Големите холивудски продукции все още се правят от бели мъже

Екипът на "Всичко, навсякъде, наведнъж" на наградите "Оскар".

© Reuters

Екипът на "Всичко, навсякъде, наведнъж" на наградите "Оскар".



Големите холивудски продукции все още се правят от бели мъже, съобщиха АП и АФП, позовавайки се на изследване на Калифорнийския университет. Цветнокожите актьори и жените имат повече шансове в стрийминг платформите, но не и във филмите, прожектирани по кината.


Ки Хи Куан: от бежански лагер до носител на "Оскар"
Ки Хи Куан: от бежански лагер до носител на "Оскар"


Годишният доклад на университета, касаещ диверсифицирането във филмовата индустрия, представлява детайлен анализ на развитието на производството от времето преди пандемията досега. Според изследването филмите от 2022 г. бележат завръщане към нивата от 2019 и 2018 г. по отношение на участието на различни етноси и полово разнообразие. Големите звезди и режисьорите все още са мъже, въпреки разнообразието, настъпило в продукциите, предназначени за широка аудитория. Чернокожите, латиносите и американците от азиатски произход съставляват почти половината от зрителите, а при блокбастърите те често са и над 50 процента от зрителите в кината.


Боксофисите отчитат ниво от около 67 процента от предпандемичните приходи. Макар филмът на 2022 г. - "Всичко навсякъде наведнъж", да представлява триумф за американците от азиатски произход, изследователите виждат тенденция, според която цветнокожите и жените правят пробив в нискобюджетните продукции със стрийминг разпространение.




"Оскари" 2023: пълен списък на победителите
"Оскари" 2023: пълен списък на победителите


"Страховете са, че разнообразието е нещо временно и лесно може да бъде спряно не само в кината, но и при стрийминга", казва Ана-Кристиана Рамон, директор на Развлекателните и медийните проучвания към Калифорнийския университет.


Във филмите, прожектирани по кината, цветнокожите актьори в главна роля са 22 процента. Цветнокожите режисьори са 17 процента, а сценаристите - 12 процента. Жените в главна роля са 39 процента. Режисьорите жени са 15 процента. Макар процентите да са се удвоили бавно през последното десетилетие, те все още са близки до нивата отпреди 5 години и не представляват демографското съотношение в САЩ.


Какво се случи с Лидия Тар или защо Кейт Бланшет не получи "Оскар"
Какво се случи с Лидия Тар или защо Кейт Бланшет не получи "Оскар"

Филмите със стрийминг разпространение бележат повече разнообразие по отношение на актьорския състав. 64 процента от продукциите на 2022 г. са ангажирали малко над 30 процента небели актьори. Главните роли за цветнокожи актьори са около една трета. Жените в главна роля са 49 процента, което на практика ги изравнява с мъжете.


73 процента от режисьорите на филмите с бюджет над 30 млн. щатски долара са бели мъже. Жените режисьори и цветнокожите режисьори работят по продукции с по-малки бюджети. 76 процента от филмите със стрийминг разпространение, режисирани от цветнокожи, са с бюджет под 20 млн. щатски долара. Повече от половината бели жени режисьори работят по филми с бюджет под 20 млн. щатски долара.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK