
© Reuters
Какво е да изгубиш невинността на детството си, когато на улиците замирише на гражданска война и родният ти град бива разпокъсан от барикади?
"Белфаст" - заснетият предимно в черно-бяло нов филм на Кенет Брана вече имаше европейска премиера на кинофестивала в Лондон в средата на октомври, а в петък тръгва по американските кина - точно навреме, за да се включи в надпреварата за наградите "Оскар" за 2020 г.
Той отвежда зрителите в родния град и детството на Брана с история, в която са вплетени елементи от личната му биография. Действието около 9-годишния Бъди и семейството му в работническия квартал на Северен Белфаст се развива през 1969 г. - в началото на гражданския конфликт между протестанти и католици, юнионисти и лоялисти, продължил три десетилетия и като че ли изпращащ сигнали през 2021 г., че пак може да се завърне.
Безредици и насилие пред прага, безпаричие и болест у дома... "Това е история, която наистина ми се случи, когато бях на същата възраст и тя промени завинаги живота ми. Момент на насилие, засегнал собствената ми идентичност, моя дом, моето семейство - историята е за тази промяна", сподели в Лондон за "Ройтерс" известният актьор и продуцент. Създаването и представянето на филма "беше и е много емоционално за мен", допълни той.
Защо Брана направи този филм сега, след като е споделял, че мисли за него отдавна? Заради пандемията.
Тя накарала 60-годишния британец да се замисли и да прецени, че сега му е времето, защото коронавирусът напомни на всички ни колко крехко нещо е нашият живот. "Почувствах се длъжен най-после да разкажа за онези моменти", сподели той пред сп. "Венити феър".
Това не означава, че филмът е мрачен и изпълнен само с тревога и насилие. Брана умее да подхвърли тук лъч светлина, там - някаква шега или смешна история.
"Белфаст" е любопитен и с това, че виждаме един камерен проект на режисьор, станал известен с мащабни адаптации за екрана на Шекспир или пищно заснети приказки като "Пепеляшка".
Писането на сценария започнало през март 2020 г. и първите чернови Брана показал на брат си и сестра си, споделя той. "Реакциите им бяха много емоционални, получих голяма подкрепа. Но сестра ми каза: О, за един много, много тих човек, странящ от прожекторите, този път си изкарал всичко на показ? Мисля, че е така. Понякога се случва точно по този начин. Понякога мисля, че нещата трябва да излязат наяве", обяснява той за американското списание.
© Reuters Кенет Брана със съпругата си Линдзи Брунок на премиерата на "Белфаст" в Лондон.
Кенет Брана се мести със семейството си в Англия малко след лятото на 1969 г. Сега казва, че "последният път, когато наистина знаех кой съм, беше, когато се завърнах в Белфаст - едно улегнало усещане за идентичност, че там ми е мястото и че то е изградило връзката ми със света".
"Това е като вечната песен на ирландците емигранти, която ги разчувства по една или друга причина. Всичко това влиза толкова дълбоко в ДНК-то на културата", обяснява режисьорът. Той споделя още, че е чел на Джуди Денч сценария на глас, защото 86-годишната актриса, с която той работи от десетилетия, губи зрението си.
Специално внимание заслужава и 10-годишният Джъд Хил от Гилфорд, в Северна Ирландия, когото Брана показва за пръв път на екран в главната роля. На момчето се пада отговорността да играе убедително, защото иначе цялата история няма да се получи. Търсех естествено и енергично момче, което хората биха харесали, но и също разсъдливо и с главата на малко по-възрастен човек на раменете, описва Брана.
Едно откровение, което той споделя на екрана, е любовта му към киното. Малкото цветни кадри във филма са от момента, в който Бъди ходи със семейството си на кино. Момент, в който за час-два си потопен в друга реалност и се чувстваш в безопасност от бъркотията на живота отвън.