Каурисмаки завладя "Берлинале" с нежен хумор

Аки Каурисмаки представя филма на пресконференция в Берлинале

© Reuters

Аки Каурисмаки представя филма на пресконференция в Берлинале



Веднага след като финландският майстор на иронията Аки Каурисмаки представи в официалния конкурс на "Берлинале" най-новия си филм "От другата страна на надеждата", присъстващите журналисти го обсипаха със суперлативи. Историята, в която един сирийски бежанец по чиста случайност се озовава в Хелзинки и успява да се сприятели със собственик на малък ресторант, бързо се превърна в сериозен претендент за "Златната мечка".


Формално, "От другата страна на надеждата" е тематично продължение на замислената от Каурисмаки трилогия от филми, снимани на пристанища, но той спокойно може да бъде разглеждан и като самостоятелен филм, в който не официалните власти, а обикновените хора, помагат на изпаднали в беда бежанци.


За онези зрители, които все пак биха искали да потърсят връзката с по-ранния "пристанищен" филм на Каурисмаки "Хавър" (2011), в който бежанецът беше чернокож младеж, има достатъчно приятно-шеговити препратки. А постоянството на Каурисмаки, с което поддържа добре познатия стил на иронична игра на актьорите в кадър, любовната му привързаност към дизайна и аксесоарите от средата на миналия век и старите, меланхолични песни, превръщат гледането на филма в неповторимо удоволствие за сетивата и ума.




Актьорите Шеруан Хаджи и Симон Хюсеин Ал-Басуун

© Reuters

Актьорите Шеруан Хаджи и Симон Хюсеин Ал-Басуун


В типичния си, освободен от предразсъдъци стил на поведение, свободолюбивият Каурисмаки подчерта в Берлин, че няма никакво значение "колко различни ще са шапките върху главите на хората, тъй като в крайна сметка, всичките те са еднакви". Режисьорът допълни, че "мулти-култи" ресторантът във филма му не е избран случайно, тъй като "мястото дава възможност на хора от различни етноси да работят заедно и да си помагат взаимно."


Сред филмите, направили силно впечатление до този момент се откроява силно драматичният "Фантастична жена" на родения в Аржентина, но израснал в Чили Себастиан Лелио. Филмът започва като щастлива любовна история, в която мъж на почтена възраст (Орландо) и много по-младата му любовница (Марина) празнуват рождения й ден. Двадесет минути след старта на филма, той получава инфаркт и умира и тази смърт изважда на преден план законната му съпруга и бившето му семейство. Всички вкупом повеждат унищожителна война срещу Марина и с религиозен фанатизъм търсят начин да потъпчат човешкото й достойнство. Интересната особеност на филма е, че Марина е трансполова жена, а "светът около нея не готов за това".


В ролята на Марина публиката в Берлин видя изключителната чилийска актриса Даниела Вега, чиято лична човешка история е близка до тази на героинята й. "Филмът ми защищава правото на човек да е такъв, какъвто иска той самият, а не тези, които са около него. В крайна сметка, това е един откровен разказ за една силна любов между двама души и какви са те няма никакво значение." – каза Лелие в Берлин.


Също за любов, само че, между силно травмирана жена и доста по-възрастен мъж с парализирана ръка, става дума и в "За тялото и душата" на известната унгарска режисьорка Илдико Енеди. Показан в самото начало на фестивала филмът покори публиката с оригиналността на историята, в която двамата, без да се познават и без никога да са се виждали, сънуват абсолютно еднакъв сън - сърна и елен край малка, скована от ледове река. Интересно е мястото на действие – грозна кланица, в която труповете на животни са ежедневие.


Почти половината от филма е изградена от гледната точка на жената, която има свръхразвита памет и страх от общуване. Поради тази причина, тя възприема света и хората от дистанция и като низ от отделни фрагменти. "Еднаквият" сън става причина за постепенното й излекуване и приемането на любовта като контакт, включително и физически.


На съвсем противоположната посока се е озовал полският "Следата" на другата жена режисьорка в конкурса Агнешка Холанд. В някаква степен филмът напомня за указание за ловци, които трябва да знаят през кои месеци на годината кои животни могат да отстрелват и кои не. В същото време, в центъра на разказа стои една не особено млада и доста решителна жена, която обожава астрологията и животните, каквито и да са те. Когато неизвестен извършител убива двете й любими кучета идва ред на нейното отмъщение. Така селото, в което живее се изпълва с трупове на мъже, всичките ловци. Решен като препускащ трилър, с доста силови епизоди, филмът отразява активната позиция на режисьорката в защита на природата от "безумствата на човека".



Силен женски образ стои и в центъра на "Фелисите" на Ален Гомис, роден и израсъл в Париж, но със западноафрикански корени. С пределна искреност и специфичен африкански темперамент, режисьорът разказва за живота и премеждията на млада певица, вдъхновено изливаща душата си пред не особено престижната публика на невзрачен бар в покрайнините на Киншаса. И колкото и да й е трудно, тя все пак успява да преживява до момента, в който единственият й син не става жертва на катастрофа с мотор. Оттам нататък започва невероятната битка на Фелисите да спаси живота на детето си. Оказва се, че това е невъзможно, тъй като лечението струва много пари, а тя не може да ги събере толкова бързо. Въпреки усилията й, лекарите не прилагат необходимото лечение, а чисто и просто ампутират възпаления крак. Освен оригиналното пеене на великолепната Веро Чанда Беиа, филмът показва автентични моменти от живота в Киншаса и тази му екзотичност го прави необикновен.


"Светли нощи" на немския режисьор Томас Арслан се оказа "северният" филм на конкурса. Но не само, тъй като приложеният метод на разказване повежда зрителя в посоката на пределния минимализъм. В рамките на час и половина един баща и неговият малолетен син се изкачват по високите планини на северна Норвегия, преминавайки през различните стадии на трудното си приближаване един към друг.


Фотогалерия: Актрисата Анжела Недялкова с "Т2 Трейнспотинг" на Берлинале >


Също в планина, само че австрийска, се озовава главният герой на филма "Дива мишка" на Йозеф Хадер, режисьор и изпълнител на главната роля. Талантлив музикален критик, неочаквано за самия него, губи работата си в престижния вестник, в който от години е градил име и кариера. От момента на уволнението си той преживява тежка екзистенциална криза, заради която влиза в живот, който не е познавал преди. Възприет като единствената комедия в конкурса до този момент, филмът задоволи вкуса на онази публика, която обича тежките моменти да се редуват с освежаващ смях. Всъщност, един от най-известните актьори на Австрия (Хадер) с лекота е избягнал подводните камъни на първия си игрален филм като режисьор.


Що се отнася до българските радости на Берлинале, искам и аз да свидетелствам, че по повод на участието си "Т2 Трейнспотинг" на култовия Дани Боил, броените минути на Анжела Недялкова на "червения килим" на Берлинале се оказаха най-горещите в кариерата й до този момент. Снимките й с част от екипа на филма се превърнаха в хит и тя буквално "превзе" страниците на най-големите немски вестници. А емоционалната премиера на сръбско-българо-македонската копродукция "Реквием за г-жа Й" на Боян Вулетич премина при претъпкан салон. След края на прожекцията публиката награди представителите на различните националности с дълги и възторжени аплодисменти.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 361 Неутрално

    Пак ще се надяваме на замунда, за да видим и ние някой стойностен европейски филм!

  2. 2 Профил на stoyanst
    stoyanst
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Човек просто не може да се уреди с билети за този фестивал. Все едно цял Берлин е държан на "сухо" и като дойде Берлинале, всички хукват да гледат кино... Успях да се вредя само за "За тялото и душата" - страхотна и добре разказана история, препоръчвам да се види.

  3. 3 Профил на Дневник  пропагандна газета
    Дневник пропагандна газета
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Каурисмаки подчерта в Берлин, че няма никакво значение "колко различни ще са шапките върху главите на хората, тъй като в крайна сметка, всичките те са еднакви"

    Огромно значение има заблудения ми толерантен неадекватник. При едната шапка ти режат главата за нищо и ти казват как да живееш и налагат тотални ограничения, при другата шапка си свободен човек. При едната шапка освен, че си се вкарал в батака искаш всички да се съобразяват с теб и да направиш същия батак навсякъде, при другата шапка си си подредил държавата и живота и не налагаш нищо на никого насила.

  4. 4 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Историята, в която един сирийски бежанец по чиста случайност се озовава в Хелзинки и успява да се сприятели със собственик на малък ресторант, бързо се превърна в сериозен претендент за "Златната мечка"

    Офф - аман от тия истории - Каурисмаки не е лош режисьор ама одавна прекалява със захарния сироп във филмите си с тия елементарни сценарии писани с розовите очила и плюшено мече под мишницата. Журито разбира се е във възторг - давайте му голямата награда пък да се надяваме, че каже нещо лошо за Тръмп и Орбан на церемонията.

  5. 5 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 438 Неутрално

    като се замисля, много от героите на аки са си баш бежанци, даже и да не е в буквалния смисъл.

  6. 6 Профил на Туриста
    Туриста
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Каурисмаки създаде във филмите си една уникална Финландия, негова си. Страх ме е че с бежанците е малко неподготвен. То е хубаво да има съчуствие и благотворителност ама при тези огромни маси гневни чужденци става по сложно.

    Искам да гледам "Слава" на Кристина Грозева и Петър Вълчанов. Дали ще го дават по кината в България през следващите 2-3 месеца?

  7. 7 Профил на Туриста
    Туриста
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#4] от "lustmord":

    Ако не искаш захаросания сироп гледай пролетарската трилогия.
    Или виж Calamari Union. Уникален е! Те са от по старите му филми.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK