Как Кремона замлъкна, за да чуе чистия звук на "Страдивари"

Снимка от концертната зала на Музея на цигулката в Кремона

© Facebook/MuseodelViolino

Снимка от концертната зала на Музея на цигулката в Кремона



В концертната зала на Музея на цигулката в Кремона Антонио де Лоренци свири прелюдия към Партита № 3 ми мажор от Бах на цигулка "Страдивари". Кремона е градът, в който майстор лютиерът Антонио Страдивари създава своите исторически инструменти преди три столетия. Макар част от тях да са оцелили толкова години, никой не може да даде гаранция, че техният неповторим звук ще оцелее още векове наред, коментира главният консерватор на музея Фаусто Качатори в репортаж на американското Националното обществено радио NPR.


Част от въпросите, които той и колегите му си задават, са как ще звучат тези инструменти след, да речем, 200 години. "Надявам се на тях все още да може да се свири", допълва той, но знае, че никой не може да предвиди какви ще са последиците от някое евентуално злощастно събитие като земетресение или нова голяма война в бъдеще. "Спомнете си какво се случи с голяма част от изкуството по време на Втората световна война", казва той.


Затова Качатори смята, че инструментите "Страдивари" се нуждаят от допълнителна презастраховка през XXI век. За целта обаче е необходим и човек, който да разбира не само от музика, но и от технологии.




Тук се появява диджеят Леонардо Тедески, който разказва, че е пускал музика заедно с някои големи звезди, сред които и Chemical Brothers. Когато не е зад диджейския пулт, той се занимава с компанията си Audiozone - фирма за аудио инженерство от Северна Италия.


Цигулка "Страдивари"

© Reuters

Цигулка "Страдивари"

Идеята да направи звука на "Страдивари" достъпен по целия свят му хрумва още през 2014 г., когато искал да смеси аналоговото звучене на известните цигулки с някои от неговите електронни записи. Открил обаче, че някои от елементите, които му трябват, всъщност липсват. Тогава потърсил Музея на цигулката в Кремона с предложение: Първо да запишат инструменти "Страдивари", а след това и творенията на други майстори лютиери. После да запазят тази база данни, която бъдещите композитори ще могат да използват, за да създават собствена музика по електронен път.


Музеят на цигулката, който вече се притеснявал за съхраняването на тези звуци за бъдещите поколения, се съгласил. Привлякъл Лоренци и четирима други музиканти от световна класа, идващи от Италия и Холандия, за да свирят за поколенията на следните инструменти: виолончело Антонио Страдивари Stauffer от 1700 г., цигулка Антонио Страдивари от 1727, цигулка Антонио Страдивари "Везувий" от 1727 и Stauffer виола от 1615 г. на Гуарнери дел Джезу.


Тяхната задача обаче не е да изпълнят цели произведения, а вместо това старателно да запишат всяка възможна нота, която може да се изсвири на всеки един от гореизброените инструменти.

Лоренци описва заниманието като медитация. "Отнема много умствена и физическа концентрация. Това е едно от най-взискателните неща, които съм правил", допълва музикантът.


В същото време обаче медитацията и концентрацията се оказват трудна работа. Причината е извън залата. Чува се тътен, жена дърпа куфара си по калдаръмената улица. После идва съскащият звук от машината за миене на улици. Това са обичайни звуци за един 70-хиляден град с оживен открит пазар и по типично по италиански - шумно население. Когато обаче някой от тези шумове е достатъчно близо до концертната зала, тридесет и двата ултра чувствителни микрофона го улавят и той влиза в записа, което е пагубно.


В края на декември, малко преди уговореното начало на записите, Тедески отива при кмета на Кремона - Джанлука Галимберти и го моли за помощ. За късмет, кметът е и президент на фондацията Музей на цигулката Антонио Страдивари, която се занимава с опазването и промотирането на ценното градско наследство в сферата на изработката на струнни инструменти.


"Имаха нужда от тишина около музея на цигулките. Мисля, че разбрахме важността на проекта", коментира Галимберти. Затова и кметът отправя молба към жителите на Кремона да пазят тишина и блокира трафика около концертната зала в дните от 7 до 9 февруари тази година.


Как Кремона замлъкна, за да чуе чистия звук на "Страдивари"

© http://tarisio.com


Макар да е невъзможно да премахнеш абсолютно всичко шумове в абсолютно всеки момент, този жест все пак е от помощ. В записите и след това тук-таме попада трясък от врата на кола или друг уличен звук, който изцяло затрива направеното и връща музикантите в изходна позиция на конкретния запис. Но след като свирят по осем часа на ден, шест дни в седмицата, в продължение на пет последователни седмици, музикантите все пак успяха да приключат с работата си малко по-рано този месец.


Антонио Страдивари вероятно би оценил подобно ниво на отдаденост. В крайна сметка именно вниманието към детайла е онова, което прави една "Страдивари" истинска "Страдивари", отбелязва в края NPR.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK