Новият филм на Роман Полански открива "Синелибри" днес

Новият филм на Роман Полански открива "Синелибри" днес

© Колибри



Новият филм на Роман Полански "По действителен случай" ще даде старт на фестивала за кино и литература "Синелибри" днес. За първи път в 3-годишната си история единственият фестивал за екранизации по романи ще има и конкурсна програма, в която ще бъдат показани последните заглавия на режисьори като София Копола, Фолкер Шльондорф, Раду Михайлеану и други.


Откриването е от 19 ч. в Зала 1 на НДК. Обратно на заглавието си, "По действителен случай" е адаптация на романа на Делфин дьо Виган, отличен с "Гонкур" на гимназистите и награда "Рьонодо". Във филма съпругата на режисьора Еманюел Сене играе писателка в творческа криза, която се сприятелява със своя обсебваща почитателка (Ева Грийн). За събитието излиза и автобиографията на 84-годишния режисьор, чийто път го отвежда от Полша до оскарите в САЩ и обратно, в бягство от присъда за секс с малолетна. "Роман за Полански" излиза под знака на организаторите от "Колибри".


В самия конкурс участват "Вечерята" по романа на Херман Кох с Ричард Гиър, Лора Лини и Стийв Куган, "Измамените" - най-новият филм на София Копола, с Никол Кидман, Колин Фарел и Ел Фанинг, Кирстен Дънст, "Изгубеният град Z" по бестселъра Дейвид Гран, "Червеният Истанбул" на Ферзан Йозпетек, по едноименната му книга, "Дама пика" по Пушкин с реж. Павел Лунгин, "История на любовта" по Никол Краус, с режисьор Раду Михайлеану, "Ана Каренина. Историята на Вронски" по Толстой, режисирана от Карен Шахназаров и "Завръщане в Монтаук" - последния филм на именития немски режисьор Фолкер Шльондорф, който ще е специален гост на фестивала на 17 октомври.




Другото голямо име, което пристига за "Синелибри" е пресният носител на международния "Мен Букър" Давид Гросман. Израелският писател ще представи екранизацията по книгата си "Ще бягаш ли със мен" и романа, за който получи отличието - "Един кон влязъл в бар", съответно на 16 и 18 октомври. В рамките на фестивала ще бъде чествана и 95-годишнината на писателя и сценарист Анжел Вагенщайн, чийто биографичен филм "Изкуството е оръжие", от американската режисьорка Андреа Саймън (17 октомври, Дом на киното).


Третото издание на фестивала продължава до 22 октомври с редица допълнителни събития в програмата си - фотографска изложба, концерт на Софийската филхармония и други. Над 90% от филмите ще са премиерни. Местата са кината "Люмиер", "Одеон", "Дом на киното", "Г8", "Влайкова", както и редица салони в търговски центрове. Билети могат да бъдат купени и онлайн от сайта на фестивала.


Церемонията по награждаване ще се състои в Зала 1 на НДК на 14 октомври от 19:00 ч. и ще бъде съпроводена с прожекция на филма "Ана Каренина. Съдбата на Вронски" на режисьора Карен Шахназаров. Водещ на церемонията ще бъде Драгомир Симеонов.


Вече са в продажба и билетите за прожекцията в зала "България" в петък, 13-и октомври, от 19:00 часа. CineLibri отбелязва 80-годишния юбилей на зала "България с оркестъра на Софийска филхармония и специална прожекция на "Дама Пика". Дългоочакваният нов филм на руския режисьор Павел Лунгин е създаден по мотиви от ексцентричната повест на Пушкин. Преди прожекцията ще прозвучат две арии от операта "Дама Пика" на П. И. Чайковски в изпълнение на възхитителните солисти Мария Цветкова-Маджарова (сопран) и Росица Павлова-Инджева (мецосопран).


Тази година фестивалът ще се състои между 11 и 22 октомври в София, Пловдив, Варна и още девет града в България. Освен прожекции на най-добрите екранизации, създадени през последните две години, фестивалът ще предложи атрактивна паралелна програма от киносъбития, обединени в няколко цикъла, документални продукции, късометражни филми, безплатни прожекции, дни на различни култури, пърформанси, срещи и дискусии с бляскави личности от света на киното, литературата и музикалното изкуство. Почетни гости на CineLibri 2017 са носителят на международната награда "Ман Букър" Давид Гросман и един от основоположниците на немското кино – режисьорът Фолкер Шльондорф, чийто филм "Завръщане в Монтаук" е включен в конкурсната програма.

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    А в Пловдив филмът на Полански го няма в програмата на Синелибри!!

    ''За събитието излиза и автобиографията на 84-годишния режисьор''

    Интересно дали е актуализирана, защото Полански издава автобиографията си преди повече от 30 години? Наскоро я прочетох и я препоръчвам горещо, макар че се притеснявам какъв ли е преводът на български.

  2. 2 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2397 Неутрално

    Има известна закачка, че откриването е с филм на Полански - колкото се изписа за неговите истории, да не говорим за доста скандалното му минало дори извън съдебните обвинения.

  3. 3 Профил на gonzalez
    gonzalez
    Рейтинг: Неутрално

    Роман Полански-един от гениите на киното.

  4. 4 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 955 Неутрално

    Първата ми реакция още едва ли не в самото му начало, още когато фенката-натрапница правеше първите опити за проникване в света на нашумялата писателка, беше неминуемото сравнение с романа на Калин Терзийски и Деяна Драгоева ``Алкохол''. Грях ми на душата, ако не съм прав, но имам чувството, че авторът на ``Алкохол'' е Деяна Драгоева. Впечатлението, което предизвика този велик съвременен български роман, ме накара да прочета и други текстове на Калин Терзийски, но там, в тези текстове, не намерих нищо, което така да те грабва и чисто литературно -- стилово, и с пропорции между тийзър и дълбочина, концептуално -- талант vs. агресивна посредственост, а и като цялостна постройка на фината дисекция, толкова нужна за едно наше общество, залято от свободата нелепото, неталантливото, да се окаже естетическият диктатор. Сякаш въпросната е изслушала монолозите на някакъв впиянчен индивид и както само един голям, търпелив талант, е успяла да ги съчлени в шедьовър.

    В ``Алкохол'' ролите са обърнати. Очевидно, съавторството е търсено. Във филма на Полански, обратно, въпрос за съавторство няма. Целта на ghost-writer-ът е не да е скрит зад завеста, когато разкрива образа на celebrity-то, както е обикновеното, а садистично да окупира талантът-жертва, за да може тази вече превзета от паразита жертва да бъде манипулирана, та от нейно име да излязат бездарните бръщолевения на завистливото неспособно същество. Первезното желание на посредствеността да се изяви публично по този подъл начин е осъществено.

    Темата за окупацията на таланта от контролиращ го демон (защо не и окупация, халюцинирана от самия талант; даже в случая двойна окупация -- веднъж от фенката-окупатор, сетне от Кики, на свой ред фантазно окупирал фенката) не е нова. Идеята за този ѝ конкретен прочит не е и на Полански -- филмът е направен по книга на някаква авторка, ако не се лъжа със същото име като героинята на филма (някой, моля, да ме поправи, ако греша). Самият Полански се е представил като не чак дотам сръчен ученик от филмово училище, представящ term assignment по зададена книга и следователно филмовото превъплъщение на тази деликатна, но значима тема, не представлява особен интерес, въпреки прекрасната игра на актрисите и тук-там добре представената парижка негá. ``Алкохол'', от друга страна, рисува едно драматично чистилище с главен асистент проникналият неканен паразит, изискващо крайното падение -- предателството към приятел -- за да се преодолее смъртоносен порок. Не съм чел кнiгата, основа на филма, за да преценя литературните ѝ и други качества, но ``Алкохол'' за мен е една световна книга и само провинциалното място на страната ни ѝ пречи да бъде призната като световен шедьовър.

    Накрая нека спомена само -- предният ден гледах ``Вездсъщият'', но тук темата е друга и това ме възпира за кой ли път да отбележа колко значим е подборът на артистите в един филмов проект, който, макар и ненатоварен от екзистенциални дълбочини, какъвто например е новият български филм ``12 а'', донася една неповторима младежка свежест, в сравнение с експлоатацията на квази-модерен сюжет, както е при ``Вездесъщият'', но обременен от идиомите на своята си гилдийна клика. Както се казва, когато се жениш, не се жениша само за нея, а за цялата ѝ рода.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK