
© Георги Кожухаров
За второ поредна година амбициозният и артистичен екип на издателство "Колибри" предлага на почитателите на киното и литературата среща с шедьоври, пренесени на големия екран - фестивала "Синелибри". Освен разнообразната програма, в рамките на която се показват, както класически екранизации, така и съвременни адаптации, в София гостуват някои от авторите, по чийто романи са заснети филмите. За откриването на "Синелибри" (5 октомври в зала №1 на НДК), от Париж пристига провокотор №1 в литературата - Фредерик Бегбеде. На него създателят на фестивала - Жаклин Вагенщайн, ще връчи и първата специална награда на фестивала. С нея разговаряме за второто издание и смисъла от такова събитие.
Първото издание на "Синелибри" показа, че нито киното, нито литературата са загубили почитателите си. С второто демонстрирате амбиции и сила да превърнете "Синелибри" в силен фестивален играч. Какви са поуките от първото и очакванията от второто издание?
- Първото издание направихме спонтанно и се получи истинска магия, както за нас като организатори, така и за публиката. Първоначално беше замислено като еднократна акция, но след големия успех, овациите на зрителите и ентусиазма на екипа, решихме да го организираме всяка година и наистина да се позиционираме на картата на фестивалите. Поуките са най-вече свързани с организационни детайли, който тази година са изкусурени и очакваме второто издание да протече гладко. Освен това тази година селекцията е по-голяма и по-разнообразна с изцяло нови филми с национална премиера за България. С придобития опит и обогатената програма се надяваме да надминем успеха на предишното издание.
За първи път връчвате специална награда в рамките на фестивала и тази година носител е френският писател Фредерик Бегбеде. Въпреки че отдавна визитката писател е недостатъчна при представянето му. Той и режисира, и продуцира екранизацията по романа му "Помощ, простете" със заглавие "Идеалът", с който се открива фестът. Защо точно Бегбеде и защо тази награда?
- Бегбеде е режисирал най-напред "Любовта трае три години". Романът му "6,66 евро" е екранизиран от Ян Кунен с Жан Дюжарден в главната роля и ще бъде излъчен в рамките на фестивала. На филма "Идеалът" Бегбеде е едновременно сценарист и режисьор. Специалната награда на "Синелибри" се връчва за многоликия му талант на публицист, писател, режисьор, сценарист и продуцент. Дава му се за способността да провокира общественото мнение и с творчеството си, и с поведението си, и защото умее като никой друг да хвърля ръкавицата на установените правила. С тази символична статуетка, ние го награждаваме за оригиналните му, нестандартни хрумвания и талантливото им осъществяване.
Започвате сериозно да се занимавате и с разпространение на филми. Стартът е с мащабната продукция "Геният" с Колин Фърт, Джъд Лоу и Никол Кидман. Не се ли страхувате да навлезете в нова територия като киноразпространението и какво да очакваме за третото издание на феста?
- Засега сме взели за разпространение единствено този филм, защото това беше и възможност да го покажем на фестивала. Вярваме, че е действително забележителен и ще има успех у нас, затова и премиерата е в зала 1, след което филмът ще може да бъде видян във всички арт кина в продължение на няколко месеца.
В интерес на истината и Колин Фърт и Джъд Лоу бяха поканени в България за първата прожекция на филма и отказаха поради други заетости, но догодина звездите от този ранг ще бъдат поканени много по-отрано, за да могат да ни предвидят в програмата си и вярвам, че ще имаме поне трима истински звездни гости.
Кой е вашият фаворит сред екранизациите на голям екран, които зрителите ще видят тази година и защо?
- "Геният", заради мащаба на продукцията, темата и историята, които са много любопитни и чудесния актьорски състав. Очаквам с нетърпение и филма "Тя" на Пол Верховен с Изабел Юпер, по романа "Ох..." на моя любим писател Филип Джиан. Много харесвам филма "Любовникът", а ценителите не бива да пропускат "Фицкаралдо" и "Да убиеш присмехулник".
Един много интересен акцент в програмата на фестивала е документалният филм "Книжарят", в който основен момент е българската следа в живота на Ромен Гари. Как стигнахте до този филм, в който има и силно българско участие? Това е първият документален филм в програмата на феста, нали?
- Миналата година също излъчихме един документален филм - "Кустурица, балкански хулиган". С това затвърждаваме традицията за присъствието на българското документално кино в рамките на фестивала. "Книжарят" е българско-френска продукция и продуцентката от френска страна Катрин Бернщайн ще е тук за премиерата на филма. Българската следа в живота на Ромен Гари, един забележителен писател, е изключително любопитна и смятам, че филмът ще предизвика голям интерес.
Хубаво е, че в селекцията на филмите, включени във феста има и екранизация по роман на ваш конкурент - издателство "Сиела". Така давате добър пример и знак за толерантност и съвместна работа със съперници в издателския бизнес. Как стигнахте до това решение и може ли догодина да очакваме по-сериозно разширение на участниците в "Синелибри" - други издателства, разрастване и излизане извън рамката и бранда "Колибри"?
- Филмите по книги на други издателства са два - "Човек на име Уве" на "Сиела" и "Да убиеш присмехулник" на "Бард". Селекцията се дължи основно на качеството на филмите, тъй че съвсем не е изключено присъствието и на други издателства. Естествено преобладаващата селекция е на "Колибри", тъй като много от книгите са издадени специално за фестивала, сред тях са "Геният", "Тирза", "Небостъргач", "Аз и Камински", "Тя", "Вечност","Шери", както и две книги от поредицата "Амаркорд" на двама от най-големите съвременни режисьори - Иржи Менцел и Вернер Херцог.
Коя е най-смелата ви мечта по отношение на "Синелибри"?
- Миналата година си представях, че смела мечта е да открием в зала 1, тази година това е факт. Може би следващата стъпка е да имаме конкурсна програма и международно жури, и големи имена сред поканените гости. А, защо не, и самите ние да заснемем филм по книга.
"Шери", "Тя", "Като гореща вода за шоколад", "Любовникът" - като че ли в това издание на феста преобладават силните женски образи. Вярвате ли, че както казва Ким Гордън - бъдещето е жена?
- Ще добавя и "За любовта и сянката" и "Вечност". Разбира се, че вярвам, че бъдещето е жена, та, аз съм жена. И ще завърша с един откъс от една песен - This is a man's world but it would be nothing without a woman or a girl.