Google отбелязва 340-ата годишнина от определянето на скоростта на светлината

© Скрийншот Google

Най-голямата интернет търсачка - Гугъл, отбелязва със специален дудъл (анимирано лого) 340-ата годишнина от едно от най-значимите събития в науката - определянето на скоростта на светлината.

През 1676 година датският астроном Оле Рьомер доказва, че скоростта на светлината не е безкрайна, както се е смятало дотогава, като използва астрономическо измерване за първата количествена оценка на скоростта на светлината. При наблюдението на един от спътниците на Юпитер - Йо, Рьомер забелязва, че периодите на завъртането му около планетата са различни в зависимост от това дали Земята се приближава или отдалечава от съответната планета.

Разстоянието, изминато от светлината от съответния спътник до Земят,а е най-кратко, когато Земята е най-близко до планетата, и най-дълго, когато те са най-отдалечени. Разликата между тези две точки е равна на диаметъра на земната орбита около Слънцето. По този начин наблюдаваната промяна в периода на обикаляне на спътника е всъщност разликата във времето, необходимо на светлината да преодолее разликата в разстоянията.

Рьомер заключава, че на светлината е необходимо време, за да измине това разстояние, и го определя на 22 минути. По-късно нидерландският физик Кристиан Хюйгенс в трудовете си за светлината изчислява стойността на скоростта на светлината, основавайки се на тогавашните оценки на диаметъра на Земята.

През 1905 г. германският физик Алберт Айнщайн установява, че скоростта на светлината във вакуум е независима от движението или от отправната система и изследвайки последиците от този постулат, извежда Теорията на относителността.

Скоростта на светлината е физичната константа, която се означава с латинската буква с и играе важна роля в много области на физиката. Тя е част от прочутата формула за връзката между масата и енергията E = mc², като в теорията на относителността c свързва времето и пространството. Стойността й, измерена през 1975 година, е равна на 299 792 458 m.s-1.

Светлината и всички други форми на електромагнитно излъчване винаги се разпространяват с тази скорост във вакуум, независимо от движението на инерциалната отправна система на наблюдателя.

1. 1 Профил на phuncky
    phuncky

E != mc2
    E = mc²

Късата памет е най-големият враг на българите.
  2. 2 Профил на Beyond
    Beyond

Точно 200 години преди Априлското въстание, един човечец в Дания, е изчислил каква е скоростта на светлината. На нас тепърва ни е предстояло да излмислим килийното училище и да изтърпим още 200 години робство.

TAKE THE RED PILL!
  3. 3 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен

Според новите научни открития, вселената се разширява със скорост ПО-ГОЛЯМА от скоростта на светлината.

Нищо не може да се движи по-бързо от светлината (постулат), защото тогава масата става безкрайно голяма. Някои зевзеци твърдят, че тъмнината се движи по-бързо от светлината, защото тъмнината е на дадено място още преди идването на светлината!!!

4. 4 Профил на Иван K
    Иван K

До коментар [#2] от "Beyond":
    "Точно 200 години преди Априлското въстание, един човечец в Дания, е изчислил каква е скоростта на светлината."

По тази причина не трябва да се вайкаме, че при нас нещата ставали бавно. Ние започваме много много по-късно.

подпис
  5. 5 Профил на morf
    morf

[quote#2:"Beyond"]
    Точно 200 години преди Априлското въстание, един човечец в Дания, е изчислил каква е скоростта на светлината.[/quote]

А 140 години след Априлското въстание, на мен следният текст ми е доста неясен:

"Разликата между тези две точки е равна на диаметъра на земната орбита около Слънцето. По този начин наблюдаваната промяна в периода на обикаляне на спътника е всъщност разликата във времето, необходимо на светлината да преодолее разликата в разстоянията."

Което доказва, че не всички можем да бъдем физици. Или, че Дневник не обясняват добре.

7. 7 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен

До коментар [#6] от "ravegrave":

Някои учени твърдят, че електронът, обикаляйки около ядрото на атома се върти и около собствената си ос (спин на електрона). Тогава, сумирайки двете скорости, можело да се постигне скорост, по-голяма от тази на светлината!!!

8. 8 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#7] от "Дедо Либен":

Как ги сумираш?

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  9. 9 Профил на Иво
    Иво

"Според новите научни открития Вселената се разширява със скорост, по-голяма от скоростта на светлината."

Интересно откритие.... и докога Вселената ще продължи да се разширява?

"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36

Защо енергията е равна на масата по квадрата на с а не по куба например ?

11. 11 Профил на convince

До коментар [#9] от "Иво":

До като се докосне до друга, която е или разширяваща се или свиваща се във времето като пространство и форма на съществуване, охарактеризирана, чрез всеобщото и непрестано движение обновяване и преливане от една пространствена формирана фундаментално формация в друга подобна, но не и еднаква на нея.

До коментар [#9] от "Иво":

Предполагам до като настъпи енергийна смърт на Вселената?

13. 13 Профил на convince
    convince

До коментар [#10] от "klimentm":

Защото скороста е вектор в една посока.
    Разширението не е едно и също в трите измерения, въпреки, че съществува, този вектор е различен.

14. 14 Профил на convince
    convince

До коментар [#12] от "klimentm":

Матрията никога не загива, дори и анихилацията и е преливане в друга форма, било то енергийна или не.
    Всяка анихилация поражда друга форма с други комбинативни веществени пространствено времеви измерения подчинени на главния атрибут, който е самото непрестанно движение.

До коментар [#9] от "Иво":

Разбирам подтекста на въпроса ти, всъщност учените нямат отговор на въпроса как вселената има толкова точно калибрирани константи които правят възможно формирането на атоми, звезди, планети и от там изобщо на целия живот. Малко по голяма или по малка сила на големия взрив би направила невъзможно това . За сега казват че е така защото е станало точно така, своего рода историческа необходимост.

16. 16 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer

Оле Рьомер - такива хора дават повод за оптимизъм в бъдещето на човечеството.

Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.

До коментар [#14] от "convince":

Честно казано аз мисля че познанията ни за сега са твърде малко и объркването идва точно от това, преди години учените твърдяха че разширението ще се забавя до като спре и ще започне обратния процес на свиване до сингуларната точка на големия взрив.

18. 18 Профил на Gunners
    Gunners

Евала за откритието!!

19. 19 Профил на Иво
    Иво

До коментар [#11] от "convince":

Интересно, аз си мислех, че Вселената е само една... а, то имало няколко?! Може и така да е, не съм специалист в тази област признавам си.

20. 20 Профил на Иво
    Иво

До коментар [#15] от "klimentm":

Хммм... интересно. То, като си говорим за условия е, чудо че и животът е възникнал на планетата Земя. Четох отдавна, че ако нашата орбита е била по-близко или по-далеч от нашата звезда Слънце е нямало да е възможно да се зароди живот на Земята. Тази тема е необятна и има много повече въпроси от отговори...

21. 21 Профил на cinqueau
    cinqueau

При съвременната метрология скоростта на светлината СЕ ПОСТУЛИРА да бъде 299792458 метра за секунда. Един метър се дефинира като разстоянието което изминава светлината за
    1/299792458 секунди. Постиженията на теоретичната и експериментална физика позволяват по този начин разстоянието "един метър" да се възпроизвежда с много по-голяма точност отколкото пренасянето с механични еталони.

24. 24 Профил на convince
    convince

До коментар [#19] от "Иво":

То това е и разбирано като едно неделимо материално единство, но схващано като многообразие, което нито има край, нито начало, а само едно пространствено и времево зависимо преливане с основното характеризиращо я като такава непрекъснато движение. Схващано като фундаментален характеризиращ атрибут и тенденция на изменение.

Тя Вселената е всъщност едно многолико изменение, една тенденция, преминаване от една форма в друга, чрез другите апостулати на зависимост, които са времето и пространството също схващани като тенденции чрез основния вечно движение и изменение, като те са средата така опростенчески казано, то да се извършва, като механика или като основание за съществуване.

25. 25 Профил на convince
    convince

До коментар [#20] от "Иво":

Така си е то, но всъщност това не е основание да се мислим за център на живота или Вселената, а само са една частица от нейното многообразие, осъществено чрез една нагласа на съществуването на материалния свят, точно с тази скорост на движение в това пространствено измерение и в този времеви отрязък.
    Защото безкрайните взаимовръзки на времеви, пространствени нагласявания и или съответствия при други условия биха създали и други форми на жива или не жива материя със съответните други различни или точно съвпадащи, което не е изключено, но и много малко вероятно поради мащабите на взаимосвързаностите и съвпаденията на движението през тези точни пространствено времеви координации и параметри.

До коментар [#23] от "ravegrave":

Аз без да отричам нищо от квантовата физика, мисля че Копенхагенската школа забърка голяма каша, най малко остави много неща необяснени и недовършени , като че ли има нещо фундаментално сгрешено в цялостният ни възглед за вселената.
    Не ме разбирай погрешно без съмнение и Хайзенберг и Планк и Бор са големи учени.

Впрочем Шрьодингер създателят на уравнението за вълновата функция има изключително хубави философски разсъждения относно разума, живота и Вселената!

28. 28 Профил на gdobranov
    gdobranov

До коментар [#15] от "klimentm":

Това е така, защото нашата наука си е чисто и просто едно наблюдаване и правене на изводи от наблюдаваното. Да се смята, че знание, добито по подобен начин, може да обясни вселената, е все едно да смяташ, че ако застанеш пред чаша вода чехълчетата, който я обитават, ще могат да осъзнаят присъствието ти, устройството ти и самото ти съществуване наблюдавайки те.

30. 30 Профил на convince
    convince

До коментар [#29] от "ravegrave":

Вселената може да се схваша само като тенденция към едно вечно движение, което обуславя и нейното стабилно съществуване и в това противоречие се състои тезата на трите атрибута на и факта, че я има, като времевите и пространствени константи напромяна, върху които се осъществява това всеобщо движение възприемано и най-общо също като признак на вечна промяна, изменение. И то единствено и само като тенденция.

31. 31 Профил на betona
    betona

четох с удоволствие коментарите ви . имам един въпрос който на пръв поглед не е свързан пряко с темата . става въпрос за следното . значи , ние обясняваме вселената най-общо казано чрез някаква математика . та въпросът ми е, тази математика е просто някакво измислено си от нас обяснение, която явно ни върши работа разбира се, или самата вселена си е математическа, тоест е откритие ? не знам дали съм ясен . извинявам се предварително, нищо не разбирам от тези неща . благодаря предварително за отговорът.

32. 32 Профил на betona

До коментар [#28] от "gdobranov":

този коментар си е направо супер . мерси .

33. 33 Профил на convince
    convince

Вселената, непрекъснато доказва себе си, на където и да се обърнем, но само един плосък мозък като този на Методиев, не разбира, че СТАБИЛНОСТ означава ПРЕДПОЛОЖЕН КРАЙ.

Обществено политическия, социалния и физическия живот представляват всъщност една микро Вселена със същите кодове на онзи безкрай, който е необозрим за едната посредствено мозъчна дейност съсредоточена върху дребнотемие и ежедневни измислени норми, съвсем далече от реалностите.

35. 35 Профил на convince

До коментар [#28] от "gdobranov":

Гледай по своя свят, легни или стой, бетонирай се и се стабилизирай, неподвижно, щото тогава точно ще рухнеш от насрещния вятър или трус, много по-вероятно, ако се движиш приспособяваш и приемаш промяната, чрез насрещно движение.
    Така е с всички физически и материални структури от най-голямата, вселенската, планетите и системите, които за да съществуват постояно се променят, разрушават и взаимно проникват за да изградят нова структура и зависимост, която от своя страна веднага е готова за нови промени, изцяло, постепено, бързо или бавно, но все таки промемливи и изменчиви, чрез тенденциите за вечна промяна във времето и пространството...

36. 36 Профил на betona
    betona

До коментар [#34] от "ravegrave":

благодаря ти. много красиво и разбираемо, дори за мен, си ми отговорил.

38. 38 Профил на dearblue
    dearblue

По бързо от скоростта на светлината е скрол бутона на мишката в гугле скай

39. 39 Профил на dimov_a
    dimov_a

А някой знае ли, дали ще има видимост водач на автомобил, движещ се в абсолютна тъмнина със скорост на автомобила равна на скоростта на светлината, дори при включени фарове?

40. 40 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

До коментар [#3] от "Дедо Либен":

не става дума за движение на обекти в пространството, а разширение на самото пространство

41. 41 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

До коментар [#6] от "ravegrave":

все пак тахионите засега поне са хипотетични

42. 42 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

До коментар [#23] от "ravegrave":

всъщност, не знаем какво са елементарните частици, освен че са нещо без аналози в достъпния за сетивата ни свят. Затова ги ОПРИЛИЧАВАМЕ на частици или вълни в зависимост от контекста на въпроса, в който са засегнати.

43. 43 Профил на Николай Теллалов

До коментар [#28] от "gdobranov":

щом в края на тирадата си ти допусна, че чехълчетата могат да ни наблюдават, защо да не разберат, че ни има? КАкво сме - е, това е вече въпрос на натрупване на информация.

44. 44 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

До коментар [#34] от "ravegrave":

ако позволиш да те допълня:
    математиката също така е "разточителна", не всички решения на едно уравнение например посочват реално съществуващи неща. Но в дебрите на абстракциите е невъзможно без експеримент да се разбере има ли физически смисъл някое уравнение или не.

властта ражда паразити

Защо при гръмотевица първо виждаме светлина
    а после чуваме звука? Защото светлината е по
    бърза от звука? Не защото очите са пред ушите !!!

До коментар [#39] от "dimov_a":

Да ще вижда, но ако се движи по бързо не.
    А извън шегата, реално няма да му трябва
    светлина, защото за да стигне тази скорост
    автомобила трябва да е във вид на светлинни
    фотони, и шофьора също !!!

47. 47 Профил на gdobranov
    gdobranov

До коментар [#43] от "Николай Теллалов":

Тирада? И съм бил допуснал, че чехълчетата могат да ни наблюдават? Хайде де, примера и логиката зад него са елементарни - напънете се малко!