Глобалният музикален пазар е с най-високите си приходи за последните 20 години

Логото на Spotify на екран на нюйоркската стокова борса

© Reuters

Логото на Spotify на екран на нюйоркската стокова борса



Глобалният звукозаписен музикален пазар е отбелязал ръст от 9,7% през 2018 г., като стрийминг услугите в момента са отговорни за почти половината от приходите в бранша, сочи доклад на Международната федерация на фонографската индустрия, цитиран от "Ройтерс".


Това е четвърта поредна година, в която музикалният пазар расте.


Изпълнители като Дрейк, групата BTS и Ед Шийрън са сред имената, покорили глобалния пазар и допринесли най-силно към общите световни приходи от музика за 2018, възлизащи на 19,1 млрд. долара. Това е най-високият приход в индустрията от 2006 г. насам, когато продажбите на компактдискове бяха отговорни за над 80% от общите световните печалби от 19,6 млрд. долара във времена, когато приходите от стрийминг усуги въобще не съществуваха.




Сега обаче ситуацията е различна. Приходите от стрийминг усугите като Spotify, Apple Music и Amazon Music са се покачили до 34% и са отговорни за 47% от глобалните печалби, което пък е следствие от покачването с 32,9% на платените абонаменти.


255 млн. са потребителите, платили за подобен вид услуги към края на 2018 г.. Платеният стрийминг пък е отговорен за 37% от общите музикални приходи, сочи още докладът.


Ръстът в стрийминга компенсира спада от 10,1% при приходите от продажби на физически носители, както и 21,2% от теглене на музика.


"Музиката наистина стана глобална - по начини, които никога не сме си представяли преди", коментира изпълнителният директор на федерацията Франсис Мур в свое изявление.

За четвърта поредна година Латинска Америка е най-бързо растящият регион, като Бразилия и Мексико са страните с най-изявен музикален пазар.


Азиатският и австралийският регион са вторите по големина в света по ръст от физически и дигитални приходи, като в тях се откроява пазарът в Южна Корея.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1300 Любопитно

    Грабеж!

    В Русия съм! В Русия съм!
  2. 2 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 751 Неутрално

    Чувството да си купиш нов диск, да си го отвориш вкъщи и да разгледаш обложката, да си го пуснеш и да решиш, че някои песни те кефят, други не толкова... остава в историята :)

    Да не говорим, че с тези абонаменти и стрийминги не можеш да се фокусираш върху един изпълнител. Дори цяло парче не се слуша вече.

  3. 3 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 491 Неутрално

    музиката не трябва да има авторско право.
    след като една песен е изпълнена публично тя вече е обща.

    които не иска да му карадат песните да си пее в къщи, и да си ги пази

  4. 4 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 486 Неутрално

    "Изпълнители като Дрейк, групата BTS и Ед Шийрън са сред имената, покорили глобалния пазар"

    Диагнозата е страшна...

  5. 5 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2137 Неутрално

    До коментар [#3] от "WWW":

    По твоята логика, жена ти и дъщеря ти, щом излязат веднъж на улицата, са общи. Ако искаш да не е така, дръж ги заключени в къщи...

  6. 6 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 486 Неутрално

    Да не говорим, че с тези абонаменти и стрийминги не можеш да се фокусираш върху един изпълнител. Дори цяло парче не се слуша вече.
    —цитат от коментар 2 на ilinko


    Още от преди години ми правеше впечатление как аз съм някаква едва ли не екзотика, че в плеъра ми изпълнителите присъстват с целите си албуми (нерядко и с дискографиите си) - а като взема да погледна нечий чужд - една насипна мешавица от 1 хитче на този, 2 песни на онзи...

  7. 7 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1300 Любопитно

    До коментар [#6] от "lustmord":

    Ами слуша се само доброто!
    Преди в цяла касета или диск имаше една хубава песен, но трябва да купиш и другите.
    Освен това музикантите не могат да издадат диск само с една песен и се принуждават да произвеждат талаш за да се запълни мястото. Сегсшният модел поне не толерира производството натакъв баласт.

    В Русия съм! В Русия съм!
  8. 8 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5066 Любопитно

    До коментар [#3] от "WWW":

    Който не иска да му "крадат" книгите, да не ги издава, а? Къде ви намират такива 80%?

  9. 9 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1300 Любопитно

    Изкуството е повече талснт, отколкото труд.
    Таланта е даром от Господ/ природата. Даром си получил, даром и ще даваш.

    В Русия съм! В Русия съм!
  10. 10 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 486 Неутрално

    До коментар [#7] от "Веселин Дечев":

    "Най-доброто" се подразбира, че е това което се е въртяло най-много и съответно ти се отпечатъло в съзнанието - ако продуцента беше избрал съседната песен за синът и нея беше промотирал сигурно за нея щеше да твърдиш, че е най-добрата а другото е талаш.

  11. 11 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    До коментар [#10] от "lustmord":

    Ни най-малко.
    Слушам музика на 15 езика. Включително японски, корейски, китайски, арабски. От над 6000 плейлиста най-много 50 да са пускани някога по радио/тв в България.

    В Русия съм! В Русия съм!
  12. 12 Профил на оКоМаНапрай
    оКоМаНапрай
    Рейтинг: 1993 Неутрално

    А колко са приходите от България в този пазар?

    И ако са нула, що са лъжем с изпълнители, продуценти шоута като 'Газът на България' и прочие парвенющина?

    Президент Плевнелиев - Трудно мога да не споделя своето дълбоко унижение като дясномислещ човек от ръководството на "Демократична България" да влезе в съюз на балотажа с Мая Манолова. Не трябва да дават оставки, а да си изберат Манолова за шеф
  13. 13 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 798 Неутрално

    До коментар [#9] от "Веселин Дечев":

    Предполагам се занимаваш с изкуство като професия и от тази си позиция се изказваш?

    Но аз се сещам за едно есе на Дамян Дамянов, в което разглеждаше въпросът за вдъхновението и труда. Как това със случайно чукналата те идея докато си миеш зъбите е по-скоро рядкост, а дори и да имаш идея следват дълги часове над белия лист, докато я представиш по най-добрия начин.

    п.п "Талантът на Венета Райкова и той ли дар Божи. Щото и тя се явява автор, при това с високи продажби

  14. 14 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1300 Любопитно

    До коментар [#12] от "О, ко ма напрай!":

    Правилно, гледай чуждестранните издания.
    Примерно в Голос Дети пеят само деца до 14. И са там за да пеят. Не са там за пари, слава и интриги.

    В Русия съм! В Русия съм!
  15. 15 Профил на Петър Костов
    Петър Костов
    Рейтинг: 643 Неутрално

    До коментар [#6] от "lustmord":Ами слуша се само доброто!Преди в цяла касета или диск имаше една хубава песен, но трябва да купиш и другите. Освен това музикантите не могат да издадат диск само с една песен и се принуждават да произвеждат талаш за да се запълни мястото. Сегсшният модел поне не толерира производството натакъв баласт.
    —цитат от коментар 7 на Веселин Дечев


    За това слушам Iron Maiden. При тех няма лошо. Който и албум да си пусна не мога да намеря слабо парче.

    Не се въргаляй с прасе в калта! За разлика от теб на него ще му хареса.
  16. 16 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 2947 Весело

    До коментар [#8] от "vassilun":
    + :)))))) Е,къде ги намират? Из територията,къде другаде?

  17. 17 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1300 Любопитно

    До коментар [#13] от "anton83":

    Естествено, че и там има труд. Но не може на концерт на Мадона билета да струва 100+ долара! С какво трудър на изпълбителката е по-голям отколкото на хирург зс същото време на концерта, че Мадона дс вземе няколко милиона, а хирурга няколко стотин?

    В Русия съм! В Русия съм!
  18. 18 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    Най-високи приходи и най-тъпа, незапомняща се и некачествена музика.
    Като всичко друго, като колите, като дрехите и обувките ни, като телефоните. Обще взето неща за краткотрайна, понякога и еднократна употреба от които след 10 години няма да има и следа.
    Всичко уже в защита на интересите на авторите на тези бози, но реално май до тах стигат 10% от печалбите и всичко друго е за корпорациите или за насилствените синдикати ака фирмата на Армутлиева например.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  19. 19 Профил на k.d
    k.d
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Чувството да си купиш нов диск, да си го отвориш вкъщи и да разгледаш обложката, да си го пуснеш и да решиш, че някои песни те кефят, други не толкова... остава в историята :)Да не говорим, че с тези абонаменти и стрийминги не можеш да се фокусираш върху един изпълнител. Дори цяло парче не се слуша вече.
    —цитат от коментар 2 на ilinko


    Абе трябва да има, но не в такива размери. Талант, труд - трябва да се плаща за тях.
    НО: Издателите и артистите в последните десетилетия станаха толкова алчни, че искат (и налагат) 100-кратни печалби, сравнени с други дейности!
    НЕ МОЖЕ ДА НАПИШЕШ 1 ПЕСЕН И ДА ПЕЧЕЛИШ МИЛИОНИ ГОДИШНО ДО 70 Г. СЛЕД СМЪРТТА СИ! Актьорите и те печелят много за талант/труд, но докато са живи...

    Към коментар 12: И в България приходите са милиони, монополистите Музикаутор и Профон дерат най-вече електронните медии зверски.

  20. 20 Профил на mariopuzo
    mariopuzo
    Рейтинг: 229 Неутрално

    [quote#19:"k.d"][/quote]

    Всъщност, те правят много песни, но качеството го няма. ;) Комерсиалната музика девалвира, вече в нея смислени текстове, залага се само на бийта, Дрейк е прехвален медиен балон, същото се отнася за Бийбър, Гага (ще ме прощавате, и Адел влиза в това число, не че няма уникален глас, но е прехвалена), Ед Шиърън е талантлив изпълнител. Всъщност, епохата е такава, изпълнителите, които споменах, може би щяха да създават по-качествена музика, ако творяха в други времена. Сега се произвеждат еднодневки, които никой няма да си спомня след 5-10-20 години, все по-малко timeless песни се продуцират в днешно време. Да сравним текстовете на Бийонсе, писани от 7-8 човека, и този на Бохемска рапсодия, написан от Фреди. Извинете ме, майната им на приходите, качеството липсва. Говоря за комерсиалната музика, защото гениални творци се срещат и днес, просто са по-малко време под светлината на прожекторите, или изобщо не стигат до нея. Ако се направи анкета, Джон Уилямс ще е по-малко разпознаваем от Дрейк - това е трагичното. А самият Дрейк не е рап/хип-хоп икона, не и за старата школа. Не мога да залича и отрека абсолютно всичко в настоящата поп музика, но определено не изживява своя Ренесанс... Макар продажбите да говорят за друго. :)

    Филмовата музика обаче е прекрасна, виртуозни са и съвременните композитори, ученици на легендарните си предшественици.
    Ще си позволя да споделя един линк с прекрасното изпълнение на Adrian Anantawan - гениален цигулар, който се ражда без дясна китка. Песента е саундтракът на "Списъкът на Шиндлер", оригинално създаден от Джон Уилямс и изпълнен от Ицхак Пърлман. https://www.youtube.com/watch?v=k-uAvM6ZTLc

  21. 21 Профил на k.d
    k.d
    Рейтинг: 235 Неутрално

    музиката не трябва да има авторско право.след като една песен е изпълнена публично тя вече е обща.които не иска да му карадат песните да си пее в къщи, и да си ги пази
    —цитат от коментар 3 на WWW


    В коментар 19 имах предвид горния цитат

  22. 22 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2137 Неутрално

    До коментар [#9] от "Веселин Дечев":

    90 % труд, останалото е талант, късмет,...

  23. 23 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 2947 Любопитно

    "Но не може на концерт на Мадона билета да струва 100+ долара! С какво трудър на изпълбителката е по-голям отколкото на хирург зс същото време на концерта, че Мадона дс вземе няколко милиона, а хирурга няколко стотин?"
    ====================================================================
    ",,Привържениците на племенния начин на мислене твърдят,че свободният пазар е "нечестен"както за гения,така и за обикновения човек.Възражението обикновено се изразява с въпроси от рода на:,,Защо Елвис Пресли трябва да изкарва повече пари от Айнщайн?" Отговорът е:защото хората се трудят,за да поддържат и да се радват на собствения си живот и ако много хора откриват полза в музиката на Елвис Пресли,те имат пълното право да харчат парите си за своето собствено удоволствие.Богатството на Пресли не е иззето от тези,които не ги интересува неговата музика/аз съм една от тях/,нито от Айнщайн-нито препречва пътя на Айнщайн,нито в едно свободно общество на Айнщайн му липсва подобаващо признание и подкрепа на съответното интелектуално ниво."
    Е,и с Мадона е така...С хирурга -също.

  24. 24 Профил на k.d
    k.d
    Рейтинг: 235 Неутрално

    [quote#23:,,Привържениците на племенния начин на мислене твърдят,че свободният пазар е "нечестен"както за гения,така и за обикновения човек.Възражението обикновено се изразява с въпроси от рода на:,,Защо Елвис Пресли трябва да изкарва повече пари от Айнщайн?" [/quote]

    За съжаление в законите за авторско право не става въпрос за свободен пазар, а точно обратното - лобистко ограбване на хората за да могат определена група да имат свръхпечалби.
    И несправедливостта не е защото Елвис печели повече от Айнщайн, а защото десетки години след създаване на произведението + 70 години след смъртта му носителите на правата печелят милиони. В никоя друга дейност го няма ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK