Софийското метро - ползи и проблеми от начина, по който се използват евросредства

Софийското метро - ползи и проблеми от начина, по който се използват евросредства

© Николай Николов



В софийското метро за последните 14 години са вложени почти 1 милиард евро от фондовете на Европейския съюз. То бе обявено за "инфратруктурен проект на десетилетието" в България. Когато приключи изграждането на последния етап след по-малко от две години, плановете са то да се използва от 1.2 милиона души дневно в град с около 2 милиона жители и гости.


Но макар да е ярък пример за безспорните ползи от членството на България в Европейския съюз, то разкрива и слабости в политиките на българските власти, работещи с еврофондове. Проблемът е особено важен във време, когато започнаха преговорите за новата многогодишна финансова рамка на ЕС за периода 2021-2027 г.


За мащабите на България метрото е сложен и относително голям проект. Но това не е оправдание, когато критици призовават той да се управлява по-добре.


Началото и ускорението


Планирането на метросистема за столицата започва още през 60-те години на ХХ век. В средата на 70-те години е създаден първият проект и в значителна степен днешната схема с три линии го следва. През 1998г. - само три години, след като България е подала молба за членство в ЕС, е открита първата отсечка от едва 6.5 км. След 11 години заработва първата линия, пресичаща от 2009г. целия град от запад на изток.




През 2007г. България става пълноправен член на ЕС и темпото на строителство рязко се ускорява. През юли същата година е обявен конкурс за втора линия с 11 станции, след година започва строителството и четири години по-късно - през 2012г. мотрисите тръгват по нея. Трета линия с 16 станции се изгражда в момента и би трябвало да е готова през 2020 г. За разлика от първата линия, започнала работа с метровлакове, произведени през 1990 г. във вече несъществуващият бивш СССР, третата ще е с мотриси на "Сименс" и ще има вариант за автономно движение.


Всичко това не би било възможно без финансирането и безвъзмездната помощ от кохезионните фондове, Европейския фонд за регионално развитие, Оперативна програма "Околна среда", Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" и кредити от Европейската инвестиционна банка.


Положителния ефект е видим - над 300 000 души пътуват всеки ден с метрото, твърди общината, което означава по-малко уличен трафик и 75 000 тона парникови емисии по-малко през годината.


Ефекти и проблеми


Иван Велков, зам.-председател на Столичния общински съвет, консултант и бивш управляващ директор на Colliers International, казва, че "наличните, строящите се и бъдещите спирки на метрото стават огромен фактор при избор на жилище, преподреждат приоритетите на всички които търсят ново или по-удобно място за живеене и цели квартали и райони рязко придобиват по-прагматична и привлекателна перспектива."


"Строят се нови сгради, но и се променят и жителите им. Сменят се стереотипите, навиците и поведението на живущите там и то заради новите им жители. Понякога дори видимо градът изглежда по-забързан и делови, дори по-дисциплиниран, ако попаднете в метрото в сутрешните или вечерните час-пик", допълва Велков, който е член на "Политическа група 5"/"Зелените", заместник-председател на постоянната комисия по опазване на околната среда, земеделие и гори и член на постоянната комисия по устройство на територията, архитектура, достъпна среда и жилищна политика.


Пътуващи с метрото, с които "Дневник" разговаря, потвърждават, че се движат доста по-бързо из града и почти не влизат в центъра с личните си автомобили. Но те също така се оплакват и от това, че макар днес да има над 20 метростанции, едва две от тях са с обществен паркинг в град, където се стига до регистриране на 15 000 автомобила месечно, а връзките на метрото с наземния транспорт не са най-удобните.

Емилия К., която предпочете да се представи само с личното си име, разказа, че в една трета от времето, за което пътува до работа, използва метрото. Но в останалите две трети чака на автобусни спирки или пътува с автобус. Разстоянието, за което тя разказва, е едва 10 км и извън натоварените часове на денонощието то се изминава с кола за около 15-20 минути. След 21 часа прибирането у дома с градския транспорт ѝ отнема 45 минути.


Според Емилия К. това демонстрира, че проектът за метрото, както и начинът, по който са изразходвани евросредства за него, са оставили жителите без "интелигентна" връзка с ефективна и многопластова градска логистика.


"Столицата се оказа по-близко до Европа"


"Ускореното изграждане на метрото в София през последните години, определено може да се посочи, като един от добрите примери за използването на европейски фондове в България и ползата от присъединяването ни към ЕС", казва и Георги Стефанов, експерт към World Wildlife Fund - Bulgaria. "Безспорно, този огромен, дългогодишен, скъпо струващ проект има своите ползи, както екологични, така и транспортни, социални, и най-вече тези, свързани с подобряването на придвижването (мобилността) на стотици хиляди, ежедневно пътуващи жители и гости на столицата."


Но Стефанов посочва и проблеми. "Като че ли сме забравили основното и най-важното - че всъщност европейските публични средства трябва да се използват целенасочено, за да привличат други инвестиции, което да разнообразява инвестиционния климат в страните членки, да подобрява икономическото състояние, да опазва околната среда." Той изказва загриженост: "Видно е как след 10 години у нас няма равномерно разпределение на тези средства и те определено не водят до цялостно подобряване на икономическото състояние на всички региони, особено най-нуждаещите се. Всъщност станахме свидетели на точно обратната тенденция. Огромни средства от два програмни периода са усвоиха, или се планира тяхното усвояване , но - както стана и при случая със софийското метро - за сметка на други възможни, но също и силно необходими от публично финансиране, проекти от всички типове европейски средства и програми.

Най-сериозният въпрос е, че въпреки усвоените милиарди евро, добрите примери са твърде малко, а негативните стават все по-трудно решими. Иначе казано, като че ли изпускаме и последния влак на това да се мобилизираме в България и да се опитаме да оправим допуснати от едно поколение насам грешки в много региони. Рискуваме да се обезлюдят цели области и общини, за които след това няма да има лесно решение, колкото и публични средства да се насочат там по всички направления. Софийското метрото усвои стотици милиони евро, предварително планирани за модернизиране на железопътния транспорт в цялата страна, за да може да се повиши качеството на живот на всички хора от всички региони. Като че ли, столицата се оказа по-близко до Европа, отколкото изоставащите части на България."


Според него проблем е също, че "през последните 10 години всички в България, като че ли свикнахме, че еврофондовете са единствената възможност за развитие на страната ни. Наистина ли обаче това е така?"


Иван Велков вкарва нотка оптимизъм: "Европейските фондове, с европейските критерии и правила, дори и в низходяща градация - заради различите скоростти на реализирането им във всички аспекти - водят след себе си и европейски навици и взаимоотношения."

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 839 Неутрално

    Не ми харесват сметките:

    При капацитет на мотрисите от 50 000 души на час, няма как дневните пътници да са 1.2 млн.. Първо , метрото не е денонощно, второ - няма как постоянно да работи на пълен капацитет във всички часове от деня, па и да има постоянна оперативна скорост от 90км/ч със спирките.

  2. 2 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1239 Неутрално

    Не ми харесват сметките:При капацитет на мотрисите от 50 000 души на час, няма как дневните пътници да са 1.2 млн.. Първо , метрото не е денонощно, второ - няма как постоянно да работи на пълен капацитет във всички часове от деня, па и да има постоянна оперативна скорост от 90км/ч със спирките.
    —цитат от коментар 1 на Дундурук


    Включили са и третата линия в сметките, вероятно за това. Но каквото и да се говори с метрото си е бързо и удобно.

  3. 3 Профил на Silence
    Silence
    Рейтинг: 406 Неутрално

    Метрото е единственото хубаво нещо с евросредства, въпреки управляващите! Нямаше как само да се краде, трябваше и да се направи.

    Мъка е обаче е всичко останало - като се започне от безброй селски стадиони и зали и се стигне до "земеделците", които се отчитаха за милиони срещу копа сено на декар.

    Да минават изборите и да се маха Адриан, че дискусиите станаха на принципа: "Не е важно под какво, важното е да пействам"
  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9825 Неутрално

    Метрото е чудесна система.
    Грешките са, че не е интегрирано с другия транспорт, няма буферни паркинги, спирките не са разчетени правилно спрямо живеещите, няма свързан комбиниран транспорт, логистиката между спирките е отчайваща.
    Ще спра дотук...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1668 Весело

    метрото е ного добро... сега само требе се спре достъпо на секви аутомобили у квадрато заграден от скобелев, опълченска, сливница, левски и патриарха... и софия че замяза на нормален европейски град :)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  6. 6 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 988 Любопитно

    И нема циганииииииии щото се плащаааааааааааа.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  7. 7 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1130 Весело

    Метрото си е супер, чакаме третата линия и разклоненията. Остава общината да помисли малко или повечко и за наземния транспорт, та да се възползват повечко хора, особено наблягам на трамваите - линии 5 и 7 са по-натоварени от метролиниите, та е време да се ремонтират трасетата им изцяло и да се подмени подвижния състав. Тогава вече съм сигурен, че числата, цитирани в статията за брой превозени пътници на ден ще бъдат достигнати...

  8. 8 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    Подобряване на БДЖ и
    Метро в Пловдив !

  9. 9 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 2476 Неутрално

    Метрото ни е бързо, удобно, чисто и привлекателно - истинска Европа в сърцето на София

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  10. 10 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 1840 Неутрално

    Щом депутати няма в метрото, значи не е удобно.

  11. 11 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Да, метрото е добро - само че дотук. Това което зависи от нас си (т.е. от несменяемата Столична община) - да поощри ползването на градския транспорт - с метрото за гръбнак - е напълно осрано.
    Противно на написаното горе, пътуванията с лични автомобили са се увеличили, тоест нетният ефект за чистотата и задръстранията е отрицателен. Как стана това ли?
    Чрез повсеместно унищожение на останалите видове градски транспорт.
    Трамвайните трасета се ликвидират, след Дървеница, горен Лозенец, наред е и шестицата. Вместо трамваите да се приоритизират и да допълват там където няма метро или такова е твърде скъпо, те се закриват. Там където има такива трасета, трамваите се оставят в задръстванията, поради липса на контрол и приоритизация на трафика (Дондуков, Алабин). Нови трасета няма, не се и предвиждат.
    Същото, но в пъти по-зле е с автобусния транспорт - липса на бус ленти, където ги има (Д. Николаев) пълна липса на контрол - резултат - който може избягва автобусите.
    Отделно - липса на комбинирани билети с метрото - хората не могат да ползват довеждащ транспорт, защото става твърде скъпо с всеки отделен билет. И още, и още...

    В резултат - общият брой на ползващите градски транспорт е НАМАЛЯЛ за последните 15 години - въпреки метрото, което просто е взело пътниците от другите видове транспорт.

    Така че статията можеше да има подзаглавие - Когато българската тъпотия, некадърност и мързел и по силна и от еврофондовете...

  12. 12 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    Строят метро, щото могат да крадат. Ще дам пример, че никой не мисли за гражданите. Овча лупел беше тотално затворен, ама в буквалния смисъл! И панелистанците, понеже мечтата им е мос та мпс, като излязат сутрин и ела да видиш тапа! Аз бих направил нещата по съвсем друг начин. Отчуждаваш, правиш бус лента и чак тогава строиш метро! А не 150 души в автобус да чакат 100 идиота сами в коли. Ма там няма толкова кражба, нямат интерес другарите!

  13. 13 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    И кой им каза, че с третата отсечка метрото е готово и край?!

  14. 14 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    В статията липсват финансови параметри на текущата експлоатация и поддръжка.

  15. 15 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    Хем хубаво, хем тъжно. Чудя се какъв процент от отчетените пари е отишъл действително по предназначение и какъв е бил откраднат.

  16. 16 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 1203 Неутрално

    Имам предвид да не стане след 20 г. Като спортните площадки на село. Годишната издръжка да изяжда половината градски бюджет. Дайте инфо.

  17. 17 Профил на Ох леле
    Ох леле
    Рейтинг: 733 Неутрално

    Колко е приятно да се возиш на метро след работа...

  18. 18 Профил на Vassco
    Vassco
    Рейтинг: 508 Неутрално

    Статията е от типа "мрън-мрън-мрън". На този нещо не му харесвало, на онзи също. Винаги има хора, които търстя кусури. Ха да видим, ако нямаше метрото, как щяхте да се придвижвате из този задръстен град?

  19. 19 Профил на buljubei
    buljubei
    Рейтинг: 296 Неутрално

    До коментар [#18] от "Vassco":

    Статията е от типа "мрън-мрън-мрън".
    .............
    Да не би да си учуден?
    Тука всички статии са такива. Щото наште не са на власт.

  20. 20 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1782 Любопитно

    Метрото е супер, само ми е много интересно без еврофондовете докъде щяхме да стигнем...защото Виенското тази година чества 40 години, на 20-тата е било малко по-развито от нашето, НО - без никакви еврофондове.
    Относно коментара за ползването на автомобили - просто в София е евтино да се ползват автомобили.

  21. 21 Профил на nodjinn
    nodjinn
    Рейтинг: 261 Весело

    Метрото е страхотно нещо. Като помня как се пътуваше преди да го има съм ужасно благодарен. Поддържат го чисто и спретнато, от което, мисля, всички трябва да сме доволни, особено предвид че славянските народи принципно сме майстори да унищожаваме хубави неща посредством нулева поддръжка. За това - огромно браво.

    Вдигането на единичния билет на 1.60, "щото инвестирали в метрото", и то пари които получават даром от ЕС беше изключително гнусна постъпка, но - такива ни управниците.

  22. 22 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2095 Неутрално

    Инвестицията с най-голям социален ефект, правена изобщо някога в България. Ежедневно 300 000 души я ползват, пестят време, намерили са си по-добре платена работа в друга част на града, преместили са се в ново жилище, без да се налага да напускат работа заради неудобен транспорт..

  23. 23 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 847 Неутрално

    Статията е от типа "мрън-мрън-мрън". На този нещо не му харесвало, на онзи също. Винаги има хора, които търстя кусури. Ха да видим, ако нямаше метрото, как щяхте да се придвижвате из този задръстен град?
    —цитат от коментар 18 на Vassco


    Дай да целуваме краката на господарите, че са ни направили такъв подарък? Метрото си има обективни ползи и обективни проблеми и е работа на общината, получаваща заплати от нашите данъци, да се справя с проблемите. В статията дори не са засегнали всичко.

  24. 24 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1620 Неутрално

    Статията е от типа "мрън-мрън-мрън". На този нещо не му харесвало, на онзи също. Винаги има хора, които търстя кусури. Ха да видим, ако нямаше метрото, как щяхте да се придвижвате из този задръстен град?
    —цитат от коментар 18 на Vassco


    Тук такива материали се търсят. Форумното войнство обича да хленчи, да се оплаква и да търси кусури. "Ехеее, колко по-добре можеше да стане". Да бе, на теория всичко може да е по-добре ама практиката като вземат вашите властта е на другия полюс.

  25. 25 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    До коментар [#11] от "enterfornone":

    Ще репликирам малка заст от глупостите дето сте ги натраскали, за другите нямам време. Нищо верно няма в твърденията ви за трамвайте. Непрекъснато се подобряват трамвайните трасета - миналата година ремонтираха България, тази година ще почне ремонта на Борис 3. Има доста нови трасета предвидени - по Каблешков, веднага шом за завърши пробива до Парадайс мола. И в дружба 2 където липсва пробива до младост.
    Линията на 6'цата директно дублира метрото, отклонява се на 500 метра преди края. И няма проблем да ги минете пеша.

  26. 26 Профил на Вели
    Вели
    Рейтинг: 952 Неутрално

    До коментар [#25] от "m17":

    Това за линията на 6-цата ВЪОБЩЕ НЕ Е ВЯРНО!

  27. 27 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    До коментар [#26] от "Вели":

    Така ли, и колко метра са от кръстовището при Хемус до обръщалото при басеина ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK