"Тойота Приус" вече се продава и в България

Първият в света сериен хибрид е предпочетен от над 550 000 души



Първият хибриден сериен автомобил в света "Тойoта Приус" вече може да се поръча и в България, като цените започват от 49 980 лв. с ДДС. Колата беше представена в понеделник вечерта в музея "Земята и хората" от вносителя на марката "ТМ Ауто". Това е вторият хибрид лансиран у нас, след показаната през август "Хонда Сивик".


Автомобилът "изпреварил времето си" (това означава "Приус" на латински) се появява през 1997 г. и досега е продаден в над 550 000 броя. Основният пазар е САЩ, където собствениците на екоколи ползват големи данъчни облекчения. В Европа наскоро беше отбелезяна сделка № 50 000.


"Приус" се задвижва от 1.5 литров бензинов двигател с променливо газоразпределение с мощност 78 к.с. и въртящ момент от 115 Нм., а електромотора е с мощност 68 к.с.(400 Нм. въртящ момент). Двата агрегата са производство на "Тойота", като общото хибридно задвижване осигурява мощнст от 110 к.с. при скорост от над 80 км/ч., а при потегляне и движение с до 35 км/ч въртящият момент е впечатляващите 478 Нм. "Приус" е с предно предаване, като скоростната кутия е електронно управлявана, с безстепенна промяна на предавателното число (E-CVT). Лостът за управление на работата на предавките е разположен на арматурното табло в близост до волана и напомня на джойстик за компютърна игра.




"Приус" се ускорява от 0 до 100 км/ч за 10.9 сек., а максималната скорост е 170 км/ч. Впечатляващ е и разходът на гориво, който в градски условия е 5 на сто, а извън града – 4.2 литра на 100 км. Напрактика, динамичните качества на хибрида на "Тойота" са сравними с тези на 1.8-литровите бензинови и 2,0-литровите дизелови автомобили от D-сегмента, докато ниският разход на гориво и вредни емисии съперничат на показателите на най-добрите дизелови автомобили от B-сегмента.


Като цяло "Приус" надминава изискванията за вредни емисии на стандарта EURO IV. Изхвърляните в атмосферата въглероден окис и азотни окиси са с 80% и 87,5% по-ниски от нивата, изисквани от разпоредбите EURO IV за бензинови двигатели. Емисиите на азотни окиси са с 96% под нивото EURO IV за дизелови автомобили. Според изчисленията на производителя, при изминаване на 20 000 км. годишно, "Приус" ще изхвърли в атмосферата 1 тон въглероден двуокис по-малко в сравнение с най-екологичните дизелови автомобили от D-сегмента. Същевременно хибридът отделя с 32% по-малко въглероден двуокис за целия си жизнен цикъл, в сравнение с един нормален бензинов автомобил.


Икономичността и екологичността на "Приус" се дължат на паралелната работа на бензиновия двигател и електромотора. При потегляне от място с малко газ, традиционният агрегат не работи и колата се задвижва от електродвигателя. При достигане на постоянна скорост, тягата се осигурява от бензиновия мотор, като част от неговата мощност се използва за задвижване на генератора, който зарежда батериите. При рязко ускоряване двата двигателя работят в тандем, което осигурява добра динамика и плавно ускоряване на автомобила.


"Приус" не се нуждае от допълнително зареждане на акумулаторите, които се захранват както от работата на бензиновия мотор, така и от отделяната енергия при спиране. При пълното спиране на автомобила бензиновият двигател се изключва автоматично.


Икономията на гориво при "Приус" е в резултат и на ниското тегло (1300 кг.), постигнато чрез използване на леки сплави и материали, и водещия в класа коефициент на въздушно съпротивление Сd - само 0,26. Иначе колата по нищо не се отличава от автомобилите в D-сегмента като предлага място за петима души и 408 литра багажно пространство. Облегалката на задната седалка се дели в съотношение 60:40, като при сгъване се получава равен под.


"Приус" има петзвезди от краш-тестовете на Euro NCAP(независимата европейска програма за оценяване сигурността на нови автомобили). Колата се оборудва серийно с антиблокираща спирачна система с електронно разпределение на спирачното усилие и спирачен асистент, системата за управление на динамичната устойчивост на автомобила(VSC+), система за контрол на сцеплението и общо осем въздушни възглавници.


"Приус" е първия автомобил в серийно производство, при който е монтиран изцяло електрически климатик. Системата е оборудвана с електрически задвижван компресор, захранван с променливо напрежение. В резултат на това климатичната инсталация може да се използва независимо от двигателя, с което се постига по-удобно действие и по-нисък разход на гориво. Към датчика на температурата в купето е добавен и датчик за влажност, с цел оптимизация степента на подсушаване на въздуха по време на работа на климатика.


Сред другите екстри, предлагани още в серийното оборудване, са централно заключване, музикална уредба с 6 диска, кожен волан с бутони за управление на аудиосистемата, 7 инчов реагиращ на допир екран, показващ режима на работа на хибридната система, чрез който се управляват аудиосистемата и климатизацията, алуминиеви джанти, спойлер и т.н. Като екстри се предлагат само фарове за мъгла, круизконтрол, безконтактна система за отключване на колата и стартиране на мотора и JBL аудиосистема.


"Приус в цифри"


Дължина 4 450 мм.


Широчина(без огледалата) 1 725 мм.


Височина 1 490 мм.


Колесна база 2 700 мм.


Собствена маса 1 300 кг.


Цена в България: от 49 980 лв. с ДДС

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 1420

    А можете ли да сравните ТСО cъс съпоставим автомобил?

    http://tickey.me
  2. 2 Профил на любител
    любител
    Рейтинг:

    Интересни и впечатляващи технически данни на хартия, нисък разход и прочие бла-бла, гарнирани на финала с крайно неприлична цена. Реалността е малко по-различна - слаб мотор на голямо купе, което мъкне и тежки батерии, е резултат - икономия на гориво само в градски условия и при много внимателно каране. Извън града Приус не е по-икономична от всяка друга кола с бензинов мотор, но се мъчи много повече, който иска да научи още - да се разрови за едно предаване на 5th Gear, което се занимаваше точно с този модел.
    Изобщо идеята, че хибрид, при това с бензинов двугател може да е някаква алтернатива в дългосрочен аспект е крайно нелогична и необоснована. Тойота просто използват глупостта на американците, които са склонни да си купуват всяка консервна кутия, за която пишат вестниците. А, и да не забравяме все пак, че там държавата дава някакви данъчни облекчения, което стимулира продажбите. Никой все пак не казва какво ще се прави с батериите с изтекъл живот и как ще се ремонтират при евентуална повреда - това са интересни сценарии за бъдещите собственици, особено в България.
    Дизеловите двигатели са много по-подходящи за хибриди, защото имат по-голям въртящ момент и са по-икономични. Така или иначе ще си позволя да предположа, че сериозно развитие и разпространение на подобни технологии може да има чак когато немците започнат да правят такива, ако имат необходимост изобщо.

  3. 3 Профил на наблюдател
    наблюдател
    Рейтинг:

    @любител

    необходимост има - петрола ще става все по скъп и накрая ще свърши ;)

  4. 4 Профил на любител
    любител
    Рейтинг:

    хи-хи, петрола намалява, съгласен, но когато свърши, хибрида какво - на фотосинтеза ли минава?
    В един от годишниците на ADAC (автомобилен клуб в Германия) бяха казали, че ако в Щатите делът на дизеловите автомобили нарасне до 30% това би намалило количеството петрол, което САЩ внасят с толкова, колкото те внасят от Саудитска Арабия, което никак не е малко и е реална икономия, а не мижавите проценти спестяване от хибриди.

  5. 5 Профил на mando
    mando
    Рейтинг:

    Приуса не е за България. Автомобилно сме изостанали поне с 15 години
    Има алтернативи, Форд, Сааб и Лексус също имат екологични автомобили (но вероятно в България ги няма)

  6. 6 Профил на ххх
    ххх
    Рейтинг:

    Само едно допълнение - в САЩ просто не предлагат дизелово гориво за автомобили, а само за тежки машини. То е свисоко съдържание на сяра и не става за модерните автомобилни дизели, затова и дизелови автомобили няма.
    Оттам и пазар за изгъзиците на Тойота.

  7. 7 Профил на ххх
    ххх
    Рейтинг:

    Германците (а и французите и италианците) отдавна разработват двигатели на водород, а също електромобили с горивни клетки. Съвсем екологично, и се очаква в производство до три-пет години.
    Дотогава, да са живи и здрави американците, Тойота може и съвсем да им превземе пазарите.

  8. 8 Профил на ххх
    ххх
    Рейтинг:

    по въпроса за разхода и замърсяването: http://paultan.org/topics/cars/hybrids/

  9. 9 Профил на m
    m
    Рейтинг:

    'Първият хибриден сериен автомобил в света "Тойoта Приус"..'

    Ne beshe li Honda Insight pyrviat serien Hybrid?

  10. 10 Профил на emigrant
    emigrant
    Рейтинг:

    Dosta povarhnostni komentari, primeseni s tipichna balkansa prostashtina. V US, Prius e ekzotichna kola, i na fona na poveche ot 7 miliona prodadeni koli na godina, 40-50,000 Prius ne se zabeliazvat. Tipichnata US kola e s nad 200 k.s., i moje da sabere v kupeto si edno Renatult Clio.

    Dizela niama skoro da se utvardi v US. Naftata mirishe nepriatno i predi, s sled kato izgori, dizelovia dvigatel e vsichko drugo ne ne i "smooth" i bezshumen. Po-dobria vartiasht moment na dizela na niski oboroti se kompensira uspeshno ot edin 280 k.s. V6 benzinov dvigatel, napr.

    Kolkoto do vodorodno gorivo - vsichki po-golemi prozivoditeli razrabotvat takiva modeli, vkl. i amerikanskite takiva. V California ima kam 150 koli po patishtata s dvigateli na vodorod, kakto i stancii, predlagashti vodorod (takiva ima i v Gemania i Iaponia). GM ima ambiciata da bade nai-golemia serien prozivoditel na takiva koli kam 2010. Az lichno smiatam, che v tova ima poveche politika, otkolkoto bi triabvalo i ne smiatam, che v blizko badeshte dvigatelite na vodorod shte stanat masovi. Tova obache e spor na drugo nivi i niakak si ne se vpisva v krachmarskia ton na tozi forum.

  11. 11 Профил на BD
    BD
    Рейтинг: Неутрално

    Otniakade triabva da se vzeme energia za da se proizvede vav vida koito se izpolzva vav fuel cells. I tova porazhda mnozhestvo vaprosi otkade da doide energiata neobhodima za produkciata mu.

  12. 12 Профил на Стефан
    Стефан
    Рейтинг: Весело

    а каква е цената в щатите? чувал съм че еколо 20 000$

  13. 13 Профил на  българин
    българин
    Рейтинг: Неутрално

    за България и за българите е най-подходяща селската каруца, като тягата е осигурена от кон, магаре, катър, крава, вол, може и нещо вносно-лама или камила.
    причина 1-намираме косури на всичко
    причина 2-цената е достъпна
    причина 3-100% доказана /за българина, щото на друго не вярва/ екологичност
    причина 4-наличие на удобни за целта пътища
    причина 5-не заслужаваме по-добро

  14. 14 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: Неутрално

    Mda... stranata na chudesata...
    V Shweitzaria /istinskata, ne tazi na Balkanite/ tzenata e pod 39 000 CHF, t.e. pod 48 000 BGL.
    Ima li smisal da spomenavam za razlikata mejdu zaplatite?
    Napomnia mi za edin laf ot minaloto "iskahme da go napravim kakto triabva a se poluchi kakto obiknoveno"

  15. 15 Профил на Запознат
    Запознат
    Рейтинг: Неутрално

    Техническите данни не са само на хартия. С внимателно каране може да се достигне много по-нисък разход от този на хартия. Ентусиасти го доказаха на практика преди около година и половина, като изминаха 2235 км с резервоар от 48 литра - смятай ако искаш. Казваш че извън града Приус не е по икономичен от останалите коли. Разхода извън града е 4.6 литра на 100 км и се постига без каквото и да били усилие. Нима искаш да кажеш че всички други коли с този размер имат подобен разход?
    Приус била по-тежка и се мъчела повече от подобни коли - поредната глупост - Приус тежи 1334 кг, което е дори по малко от други коли в този клас и ускорява от 0 до 100 км/ч за под 11 сек. което е повече от адекватно.
    Аман от разбирачи!
    За цената в БГ съм съгласен, но това е друг проблем.

  16. 16 Профил на Аноним
    Аноним
    Рейтинг: Неутрално

    е сега в крайна сметка заслужава ли си да купиш Приус или е по-добре да си вземеш една "Е" класа, която струва около 40-42000 лв/2002/3 год. и е къде къде по-комфортна....

  17. 17 Профил на мамито
    мамито
    Рейтинг: Весело
  18. 18 Профил на тонито
    тонито
    Рейтинг: Весело

    Аз имам тази кола на бъдещето Тойота "Приус" и мога само да кажа,че е върха.По страхотна кола от тази не съм си представяла.Голям лукс и висока класа.

  19. 19 Профил на Байпич
    Байпич
    Рейтинг: Неутрално

    Абе смотльовци, разбрали сте ми от коли. Живея в Западна Европа, въпреки че си обичам България, и ще ви кажа че хората тук са освободени от всякакви предразсъдъци като вас. Карат всички световни марки коли, а не като българите - 4-5 марки щото си ги знаел. Глупости са това, братя и сестри, хората си карат каквото си искат и не им пука. Скоро бях на тест-драйв на Приус, колицата е супер, а приятелю дето ще спасяваш света да не остане без петрол - разходът на Приус е не за да не им свърши на арабите петрола - а за да ти излиза тънко като си го караш бе, гений. естествено че един ден няма да има петрол - ама то няма да е след 20 години, а Приусът колко ще го караш - 80 ли????





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK