Музиката на един фиш за пътно нарушение - изложба на Иван Мудов във Варна

Музиката на един фиш за пътно нарушение - изложба на Иван Мудов във Варна

© Дневник



От глоба към музика" – зад това объркващо и неразбираемо заглавие стои новата работа на може би най-провокативния в България художник Иван Мудов. Изложбата, адаптирана специално за пространството на Contemporary Space във Варна е изследване на взаимоотношенията между личности и институции. Това става с употребата на звук, текст, технически устройства, дигитални технологии, както и на физическа енергия и сила.


Иван Мудов не се вписва в така нареченото "Immersive Art", изкуство в което се потапяш. Но предстоящата изложба, освен че може да се възприема интелектуално и емоционално, има и характеристиките да влияе директно върху сетивата. Или по друг начин казано, това е изложба, в която можеш да потънеш.


Основна роля за това има звуковата работа "От глоба към музика", създадена заедно с американския композитор Стивън Такасуги. Композицията пресъздава идеята за конфронтация – между подчинените на нормата, дори механизирани действия на представителите на властта и индивидуалното човешко поведение.




Глобата за изтекла с няколко часа винетка е трансформирана в музика по два различни начина – с компютърно генерирано изпълнение за арфа и пиано и същото изспълнено от пианист. Източникът е един и същ – информацията, съдържаща се във фиш за пътно нарушение.


Изложбата, базирана на взаимосвързани инсталация, пърформанс и звук е поредната работа на Иван Мудов, в която той интерпретира административни пропуски. Не толкова на гражданска отговорност, колкото на възползване от недостатъците в системата, са подчинени по-ранните "Един час предимство" (2000) и "14:13 минути предимство" (2005).


Тази тенденция се задълбочава още повече в произведенията му засягащи функциите на институциите като цяло и по-специално художествените институции в работи като "Фрагменти" (2003-2008) и "МУСИЗ" (2005-).


"От глоба към музика" представлява по-различна художествена експлоатация на темата, която при Иван Мудов може би предстои да се развива. Употребата на трансформиран звук в изкуството, преминаваща в последно време в мейнстрийм у нас, Иван Мудов прилага още през 1999 г. в четирите части на работата си "Разговор". В по-късните му произведения от последните години звукът, текстът и информацията в по-широк смисъл, се преработват на все по-високи смислови нива.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1574 Весело

    некой ден и я че земем да напраим арт инсталация... една тъмна кабинка и един як батка вътре дa бъхти посетителите...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK