Животинските кожи постепенно изчезват от големите модни подиуми

Кожени пола и чанта от колекцията на Роберто Кавали през септември в Милано

© Stefano Rellandini, Reuters

Кожени пола и чанта от колекцията на Роберто Кавали през септември в Милано



През последния месец седмиците на модата в Милано и Париж, където компании и дизайнери представиха пролетните си колекции за следващата година, моделите с животинска кожа бяха видимо изключение, отбелязва "Ройтерс".


Двете големи модни столици обаче не последваха изцяло примера на Седмицата на модата в Лондон, където през септември този вид материя отсъстваше напълно.


Някои от големите марки се противопоставят на натиска от страна на организациите за защита правата на животните и по-природосъобразно настроените им клиенти. Това разпалва още повече дебата в индустрията, който обаче не е особено силно отразен.




Британската "Бърбери" (Burberry) и "Гучи" (Gucci), част от групата Kering, са сред последните големите брандове, които се отказаха напълно от използването на естествена кожа.


И все пак "Фенди" например - базираната в Рим марка, собственост на "Луи Вюитон Моет Хенеси", която е известна с луксозните си палта, се придържа към кожените изделия. "Това е част от нашата история... и всеки е свободен да направи своя избор", коментира преди ревюто в Милано Силвия Вентури Фенди, един от двамата творчески директори на бранда.


Модел от колекцията на "Фенди" за пролет-лято 2019

© Stefano Rellandini, Reuters

Модел от колекцията на "Фенди" за пролет-лято 2019


Френската "Ермес" обяви миналия месец, че все още не е взела окончателно решение. "Прада" пък махна кожите от рекламните си кампании и сякаш се опитва да обезсърчи търсенето, но въпреки това не ги премахва напълно от дрехите си, макар и употребата да е минимална.


Палто от колекцията на Миучиа Прада за марката Miu Miu в Париж

© Stephane Mahe, Reuters

Палто от колекцията на Миучиа Прада за марката Miu Miu в Париж

Онлайн доставчикът на луксозни стоки Yoox Net-A-Porter също отхвърли кожите, а Лос Анджелис през септември предприе мерки за огранизаване продажбата и производството в рамките на града.


Има все още и такива, които трябва да намалят употребата на екзотични кожи като крокодилската например. Те също са тема на различни дебати, макар много от производителите да инвестираха в собствените си ферми за подобряване условията на отглеждане на този вид животни.


В Париж "Гучи" представи панталони и рокли от змийска кожа, докато "Сен Лоран" включи ботуши от питон. В Милано змийската кожа бе част от колекциите на Кавали.


Аниса Путоа, френският говорител на организацията за защита правата на животните PETA, заяви, че настоява марките да премахнат употребата на всички видове животинска кожа, както и че кампаниите против използването на материи с естествен косъм засега са най-успешни.


"Животинската кожа е истинският сблъсък в индустрията", заяви веган привърженичката Стела Макартни, след като представи колекцията си в Париж, в която имаше само изкуствена кожа.


"Нещо е по-добре от нищо", казва още тя и допълва, че истинският тест за успеха на движението ще бъде в предстоящите седмици на модата, които представят зимните колекции.


След като устойчивост е една от най-използваните думи в модната индустрия, някои пък спорят, че кожите могат да се окажат по-природосъобразна, отколкото някои синтетични материи и настояват кожата да не се зачерква напълно.


"Ако гледаме на устойчивостта сериозно... по-добре е да използваме животински кожи от хранителните вериги, вместо да ги изхвърляме на сметището", коментира Карло Капаза, президент на италианската национална асоциация CNMI, наблягайки върху необходимостта от регулаторна мярка.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK