Завръщането на "Стани богат" - какво казват рейтингите и зрителите

Завръщането на "Стани богат" - какво казват рейтингите и зрителите

© БНТ



Изкуствен интелект е човек, който парадира с интелект, а всъщност не е чак толкова..." е една от популярните шеги в социалните мрежи в последните седмици. Води началото си от завърналото се в телевизионния ефир предаване "Стани богат" и заедно с още няколко смешни отговора, попаднали случайно или не в първите му издания, фокусира вниманието върху шоуто.


Месец след началото играта по БНТ равносметката е по-млади участници със съпровождащия риск от по-слаба подготвеност, повече въпроси по теми от всекидневните новини, един опит за спечелване на голямата награда от 100 хил. лв и добри рейтинги за държавната телевизия, но с ограничения за рекламата, които няма как да го направят печелившо както в частна медиа.


Новото-старо шоу, което дълги години вървеше по частната Нова телевизия, бе част от промените, направени от новия генерален директор Константин Каменаров и неговия екип. В концепцията си за образователни предавания той бе заложил пускането на интелектуални игрови формати като популярното навремето руско предаване "Къде, какво, кога" и "Най-умното дете" на Би Би Си. "Стани богат" обаче се реализира неочаквано бързо - от 1 април, преди приключването на конкурса за нови формати и външни предавания в телевизията.




БНТ мотивира придобиването на формата с възраждането на "Стани богат" по света - на 5 май, например, предаването се върна в британския ефир с водещ не кой да е, а някогашната звезда на "Топ гиър" Джереми Кларксън. В България Николай Кънчев - някогашното лице на шоуто, беше заменен от известния актьор Михаил Билалов. Засега изглежда, че и двата хода са били успешни, защото предаването е добре познато на българския зрител, и няма конкуренция на същото поле.


Рейтингите


Според рейтинговата агенция ГАРБ през април БНТ е успяла да увеличи средния си аудиторен дял в слота от 19 до 19.45 ч. от 3% на 15%, в конкуренция с централните новини на bTV и "Нова". За същия период и час общият аудиторен дял на двете частни телевизии, по ГАРБ, е спаднал от 70 на 60%. "Подобна тенденция, макар и в по-малка степен се наблюдава и при данните на другия доставчик на аудиторни данни за телевизия - "Нилсен Адмосфер", коментира за "Дневник" Александър Гагов, зам.-управител на медийната агенцията MediaS Com.


Заключението е, че със старта на "Стани богат" БНТ е "откраднало" аудитория от двете водещи телевизии", посочи Гагов и допълни, че предаването определено носи позитивни резултати за обществената телевизия. По думите му играта привлича повече аудитория в активна възраст (18-49 годишни), отколкото е средното за БНТ и се е появил интерес от страна на рекламодатели.


От пресцентъра на обществената телевизия съобщиха за "Дневник", че отново по данни на ГАРБ, в последните дни на април предаването изпреварва една от новинарските емисии, излъчващите се по същото време, но не уточниха на коя. В същия часови пояс вървят новините на частните национални ефирни телевизии - Би Ти Ви и Нова телевизия.


По-лесни въпроси, по-млади участници


- това пък са впечатленията на заклети почитатели и бивши участници в предаването, които споделиха мнение пред "Дневник". И според БНТ, след първоначалната вълна от кандидати със средна възраст от 40 г., се наблюдава нарастване на интереса на по-младата публика, като 30% от желаещите да участват са на възраст от 20 до 35 години, а 15% - студенти до втори курс.


И докато за някои младите лица действат освежаващо, други намират неподготвеността на някои състезатели за уморителна. "Дълги биографични подробности за участниците, повечето от които се препъват още на първите 5 лесни и уж смешни въпроси. Въпреки подсказванията на водещия, който е класи над участниците", коментира редовна зрителка от София. Според Светлозар Желев - горещ почитател на предаването и един от участниците, почти до последния въпрос в миналия му живот по "Нова телевизия" първите един-два въпроса в новото шоу може да са с идея по-лесни, но не и нататък. "Важното е, че са добре подбрани и не изискват само знание. От друга страна, то сякаш липсва на част от участниците", смята Желев.


Това препъване - от незнание, притеснение или поради различния културен "тапет" на родените след 1989 г. - даже поражда у някои съмнения за тенденциозност в подбора.


Знание, без бързина


Попадането в играта започва с лексиконен въпросник, в който желаещите трябва да разкажат подробности за себе си, последван от интервю. По Нова телевизия "Стани богат" включваше и предварителен кръг, в които 12 кандидати отговаряха на въпрос, за да седнат на мястото срещу водещия.


"Етапът "Най-бързият печели" отпадна, тъй като той е в по-голяма степен изпитание за бързина на реакцията, а не толкова за ниво на познанията. В повечето от страните, в които се излъчва състезанието, предварителният кръг се задържа в правилата на играта до 2010 г. Отпадането му дава възможност на всички, преминали през кастинга, да вземат участие в "Стани богат" и да демонстрират своето умение да се справят с въпросите", обясниха от БНТ.


В действителност интересната биография на кандидата винаги е играела роля за попадане на екрана. Светлозар Желев например разказа че е преминал през няколко кръга с лични въпроси, преди да стигне до ефир.


Кой пише въпросите


От обществената телевизия потвърждават, че промяна във въпросите има. "До голяма степен те вече са ориентирани към актуални и/или любопитни новини от последните седмици и са добър индикатор дали гостът следи внимателно информационния поток", казват от медиата.


Измисля ги екип от 8 души, който включва математик, физик, етнограф, историк, езиковед, инженер и компютърен специалист. Техен ръководител е Станимир Чонев, който работеше и по последните сезони на шоуто в "Нова тв". Макар да не е упоменато в предаването, по информация на "24 часа" БНТ е закупила лиценза, а в реализацията на "Стани богат" участва предишният му собственик - продуцентската фирма "Олд скуул" на Нико Тупарев. То фигурира и като излъчващо се на нейния сайт.


По информация на БНТ най-високото постижение на участник в "Стани богат" за месец април е въпрос №13, а най-голямата индивидуална спечелена сума - 10 хил. лв. Състезанието включва 15 въпроса с възможност за ползване на 3 жокера и три сигурни суми - 500 лв верен отговор на пети въпрос, 2500 - на 10-ти и 100 хил. лв. на 15-ти.


Сложното уравнение с рекламата


За целия месец април са раздадени награди на обща стойност 70 хил. лв, сочат данните на БНТ. За някои парите са малко (призът в последните издания на предаването по "Нова" бе 200 хил. лв), други се питат дали обществената БНТ може да го поддържа в дългосрочен план. "Стани богат" може да печели и от реклами и спонсорство, като 30-секундните спотовете около предаването са едни от скъпите в обществената медиа - 2500 лв. БНТ обаче е ограничена от закона да пуска не повече от 4 минути реклами на всеки час. Издръжката зависи и от участието на евентуалия независим продуцент. До приключването на текста от БНТ не уточниха как точно се осъществява предаването - като външна, вътрешна или съвместна продукция.


В първия месец около "Стани богат" се рекламираха основно други програми на БНТ. Според Александър Гагов обаче се забелязва раздвижване и интерес от рекламодателите, тъй като играта е знаково и позитивно предаване без аналог в ефира. Като зрител и автор на рубрика за книги Светлозар Желев приветства завръщането й в ефира на обществената телевизия. Това в момента е единственият жив интелектуален игрови формат в България, коментира той.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK