Маргита Гошева и Стефан Денолюбов: В България все още има теми-табу

Актьорите от "Слава" и "Урок" пред "Дневник" за непоставените въпроси в киното ни

Стефан Денолюбов и Маргита Гошева

© Анелия Николова

Стефан Денолюбов и Маргита Гошева



Получилият огромно международно признание "Урок" и последвалият го "Слава" наложиха имената на режисьорското дуо Кристина Грозева и Петър Вълчанов, но също така представиха способностите на актьорите Стефан Денолюбов и Маргита Гошева в различен контекст и на много по-голяма платформа.


Двамата са в интересна симбиоза – в "Урок" Маргита Гошева е затруднетата от размера на дълговете на семейството си учителка, а Стефан Денолюбов използващия положението й лихвар; в "Слава" актрисата играе винаги игнориращ близките си министерски пиар, а Денолюбов – намерил огромна сума пари кантонер, който неволно се превръща в медийна звезда.


Базираните на истински случаи два филма са част от трилогията на Грозева и Вълчанов за съвременна България, която изследват чрез лични истории, поставени на по-широк социален и обществен фон. Създадени са с ограничени средства, но както Гошева и Денолюбов казват – те винаги са работили в рамките на ограничения, а най-добре киното се получава с приятели и хора, които мислят еднакво.




Следващите фестивални участия на "Слава" са в Дъблин, Люксембург и Литва. Тази пролет драмата също така ще има кинодистрибуция в САЩ и Франция. Филмът вече е продаден за разпространение в над 25 страни.



Какво си помислихте, когато гледахте "Слава" за първи път?


Стефан Денолюбов: От притеснение не успях да реагирам по нормален начин. Тотално се разочаровах от себе си. Когато човек се вторачи в детайлите, може да бъде най-лошия си враг. Но когато го изгледах спокойно, ефектът беше коренно различен. Така че в началото гледах филма, както враг би го направил, а после се сприятелих със себе си.


Маргита Гошева: Гледах го за първи път в Локарно и в залата имаше 2000 души, които ръкопляскаха и имаха много силни реакции към филма. И за мен свързването с видяното беше трудно, тъй като в началото гледаш какво е останало от всичко снимано. Но това е нормално усещане и не сме изключение от правилото – вероятно има хора, които много се кефят на себе си. Не знам кое от двете, притеснението или увереността, е по-градивно. За мен предизвикателство беше дали мога да не "играя", да не си "представям", да не давам подсказвания на зрителя какво и кога да чувства. Впечатляват ме актьори, на които мога да чета мислите, докато ги гледам, да ги виждам и като хора. Един актьор трябва да присъства повече като човек в пространството, отколкото като изпълнител на характери, които са му чужди. Сега си давам сметка, че един актьор трябва да присъства в ситуацията, да бъде максимално вътре. С "Урок" и "Слава" направих моя опит дали мога да бъда такъв тип актриса.


Стефан Денолюбов: Във всеки филм искам да покажа различна част от себе си. Мисля, че успявам, къде по-добре, къде по-зле. Учили са ни да играем характери, но имам чувството, че не играя различни характери, а по-скоро различни самочувствия.


Старанието да сте добри актьори пречи ли ви да сте добри зрители?


Стефан Денолюбов: Въпреки това, което току-що казах, не се чувствам по-лош зрител - плача редовно на филми. Може би по-лесно хващам фалша или кича, кога някой отстрани ме подценява като зрител.


Реакциите се обединяваха около мнението, че това е филмът, от който отдавна българското кино е имало нужда. Ако трябва да погледнете отстрани, какво има в "Слава", което в други филми може би го няма?


Маргита Гошева: Има едно ненатрапчиво и неизиграно чувство за хумор...


Стефан Денолюбов: Като мърво вълнение отдолу...


Маргита Гошева: Което не го прави лек и плосък филм. Дълбочината е постигната по друг път. Имам чувството, че трябва по-сериозно да се гледа на публиката. Да не се подценява. Тя не е глупава и това съм го научила от театъра. Когато го направиш, това е само в ущърб на представлението.


Стефан Денолюбов: Просто това е честен филм. Вече хората започват да осъзнават, че трябва да хванат прости истории и да ги реализират майсторски. Тук е пълно с истории, които трябва да бъдат разказани по откровен начин.


Маргита Гошева: Има много абсурд тук. Обожавам скандинавско кино и ми е мечта да се докосна до тези режисьори, но не мисля, че трябва да наподобяваме това, което те правят там. Действителността ни не е скандинавска, американска, дори не е румънска. Трябва да догоним себе си, през изконни ценности, през архетипно пречупване на това, което вижваме. Без чужд образец.



Кои истории и теми в средата ни смятате, че не са разказвани?


Маргита Гошева: Например темата за съдебната система и заобикалянето на законите...


Стефан Денолюбов: Съдебната система е една от онези теми-табу в България, които не мисля, че биха могли да бъдат финансирани или ако бъдат, ще са лъснати дотолкова, че ще изглеждат като пиар вместо критичен поглед. Също така я има представата, че съществуват много филми за времето на ДС и хората реагират с оттегчение към тези тема, но всъщност не са чак толкова много и може би не са направили впечатление, тъй като не са реализирани по правилния начин. Въпреки че корупцията не е водеща тема в "Слава" или "Урок", това е нещо за което много ни питат в чужбина.


Маргита Гошева: Любовта е тема, която много се подценява и се подменя във времето. Не се разсъждава фундаментално за нея. Разглежда се от ъгли, които може да са подходящи за определена публика, но не в по-широк план.


Имали ли сте обратна връзка с прототипите, върху които са изградени главните герои на "Урок" и "Слава"?


Стефан Денолюбов: Не, не сме търсили контакт, тъй като когато се докоснеш до прототипа, ти му оставаш длъжен. Но се чудя дали екипът не е сбъркал така... Дали пък да не издирим номера на кантонера? Дали да не го поканим да гледа филма?



"Слава" е в "Евро синема" и "Г-8".


Следващата прожекция на "Докато Ая спеше" (със Стефан Денолюбов в главната роля) на Цветодар Марков е на 20 февруари в Дом на киното, като част от инициативата "София филм фест за учащи" (свободен вход за всички студенти и ученици). Денолюбов също така има роли в предстоящите филми "Възвишение" на Виктор Божинов по романа на Милен Русков, "Посоки" на Стефан Командарев, както и в няколко запланувани късометражни продукции.


Новият филм на Константин Божанов "И после светлина" (с участието на Маргита Гошева) ще направи българската си премиера в рамките на предстоящия "София филм фест".


Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3442 Неутрално

    Играта на Стефан Денолюбов в"Урок"е наистина впечетляваща.Дано е такава и в"Слава".

  2. 2 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 762 Неутрално

    И Слава , и Урок са силно надценени филми, т.е. филмите са средно прилични, обаче тук за тях се говореше като за шедьоври на гениални майстори... На какво се дължи това - не знам...

    Денолюбов наистина е много интересен актьор, дори малко е използван в киното, обаче от колежката му Гошева винаги ме напушва смях - мисля че тя е една от най-бездарните актриси!... И нека ме извини за мнението, давам си сметка, че ще прочете това и ще бъде разстроена, но нека не ми придиря на думите, щом я оценят по фестивалите!...

  3. 3 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 642 Неутрално

    Темата за правосъдието и корупцията била "табу"..хахаха.. Знаят ли въобще значението на думата табу?? То за нищо не се плямпа повече.. :-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  4. 4 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 531 Любопитно

    [quote#2:"Митев"]Денолюбов наистина е много интересен актьор, дори малко е използван в киното, обаче от колежката му Гошева винаги ме напушва смях - мисля че тя е една от най-бездарните актриси!...[/quote]

    На мен пък играта на Маргита Гошева ми допада, докато Денолюбов хич не излъчваше онази неприязън, каквато трябва да притежава един безсърдечен лихвар (във филма Урок). За пръв път нов български филм да ми хареса - като реалистичност и актьорска игра. Но сценария нямаше генерален извод или послание - просто горе долу реалистично изиграване на една истинска история, един фрагмент, чакащ финална развръзка.

  5. 5 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Не съм гледал "Слава", но "Урок" е впечатляващ. Успех на тандема!

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  6. 6 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5844 Весело

    [quote#2:"Митев"] щом я оценят по фестивалите!...[/quote]
    "Оценянето" му е майката...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  7. 7 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#2] от "Митев":

    Да, и винаги се питам:
    С КАКВИ ФИЛМИ, ПО ДЯВОЛИТЕ СЕ СРАВНЯВАТ?
    Каква им е базата за оценка и до кой шедьовър се доближават?
    На какви критерии отговаря великата, ненадмината актьорска игра, историята, гениалния сценарий, музиката, озвучаването, операторското майсторство?Може би режисурата?
    Каква по дяволите, е общочовешката история разказана, чрез филма с похватите на киното и разбрана еднозначно на всякъде по света?
    И пак:С КАКВО СЕ СРАВНЯВА?

    От смешно става отвратително самохвалството за добро кино, като с просто око е видимо, че българското кино през последните 27 години няма аналог по бездарие и посредственост без изключение.

  8. 8 Профил на ntonev
    ntonev
    Рейтинг: 300 Неутрално

    До коментар [#2] от "Митев":

    До коментар [#7] от "ana_ni":

    Моля, посочете къде тук за "Урок" или за "Слава" се е говорело като за шедьоври, гениални, или поне с епитет, близък до тези? Ще ми е интересно да разбера. Защото подозирам, че никой не е използвал "шедьовър" или толкова силни думи... и някой си измисля, както обикновено.
    Че са филми, които се харесват, е факт.


    [quote#2:"Митев"]И нека ме извини за мнението, давам си сметка, че ще прочете това и ще бъде разстроена[/quote]Не се прави - ясно е, че точно на това се надяваш

  9. 9 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 762 Неутрално

    До коментар [#8] от "ntonev":

    Не, не се надявам!... Мога да й го кажа и в очите, но много добре знам, че точно тя няма да пропусне и ред от коментарите, вкл. и твоята нефелна защита... Да, никъде не пише шедьовър, но г-жа Гошева много добре ще разбере какво казвам, за разлика от тебе!

  10. 10 Профил на miss_psykes
    miss_psykes
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Чудни са. "Слава" е най-добрият български филм от много време насам, според мен по-добър от "Урок". Дано повече българи го гледат.

  11. 11 Профил на miss_psykes
    miss_psykes
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#4] от "_dan_":

    Едно произведение ако се разбира "еднозначно навсякъде по света", значи не е много добро произведение... Впрочем "Слава" бе разбран много добре във Франция и в САЩ (явно и другите 22 страни, в които е откупен от някого за разпространение.) Само тука форумните тролове не го разбират, защото... Не са го гледали изобщо

  12. 12 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 740 Неутрално

    бетона няма да гледа тези фюлми

    До коментар [#2] от "Митев":
    До коментар [#9] от "Митев":
    и славата и урокът са смешки ... ако не се сещаш като кой да ти кажем
    иначе за тези двама творци друго не знам, може би са готини хора, ама много барборят

    До коментар [#7] от "ana_ni":

    а бе права си, ама ако сме убективни имаше два-три прублясъка в мрака, но дотам

  13. 13 Профил на svetla_g1
    svetla_g1
    Рейтинг: 48 Неутрално

    Според мен е напълно в реда на нещата да се контактува с прототипите. Нали върху техните "плещи" е построен сценарият - взели са хонорари режисьори, актьори и прочие? В западните продукции прототипите ги позлатяват (Ерин Брокович), а тук се чудят дали да не ги поканят на премиерата....защото им били длъжни...Ами длъжни сте им, наистина. Ето защо, тези хора не само трябва да присъстват на премиера, а и да бъдат възнаградени...Това все пак са човешки съдби, върху които други печелят имидж, репутация, публичност, по-високи хонорари като филмови звезди/икони и пр.

  14. 14 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#13] от "svetla_g1":

    [quote#13:"svetla_g1"]Според мен е напълно в реда на нещата да се контактува с прототипите.[/quote]

    е да ама беге твореца е над нещата...

  15. 15 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 228 Неутрално

    До коментар [#13] от "svetla_g1":
    До коментар [#14] от "betona":

    Според мен не става дума за това. Ако познаваш първообраза ще се опитваш да го имитираш и да се наблюдаваш доколко го "покриваш" като актьор. Това си е клопка и най-вероятно ще се посе.еш.
    Иначе едно от най-често срещаните упражнения за сценаристи е: напиши синопсис по весникарско заглавие. Първообразите стават част от фиктивна история, добиват съвсем различна идентичност в процеса на писане- използва се и без това само един щрих от техния реален живот.
    Това с Ерин Брокович е друго, както и филм за Ганди или за Фрида Кало ако щещ, в този случай изходната точка са биографиите им.

  16. 16 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 228 Неутрално

    До коментар [#4] от "_dan_":
    Не разбирам защо имаш толкова минуси.

  17. 17 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#16] от "linard":

    ами може да ги кулекционирва ...

  18. 18 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 228 Неутрално

    До коментар [#17] от "betona":

    кво викаш? бетУнирВал си се и с правописа нещо...

  19. 19 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#18] от "linard":

    пич мисли малко преди да пишеш кументари.все пак дневникът е сериозна медиа.
    освен туй не само правиш правуписни грешки ами и не внимаваш и пишиш и главни букви.
    а иначе на въпросът ти защо човек който смята че на даден фюлм проблема му е че "сценария нямаше генерален извод или послание" получава миносчета ... ами черпи шише ракия и ще ти кажиме.

  20. 20 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 762 Неутрално

    До коментар [#13] от "svetla_g1":

    Дори само това низвергване на прототипите говори много за морала на авторите!... Ама как ще го поканят на премиерата някакъв си кантонер да дойде да им омирише банкета!... А за възнаграждение какво да говорим, стига му тая награда, че още го споменават... Те на половината си артисти не плащат в киното... какво да говорим повече!...

  21. 21 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#4:"_dan_"]сценария нямаше генерален извод или послание -[/quote]

    Ами и самият живот не ти дава постоянно ''генерални изводи и послания''. Понякога може да ги различиш, но най-често ги разбираш едва накрая, когато вече е твърде късно.

  22. 22 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    [quote#7:"ana_ni"]С КАКВИ ФИЛМИ, ПО ДЯВОЛИТЕ СЕ СРАВНЯВАТ? [/quote]

    Ами най-близкото сравнение е с филмите на братя Дарден и особено ''Два дни, едн нощ'', но иначе съм съгласна с тебе, че не ни бива И в правенето на филми.

  23. 23 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#22] от "princess_x":

    Е, как така "Лачените обувки" и "Адаптация" са истински филми, "Козият рог" е филм, "Най-добрият човек, който познавам" е филми, а тия смешници твърдят, че са направили филм също?
    В самодейните състави и училищните кръжоци се справят значително по-добре.
    Няма оправдание за кресливата посредственост.
    С КАКВО СЕ СРАВНЯВАТ?

  24. 24 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#11] от "miss_psykes":

    Айде, бе!?
    Анна Каренина на всякъде4 се разбира по различен начин,
    Междузвездни войни също,
    Давид на Микеланджело,
    Отнесени от вихъра, Беднякът милионер....
    Само пример.Те и Ролинг стоунс ги разбират различно,
    Бездарието си е бездарие, таланта се оценява на всякъде

  25. 25 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#23] от "ana_ni":

    Имах предвид сегашната ситуация; в миналото има направени добри филми.

    С нищо не се сравняват - вече за кино и изкуство пишат хора, които или нямат необходимата подготовка и знания, или пък са платени по един или друг начин.

  26. 26 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1302 Неутрално

    До коментар [#24] от "ana_ni":

    О не, Анна Каренина не я разбита еднакво навсякъде, а и не е нужно. Точно това им готино на големите неща, че всеки намира нещо свое си, не оставя хората равнодушни, но съвсем не го виждат еднакво.

  27. 27 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1302 Неутрално

    До коментар [#3] от "ostin22":

    И аз си помислих същото. Нито една тема не е табу в БГ, нито една.

  28. 28 Профил на jgn33471284
    jgn33471284
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#15] от "linard":

    Не взимат щрих, а му взимат историята на човека, използват го, както го използват и героите им във филма и дори не се поинтересуват от реалната му история, от неговата гледна точка, от това, което остава скрито за известните с "задълбочеността" си български медии...не знам защо ги сравняват с братя Дарден, подходът на последните към персонажите им е съвсем различен, не случайно дълго време са били документалисти.

  29. 29 Профил на Туриста
    Туриста
    Рейтинг: 374 Неутрално

    "Слава" е на международния кино фестивал в Боулдър. http://biff1.com/archives/2017/biff2017_program_viewer.html#31
    Ще съм на път и ще го пропусна за сега.

  30. 30 Профил на magenta
    magenta
    Рейтинг: 374 Неутрално

    "Урок" ми хареса много, "Слава" - още повече. За мен са филми с душа. Нямам търпение за третия... И въобще ще следя бъдещите проекти на дуото режисьори.

  31. 31 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#7] от "ana_ni":


    [quote#7:"ana_ni"]От смешно става отвратително самохвалството за добро кино, като с просто око е видимо, че българското кино през последните 27 години няма аналог по бездарие и посредственост без изключение.
    [/quote]

    Малко ще излезе като при песимиста и оптимиста, но си мисля, че да посредственост има в изобилие, но че няма аналог...соред мен е доста пресилено.
    Дори мечешката история с която миналата година валяха оскари, си беше един много посредствен филм - било като история, било като послание, било като режисура и ако някой все пак го оценява, като да речем ефекти, опраторско майсторство и въобще по по-скритата и технологична част, то по важните ( за мен де) показатели си е нищо особено.
    Въобще, най-вероятно по съвсем обясними дори на популационно ( от гледна точка на сценаристи, режисьори и артисти) причини, в последните години има световен спад в постиженията на киното, но както се казва, всяко зло за добро, значи вече може да очакваме шедьоври, дали и у нас..предстои да видим, но с филми като за Воеводата Румяна, за сега леко се отлага този момент.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK