Eдин от двама или трима велики цигулари на нашето време

Легендарният Йехуди Менухин по време на изпълнение през 1944 г.

© Associated Press

Легендарният Йехуди Менухин по време на изпълнение през 1944 г.



"Дневник" продължава традицията да публикува текстове, посветени на историята на музиката и на популярни композитори и изпълнители. Тази статия е за виртуозите на цигулката, а поводът е концертът в София на полската цигуларка Магдалена Филипчак и американската пианистка Джесика Ксилина Осбърн, които ще представят избрани творби на Шуберт, Сен-Санс/Изаи, Равел, Шьонберг, Бритън и Лютославски.


Автор на статията е Венета Нейнска, музикант и артистичен директор на "Модо България" - организацията, която стои зад проектите за популяризиране на класическата музика "Концерти "Мотив" и "Концерти на възглавници".


Тук можете да намерите първата част на статията, където са историите на Николо Паганини, Пабло Сарасате, Йозеф Йоахим, Южен Изаи и Фриц Крайслер.




Ученикът на Господ


Според внушителна част от специалистите по света Яша Хайфец (1901-1987) е най-великият цигулар на 20 век или поне най-големият виртуоз след Паганини. Роден във Вилна (днешен Вилнюс, Литва), тогава част от Руската империя, малкият Яша получава първите си уроци по цигулка от своя баща на двегодишна възраст.


Седемгодишен прави официалния си дебют, изпълнявайки Концерта за цигулка и оркестър от Феликс Менделсон. Попитан в интервю кои са най-добрите му студенти, учителят му в консерваторията в Санкт Петербург Леополд Ауер не споменава Яша и когато журналистът отбелязва този факт, Ауер обяснява: "Яша ли? Той не е мой ученик, той е ученик на Господ."



Няколко години по-късно Фриц Крайслер възкликва след концерта му в Берлин: "Най-добре да си счупим цигулките в коленете!". Кариерата на Хайфец се развива главоломно, като той успява да издържа цялата си фамилия от най-ранна детска възраст. Заминава на турне в САЩ през 1917 г. със семейството си и заради междувременно избухналата Октомврийска революция остава в Америка до края на живота си. Здравословни проблеми и травми постепенно го карат да се откаже от концертна дейност, но той се посвещава на преподаването, както и на значими социални каузи като чистия въздух и единен телефонен номер за спешни случаи (911). Годината е 1967, когато Хайфец превръща своето "Рено" в електрически автомобил.



Скромният гений


Съветският съюз разглежда Хайфец като предател заради емигрирането му в САЩ, а други музиканти, които остават, са провъзгласени за патриоти. Един от тях е Давид Ойстрах, на когото Дмитрий Шостакович и Арам Хачатурян посвещават своите цигулкови концерти. По време на Втората световна война Ойстрах изнася множество концерти пред войници и работници въпреки изключително тежките условия.


Впоследствие има възможността да концертира на Запад, но става прочут с рядко срещана сред виртуозите черта на характера - пословичната му скромност. Интересът на публиката към дебюта му в "Карнеги хол" бил толкова голям, че повече от 7 хил. души се редили на опашка часове преди да започне продажбата на билети. Малко след края на войната Йехуди Менухин го посещава в Москва и оттогава бележи началото си тяхното голямо приятелство. Менухин го нарича "един от двама или трима велики цигулари на нашето време":



Барон Менухин


Както и Хайфец, Йехуди Менухин (1916-1999) също е литовски евреин, но роден в Ню Йорк. Той изумява публиката от ранна детска възраст с несъответствието между тромавата си физика и нечуваното майсторство на цигулката. Семейството му се мести в Европа, където Менухин трябва да започне уроци с прочутия Южен Изаи, но малкият музикант не одобрява методите на белгиеца и избира румънския виртуоз Джордже Енеску за свой учител.


Главозамайващата му кариера на класически музикант включва седемдесет години звукозаписна дейност - прави първия си запис на 13 години, а последния - през 1999. Менухин е имал само една ученичка, но за сметка на това основава конкурс, фестивал и училище за млади музиканти. Той е човекът, който обявява 1 октомври за Международен ден на музиката с цел хора, които нямат достъп до музика, да имат тази възможност.


Любопитството му към различните музикални жанрове никога не намалява, а най-прочутите му съвместни изпълнения са с индийския изпълнител на ситар Рави Шанкар, с когото имат албум, награден с "Грами", и с френския джазов цигулар Стефан Грапели:



Общественикът


През 60-те емблемата на класическата музика в Ню Йорк - "Карнеги хол", е заплашена от събаряне, като на нейно място се планира построяването на небостъргач с търговско предназначение. Общественото недоволство е фокусирано от големия американски цигулар Исак Щерн (1920-2001), който успява да убеди града да купи сградата и да я стопанисва. Нито дете гений, нито умопомрачаващ виртуоз, Исак е роден в Полша, но от втората си година е жител на САЩ.


Сред прочутите му изяви са участията му във филмите "Хумореска" и "Цигулар на покрива", както и "От Мао до Моцарт" - документален филм за безпрецедентната покана от китайската държава към американски музикант, награден с "Оскар". Въпреки че силно вярва в значението на връзката между изкуството и политиката, до края на живота си Исак Щерн отказва да концертира в Германия - страната, в която Холокостът е планиран и осъществен.


Като ангажиран общественик и председател на множество ключови музикални организации Щерн избира да подкрепя талантливи млади музиканти. Именно на него дължат кариерите си някои от най-големите изпълнители на нашето време като Ицхак Пърлман, Пинкас Цукерман и Йо-Йо Ма, Шломо Минц и Йефим Бронфман.



"Новият Йехуди Менухин"


е прозвището, което българският цигулар Васко Абаджиев (1926-1978) получава още като дете, а четири години преди смъртта му самият Менухин ще каже за него: "Васко Абаджиев свири божествено! Вие, българите, трябва да се гордеете с него!"


Роден в семейството на цигулар и пианистка, Васко дебютира на 6-годишна възраст, а на 9 вече завършва консерваторията. Безмерният му талант изумява дори и най-големите специалисти, включително когато се записва за участие в Първия международен конкурс по цигулка във Виена, където не е допуснат за участие поради крехката си възраст, но получава повече точки от победителя - 29-годишния Давид Ойстрах, който пък не се осмелява да свири Бах в продължение на две години след като чува малкия Васко да го изпълнява.


Историята се повтаря, когато 10-годишният цигулар участва в най-престижния конкурс за цигулари - този в Брюксел. Въпреки че вече притежава дори диплома за висше образование, той отново не е допуснат като официален участник, но пак получава най-висок резултат. Тогава белгийската кралица Елизабет го кани на частна аудиенция и му предлага белгийско гражданство. Васко отказва с думите:


"Няма начин, Ваше величество, ние сме българи."


"Българският Моцарт", "Паганини на XX век" - възхваляващите прозвища по негов адрес са безбройни, както и покорените сцени и спечелените конкурси. Свири с най-известните оркестри и диригенти в Европа като Вилхелм Фуртвенглер, Ерих Клайбер и Карл Бьом, но през 50-те години българската държава го принуждава да избяга в Западна Европа.


Името му е забранено за споменаване, записите му са заличени и неговият гений остава неизвестен за българското общество. След смъртта на баща му, а и особено след тази на майка му, Васко не съумява да се грижи за себе си, работи като куриер, свири из кръчмите на Хамбург, а накрая тялото му е намерено във влак.



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3081 Неутрално

    Понеже авторката раздава мнения кой може да свири Бах и кой не -- нито един от изброените. Обаче: Натан Милстайн.

    Заиграването с патриотизма също е деликатна работа. Някой може да го прочете и така: ако не искате да мрете по влаковете, внимавайте какво говорите на кралиците.

    Пример за голям цигулар и патриот: Хенрик Шеринг. И, понеже неизвестната за мен Филипчак е жена, можеше да се спомене Ида Хендел или Недялка Симеонова.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5689 Весело

    До коментар [#1] от "Един вампир броди из Европа":

    Съгласен, още повече, че са избрани само вече починали. И вероятно са се ограничили само с 20-ти век, защото има още.
    Сега може да слушаме учениците им. Преди 3 месеца слушах Пинкас Цукерман, който вече е на възраст

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1215 Неутрално

    Яша Хайфец
    Феликс Менделсон
    Леополд Ауер
    Фриц Крайслер
    Давид Ойстрах
    Йехуди Менухин
    Исак Щерн
    Ицхак Пърлман
    Пинкас Цукерман
    Шломо Минц
    Ефим Бронфман
    (Така са подредени в статията, а колоси като Хоровиц и Рубинщайн няма защо да се споменават, не само защото са пианисти, и то измежду най-великите.)
    ...
    Каня всички онези (тъпаци), които употребяват понятиен апарат като: "чифути", "еврейски заговор", "изкуствена доминация на един етнос", говорят напоително за "еврейската мафия", купила първите места във всичко", и прочее признания за собствена бездарност, да коментират този кратък списък, извлечен само от тази статия.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  4. 4 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3318 Неутрално

    След два месеца някои от нас ще имаме възможността да чуем Шломо Минц като солист и диригент в зала България с великолепна програма:
    Феликс Менделсон – Увертюра „Фингалова пещера“
    Волфганг Амадеус Моцарт – Концерт за цигулка и оркестър No 5
    Йоханес Брамс – Симфония No 4

    Сега прехвърлих наум списъка на велики съвременни цигулари, които НЕ СА евреи, и се сетих за двама: Найджъл Кенеди и Ане Софи Мютер.

    Иначе ... от списъка, който колегата Торбеш любезно е свел на вниманието на форумната конспиративистка бригада, съм слушал на живо - по няколко пъти - Исак Щерн, Ицхак Пърлман, Пинкас Цукерман (като солист и диригент) и Шломо Минц, както и Джошуа Бел (също евреин) и Гил Шахам (и той евреин, мамка му).

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  5. 5 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3339 Неутрално

    До коментар [#3] от "Торбеш":

    Излишно е да бъдат занимавани с теми и лочности в изкуството.
    Списъкът може да бъде допълнен с още имена, но който се интересува, го е направил вече.
    От всичките имахме неоценимото щастие да чуем у нас Ойстрах, Х. Шеринг, Шломо, Цукерман. Голяма част от останалите често гостуваха в съседните страни, за съжаление.
    Записите не дават реална представа за чудото, което се случва в концертната зала.
    По темата може да се напише книга, та затова няма да се занимавам с неточностите и залитанията в статията.
    Преди да се пише за гениите на ХХ век, трябва повече да се чете сериозната литература по въпроса,
    не жълтите страници!

  6. 6 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 897 Весело

    Милщайн и Зукерман – между многото приказки на различни теми, обсъждат и евреите музиканти

    https://www.youtube.com/watch?v=X4H9-d9O2uA

    https://www.youtube.com/watch?v=pY326P8po3c

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5689 Неутрално

    До коментар [#3] от "Торбеш":

    Добавете и Леонид Коган :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#3] от "Торбеш":

    "Така са подредени в статията, а колоси като Хоровиц и Рубинщайн няма защо да се споменават, не само защото са пианисти, и то измежду най-великите.)"

    И Бронфман е пианист. Първокласен интерпретатор на Рахманинов.

  9. 9 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 900 Неутрално

    До коментар [#8] от "gmbh":

    Точно! Също така има много добро изпълнение на Картини от една изложба, Бетовен и Шостакович.
    Списъкът може да бъде продължен или скъсен, зависи от вкуса на слушащия и от много други фактори - оркестър, диригент и т.н. , та даже и от качеството на записа.
    Има вече много млади и талантливи цигулари, не по лоши от изброените по-горе.
    Hilary Hahn, например.

  10. 10 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2541 Неутрално

    Отрих класическата музика, когато синът ми като студент ми донесе записани концерти в изпълнение на Хоровиц. Това ми отвори вход към нов свят.
    От тогава много години не оставам ден без класическа музика. Работата ми го позволява и не преча на никого.
    Не мога да не съм благодарен на тези хора отдали живота си за да ни дарят това. Питам се кое е накарало тези хора да вложат огромните усилия да го постигнат.
    Мислил съм и защо са толкова много евреите. Вероятно през вековете евреите не са живели щасливо сред другите етноси. Само тъгата може да култивира толкова силни чуства.

    подпис
  11. 11 Профил на Петя
    Петя
    Рейтинг: 2396 Неутрално
  12. 12 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3766 Неутрално

    До коментар [#3] от "Торбеш":

    Пропуснал си Натан Милщейн , и той евреин , родом от Одеса по време на руската империя , преселил се заедно с родителите си на запад , един от най-големите цигулари на ХХ век.
    Има още един голям цигулар евреин , останал в СССР , Виктор Пикайзен , на равнището на Ойстрах и Коган , но по-малко известен заради това , че не е бил съвсем удобен на властите.

  13. 13 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3766 Неутрално

    "Съветският съюз разглежда Хайфец като предател заради емигрирането му в САЩ, а други музиканти, които остават, са провъзгласени за патриоти. Един от тях е Давид Ойстрах,"

    Ойстрах е бил галеник на съветската власт. Два пъти е бил побеждаван от много по-младия от него Васко Абаджиев, но по съветско време по радиата пускаха записи само на Ойстрах , а българският цигулар тънеше в неизвестност като "предател" невъзвращенец.
    Веднъж Яша Хайфец похвалил Ойстрах като най-добрия съветски цигулар и втория в света. Ойстрах се заинтересувал кой е първия, като очаквал Хайфец да посочи себе си. Хайфец му отговорил , че първи в света са не един , а много. Ойстрах разбрал ,Хайфиц го третира като втора категория цигулар.

  14. 14 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3766 Неутрално

    До коментар [#8] от "gmbh":Точно! Също така има много добро изпълнение на Картини от една изложба, Бетовен и Шостакович.Списъкът може да бъде продължен или скъсен, зависи от вкуса на слушащия и от много други фактори - оркестър, диригент и т.н. , та даже и от качеството на записа.Има вече много млади и талантливи цигулари, не по лоши от изброените по-горе. Hilary Hahn, например.
    —цитат от коментар 9 на SSS


    Сега напират млади таланти от Азия. На конкурса за млади цигулари на името на Менухин , както и на други авторитетни конкурси, от 10 наградени деца 7-8 са от Азия. Има и от САЩ и Австралия , но те са също азиатски деца от родители първо поколение американци или австралийци. Азиатските деца редовно обират златните медали. Тяхната възраст при изпълнение на виртуозни произведения непрекъснато намалява. Чудо е да се наблюдава съвършеното изпълнение на произведения на Паганини от деца на 7-8 годишна възраст.

  15. 15 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3766 Неутрално

    До коментар [#14] от "tacheaux":

    Като допълнение на пост 14 изпълнение на Цигански напеви от Сарасате от 7 годишната Химари Йошимура:

    https://www.youtube.com/watch?v=4H6BitFb9zw

  16. 16 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3766 Неутрално

    Публикацията премълчава срамния факт , че след бягството му на запад , безродниците , които управляваха тогава България унищожават всички негови записи. Запазват малко от тях, в които участва като акомпанимент на пиано Панчо Владигеров. Много от записите , които са направени в ранният му период на концертна дейност преди ВСВ в Германия са унищожени от бомбардировките. Много малко са оцелелите записи с негови изпълнения. Остават само спомените на тези , които са го слушали на живо.

  17. 17 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4274 Неутрално

    До коментар [#16] от "tacheaux":

    Малко, но има.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK