Активисти, архитекти и изследователи ще разкажат как се прави "град за хората" в Пловдив

Ян Геел

© "Едно"

Ян Геел



Как да направим "Град за хората" - с повече зеленина и пешеходни зони и по-малко автомобили, с повече обществени места и по-малко занемарени и презастроени пространства, ще бъде темата темата на предстоящия форум на One Architecture Week (7-8 октомври), чиято голяма звезда е урбанистът и автор на едноименната книга Ян Геел. Архитекти, активисти и изследователи от различни държави ще споделят добри практики за включването на гражданите в градското планиране, чийто адресат са не само българските им колеги, но и общините.


Че критичната маса за тази дискусия е налице, показват многобройните протести срещу застрояването на квартални градинки и паркове и за опазването на ценни сгради. Организаторите се готвят за нея повече от година, като част от приноса им е и първото цялостно изследване на панелен квартал у нас: жилищна, търговска, социална и културна инфраструктура, икономика, собственост, навици и нужди на живущите в пловдивския "Тракия" - изследване, което би трябвало да съпровожда всяка добра градоустройствена промяна. Известно е, че повечето панелни квартали у нас са недовършени - именно "подобренията", внесени от жителите му правят "Тракия" толкова интересен модел, разказа директорът на Архитектурната седмица Любо Георгиев.


Базата на One Architecture Week в "Тракия"

© "Едно"

Базата на One Architecture Week в "Тракия"


Кварталът ще е и база на фестивала, където в изоставено хале-бивш супермаркет, преобразено за целите на Architecture Week, ще се състоят повечето лекции и презентации на фестивала. Логично много от тях ще са посветени на откритията от градски проучвания и намесите в панелни квартали.




В панела "Квартална общност" например ще говорят изследователите, архитекти и активисти STEALTH от Белград (също част от инициативата Ne Davimo Beograd срещу застрояването на историческия квартал Сава Мала), румънците Лаура Панаит и Силвио Медешан, сред чиито инициативи е възстановяването на старо соц кино в панелен квартал, Анна-Лаура Бургиньон от парижкото AAA/atelier d’architecture autogérée, отговорно за редица проекти, съживили занемарени места от градската тъкан и Иржи Сулженко - директорът на "Пилзен-2015" - чешката Европейска столица на културата, отговорен за нова творческа зона в града под името DEPO2015 и серия намеси върху трафопостове в един от панелните му квартали.


Един от проектите на Atelier Bow Wow

© "Едно"

Един от проектите на Atelier Bow Wow


В архитектурната секзия на фестивала гостува другата голяма звезда на Architecture Week - Момойо Каиджима от японското студио Bow-Wow, чиито проекти по иновативен начин смесват публично и частно пространство, а в темата "политики на промяната" ще се изяви Мишел Провоуст от Холандия - директор на Международния институт за нови градове в Алмейре, Холандия (INTI), известна с това, че го превръща от малка организация в международно признат образователен и изследователски център, фокусиращ се върху ‘Новите градове’. Пълната програма на форума и информация за всички участници има на сайта на фестивала. Цената за двудневната конференция е 50 лв.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    Ами да поканят и гости като др.Гергов, други местни инвеститори, като собствениците на тютюневите складове, а защо не и видни строители от кохортата на Пеевски, та да има полза, иначе какво от това, че ще съберат звезди от архитектурата с хора от града, след като докато умните се наумуват, лудите се налудуват.

  2. 2 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2034 Неутрално

    Става само с ШИРОКИ УЛИЦИ. Една адекватна улица поема и трафика, и велосипедите и пешеходците, и осигурява достатъчно зелена площ, която при правилно разполагане, поема водата от пороите и позволява натрупването на снежна маса при бързо снегопочистване... Та отговора е един — първо се прокарва улицата, и едва след това се определя размера на парцела за застрояване. Може и обратното — ако улицата е прокарана, то възможността за застрояване да се ореже до дебита на улицата. Изглежда тъпо, обаче на днешно време хубавите парцели не са на центъра и на кюше. Било е така, когато хората (дори и богатите) са вървели предимно пеша и само тук-там са имали карети и файтони. Днес дори бедните имат автомобил, та хубав имот вече е такъв дето има място за паркиране и до него се стига без да нагазиш в задръстванията...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  3. 3 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2434 Неутрално

    До коментар [#2] от "gost22":

    Нема тук некой да ти мисли за широки улици, паркоместа, зелени площи и прочее (това може само в някой баровски комплекс в гората). Трябва всеки сантиметър да бъде плътно застроен, пък плебсът да се гърчи по тесните сокаци и съответно вътрешнокварталните задръствания. На първо място е инвеститорският интерес (щото оттам идва комисионната), а гражданите да духат супата. Отделен е въпросът, че много от т.нар. инвеститори са просто перачи на нечии пари.

    Апропо, интересно ми е как издържа канализацията в големите градове, след непрекъснатото присъединяване на нови хиляди и хиляди потребители (а едва ли е била проектирана в началото за такова натоварване), някои от които пускат какво ли не в нея. Или става като по Черноморието и Самоков - избива на нейде?

    И нещата се забатачват с всеки изминал ден. Това, че на места - като София, Пловдив и Стара Загора - главните архитекти подават оставки, не решава натрупаните проблеми.

  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1384 Неутрално

    Те ЧЕ ни кажат на НАС, аре у левооо.

  5. 5 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2034 Любопитно

    [quote#3:"Читател - подкрепям budd.bg"] На първо място е инвеститорският интерес (щото оттам идва комисионната), а гражданите да духат супата. [/quote]
    Ми точно инвеститорския интерес ще е защитен, ако улиците около парцела са широки и удобни. Именно това е проблема — в момента, всички губим, а само кредиторите на ипотеките печелят. Отделно, че електронното правителство рано или късно ще се случи, и тогава всички офиси на пъпа на града ще станат излишни, щото работят предимно с информация дето минава през нета. За къв ми е да се бутам два пъти дневно в тапите, като може да живея "на широко и бързо"? Другата крайност, тези без автомобили, също ще спечели, щото ще се отпушат тротоарите и ГТ ще стане по-бърз (щото нали задръстванията са намалели)... Принципа на доминото е. Просто още не са се усетили, че в 21-ви век, половината мобилност е през интернет (документацията и служебните бележки), а другата мобилност е бързината на предвижване с транспорта, а не вървенето пеша...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  6. 6 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2034 Неутрално

    [quote#3:"Читател - подкрепям budd.bg"]Апропо, интересно ми е как издържа канализацията в големите градове, след непрекъснатото присъединяване на нови хиляди и хиляди потребители [/quote]
    Ми не издържа. Във Варна, след всеки по-голям летен дъжд, на един определен плаж се вдига "кафяв флаг" щото прелялата канализация... Прегледай промяната в дебита и наложителното обновяване за по-голям обем пречистена вода на пречиствателните станции и ще ти "светне" кое как се променят с времето и застрояването.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  7. 7 Профил на kama_start
    kama_start
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Пловдив вече доста дръпна като културен център и все повече подобни инициативи се провеждат там, браво!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK