Ървин Олаф, фотограф: Новите технологии ме връщат към традицията

Ървин Олаф

© Анелия Николова

Ървин Олаф



Холандският фотограф Ървин Олаф работи по заснемането на пълнометражен филм за единствената истинска любов на Джакомо Казанова. Това съобщи самият той днес по време на пресконференция за закриването на изложбата си "Четири серии" в "Национална галерия - Двореца". Известният майстор на обектива е и специален гост на награждаването на журналистическия конкурс "Мтел Медиа мастърс", който ще се състои тази вечер.


Изложбата "Четири серии" включва проектите му "Мъка", "Черни", "Здрач" и "Изгрев", които предават състоянията на страдание и болка, тъмните и светлите страни на човешката психика. Тя е част от програмата на фестивала "Фотофрабрика".


Фотография от 'Четири Серии"на Ървин Олаф

© Анелия Николова

Фотография от 'Четири Серии"на Ървин Олаф


Наричан от критиката "комерсиален воайор", "модерен демон", Ървин Олаф е авангардист и един от най-значимите съвременни холандски визуални артисти. Работил е за изданията Vogue и "Ню Йорк Таймс", както и по реклами на световноизвестни марки от модния бранш.




Фотографиите на Олаф представят страданието на фона на изключителен лукс. Образите във "Четири серии" излъчват пълна безнадежност, дълбока скръб на фона на красиви мебели с детайлни орнаменти. Олаф признава, че това изгражда един ироничен образ, които засилва емоциите, които създават фотографиите. По думите му светът е достигнал етап, в които страданието е по-травмиращо, ако е в луксозна обстановка.


"Планирам филмът да излезе през 2019 г., когато ще бъда на 60 години", каза Олаф.


Продукцията ще бъде базирана на книгата "Един прекрасен недостатък" от Артюр Жапен. Тя разказва за първата истинска любов на италианския авантюрист - Лусия. Книгата е вдъхновена от автобиографичните бележки на Казанова.


Фотография от 'Четири Серии"на Ървин Олаф

© Анелия Николова

Фотография от 'Четири Серии"на Ървин Олаф


"Лусия е жена, в която Казанова признава, че е бил истински влюбен, но тя изчезва от живота му изведнъж. Според този роман това е, защото лицето й е било обезобразено от шарка", разказа Олаф, като допълни, че новите търсения в творчеството му са насочени към физическите дефекти.


"Днес съм различен, през 90-те, когато бях по-млад, все още търсех своята идентичност. Тогава моите творби изразяваха послание, което исках да внуша на хората. Когато човек е млад, смята, че неговите мисли са 100% верни. С годините помъдрях, станах по-смирен. Когато човек стане на 40-45 г., наистина започва да се замисля. Сега съм на 57 и в работата си търся диалога", каза холандецът пред журналисти.


Той не е от фотографите, изоставили аналоговите фотоапарати за дигитални. Започва да снима дигитално през 2007 г., но днес отново е възстановил тъмната си стаичка за проявяване на снимки. Все пак според него дигитализирането на фотографията е променило композициите по позитивен начин.


"На мен обаче това ми повлия малко по-различно и се върнах обратно към традицията. Връщам се в онези времена, когато в тъмнината постепенно виждаш образа от снимката, който се проявява. В известен смисъл се чувстваш като изобретател", обясни визуалният артист.


Ървин Олаф сподели, че лесният достъп до фотографията е променил представите за красиво. Според него всеки ден в интернет се публикуват хиляди прекрасни снимки. В съзнанието на Олаф обаче това повдига въпроси като какво е значението на красотата и какви са нейната стойност и послание. Самият той няма отговор на тези въпроси, но призова "всеки студент по фотография да преосмисли какво иска да покаже със своята представа за красотата".

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK