Колев (Милко Лазаров) на героя Цанко.




"Аз му викам на министъра, че се краде много нафта, знам кой краде и как, но той не искаше да ме чуе. Каза ми, че не му било сега времето и да се усмихвам на камерите" казва кантонерът в национален ефир, което кара държавната машина да го заплаши със затвор за фалшиво обвинение в кражба, а след това получава среща и гнева колегите си.


Филмът задържа линията на черния хумор до самия финал, който сам по себе си е нетипичен и смел за българското кино.


Следващите прожекции на "Слава" ще са на варненския фестивал "Златна роза ", който ще се проведе между 19 и 25 септември.


По абсурдистки бе представена пиесата "Авариен изход", описана като "театър за маса". Петима души стоят почти неподвижно, седнали на 5 стола пред дълга маса, които са единствения декор. Те говорят последователно за живота, изкуството, световните проблеми, рецепти за готвене.


Авторът на текста, Силвия Чолева седи край тях и чете какво би трябвало да направят неподвижните героите, а за зрителя остава да си представи как "Тя отива до кухнята и се връща с торта в ръце". В пиесата, режисирана от Десислава Шпатова, участваха актьорите Снежина Петрова,Йорданка Стефанова, Албена Георгиева, Катрина Златарова, Валентин Ганев, Рашко Младенов.


Техните герои са уморени хора, прехвърлили 40-те, като този факт ги кара да гледат назад към животите си с носталгия. Превърнали се в циници, диалозите между тях, поднесени с доза абсурд, очертават една тъмна българска реалност.


"Ходихме ли по митинги? Ходихме. Излъгаха ли ни? Излъгаха ни!"- казва един от героите.
Когато пък една от героините говори за липсата на духовност у българите, друга й отговаря с думите: "Според мен е най-важно да сме живи и здрави".


В пиесата се говори особено за състоянието на българската култура и интелигенция. Романите "не стават за четене", а в интернет има обяви "Опера по домовете".


Съдбата на българска интелигенция в началото на XXI век е темата и на романа "Български рози" на Георги Тенев.
В нея писателя вещае едно неприятно бъдеще, изпълнено с политически отмъщения и рекет, тотална загуба на морала в обществото, в което успехът е единствената цел.

Георги Тенев

© Авторът

Георги Тенев


Главните герои в романа са богатата архитектка Дора Попова и нейният съпруг Константин Трейнман, издател и собственик на информационна агенция и потънал в дългове.


Сюжетът се завърта от политически битки, дизайнерски наркотици и съмнителни герои с неясни цели.
Романът беше представен в Художествената галерия с литературен първомънс, в който участваха самият автор и актьорите Явор Бахаров и Лилия Генева.


"Български рози" е в книжарниците от 2 септември, издаден от "Колибри". Това е четвърти роман на Георги Тенев, носител на няколко литературни награди, превеждан на Запад.

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Шикалкавене

    властта ражда паразити
  2. 2 Профил на Hutya Puylo
    Hutya Puylo
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Така както сте го описали, изглежда че филмът е поредният опит за внушение на носталгия по соца и целувка на пиянски колхозен задник: колко трагикомично е съвремието ни, новият часовник е символ на безкрупулността, а "Слава"-та - на спокойствието и чистотата в миналото... Сякаш за 27 години се забрави жестокият античовешки експеримент наречен комунизъм, разбил мечтите на поколения.

  3. 3 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3623 Неутрално

    Много кахърно и тегаво.

  4. 4 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2113 Неутрално

    [quote#1:"Николай Теллалов"]Шикалкавене [/quote]
    Вониш на конфликт на интереси... творчески, но конкурентни интереси.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK