"Нашите в Солсбъри" - новата руска настолна игра в крак с новините

Снимка на играта "Нашите в Солбъри" в офиса на "Игроленд" в Москва

© Maxim Shemetov, Reuters

Снимка на играта "Нашите в Солбъри" в офиса на "Игроленд" в Москва



Руски производител на игри пусна в продажба настолна игра на име "Нашите в Солсбъри", в която са включени европейските градове, посетени от агентите на руското военно разузнаване, известно със старото си съкращение ГРУ, които бяха заподозрени в покушението с невропаралитичното вещество "Новичок" миналата година.


Солсбъри - финалната точка в играта - е декориран със снимки на градската катедрала и две човешки фигури с предпазни костюми за работа с токсични вещества. Техните образи са взети от фотографии след реакцията на полицията на отравянето на Сергей Скрипал и дъщеря му Юлия през март 2018 г., разказва в свой материал "Гардиън".


В ъгъла на игралното поле има спрей със зелен череп и кръстосани пред него кости, което явно е референция към шишенцето парфюм, с което според британската полиция е била пренесена отровата "Новичок".




"Александър Петров" и "Руслан Боширов" по време на разговора с Маргарита Симонян, главен редактор на RT

© rt.com

"Александър Петров" и "Руслан Боширов" по време на разговора с Маргарита Симонян, главен редактор на RT


В друг ъгъл са илюстрирани фигури, които изобразяват заподозрените извършители на нападението Анатолий Чепига и Александър Мишкин. Преди няколко дни двамата служители на руското военно разузнаване бяха санкционирани от Европейския съюз заради предполагаемото им участие в отравянето.


Настолната игра е била разработена през ноември в базираната в Москва фирма "Игроленд". След публикуването на първите снимки от нея онлайн мнозина решиха, че тя е фалшива. По-рано тази седмица кореспондент на "Ройтерс" също публикува фотография на играта, което предизвика нови спекулации за нейната достоверност.


В интервю от вторник създателите на "Нашите в Солсбъри" потвърдиха, че от миналата година имат отпечатани 5000 копия, които вече се предлагат онлайн.


Михаил Бобер твърди, че идеята за играта му хрумнала отчасти заради степента на отразяване на отравянето на Скрипал от чуждестранните медии и обвиненията от страна на Запада, че Русия носи отговорност за случая.


"По някакъв начин идеята ни беше да кажем на западните медии: стига толкова", допълва той.


На въпрос дали смята, че настолна игра за атаката в Солсбъри, в която един човек умира, а други четирима са приети в болница, би обидила британците, той отговаря, че не това са били намеренията. Точно обратното - искали са да подкрепят съгражданите си, които биха могли да бъдат засегнати от ситуацията. "Много неща бяха казани и много от тях без доказателства", смята Бобер.


Независимо допитване от октомври миналата година показа, че едва 3% от интервюираните руски граждани вярват изцяло, че Скрипал и дъщеря му, както и други двама след това са били отровени от руски агенти.


Играта отразява и начина, по който новината за нападенията в Солсбъри се приема на шега в Русия. Телевизионният канал RT е разпращалал шоколади във формата на катедралата в Солсбъри като подарък за края на година до останалите новинарски агенции, допълва "Гардиън".



"Ако някой е умрял в Солсбъри, не искаме да обидим никого", казва Бобер и допълва, че идеята е играта да бъде шега и средство за приятелство.


Относно фигурите, изобразени със специални предпазни костюми, той коментира още, че са видяли много такива от репортажите по телевизията и затова са решили да ги включат. "Смятам, че ако сериозно искахме да се подиграем или обидим някого, щяхме да го направим различно."


Играта е един от няколкото опита в Русия да бъде създаден мърчандайз, свързан с разследването и медийния интерес, който то предизвика. От декември насам RT продава черни тениски с въпроса "Работиш ли за ГРУ?" за около 13,50 паунда. Надписът е взаимстван от въпрос в интервюто на главния редактор на RT Маргарита Симонян с Мишкин и Чепига, в което и двамата се появяват под псевдоними и твърдят, че са пътуващи търговци на хранителни добавки.


След това обаче изследователи от онлайн колектива Bellingcat успяха да разкрият, че двамата мъже са завършили училища на военното разузнаване и са пътували доста из Европа преди атаката от март в Солсбъри.


Затова и в играта участниците могат да пътуват по двойки през градовете Минск, Тел Авив, Женева, Лондон и Париж - все дестинации, посетени от двамата агенти преди Солсбъри.


"Нашите в Солбъри" е била пусната малко преди Коледа и засега "Игроленд" няма данни за продажбите, но според Бобер ще им се наложи да направят по-голям нов тираж, имайки предвид голямото медийно внимание, което получават в последно време. "Ние сме бизнесмени. Мислим в количества и в пари", казва той.


На въпрос дали обмисля да правят други игри, свързани със скорошните събития в Крим или Украйна, той отговаря: "Определено не и за Украйна. Доста хора умряха там, има множество мнения и всеки има своята истина... Там има жертви, би било глупаво да използваме това с комерсиална цел", допълва авторът на играта.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK