"Да обичаш Винсент": Елизабет Христова за създаването на анимация от над 60 хиляди маслени картини



"Работата е изключително тежка. Няколко пъти ми се случи да работя по повече от 24 часа. От една година ходя с боя под ноктите и по всичките си дрехи. Почти всеки от нас е далече от семейството си. Нещата се случват много бавно и понякога само резултатът от труда е това, което държи духа на ниво. А видяното не бих могла да опиша с думи."


Така описва работата си българката Елизабет Христова, част от екип от над 100 художници, избрани, за да реализират кадър по кадър първата пълнометражна анимация от маслени картини, вдъхновена от и посветена на Висент ван Гог.





Loving Vincent ("Да обичаш Винсент") разказва за последните три месеца от живота на художника с 12 кадъра в секунда - всеки един рисуван ръчно от художници в стила и по картини на холандския постимпресионист. За създаването на осемдесет минути филм са използвани повече от 3000 л маслени бои, нарисувани са повече от 65 000 отделни платна и са вложени близо 2 години художнически труд. Работата по анимирането приключва преди броени дни, а филмът се очаква в кината през 2017 г., разказа пред "Дневник" Христова.


Всъщност сюжетът - базиран на 800 писма на Ван Гог и над 100 негови картини, първо е заснет с актьори, а после кадър по кадър пресъздаден върху платно от художници. В ролите влизат Джером Флин от "Игра на тронове" и номинираната за "Оскар" ирландска актриса Сирша Ронан. Действието се развива като интервюта с героите от картините на Ван Гог за обстоятелствата, довели до мистериозната му смърт.


Скрийншот от трейлъра на филма с "участието" на баща и син Рулен.

© YouTube/Loving Vincent

Скрийншот от трейлъра на филма с "участието" на баща и син Рулен.


Зад Loving Vincent стоят Дорота Кобиела и Хю Уелчман, носител на "Оскар" за късометражния "Питър и Вълкът" от през 2006 г.. Над филма се работи в три студиа - едно в Гърция и две в Полша, а Елизабет Христова работи в основното в Гданск. Тя е избрана сред хиляди кандидати от целия свят след тридневен тест и триседмично обучение.

"Кадрите може да са 40, може да са 800. Задачата на художника е да превърне всяка снимка в картина. Първият кадър се рисува, заснема се, следващият се рисува върху него, заснема се и така до края на сцената, за да минат пред очите ни 12 картини в секунда. Целта е да се премести всеки щрих на четката", разказа пред "Дневник" Елизабет.


"Да обичаш Винсент": Елизабет Христова за създаването на анимация от над 60 хиляди маслени картини

Тя е четвърто поколение художник, има самостоятелни изложби и участия в групови. Две години подред представя България в Есенния салон на изкуствата в Каркасон, Франция. Предстои и да се върне в България след повече от година работа по филма.


Нейни са близо 750 отделни кадъра от Loving Vincent, за които са използвани портретите на Жозеф Рулен и неговия син Арман. Семейство Рулен са били сред най-близките приятели на Ван Гог по време на престоя му във френския град Арл (1888 - 1889 г.), който се счита за един от най-успешните и продуктивни периоди на холандския художник. Според нея работата с портрети е най-голямото предизвикателство в този тип анимация.


Фрагмент от "Кафе тераса през нощта"

© Wikmedia Commons CC BY 2.0

Фрагмент от "Кафе тераса през нощта"


"Има много неща, които трябва да се имат предвид при заснемането. Но основната тежест се пада на художника. Той е този, който трябва да направи връзката. Например понякога се налага форматът на картината да бъде променен, за да съответства на нуждите на филма. Понякога се налага да добавяме несъществуващи в оригинала елементи, за да бъде преформатирана творбата. При заснемането на "Кафе тераса през нощта", която е вертикално ориентирана, е използвана движеща се камера, за да покаже картината в пълния и вид и в същото време всеки кадър да съответства на нуждата да бъде хоризонтален. Друг проблем са различните сезони в творбите, докато филмът се случва в различно от тях време. И така нататък..."


За своите кадри Христова работи още по няколко пейзажи от Овер-сюр-Оаз, картината Peasant Woman Cutting Straw и други произведения на Ван Гог. "Арман се среща с хората от близкото обкръжение на художника и от разговорите си с тях събира информация за противоречивата му смърт. Голяма част от филма е черно-бяла, което всъщност е ретроспекция. Историята е разказана през очите на персонажите от неговите картини", казва за сюжета художничката. Някои от произведенията са адаптирани според нуждите на повествованието, а в други случаи са използвани само отделни елементи от тях.


Последните три месеца (май, юни и юли) от живота си Ван Гог прекарва в малкия град Овер-сюр-роаз, северно от Париж, където отива при доктор на име Пол Гаше, за да лекува биполярното си разстройство.


През този период Ван Гог рисува серия от портрети на доктор Гаше, които стават едни от най-известните му творби. "Портрет на доктор Гаше" от 1890 г. е най-скъпата картина на Ван Гог. Тя е продадена през май 1990 г. на търг на аукционната къща "Кристис" за 82.5 милиона долара на известния японски колекционер на Сайто Рьоеи и през следващите 15 години остава на първо място в класацията на най-скъпите картини. През юни 1890 г. Ван Гог рисува и "Ваза с маргаритки и макове", наскоро продадена от аукционна къща "Сотбис" за 61.8 милиона долара. Смята се, че вместо да заплати за лечението си, Ван Гог е дал картината на доктор Гаше. Художникът умира на 29 юли 1890 г. от инфекция на огнестрелна рана, получена при мистериозни обстоятелства два дни по-рано.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK