Шедьовър на Чимабуе бе открит в кухнята на възрастна французойка

Част от откритата творба, за която се смята, че е част от поредица на Чимабуе

© Eric Turquin, Actéon

Част от откритата творба, за която се смята, че е част от поредица на Чимабуе



Картина от ранния Ренесанс на флорентинския художник Чени ди Пепо (Джовани) Чимабуе бе открита в кухнята на възрастна жена близо до Париж, твърди експертът Ерик Туркин пред френския вестник "Фигаро".


Творбата на художника от XIII век, известен с това, че преподава занаята си на Джото, е оценена между 4 и 6 млн. евро.


Произведението е собственост на жена от северното френско градче Компиен. Тя я била окачила на стената между кухнята и всекидневната си. Поставена била точно над котлона й за готвене, разказва "Гардиън".




Френската собственичка на картината смятала, че тя е просто доста стара религиозна икона, докато не я занесла в местната аукционна къща, за да бъде оценена.


Смята се, че картината е част от голям диптих, датиращ от 1280 г., когато Чимабуе, известен още като Чени ди Пепо, рисува осем картини, изобразяващи страстите и разпятието Христово.


Една от сцените от творбата се съхранява в Националната галерия в Лондон, а друга е част от колекцията "Фрик" в Ню Йорк.


Частта, която е в Националната галерия, също се смяташе за загубена от векове, но е открита случайно, когато британски аристократ разчиства завещаното от предците си в Съфолк. Тя е дарена на държавата през 2000 г.


Изкуството в ранния Ренесанс е силно повлияно от византийското изкуство, което и до днес се прави в подобен стил на фона на златна боя. Въпреки това тестовете, проведени с инфрачервена светлина, показват, че "безспорно картината е създадена от същата ръка", подобно на другите познати досега творби на Чимабуе, твърди експертът Туркин.


Картината ще бъде продадена на търг в аукционна къща Acteon в Сенлис, северно от Париж, на 27 октомври.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Пуйката
    Пуйката
    Рейтинг: 0 Любопитно

    Бабето е имало късмет, че е попаднало на честни антиквари.

  2. 2 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1067 Неутрално

    Точно над котлона за готвене, какъв късмет! Маслените изпарения са образували фин защитен слой върху картината, а димът е допринесъл за неповторимия автентичен старинен вид.

  3. 3 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 612 Неутрално

    До коментар [#1] от "Пуйка
    Това едно на ръка, но и дава повод за размисъл към богатите колекционери да възпитават подобни ценности в наследниците си. Или пък да оставят писмени материали за биографията и др. подробности за предметите в колекциите си.

  4. 4 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2661 Неутрално

    Що ценни и бая стари неща има по антикварните магазини (независимо къде) Самите продавачи в повечето случаи не знаят за какво иде реч, купувачите повечето също (харесва им нещо, купуват го) А що ценни неща заминават в кофите и печките, по време на разчистването от наследниците или новите собственици...

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  5. 5 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5592 Неутрално

    Това се нарича късмет за бабето, без да иска е съхранила ценна картина

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5964 Неутрално

    Случайна закономерност :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 612 Неутрално

    До коментар [#4] от "DDR":

    Колекционирам джобни ножчета. Оня ден на пазара купих от сергията на един "антиквар" немско ножче от 70-те за 2 лв. Направих му основно чистене и лъскане и доби първоначалния си вид. Оказа се марково, а на чирените има лого на болница в Манхайм. В нета го открих същото, доста мърляво, за 30 лв, по-късно намерих и човек, готов да купи за повече.

  8. 8 Профил на rwn
    rwn
    Рейтинг: 340 Любопитно

    Дневник, сляпо превеждате от Гардиън и препечатвате техните грешки.

    Разбира се, това е новина, конструирана за широка публика, но ако ня някойот читателите му е любпитно, сред специалстите в историа на изкуството е ясно, че да твърди, че Чимабуе въобще е преподавал занаята си на Джото, е нещо, за което няма безпорни факти.

    Проблемът идва с това, че се цитира "Животописи на най-значимите живописци, скулптури и архитекти" на Вазари.

    Което четиво е доказано, че е пълно с грешки.

    Една от многото отдавнашни и справедливи критики към Вазари е, че точно заради него и неговата пристрастна книга е навлезнало в културата история внушението, че Ренесансовото изкуство е изобретение на флорентниците. Което не е вярно!

    При Вазари има грешки в хронологията, има грешки в датите (раждане и смърт на артистите) и може би най-важното, има много грешки в атрибутирането на произведенията.

    Wolfgang Kallab има много написана по този въпрос.
    https://kunstgeschichte.univie.ac.at/ueber-uns/institutsarchiv/kallab-wolfgang/


    По-големията проблем е с Джото. Тоест, горното твърдение за връзката между учител и ученик по-скоро не намира потвържднеие заради Джото и неговата история.

    Може би Джото е един от най-трудните за атрибутиране артисти.

    Само частитечен консенсус сред учените има за две "негови" произведения, че са негови. Или, поне, че част от тях е изпълнена от него.

    Може би при косата на персонажа е най-лесно да се забалежи ръката му, но иначе, има такава оскъдица от данни, че е много трудно да се засече нещо.

    В тези работилници по онова време, и по онези места, не се е търсило да има някаква характерност и много различаващ се почерк в отделните произведения, а се е търсило унифицираност и еднаквост. Това се върши от много хора на нещо, което днес ще му кажеш конвейер. Различни хора правята различните части/аспекти на произведението.
    За Джото се говори още в Декамерон на Бокачо...Тоест, той е в канона и е популярен отдавна.

    Но, за отношенията ученик, учител няма единно мнение. Гиберти,в книгата си "Commentario" пише за Чимабуе едно.

    Giovanni Villani в своята Nuova Cronica пише друго.

    Вазари пише трето.

    Но, най-интересното е какво пише Данте в неговата "Божествена комедия"
    В нея се споменяват и Джото и Чимабуе. И как Джото е изместил по популярност Чимабуе. Но там няма нищо за това, че единия е бил ученик ан другия.

    А Данте е бил техен съвременник. И вероятно е бил близък приятел с Джото.


    Добра находка е това проезведение по-горе.

    Но "сигурното" и "безспорно" атрибутиране на това проезведение е приказка за малки деца :)



  9. 9 Профил на Bedtime for Democracy
    Bedtime for Democracy
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    До коментар [#4] от "DDR":Колекционирам джобни ножчета. Оня ден на пазара купих от сергията на един "антиквар" немско ножче от 70-те за 2 лв. Направих му основно чистене и лъскане и доби първоначалния си вид. Оказа се марково, а на чирените има лого на болница в Манхайм. В нета го открих същото, доста мърляво, за 30 лв, по-късно намерих и човек, готов да купи за повече.
    —цитат от коментар 7 на man_un


    Аз имам един художник съсед, който доста добри пари изкарва от стари микроскопи , сектанти и други подобни неща на по 150-200 години , които купува като вехтории и после разглабя и част по част реновира, полира и стават буквално като нови. Казвал ми е че щом го пусне в ибей - веднага заминава на цени по няколко стотин $ ...

    Pure Chewing Satisfaction
  10. 10 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4012 Любопитно

    До коментар [#8] от "rwn":

    А самият Джото защо е толкова известен? В смисъл толкова голям художник ли е?

    klimentm
  11. 11 Профил на rwn
    rwn
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#10] от "klimentm":

    Боя се, че това е твърде обширна тема и не може да бъде обхваната лесно. Затова, само няколка аспекта ще си позволя да посоча.

    Данте изигрива огромна роля. Това е трудно да се свърже в български контекст, защото няма аналог с подобно произведение. Но включването в Божествена Комедия изигрива сериозна роля.

    Има и друг паралел.
    Това, което Данте прави с книгата си, Джото прави с фреските си.
    Тоест, единия "превежда" книгата си на народен език, другият, "превежда" образите от Библията на също така много по ясен и разбраем визуален "език".

    Той е много спорен като атрибутиране, няма много ресурси от тогава. С поръчките лесно се засича, но и това са доста оскъдни данни.

    Вазари въобще не е ясно откъде е черпил сведения за книгата си.
    Това не е като сега.

    Дори една уики страница има достатъчно референции а има и контрол, тоест, тя е в повечето случаи достоверен източник.

    А как тогава са писали, и с какви източници и ресурси са разполагали, дали всичко е било просто разказано от някого, и после чуто, а след това чутотот е препредадено в книгата? Но документи като такива е трудно да се намерят и почти нищо не е ясно.

    С Данте са били най-вероятно приятели, но там няма проблеми. Комедията няма претенции на биография на Джото.

    Но, Джото накраткто е първата суперзвезда на ренесанса.

    Джото е бил нещо като Анди Уорхол на своето време. Грубо сравнение, но дава идея за размера на славата му.

    Това, което той прави за първи път е че съксва с византийската традиция. Тоест, няма стилизираната фигура на Христос или на Божията майка.

    Византийската традиция е да се рисува Христос като възрастен, дори и когато е изобразен като бебе.
    Божията майка също се изобрязава много стилизирано, без никакви "женски" черти.

    Ако имате път към Италия, минете през Параклиса "Скровени" в Падуа.

    Там си има процедура, минаваш и на нещо като лекция, има си вътре гид.

    Но, това, което го има там е, че Божията майка е изобразена като жена. А бебето има бебешки черти. Е, не е съвсем бебе, но и е далеч от това, което е било в предните 500-600 години изобрязавано.

    Тоест, той рисува човешки емоции.
    Разбира се, има грешки в иконографията. Тоест,подреждането не е съвсем коректно. Но заради монументалността и тази завършеност, това е огромно постижение.

    Твърди се, че около 40 души са работили там за него. Тоест, Джото ги е ръководил.
    Нещо, което Деймиън Хърст върши днес, например.


    Ако обобщим, нещо като връщане към натурализма се наблюдава. И от сегашна гледна точка, това дори може и да не бъде забелязано. Но, за онова време, направо е било революция. Да скъсаш с толкава дълга традиция преди теб.

    А и ето тук, например

    https://en.wikipedia.org/wiki/Joachim_and_Anne_Meeting_at_the_Golden_Gate #/media/File:Giotto_-_Scrovegni_-_-06-_-_Meeting_at_the_Golden_Gate.jpg

    Тази целувка, не е ясно как въобще е било позволено да бъде изобразено нещо такова.Това е било нечувано. Тоест Джото е трябвало да иска разрешение за да изобрази такава близост. Но, ако е поискал, той е нямало да получи такова разрешение. Затова и не е поискал. Просто я е изобразил.

    Той е бил и архитект. Но това е друга история.

    Накратко, това е!

  12. 12 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4012 Неутрално

    До коментар [#11] от "rwn":

    Да,разбирам какво искаш да кажеш.Благодаря много за обяснението!

    klimentm
  13. 13 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4452 Неутрално

    До коментар [#11] от "rwn":

    С голям интерес прочетох Вашите коментари. Макар че не успях да обхвана доста неща поради недостатъчни знания, дължа Ви една искрена благодарност.

  14. 14 Профил на rwn
    rwn
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#12] от "klimentm":

    Моля! За мен бе удоволствие!

  15. 15 Профил на rwn
    rwn
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#13] от "daskal1":

    А аз искрено Ви благодаря за написанато в този Ваш коментар!

    Бъдете здрав!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK