В Кан Спайк Лий критикува расизма, а Ларс фон Триер разочарова

И фестивалът в Кан не остана встрани от манията по поредния филм, вдъхновен от поредицата "Междузвездни войни"

© Reuters

И фестивалът в Кан не остана встрани от манията по поредния филм, вдъхновен от поредицата "Междузвездни войни"



Известеният с обществената си защита на цветнокожото население в САЩ афроамерикански режисьор Спайк Лий разтърси фестивала в Кан с яростно слово срещу подновеното насилие от расистки подбуди в страната му. Това се случи на пресконференцията, последвала емоционалната премиера на филма BlacKkKlansman.


"Крайнодесните изстъпления стават не само в Америка, а навсякъде по света и именно заради това трябва да се събудим. Нямаме право да мълчим. Проблемът не е само черен, нито само бял. Ние живеем на тази планета, а онзи човек в Белия дом има кода за атомната бомба. Всяка вечер си лягам с тази мисъл", гневно заяви Лий в Кан.


За първия чернокож полицай


Филмът е адаптация на автобиографичен роман на Рон Сталуърт, от когото неотдавна широката публиката научи, как точно в началото на 70-те години на миналия век първият официално назначен в Щатите чернокож полицай е успял да се внедри в строго охраняваните редица на расистката организация "Ку-клукс-клан". Към документалния разказ от първо лице Спайк Лий е добавил много собствен темперамент и страст.




За това страхотно му помага талантливият Джон Дейвид Уошингтън (син на небезизвестния Дензъл Уошингтън), бивш футболист, а сега вече и актьор, който умело се представя за яростен защитник на Америка "без чернокожи". Това се случва по телефона, защото именно чрез него героят му Рон успява да подведе белите расисти до степен такава, че те дори се съгласяват да му издадат карта за членство в мистериозната им организация. Физическите срещи на измисления расист Рон с фанатизираните идеолози на "бяла Америка" стават благодарение на полицая Флип Цимерман, чиито прадеди са евреи (в изпълнението на прекрасния Адам Драйвър).


Той директно се озовава в расисткото гнездо, за да слуша и повтаря патетични речи (включително и срещу евреите), да яде, пие и тренира как най-добре да стреля по чернокожи в подготвяната смъртоносна атака срещу тях. Така фиктивният герой "две в едно" дава възможност на Спайк Лий да се развихри в писането на типични ку-клукс-клановски изрази, които нормално мислещ човек не би могъл да произнася без неудобство.


Всъщност филмът, би могъл да изглежда декларативен, ако не бяха чувството за хумор на Лий и, естествено, неговата непреклонна гражданска позиция. Тъкмо тя прави мост между миналите събития и днешната епоха, в която слоганът "Америка първа" отново се е превърнал в нещо повече от мода. За да подчертае това, Лий вгражда във филма си документални кадри от миналогодишната трагедия в Шарлотсвил, когато една жена и двама полицаи намериха смъртта си по време на крайно дясно шествие.

Членът на журито Леа Сейду

© Reuters

Членът на журито Леа Сейду


"Вече не помня, какъв точно финал исках преди това. След безумията за т.нар. бяло превъзходство от миналата година бях абсолютно сигурен, че кадрите с убийството на жертвите ще бъдат във филма", заяви пред международната пресата Лий, която от своя страна не пропусна да забележи, че на самия финал цветното изображение на преобърнатия американски флаг постепенно става черно-бяло.


Изненадващото включване на Жан-Люк Годар


Както се очакваше, "Книгата на образите" на легендарния швейцарец Жан-Люк Годар, създател на филмовите шедьоври "До последен дъх" (1960), "Презрението" (1963), "Лудият Пиеро" (1965) и единствен жив представител на френската "нова вълна", не пристигна в Кан. Но за всеобща изненада 87-годишният режисьор участва в своята пресконференцията от дома си в Швейцария, като връзката с него се осъществи чрез мобилен телефон.


По повод на стотиците фрагменти от игрални и документални филми от различни епохи, прецизно и педантично вплетени в поредния му "атипичен" филм, чието послание отново се върти около смисъла и безсмислието на съществуването, Годар успя да сподели : "Един филм се снима, за да покаже това, което се прави, и повечето филми в Кан правят точно това.


Малко филми се снимат, за да покажат какво не се прави. Надявам се "Книгата на образите" да предизвика размисъл за онова, което не се прави." И допълни, че сглобяването на хилядите кадри в продължение на над четири години го е накарало да изгледа повече филми, отколкото е изгледал за същия период главният селекционер на фестивала в Кан Тиери Фремо. Новата творба на Годар напълно защити образа му на "енигматичен, но много синтетичен" автор, когото френската преса обожава заради уникалната му визуална, литературна и не на последно място философска култура.


Да снимаш нелегално


Съвсем недалеч от дома си се е намирал и иранецът Джафар Панахи, докато е снимал малкия си, но много чувствителен филм "3 лица". Както е известно, заради дейност, оценена преди осем години от властите като вражеска, на Панахи му е забранено да снима филми и да дава интервюта в продължение на двадесет години. Въпреки нечовешките ограничения, на които е подложен, режисьорът упорито продължава да снима, а творбите му успяват да напуснат Иран и да бъдат показвани и награждавани на най-големите международни фестивали.


"3 лица" е четвъртият филм, който Панахи снима нелегално и в който отново снима себе си. Качва се в колата си, кара я сам, в компанията на популярна актриса. Целта им е затънтено селце, от което младо момиче е подало тревожен сигнал, инсценирайки собственото си самоубийство. Така под погледа на Панахи се разиграват страсти, породени от сблъсъка на крайния консерватизъм (семейството не разрешава на младото момиче да учи) и мечтите за повече свобода. Както обикновено, емоционалното съдържание на Панахи, нерядко определян като режисьор с пределно чист морал, е обагрено от тъга. Този път обаче тъгата е най-вече по непрежалимия Абас Киаростами, напуснал този свят само преди две години. Заради специфичната си визуална живопис "3 лица" е колкото филм на Панахи, толкова и на Киаростами.


Топлина и нежност се излъчват и от най-новия филм на признатия майстор на японското кино Хирокадзу Коре-Еда "Семейна история". Възрастна жена, (почти) семейна двойка, младо момиче и малко момче живеят в къща без адрес и се прехранват с откраднатото от супермаркетите. Случайно попадат на малтретирано от родителите си момиченце и започват да се грижат за него. От този момент нататък Коре-Еда показва добротата и радостта от споделянето на нежност и грижовност към другия в среда, която би предположила развихрянето на напрежение и омраза.


Разпределили социалните си роли по странен, но справедлив начин, тези хора се обичат така, сякаш никога не са познавали нищо друго. Когато неформалната им комуна все пак е разкрита, се оказва, че външният свят не може да проумее странната им човещина. Като цяло филмът дължи много на всички изпълнители, но най-вече на двете дечица – навлизащото в пубертета момче и невръстното момиченце. Поне до този момент "Семейна история" е филмът с най-сериозни шансове за "златото" на Кан.


Ларс фон Триер разочарова


За сметка на това "Къщата, която Джак построи" (извън конкурса) на скандалния датчанин Ларс фон Триер разочарова. Широко рекламираният психологически трилър за серийния убиец Джак, който през цяло едно десетилетие (1970 - 1980) е държал на нокти почти цяла Америка, не можа да спечели симпатиите на зрителите, нито признанието на критиката. Независимо от успешните алегорични епизоди на места провокативната идея на Триер, че убиването може и трябва да бъде творчески акт, филмът стои изкуствено и не постига мащаб, достоен за режисьор от неговия ранг.


Мат Дилън, чийто герой реже женски гърди, стреля в детски главички или души, донякъде спасява нещата, но като че ли Ума Търман и Бруно Ганц не му помагат особено. Повечето от героите действат предвидимо и отнемат много от съспенса на филма, единственото нещо, в състояние да задържи вниманието на зрителите. Впрочем въпреки фраковете и изисканите тоалети много от тях напуснаха премиерната прожекция преди нейния край.


А самият Триер се появи в Кан в доста необичаен вид, който, дали заради болест или заради друго, решително го отдалечава от образа му на най-талантливия меланхолик на световното кино. Днешният Ларс фон Триер изглежда и най-вероятно е твърде, твърде уморен.

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    Спайк Ли - поредното либтардско кречетало дето е тръгнало да пренаписва историята. Разбира се е пропуснал да каже, че 98% от членовете на ККК са били членове на демократическата партия, че сегрегацията се задържа толкова дълго заради поддръжктата на демократите в конгреса.
    И като толкоз е тръгнал да вдига врява около проблемите на черните - нещо няма ли да каже за Чикаго - 700 чернокожи на година умират там в престрелки на гангстерските войни.

  2. 2 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    не е лошо да внимават да не се превърнат в Евровизия с тоя ляв марксизъм - гей-конкурс, в който нямаш шанс, ако не си чернокожа миту лесбийка от палестинско-тренс произход

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  3. 3 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2124 Неутрално

    След като никой не хвали расизма, то няма нужда и постоянно да се критикува.
    Има много реални проблеми за решаване: загуба на работни места вследствие наложения глобализъм, разхищаване на социалните средства за пришълци, преоскъпено (дори и за средната класа) здравеопазване, неподобряване на качеството на живот на 80-90% от хората и мн.други.

  4. 4 Профил на Мизийски ☦
    Мизийски ☦
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Онези, които извършват 85% от престъпленията с САЩ, се оплакват. Не е ли по-добре да седнат да учат или да се хванат да работят? Това обаче не влиза тяхната култура, затова пък мързелът и мрънкането им са на световно ниво.

    Спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, победи православному болгарскому народу на сопротивния даруя и Твое сохраняя крестом Твоим жительство. ☦
  5. 5 Профил на xox55541929
    xox55541929
    Рейтинг: 1455 Неутрално

    Филмите по фестивалите стават все по зле. Смешното е, че тези си мислят, че още имат някакво влияние и на някого му пука за жалките им опити за изкуство. :-)

  6. 6 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 245 Неутрално

    политиката остава лош вкус в изкуството. трябва да си бъде там където и е мястото а именно в съответните институции.

    This is the place where puddings die.
  7. 7 Профил на Stan Todorov
    Stan Todorov
    Рейтинг: 251 Неутрално

    Браво. Трябва категорично да се каже Не на расизма и омразата.

  8. 8 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1587 Весело

    Този ако го слушаш, ще си помислиш, че приятелчетата му от ДП пак обикалят и убиват чернокожи по нощите. Жалка история.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  9. 9 Профил на Dima Gromov
    Dima Gromov
    Рейтинг: 180 Неутрално

    Господин лий спайк,добра теза,че расизмът не е нито черен,нито бял!!но как да обясните на всички демократи в САЩ,че черните не могат да бъдат расисти.!!?оул...И не станали вашето поприще,символ на долни страсти-на поход,изнасилвания,наркотици и неглижиране на реалните социални проблеми.Да има расизъм,вкоренен в американското общество,но в същото време милиони афроамериканци,криещи се ЗАд етикета"борец за свобода-убиват други чернокожи полицаи и разпространяват дрога,проституция насилие-те не са ли расисти,или не ооо те са"борци за свобода и демокрация"Лесно зад високите огради на уЕСТЪН РОУД или Лийзбург Пайк,да бълвате високопарни крилати фрази,а да проспахте бомбордаривките над Белград.За един Де ниро питам

  10. 10 Профил на Dima Gromov
    Dima Gromov
    Рейтинг: 180 Неутрално

    задача с неимоверна трудност за бял американец."кание уест харесва Тръмп и казва-Америка на първо място"следователно Кание е расист.Но КАК ?... кание уест е афроамериканец,с тъмна кожа!!АФРОАМЕРИКАНЦИТЕ НЕ СА РАСИСТИ.КАКВО ДА НАПИшА?ДА ХВЪРЛЯМ ОБУВКИ ПО ЛИКА НА ТРЪМП И ДА КРЕщЯЯЯЯЯЯ НЕЦЕЗУРНИ ДУМИ Е ПО ДОБРА ИДЕЯ!!реална американска картина

  11. 11 Профил на THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT
    THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT
    Рейтинг: 924 Разстроено

    Спайк Лии има навика да "громи" свои колеги, особено белокожите. От Клинт Истууд, през Джордж Лукасдо Тарантино как са представени чернокожите герои (Джар Джар Бинкс е алегория на негър!?!) . Според него белите не трябвало да се местят в "черните" квартали, зада се запазела "културата" и сам се хвали,че гледа на кръв когато се размине с "черно-бяла" двойка на улицата. Някой би казал, че е черен расист.

    #killwhitey
  12. 12 Профил на Dima Gromov
    Dima Gromov
    Рейтинг: 180 Неутрално

    лил уейн-най продаваният рапър казва-"расизмът е в главите,на хората играещи жертви,цял живот"!!Моят живот бе спасен от бял хетеро американец,не говорете глупости!!ЛИЛ УЕЙН какъв е?Расист?

  13. 13 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1943 Любопитно

    Откога пък Годар стана ''швейцарец''?

  14. 14 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    България никога не е била колониална сила и не е ползвала наемен робски труд, така че расизмът у нас не само не е актуален, ами проблема е тъкмо в обратното - как да съхраним рода си и автентичността си от " братски" прегръдки и други съвременни ветрове на фона на все по - топящото ни се население. Тази година то официално ще стане под 7 000 000 души ! Но дори и в държавите, които са били колониални империи все повече темата за расизма се използва за да се налагат вредни и насочени срещу главно бялото население тенденции, които поставят на пиедестал цветнокожите ! нещо като опитите у нас да се поставят пък на пиедестал едни мургави събратя, независимо какво правят !

  15. 15 Профил на alfanero
    alfanero
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Този Спайк Лии със сигурност живее в някой богат квартал с бели съседи. Как един от тези "борци " против расизма не си купи къща в Compton или някое друго гето, да живеят до близко до добрите, онеправдани черни братя, ами бягат ката дявол от тамян от тях.

  16. 16 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2010 Любопитно

    България никога не е била колониална сила и не е ползвала наемен робски труд, така че расизмът у нас не само не е актуален...
    —цитат от коментар 14 на samoedin


    Ако идеш в Америка ще ти обяснят за колективната бяла вина, която носиш априори - няма никакво значение, че 1866 година техните предци може би са били свободни предприемачи, докато твоите - крепостна рая на чифлика на някой мургав турчин.

  17. 17 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    И фестивала в Кан стана политически коректен.
    А какви филми са се представяли някога...

    Между другото по-големи расисти от негрите няма.

    Panta rhei....
  18. 18 Профил на kochoparabellum
    kochoparabellum
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Този Спайк Лии със сигурност живее в някой богат квартал с бели съседи. Как един от тези "борци " против расизма не си купи къща в Compton или някое друго гето, да живеят до близко до добрите, онеправдани черни братя, ами бягат ката дявол от тамян от тях.
    —цитат от коментар 15 на alfanero



    До коментар [#17] от "Molossian":

    Живее в доста готин квартал в Горен Ийст Сайд на Манхатън, но офисът му е в Бруклин, в квартал с предимно небяло население, близо до квартала, в който е израснал. И кво?

  19. 19 Профил на kochoparabellum
    kochoparabellum
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#14] от "samoedin":

    Това е доста сериозна заблуда - в България винаги е имало роби и робство, макар и не по начина и не в мащаба, в който го е имало в Древна Гърция или Древен Рим, например, или в САЩ до 1861 г. Дори един бивш главен прокурор на България има книга по темата http://ciela.bg/books/book/robstvoto-v-blgarskoto-nakazatelno-pravo/2384.
    Разбира се, България е била и източник на роби, досущ като половин Африка, но също не в мащаба, който хората си мислят.

    Според мнозина има и до днес, макар и в модерния му вариант.

  20. 20 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    " Това е доста сериозна заблуда - в България винаги е имало роби и робство, макар и не по начина и не в мащаба, в който го е имало в Древна Гърция или Древен Рим"
    Винаги означава по всяко време. Никога е точно противоположното. Кога у нас е имало робство ? Би ли уточнил ?

    Уважение за всеки, който пише, но автора на посочената от теб книга изразява лично мнение. По ясно и проследимо обаче е професионалното мнение на Борис Велчев и не за робството, а за един до болка нашумял обществен казус, свързан с депутата от ДПС Делян Пеевски, мнение, дадено в качеството му на конституционен съдия. Няма да се спирам на него, но дано разбиранията му за робството да са далеч по - удачни !

  21. 21 Профил на kochoparabellum
    kochoparabellum
    Рейтинг: 217 Неутрално


    До коментар [#20] от "samoedin":
    Робство е имало от създаването на България през 681 г. поне до началото на 20 век. Съществуването на робство в България е отразено в множество документи през вековете, включително в закони от времето на Борис Първи, които регламентират отношения между господари и роби, как може роб да се откупи и т.н. (което се засяга и в книгата на Велчев, която няма нищо общо с Пеевски и т.н. и не е лично мнение, а базиран на документи анализ.)
    ФЪН ФАКТ: Български търговци на роби са били почти монополисти на руския пазар през 10 век.
    Обикновено роби са ставали военнопленници или длъжници. Децата им рядко са били приемани за роби "по рождение", но и това се е случвало. След 14 век, българите по-често са ставали роби, отколкото обратното, естествено, но не в мащаба, в който си мислим - има ограничения в Корана за поробването на мюсюлмани, християни и евреи).
    Накратко - да си проучваме фактите, че да сме адекватни и меродавни.

  22. 22 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    " Робство е имало от създаването на България през 681 г. поне до началото на 20 век "

    Въпреки натрапваното мнение за създаването на нашата държава през 681 г., ще ви разочаровам, но уви, това далеч не е така. България съществува доста, доста по - назад във времето и като говорим за документи наистина не е лошо човек да се запознае с тях....

    " Съществуването на робство в България е отразено в множество документи през вековете, включително в закони от времето на Борис Първи, които регламентират отношения между господари и роби, как може роб да се откупи и т.н."

    Добре е да се цитират документите, защото така общо не могат да се коментират твърдения. Отделно да се види какво точно визират те във всеки един случай. Където е съществувало подобно законодателство - при Борис 1 според вас, то със сигурност е заимствано и повлияно главно от Византия, където е имало действително и роби, и робство ! Но на базата на отделна разпоредба/и не може да се твърди робство, а що се отнася до военнопленниците - това изобщо не може да бъде аргумент в подобна посока. Във всяка държава от средновековието е съществувало, което изобщо не я прави робовладелска по дефиниция !
    Отделно виждам, че се бъркат понятиятя - роби и робство. Мисля за пределно ясно, че когато говорим за робство, за африканци, за робовладелски империи в контекста на настоящата статия, е пределно ясно кого се визира.
    Още един ФЪН ФАКТ: При руското нашествие на Светослав у нас през 10 век, руснаците са пренесли човешки жертви като езичници, включително и българи. И действително именно те са подчинили за кратко България.....нали се сещаме кой кой е реално в тази история и то като официална държавана политика ? Но Йоан Цимисхи ги е разбил поголовно, след което е заробил източната ни част....

  23. 23 Профил на kochoparabellum
    kochoparabellum
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#22] от "samoedin":

    Да, добре е да се цитират документи, просто не знаех, че водим такава дискусия.
    Базирам твърдението си на ЗАКОН СУДНЬIЙ ЛЮДЬМ, който както казвате е базиран на византийската съдебна практика, което е напълно нормално за онези времена. Законът засяга темата за робството по чисто практически причини - има нужда от това. Същото важи за Търновската конституция - има си член от нея (мисля чл. 62 или 63), който изрично забранява робството.
    Не, военнопленничеството не е било автоматически робство и не твърдя подобно нещо. Както и че наличието на роби в една страна автоматично я прави робовладелска държава.
    С останалото съм поне частично съгласен.

    https://www.academia.edu/34616661/ЗАКОН_СУДНЫЙ_ЛЮДЯМ_-_Первый_старославянский_правовой_памятник

  24. 24 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    До коментар [#23] от "kochoparabellum":

    Моите уважения за цитирания исторически източник. На руски е, но действително има споменаване на думата " роб" и в много други византийски източници във формат например "...и роба, и скита, и свободния...." Мисля, че смесваме понятията. България не е била държава с робовладелство като явление - такова каквото го виждаме спрямо европейски империи, пък и в южните щати на САЩ например...Но единични роби е имало, но пак не във формата " африкански роб " за който става въпрос в статията. Темата обаче е доста по - дълга и не искам излишно да я отегчавам с много писане тука....И в Мойсеевата Тора се говори за робство, за подобен вид отношения и всеки може да възкликне ( от чисто юридическа гледна точка) - ами ето, какво повече да коментираме....Но ако се проследи регламентираното отношение към роба в това общество, ще се види, че говорим за нещо доста по - различно от нашите представи за това. Дойде ли юбилейната година - всички " роби" стават свободни, екс леге както се казва.....
    Нашето общество като генезис и светоусещена се родее с онези древни цивилизации, които са известни не с подобни явления, а с уникални артефакти, разкриващи ни духовна просветеност, красота и бляскава цивилизация, надхвърляща много очаквания, за което мисля, всички може да се гордеем....Стига разбира се да запазим това достойнство и на дело.....Коетото трудно се вижда в наше време.

  25. 25 Профил на kochoparabellum
    kochoparabellum
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#24] от "samoedin":

    Ами ако все пак разгледате документа ще видите доста любопитното решение за ужасно много престъпления, виновният да бъде продаван в робство като наказание. Може много да се спори за това дали практиката да се наказват престъпления по този начин прави държавата "робовладелска", така е. Просто исках да бъде изяснено нещо.
    Тората е написана по време, в което робството е било гръбнак на много икономики, така че нищо чудно, че робите като собственост са тема на Вторазаконието, например.
    Но тъй като вие говорите за робството като предефиниращ елемнт на расизма аз исках да изтъкна точно обратното - наличието на робство не е непременно белег за расизъм Расизъм има и е във възход. Думите на Лий в Кан може и да са пресилени, но това не ги прави неверни.

  26. 26 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1357 Любопитно

    Расизмът безусловно е лошо нещо.Обаче защо никой няма смелост,да снима филм,където покаже негърския,мюсюлмански,цигански,или арабски расизъм??

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото е на чужд език

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  29. 29 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1357 Гневно

    само така с расистите!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK