Амстердам тества роболодки за каналите

Амстердам тества роболодки за каналите

© Reuters



Посетителите на Амстердам скоро може да забележат автономни плавателни съдове с размерите на малка кола, които безшумно плават по древните канали, превозвайки пътници, стоки или смет.


Това ще бъде електрическият Roboat, по-привлекателно име от "автономно плаващо превозно средство" за проект, който скоро трябва да започне тестови пътувания. Целта на проекта е да се подобрят транспортните възможности в претъпкания град.


Амстердам тества роболодки за каналите

© Reuters




"Имаме много голям пътен трафик и задръствания, доставки от електронна търговия и логистика задръстват малките улички в града", каза Стефан ван Дайк, директор по иновации в Института за авангардни разработки в Амстердам, който проектира и разработва Roboat с Масачузетския технологичен институт (MIT).


"В същото време имаме много вода под открито небе в каналите... Затова разработихме самоуправляващ се, автономен кораб - за да помогнем с логистиката в града, а също и да придвижваме хора."


Амстердам тества роболодки за каналите

© Reuters


След четири години изпитания с по-малки версии и усъвършенствания на концепцията производителите показаха първите две функционални и в естествена големина роболодки в сряда. Едно от първите тестови приложения на начинанието ще бъде за непрестижната, но важна, задача: събиране на боклук.


Работата обикновено се извършва от камиони за смет, но те не са безопасни по тесните улици в града и причиняват задръствания. Вместо това роболодките, разположени на брега, ще действат като плаващи контейнери за боклук, като се връщат обратно към базата, когато се напълнят.


Амстердам тества роболодки за каналите

© Reuters


Градът, който подкрепя проекта, обмисля места за пилотен проект за събиране на смет, който започва в началото на следващата година, каза Ван Дайк.

Роботите ще трябва да бъдат свързани дигитално с управлението на водния трафик в града, за да се избегнат сблъсъци, но Ван Дайк каза, че едно голямо предимство е, че не се нуждаят от водачи и "виждат" както през нощта, така и през деня.


"Така че можем да използваме и нощта, за да събираме отпадъци и да внасяме строителни материали в града, докато например разходката с лодка е по-активна през деня", казва той. Това води и до по-добро разпределение на водния трафик.


Техническите подробности за Roboat са на сайта на проекта, включително капацитета на батерията и безжичната система за зареждане.



Под ватерлинията той прилича донякъде като обърнат с главата надолу въздушен дрон: две витла, предна и задна част, и две тласкащи устройства от двете страни на носа, му позволяват да маневрира бързо и да акостира толкова плавно, че би засрамил повечето капитани.


Лазерни "очи", GPS системи на носа и кърмата и множество камери отстрани помагат за позиционирането. Програмирането на Roboat се извършва с компютри на брега.


Амстердам тества роболодки за каналите


Все още не е разрешено на прототипа да влиза с пътници в нормалното водно движение на града. Но в по-дългосрочен план средният размер и четвъртитата рамка на кораба с тегло 1200 кг може да се използва за модели за пътници, боклук и транспорт. Той е разработен така, че няколко Roboats да могат да се свързват заедно.


Съединяването на Robats ще отвори възможности за повече употреба за еднократни поводи, каза Ван Дайк. Такива са създаването на плаваща концертна платформа, временен мост, сглобяване на шлеп или, в морски версии, за формиране на пръстен от роботи, които да помогнат за ограничаване на петролен разлив.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK