За общото между Kraftwerk и менуета, или едно интересно изпълнение на One Dance Week

За общото между Kraftwerk и менуета, или едно интересно изпълнение на One Dance Week

© One Dance Week



Френският хореограф Ювал Пик и Националният хореографски център "Рильо-ла-па" ще представят спектакъла си "Електрически приятели?" от 19.30 ч. днес, 13 октомври, на сцената на One Dance Week в дом на културата "Борис Христов" в Пловдив. Любопитното в спектакъла е, че интерпретира музиката на електронните пионери Kraftwerk като продължение на традицията на европейския романтизъм и с движенческо вдъхновение от народни танци като менуета. Kraftwerk, казва Пик, му напомнят много на музиката на Шуберт. "Дневник" се свърза с хореографа за повече подробности.


Разкажете за вашия прочит на Kraftwerk през призмата на романтизма.


- Преди всичко искам да кажа, че представлението ми интерпретира музиката на Krafwerk, но не е посветено на тях. Не бива да очаквате електронно парти. Две неща ме привлякоха у тях. На първо място - създаването на нов европейски звук, който е електронен, но аналогов. Албумите им от 70-те години са отпреди дигиталната ера.




За мен германците са изобретателите на романтизма - хармонията между човека и природата. Kraftwerk, които също са немци, говорят за човешкото състояние в урбанистичния, индустриален и механичен свят в Европа след Втората световна война - за пътуването във влака, по автострадата... Отново става дума за хармония, но средата е друга, което за мен е някак романтично. Отново става дума и за самота, но като отчуждение. За това как оцеляваме в този свят, как общуваме, и как, въпреки че сме отделени от машини, все още се намираме. Смятам, че въпреки бума на съвременните комуникации сме доста изолирани. Затова и представлението се нарича "Електрически приятели?"


Казвате, че ви напомня на Шуберт?


- През 1977 г. излиза шедьовърът им Trans Europе Express, който променя електронната музика. И вътре има едно много красиво и мелодично парче, наречено Франц Шуберт. Това противоречие ме насочи натам, защото Шуберт е едно от големите имена на музиката на романтизма. И слушайки музиката му попаднах на любовните песни, така наречените Liedes, които впоследствие реших да включа в музиката на представлението. Както при Kraftwerk, героите на тези песни постоянно пътуват в търсене и копнеж по своите любими, по нещо, което го няма.


Как това се превърна в танц?


- Kraftwerk като електронна група работят с повтарящи се мотиви, така наречените loops, които обаче в даден момент от песента намират неочаквано развитие. Исках да се заиграя с идеята за повтарящи се движения на приближаване и отдалечаване. Всичките ми представления се занимават с напрежението между индивида и групата. За соловите части помолих танцьорите да измислят свои собствени движения за усукване и извъртане на тялото, много органични форми. Но за колективната част се обърнах към традиционните европейски групови танци като менуета, където се среща именно това движение на сближаване и бягство. Интересното е, че почти всички европейски култури имат подобен танц - френската, италианската, полската, испанската, вероятно го има и при вас.



Директор на Centre Chorégraphique de Rillieux-la-Pape от август 2011 г., Ювал Пик има дълга кариера като хореограф, танцьор и преподавател. Първоначално той се обучава в танцовото училище Bat-Dor Dance School в Тел Авив, след което през 1991 г. се присъединява към световноизвестната танцова компания Batsheva. Четири години по-късно напуска, за да започне работа като гост-артист в проекти на хореографи като Теро Сааринен, Каролин Карлсън и Ръсел Малифант. През 1999 г. се включва в екипа на Opera Ballet в Лион, а през 2002 г. основава собствената си компания The Guests. Оттогава е натрупал сериозен репертоар от творби, които се отличават със сложна, детайлно изработена и многопластова движенческа лексика, винаги акомпанирана от специално поръчани музикални творби на големи композитори. В неговото творчество една от основните теми на изследване са отношенията между индивида и групата, между отделния човек и общността.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 636 Любопитно

    В парчето на КРАФТВЕРК/ а и не само в него, а в доста от нещата на немските електрокласици/ "Шуберт" има и доста, макар и силно преработени, мотиви от композитора. Гретхен пред чакръка, Die Forelle, основният мотив от Doppelgänger,части от Музикални моменти за пиано....
    Клаус Дингер пък има класическо музикално образование/ или курсове/уроци, не помня точно/
    Родителите на Флориан са го 'откърмили' с немските класици, баща му пък като архитект винаги е казвал, че за вдъхновение при работата си слуша Шуберт. Нещата следват някаква последователност и не са случайни
    КРАФТВЕРК СА ВЕЛИКАНИ!
    Нищо, че са от 'минали времена" Дори си нямат "наследници"

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK