"Паразитът" от Южна Корея взе "Златната палма" в Кан

Бонг Джоон-Хо, режисьор на "Паразитът"

© Reuters

Бонг Джоон-Хо, режисьор на "Паразитът"



Най-голямото отличие на фестивала в Кан в крайна сметка отново отиде в Азия, след като тази вечер на церемонията по връчването на наградите "Златната палма" за най-добър филм бе избран "Паразитът" на южнокорейския талантливия южнокореец Бонг Джоон-Хо. Миналата година отличието бе завоювано от японеца Хирокадзу Коре-еда с филма му "Джебчии".


Бонг, чието име през 2017 г. вдигна също много шум със скандала около неговия продуциран от "Нетфликс" филм "Кроазет", е първият южнокореец с награда от най-големия кинопреглед в света.


Фестивалът отличи и дебютния игрален филм "Атлантик" на младата Мати Диоп, живееща в Париж, но със сенегалски корени, чиято мигрантска история спечели втората награда.




В условия, при които хората на киното призовават за повече равенство между половете в киноиндустрията и в година, в която от 21 заглавия в конкурсната програма четири са на жени режисьори, Диоп направи двоен удар. Не само защото е жена, но и защото е първата чернокожа жена, съревноваваща се за "Златна палма", отбелязва "Ройтерс".


Мату Диоп, режисьор на "Атлантик"

© Reuters

Мату Диоп, режисьор на "Атлантик"


Единодушното решение "Паразит" да бъде награден се дължи отчасти на смесицата от жанрове, вплетени в него, заяви президентът на тазгодишното жури, мексиканският режисьор Алехандро Гонзалес Иняриту.


Филмът се съревноваваше с филми, в които се бяха събрали купища холивудски знаменитости, сред които бе и "Имало едно време в Холивуд" на Куентин Тарантино.


В "Паразитът" режисьорът използва жанра на трилъра и го преобърне в небивала социална критика срещу жестокото противоборство между бедни и богати, както отбеляза преди ден кореспондентът на "Дневник" в Кан Павлина К. Желева.


"Историята е за различните таланти на членовете на едно изнемогващо в бедност семейство. Благодарение на изобретателността си, а също и на поквареността си, то успява да завладее луксозния дом на богат капиталист и тотално да разбие живота му", пише тя и допълва: "Освен че е перфектно изигран, филмът е и перфектно заснет – с въздействащ минимализъм при богатите и изразителна претрупаност при бедните. И с достатъчно количество кръв и трупове на финала. А жанровата определеност далеч не изолира филма от реалността на истинския живот, тя по-скоро директно го вкарва в нея и го прави разбираем. Освен това сюжетът "бедните въстават срещу богатите", придобиващ все по-голямо значение навсякъде по света, е напълно разбираем, без обаче да е банализиран."


Режисьорът Бонг заяви след отличието: "Наистина уважавам филми, които се занимават с тежки политически проблеми много сериозно, но аз предпочитам повече да смеся това с хумор." Той допълни: "Докато се смеят, искам да бъдат покосени от скрит в пазвата им меч, когато не очакват."


Наградата за сценарий отиде при френската режисьорка Селин Скиама за лесбийската любовна история Portrait Of A Lady On Fire.


Антонио Бандерас за филма на Педро Алмодовар "Болка и величие"

© Reuters

Антонио Бандерас за филма на Педро Алмодовар "Болка и величие"


Испанецът Антонио Бандерас спечели отличието за главна мъжка роля за образа си на измъчващия се режисьор в полубиографичния нов филм на Педро Алмодовар "Болка и величие". Той посвети наградата си на режисьора, който все още няма спечелена награда "Златна палма".


Британката Емили Бийчам спечели приза за най-добра актриса за ролята си в "Малкият Джо" на Джесика Хауснър като ботанистката, която започва да има съмнения относно своите последни генномодифицирани творения.


Филмът на френския режисьор Ладж Ли "Клетниците" за полицейското насилие взе наградата на журито, която всъщност е еквивалент на бронзовият медал и то заедно с "Бакурау" на бразилския режисьорски тандем Клебер Мендонса Фильо и Хулиано Дорнеле.


Сред другите наградени бе и белгийският режисьорски дует на Жан-Пиер и Люк Дарден, които бяха отличени за режисурата на филма за един радикализиран тийнейджър на име "Младият Ахмед".

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4382 Весело

    Мда,без коментар! Думите са излишни!

    klimentm
  2. 2 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2018 Разстроено

    Пак политкоректност, пак гнус!

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  3. 3 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    “Не само защото е жена, но и защото е първата чернокожа жена”
    ——
    Чернокожа жена... checkmark. Макар че ... май много са били отчаяни европейските култура- трегери да я турят тая човчица. Мене ми напомня за един португалец, Жанот, от една школа на времето.. ох, Жанот, Жанот... май и на мене ми време да ставам лесбиянка

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  4. 4 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2839 Неутрално

    До коментар [#3] от "Gretel":

    Манията "Мегън Маркл" ги втресе и на континента.

    https://urlzs.com/jyQ8M

    Силно подозирам, че отново лауреатите до един ще бъдат негледаеми.

  5. 5 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#4] от "Lemmy":

    “Силно подозирам, че отново лауреатите до един ще бъдат негледаеми.”
    ——
    Ракията помага за какво ли не... един мой братовчед лекуваше дори главоболие с ракия ... преди да стане на краставичка. Учудва ме , че филмът бил “вертикално-социален” ... единствения “класов филм” който съм гледала тука е Married with children

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  6. 6 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2839 Неутрално

    До коментар [#5] от "Gretel":

    Ха-ха-ха! How bout "Last Man Standing?

  7. 7 Профил на stalker
    stalker
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Кан, 2019, а имам чувството че сме в зрелия социализъм.
    Филм за модерните партизани наказали злия капиталист.
    Другарка афроамериканка/афроевропейка/афроафриканка хем жена, хем черна _ как да не получи отличие.
    Лезбийска история...

    Common sense !
  8. 8 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#6] от "Lemmy":

    “How bout "Last Man Standing?”
    ——
    Nah! Филмът е по моя вкус, аз съм от поколението, дето харесваме момчета като Брус Уилис и си заслужава да се гледа дири само заради “Nobody quits me!” Ама това е друго.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  9. 9 Профил на stalker
    stalker
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Бедни ми бедни Тарантино. Къде си решил да се явяваш на модерен кинофестивал...
    Нито си черен, нито си мюсюлманин, че дори и гей не си..
    Никакъв шанс, брат.
    Никакъв.

    Common sense !
  10. 10 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#9] от "stalker":

    “Бедни ми бедни Тарантино. Къде си решил да се явяваш на модерен кинофестивал...
    Нито си черен, нито си мюсюлманин, че дори и гей не си..”
    ——
    Е, в негова защита можем да отбележим, че е луд за връзване, ама пък може да разкаже нелепа история както малко други

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  11. 11 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 978 Весело

    "Диоп, живееща в Париж, но със сенегалски корени, чиято мигрантска история спечели втората награда...
    Наградата за сценарий отиде при френската режисьорка Селин Скиама за лесбийската любовна история..."

    Възхитен съм и отивам днес да гласувам за партиите, дето докараха Европа до тез културни и други върхове (ツ)

  12. 12 Профил на Ι
    Ι
    Рейтинг: 1979 Неутрално

    Някои хора, и 30 години след погребването на социализма, още оплакват загниващия Запад. :)

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  13. 13 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1923 Неутрално

    ас като ви пишиме че тениса и кинуто са нанадоле щото нештата са взаиморасвързани вий ми праскате миносчета... или както бетона рече наскору: кан стана на канкан.

  14. 14 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1487 Весело

    До коментар [#4] от "Lemmy":

    Човек като чете сюжетите, няма как да не реши, че сте прав. Тия филми сме ги гледали, гледали... 🙃

    https://www.indiewire.com/2019/05/cannes-palme-dor-analysis-parasite-1202144914/

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  15. 15 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2083 Любопитно

    колко трябва да си елементарен ,тъп и зомбиран за да даваш мнения за филми които не си гледал ,и едва ли някога ще гледаш /така че не ревете ,за всеки влак си има пътници /

  16. 16 Профил на labby
    labby
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Редовните драскащи под статии в "Работническо Дело", пардон "Дневник", започнали в 3 часа сутринта да оплакват световното кино и да коментират филми, които не са гледали и няма да гледат. Не са и чували за южно корейско кино нито Алмодовар, чували само Тарантино и ах защо не е той, че поне да знаем кой е.

  17. 17 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 825 Неутрално

    1. Бой бедни - богати: класика.
    2. Чернокожа (май е по-точно цветнокожа, на както и да е) режисьорка и миграция (от Африка към Европа вероятно): политически актуално.
    3.Лесбийки (драма?): на върха на копието.
    Изкуство от народа и за народа.

  18. 18 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3937 Любопитно

    До коментар [#14] от "baba_zozolana":

    Сиреч моден тренд?
    " But “Parasite” was also an ideal choice for the top prize at this year’s Cannes in a year when many of the best movies in Competition dealt with the same potent theme."

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10215 Неутрално

    По хора и теми виждам, че е бил един изключително политкоректен избор. Дано не са загубили диамантите в него....

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на paul_proteus
    paul_proteus
    Рейтинг: 501 Неутрално

    Може наградените филми напълно да заслужават оценката, но остава този горчив вкус в устата че нещата се правят for the bloody sake of it. Сиреч, да има победители доказващи "равенството" в таланта между половете и независим от цвета на кожата. Когато нещо се прави самоцелно, разултатите не закъсняват. Много малко хора знаят/помнят наградените филми на тези "световни кинофестивали" точно поради смесването на качественото кино с политическата коректност. Махалото трябва да се върне и да прекарва повече време в средата.

    "Nothing succeeds as planned" - J. Heller in "Good As Gold"
  21. 21 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 1298 Весело

    Изборът пак изненада.

  22. 22 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2018 Весело

    До коментар [#3] от "Gretel":

    Сакън, нИдей!

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  23. 23 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2018 Весело

    До коментар [#16] от "labby":

    За нЕкои 3 сутринта, за други - не....

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  24. 24 Профил на up1level
    up1level
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Южнокорееца всъщност се казва Джуун-хо Бонг и филма му спонсориран от Netflix се казва "Окджа", а "Кроазет" се казва булеврда в Кан, на който се осъществява фестивала... и това е само в началото на статията, което ме отказа да я чета и след това. Да не говорим колко правописни грешки има... имах малко по-високо мнение за dnevnik.bg

  25. 25 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 704 Неутрално

    До коментар [#20] от "paul_proteus":

    ``Много малко хора знаят/помнят наградените филми на тези "световни кинофестивали"''

    При мен се получи точно обратното. Всеки от наградените с Palme d'Or филми, които съм гледал помня и то като отличими художествени постижения. За съжаление тук няма как да се гледат, затова използвам като дойда в София да понаваксвам. Тук сме залети с абсолютно негледаеми Game of Thrones и подобни. Та, да ви спомена кои филми съм гледал от тези правени в последните години: I, Daniel Blake, Winter Sleep, Blue is the Warmest Color, Amour и Rosetta (La Pianiste не го включвам, не само защото не е взел Palme d'Or, а само леко се е поотъркал, въпреки че е направен като по учебник за модерно кино). Всеки един от тези е изключителен филм и като добавим и Елена на Звягинцев (съобщението за тазгодишния Palme d'Or веднага го извика в съзнанието ми) и още един-два, за които не се сещам сега, прави желанието ми да гледам европейско кино неистово, ако изобщо ще си губя времето да гледам филми. Някак интуитивно чувствам, че и в тазходишните наградени филми има нещо. Даже и в онзи отречения, квази-порнографския (от режисьора на Blue is the Warmest Color). Дадоха ни във Fi:aF да гледаме един южнокорейски филм с Изабел Юпер. Тяхна си работа някаква, обаче, чиста, по детски. За малко да се отърсим от подозрителността и цинизма около нас.

    Онзи ден във Fi:aF ни предложиха Shéhérazade, който също, и той , се забъркал нещо с Кан. Какво да ви кажа? Преди прожекцията ни помолиха, ако обичаме, да поизчакаме и да не си тръгваме от залата през първите пет минути. Наистина, изключителен филм. Да се ровиш в най-гъстата кал на Марсилия, за да намериш най-блестящия диамант. Толкова добре пипнато нещо, макар обгърнато в най-мръсна смрад, за да извлече най-нежното и съкровено чувство на истинската любов, дошла за миг, когато си на седемнайсет и така бързо смачкана от живота. Поезия в калта. Подобно на един Леонардо да Винчи, който цял ден се мъкне след някого, когото е мернал да е с особено деформирани черти, за да го изучава и после обратно в ателието, под мъждукането на пламъка на свещта, да ни го остави гениално скициран върху листа. Ти остави, ами българските сводници в Марсилия се оказаха основни зли демони, покрай всичко друго.

    Ами, предният филм, дето ни го показаха преди семица, за едно момиче, което без да иска се забърка с еколози-активисти, та даже с тях се захвана с белезници за релсите, в протест, който и тя точно не разбра за какво, но накрая се намери в една прелестна леко опърпана частна зоологическа градина и се вплете в сложните взаимоотношения на семейството там, особено от страна на сестрата на младежа, влюбена в него, който пък всъщност плащаше на момичето 50 евро на ден, за да излезе, че и той има жена, пък накрая тия двамата взеха, че се взеха. Такива ми ти едни работи. Да не говорим пък и за филма още по-предната седмица с Изабел Юпер, който пък изцяло сниман в България с почти изцяло български поддържащ екип, без да се спомене и дума в съобщенията, че има нещо общо с България.

    Та, както и да го погледнеш, както и да я потискат Европа скакелерите, европейският талант и под скъсания чул прозира. Това е като бабите в градинката на Седмочисленици -- колкото и простащината и некултурността да е заляла и преляла, бабите ще продължат да следят внучетата и госпожата, и ще продължават да се оплакват дето им дала много трудни задачи на класното.

  26. 26 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    До коментар [#17] от "waterfall":

    Ами защо не продължи със сюжета на Тарантино, като си започнала да ги квалифицираш.

  27. 27 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    Тук почти всички надават расистки и реакционерски вой против наградените филми и самия Кански фестивал. А аз, когато прочетох сюжетите на двата основни съперника за палмата, си казах, че корейският филм изглежда по-интересен и трябва да спечели. Не знам какво е направил Тарантино, но за мен той се беше изчерпал още при последните си три филма, а що се отнася да актьорите - не понасям Брад Пит от известно време.
    С нетърпение ще чакам да видя Паразитът, защото и аз, като bryghtlyght смятам, че наградите в Кан са надеждно мерило за качество.

  28. 28 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    До коментар [#9] от "stalker":

    И то с бели мъже, секс символи в главните роли. Абсурд. :)

  29. 29 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    До коментар [#22] от "Noise":

    “Сакън, нИдей!”
    ——
    Няма, няма. Като се замислих за момент :)... къде бих ги търсила тия жени? Около мене само мъже... е, номинално поне

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  30. 30 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1774 Весело

    До коментар [#28] от "realguru":

    те пък едни секс символи!

  31. 31 Профил на dimitarkotzev
    dimitarkotzev
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Цитат от статията:
    "В условия, при които хората на киното призовават за повече равенство между половете в киноиндустрията и в година, в която от 21 заглавия в конкурсната програма четири са на жени режисьори..."
    Мисля, че след борбата със сексизма е време да обърнем внимание и на килограмите на режисьорите. За да е справедливо нека да има награди за творците във всички категории - до 64кг., до 86кг., до 100кг и разбира се над 120кг.

  32. 32 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 1007 Весело

    Все експерти по кино в този форум! :)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK