
© UNIT9
Карол Гуречни, арт директор на дигиталната агенция UNIT9
Дигиталната агенция UNIT9 има офиси в Лондон, Ню Йорк, Лос Анджелис, Берлин и Флоренция, затова и нейният арт директор Карол Гуречни има какво да каже, когато става дума за интерактивни и запомнящи се продукции с фокус върху виртуалната реалност (VR), дигитален дизайн, игри, иновации и филми.
Кариерата му започва през 2010 г. като дизайнер в Saatchi & Saatchi, но три години по-късно се присъединява към екипа на UNIT9 в Лондон. Има опит в различни визуални области, работил е за марки като Google, Nike, Adidas, Nissan, Fendi и Sony Pictures. Освен че е носител на редица награди, жури на фестивала The FWA и е представян в множество издания, през 2012 г. печели конкурс на Young Lions Design и става полски представител в Cannes Lions в Кан.
На 10 ноември Гуречни ще бъде един от лекторите на вече разпродадения еднодневен международен форум, който се организира в рамките на фестивала за съвременен дизайн МЕЛБА (9 - 30 ноември) в Сoфия и ще представи различни световни имена от сферата, сред които е и главната редакторка на сп. Gentlewoman Пени Мартин. Преди да разкаже на публиката там за опита си с виртуална реалност и всички нови технологии, той разговаря по част от тези теми с "Дневник".
Какво отличава UNIT9 от другите студия, които предлагат подобен широк спекър от рекламни услуги?
UNIT9 е компания без граници, както във философията си, така и в практиката. Вярваме в талантите от цял свят. Разстоянието между един талантлив човек и който и да е от офисите ни никога не е било пречка. Това е, което прави UNIT9 специална. Ние се доверяваме и вярваме в хора, отворени сме и подвижни. Възможността да работиш дистанционно от малък град в Италия или от родния си град по средата на нищото те кара да се чувстваш част от семейство, не просто компания.
© UNIT9 Коледна визия на UNIT9
Имате значителен опит в използването на виртуална реалност (VR). Какви са предимствата и най-новите приложение на технологията в рекламата?
VR, макар да не е напълно нова технология, все още има множество неразкрити възможности и това е нейното потенциално голямо предимство. Наскоро изпробвах Beat Saber- невероятна игра, където трябва да синхронизираш движенията си с музика и наситени визуализации - наистина се чувстваш сякаш си там!
С времето технологиите промениха рекламния пазар. Могат ли обаче да заменят или скрият липсата на добри нови идеи?
Не мисля. Първо идва идеята и технологията е само средство да я осъществиш по какъвто начин искаш. Със сигурност, със страхотна технология дори недобре развита идея може лесно да бъде издигната до следващо ниво. Въпреки това, не би трябвало това да е начинът.
Вие как развивате добрите идеи? Какъв е творческият процес в UNIT9? Имате ли специален работен ритуал, когато търсите идеи и как стимулирате творческото мислене в екипа си?
Ако говорим общо, добрата идея може да се появява постоянно и да е вплетена в дневния ни режим. Проблемите, с които се сблъскваме всеки ден, са просто решения, които чакат да се случат. Дръжте съзнанието си отворено, направете проучването си, взимайте си почивки, за да изчистите съзнанието и ще ви хрумне нещо.
Обикновено играем на "Плейстейшън" за малко по време на работния ден. За 20 минути можеш лесно да се отдалечиш от настоящите си задачи и в резултат на това да погледнеш на нещата от различен ъгъл.
Технологиите опростиха или усложниха рекламата според вас?
Когато става въпрос за създаване на реклама, технологиите нито я опростяват, нито я усложняват. Те просто отвориха нов портал към идеи. Например виртуалната реалност донесе нов начин за разказване на истории. С VR ти вече не просто гледаш линеарна история, а я изследваш по свой собствен начин вместо това. Да рекламираш по този начин е много по-запомнящо се отколкото с нормална телевизионна реклама.
Ако гледаш на технологиите като средство, което може да бъде използвано, за да достигне до повече хора в дадена целева група, тогава - да, това опростява рекламирането. В наши дни виждаме само дигитални реклами, които са синхронизирани с нужните ни, онлайн рекламирането се базира на огромна база данни и вероятно в следващите няколко години изкуствен интелект ще ни предлага само профилирани реклами. Може да е малко страшно, но в крайна сметка така седят нещата... Много по-вероятно е да видя онлайн реклама за сноуборд, отколкото за прахосмукачка.
© UNIT9
Как промяната в навиците и начина на комуникация на хората се отразява на рекламните послания и каналите, които използвате, за да ги достигнете? Свидетели сме на социално отчуждение и двойнствен живот на хората онлайн и офлайн - как се отразява това на работата ви?
През последните няколко години наблюдавам масивно покачване на дигиталната реклама. Социалните мрежи превзеха начина, по който комуникираме един с друг и със света и това е плашещо. Заради това продължаваме да виждаме все повече различни начини за реклама в социалните медии, чатботове, спонсорирани публикации или сторита в Инстаграм, Фейсбук постове, дори Снапчат и Инстаграм брандираха свои филтри за снимки, с които можеш да си направиш селфи като Дарт Вейдър. Рекламата в социалните медии трябва да е интелигентна и ангажираща. Хората не биха възприели реклама, която да усещат като натрапване в техния живот в социалните медии. Те искат да усещат, че имат пълен контрол върху него.
Какво мислите за бъдещето на печатните медии? Какво е като цяло отношението ви към традиционните медии и кои от тях вие лично все още предпочитате?
Традиционните медии имат голям пазарен дял и няма да го загубят, поне не и в следващите 10-20 години. Старите медии все още са ефективни и могат да достигат до голямо количество клиенти. Проблемът е, че те не могат да достигат специфични профили, както можеш да правиш с новите медии. Нещо повече, с тях можеш да видиш кой е гледал рекламата ти, откъде, колко време той или тя е прекарала в сайта ти. Цялата тази информация ни позволява да анализираме нашата целева публика. Заради това все повече бизнеси местят по-големи порции от бюджета си в рекламирането с нови медии вместо с традиционни.
Макар да получваме голяма част от новините си онлайн, вестниците и списанията все още са част от живота ни. Приятно е да избягаш от дигиталния свят, да поспреш за минута с кафе и хубаво списание. Това е, което аз правя.
Можете ли да си представите революция, от която да се роди нови поколение от млади хора, които да са дигитално независими или това е напълно немислим сценарий?
Мисля, че това е малко вероятен сценарий. Ние хората дигитализираме всеки един аспект от живота си и няма нищо грешно в това докато личното ни пространство и сигурността ни са в безопасност. Представете си се без мобилен телефон в джоба - как ще извикате такси? Как ще намерите пътя обратно към вкъщи? Как ще държите връзка с приятелите си? Мобилният телефон се превръща в продължение на нас самите и това е само началото.
© UNIT9 Част от игра за Nike
Последната книга, която ви впечатли?
Наскоро прочетох "Астрофизика за заети хора" от Нийл Деграс Тайсън. Тази книга ме накара да се заинтересовам да науча повече за астрофизиката. Накара ме да се чувствам малък и промени перспективата ми. Бих я препоръчал на всеки, не само на хора, които вече се интересуват от астрофизика.
Мобилното приложение, което ви се иска вие да бяхте създали?
Иска ми се да бях създал "Тесла"!
А когато става въпрос за реклама и България, кое е първото нещо, за което се сещате?
Златни пясъци.
proza
Рейтинг: 1057 НеутралноРекламата в днешно време е толкова агресивна, толкова просташка, че води до пълното опсростачване на съвременния човек.
Practic
Рейтинг: 731 НеутралноЩе си позволя да разширя споделеното точно наблюдение на известния мултидисциплинарен художник и дизайнер Гуречни:
Хората в Европа и Америка искат не само рекламата, но и москворамата да не им се натрапва онлайн в живота им.
babyroo
Рейтинг: 969 НеутралноГуречни, арт директор на "дигитална агенция", с "аналогова " нужда от нещо с определена форма и размер...
rooЕдин вампир броди из Европа
Рейтинг: 2834 НеутралноНа български щеше да е още по-хубаво матралчето, ама не е. Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)