Жената зад първата снимка на черна дупка в историята

Европейската комисия представи първата в историята снимка на черна дупка. Тя е заснета от телескопа Event Horizon ("Хоризонт на събитията") в рамките на международно научно сътрудничество с участието на учени, финансирани от ЕС.

© Reuters/ Event Horizon Telescope (EHT)/National Science Foundation

Тя е компютърен учен на 29 години и само преди няколко дни почти целият свят научи името й, след като програма, създадена с помощта на написан от нея алгоритъм, образува първото в света изображение на черна дупка.

Нейното име е Кейти Боуман и тя стои начело на разработката на компютърната програма, която направи исторически пробив в науката.

Забележителната снимка, показваща ореол от прах и газ, намиращ се в галактиката Месие 87, на около 500 млн. трилиона км., или 55 млн. светлинни години от Земята, бе публикувана в сряда.

За д-р Боуман нейното създаване е реализацията на усилие, смятано преди това за невъзможно, затова и първото зареждане на изображението в нейния лаптоп е изпълнен с огромно вълнение момент, уловен в кадър, който тя след това публикува в Фейсбук профила си. Към него тя пише: "Гледам и не вярвам на очите си как първата снимка, която някога съм правила на черна дупка, е на път да бъде възпроизведена."

Тя започва да работи по алгоритъма три години по-рано, докато е още дипломиран студент в Масачузетския технологичен институт. Там тя ръководи проекта с подкрепата на екип от лабораторията на института за компютърна наука и изкуствен интелект, Смитсониън центъра за астрофизика към Харвард и обсерваторията Хейстак в института по технологии на Масачузетс.

Пред Би Би Си тя споделя, че когато видяли снимка за първи път, никой не можел да повярва на очите си. "Имахме късмет с времето... Имахме късмет в толкова много отношения", казва още тя.

Снимка на деня: Как изглежда една черна дупка >

В часовете след мигновеното разпространение на снимката, д-р Боуман се превръща в международна сензация, а името й става водеща тема в Туитър. Тя получава заслуженото признание от Смитсониън и техническия институт в Масачузетс в социалните медии.

Д-р Боуман, която сега е асистент професор по компютърни и математически науки в Калифорнийския институт по технологии, обаче настоява, че екипът, който й е помогнал, заслужава също толкова голямо признание.

Данните, използвани за създаването на изображението, са уловени от телескопа Event Horizon - мрежа от радио телескопи, разположени на различни локации от Антарктика пред Испания до Чили.

В началото ролята на Бауман, когато се присъединява към екипа като младши изследовател преди около шест години, когато е още едва на 23 години, е да помогне за изграждането на алгоритъм, който може да конструира огромната маса от астрономически данни, събрани от телескопа, в един-единствен цялостен образ.

"Никой от нас не би успял да го направи сам", казва тя пред CNN и допълва, че изображението е било съставено с помощта на многото и различни хора в екип с най-различен опит и умения.

Въпреки познанията си в областта на компютърните науки и електроинженерството и без никакви в астрофизиката Боуман и екипът й работят в продължение на три години за създаването на алгоритъма и изграждането на код за иозбразяване.

След като той е готов, Боуман работи още две години с дузина други изследователи от Event Horizon Telescope в разработване и тестване на това как изобразяването на черна дупка би могло да бъде реализирано.

И така до миналия юни, когато цялата база данни от мрежата от телескопи най-накрая пристига. Тя е съхранявана в стотици харддискове. Едва тогава Боуман и малък екип от учени сядат заедно в малка стая в Харвард и правят първия истински тест на алгоритъма. Първоначалните резултати от тестовете са изследвани от отделни екипи, които да потвърдят надеждността на техните констатации.

Затова и Боуман казва: "Ние сме съвкупност от астрономи, физици, математици и инженери и това е, което ни бе необходимо, за да постигнем нещо, смятано някога за невъзможно."