Български автомобил изминава 1580 километра с литър гориво

Двата автомобила - (вляво) е прототипът на ТУ-Варна, а вдясно колата градски тип на ТУ-София<br />

© Shell Eco-Marathon 2009

Двата автомобила - (вляво) е прототипът на ТУ-Варна, а вдясно колата градски тип на ТУ-София



Български автомобил, разработен от студенти от Техническия университет във Варна, може да измине 1580 километра с еквивалента на един литър гориво. Това сочат предварителни изпитания, обявиха неговите създатели при представянето вчера на двата български отбора, който ще се включат в международното състезание за икономично шофиране "Шел еко-маратон". Тази година надпреварата, която се провежда за 25-ти път, ще се състои между 7 и 9 май на пистата "Юроспийдуей" в германската област Лаузиц.


Тимът на Техническия университет в София ще участва в категорията автомобили от градски тип, където досегашният рекорд е изминаването на 425 километра с един литър гориво. Студентите от ТУ-Варна ще се състезават при прототипите, при които най-доброто постижение е покоряването на 3410 км. с еквивалента на литър бензин.


Миналата година страната ни участва в състезанието за първи път, като беше представена от отбора на ТУ – София. Техният автомобил с хибридно задвижване в категорията "Градски тип" обаче се повреди преди да достигне финала. Тази година в надпревата участват 207 отбора от 29 страни от Европа, Северна Африка, Близкия изток и Азия.




Автомобилът на ТУ – София има шаси дуралуминиеви профили, кръстен е "Пиа" и има хибридно задвижване - електромотор и едноцилиндров бензинов двигател. В сравнение с миналата година колата е олекотена, оптимизирана е работата на трансмисията е и подобрена аеродинамиката. В резултат автомобилът може да развие скорост от 50 км/ч като изразходва приблизително 0,7 литра на 100 км.


Прототипът на ТУ-Варна е изработен от стомана, алуминий и фибромат. Колата е наречена "Морски дух", има три колела и е със задно предаване, осигурено чрез верижно задвижване. Двигателят е 35 кубиков, четиритактов, пригоден да работи с пропан-бутан.


Досегашните тестове показват, че "Морски дух" може да измине 1580 км с 1 еквивалента на литър бензин. Автомобилът развива скорост от 40 км/ч, като отделя десет пъти по-малко въглероден диоксид в сравнение със стандартен бензинов автомобил.


Тази година надпревата "Шел Еко-маратон" се провежда за 25-ти път.


Цифри и факти за състезанието през тази година
Участващи отбори:
207 от 29 страни


Тип автомобили:
149 Прототипи
58 Градски тип


Тип гориво
115 бензин
41 водород
16 дизел
11 етанол
11 слънчева енергия
10 пропан-бутан
3 втечнен природен газ


Тип двигател
155 вътрешно горене
41 горивна клетка
11 слънчев панел


Пистите
Синя(прототипи)
Дължина: 3.2 км.
Завои: 3
Наклони(макс): 10%/ 5.7 градуса
Широчина(макс.): 18.5 м.
Най-дълга отсечка: 800 м.


Зелена(градски тип):
Дължина: 3.05 км.
Завои: 8
Наклони(макс): 10%/ 5.7 градуса
Широчина(макс.): 24 м.
Най-дълга отсечка: 800 м.


Малко история
1939 г. - в САЩ се провежда първото подобно състезание, победителят изминава 21.14 км с един литър
1949 г. - най добро представяне 63.69 км/л.
1968 г. - най-добро представяне 103.84 км/л.
1973 г. - най-добро представяне 160 км/л.
1985 г. - първото състезание в сегашния формат, всички автомобили използват бензин
1990 г. - участва първият автомобил с дизелов двигател
1999 г. - за първи път се изпозва за гориво пропан-бутан
2003 г. - за пръв път се използват водород, слънчева енергия и биогорива
2006 г. - автомобил, задвижван от биогориво, печели за първи път голямата награда при двигатели с вътрешно горене


Рекорди, които чакат да бъдат подобрени
Категория Тип гориво километри уч. заведение година
прототип горивна клетка 3836 ETH Zurich 2005
ДВГ 3410 Lycee la Joliverie 2004
градски тип горивна клетка 810 University of Denmark 2005
ДВГ 425 Lycee Louis Delage 2005
Отделено количество СО2
градски тип 6.15 гр./км. Lulea University of Technology – Швеция
прототип 0.5 гр./км. Lycee de la Joliverie, Франция

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Енчо
    *****
    Неутрално

    Какво означава "еквивалент на един литър бензин"?

  2. 2 Профил на Шукри Замфиров
    Шукри Замфиров
    Рейтинг: 479 Весело

    а по какви пътища може да ги измине - щот кат гледам на снимката гъзо на шофьоро е много лошо изложен на риск от ПТП ...

    аз съм селянин, батко, и търсим отмъщение сладко...
  3. 3 Профил на 4x4
    *****
    Неутрално
  4. 4 Профил на Зевзек
    *****
    Весело

    "Български автомобил изминава 1580 километра с литър гориво"
    За изминаване на разстоянието бяха необходими 4 коня и 1 магаре и 3 катъра /от които единия умря/.

  5. 5 Профил на Вуте.
    *****
    Неутрално

    Идеално, да вземат по един за нашите дупедати - те се скъсват от пътуване.

  6. 6 Профил на Браво
    *****
    Неутрално

    Според мен еквивалент на 1л бензин означава именно това - преизчисляване по коефициент в случаите когато двигателят работи с дизелово гориво, пропан-бутан, метан или етилов алкохол (или някакво друго гориво).

  7. 7 Профил на Икономист
    *****
    Неутрално

    Добре, а сега какво? Някой "бизнесмен" ще даде ли пари за по-нататъшни изследвания, и за започване на производство и продажба? Разбира се че НЕ, това да не е хотел на морето или някоя чалга певачка?

  8. 8 Профил на herr
    *****
    Весело

    В Германия няма град Лаузиц. Има такава област, която пък се дели на Оберлаузиц и Нидерлаузиц т.е. Горна и съотв.Долна. Ами сега? Я неграмотните журналя да уточнят къде е съзтезанието,че по празниците мисля да прескоча до там с една туба от 10л.за отиване и връщане.

  9. 9 Профил на Енчо
    *****
    Неутрално

    На този автомобил явно по-често му се сменя маслото, отколкото се налива гориво.

  10. 10 Профил на Germany
    *****
    Неутрално

    7-9 May at the EuroSpeedway Lausitz track in Germany.

  11. 11 Профил на Yavor
    *****
    Весело

    Браво на състезанието. Не знаех, че се провежда такова.

  12. 12 Профил на kembo
    *****
    Весело

    браво колеги успех в състезанието

  13. 13 Профил на TURBO
    TURBO
    Рейтинг: Неутрално

    аз па си горим 8 на 100 ма с към 200 км/ч
    за 40 км/ч най-добре - КРАКОМОБИЛ!!!

    - Ало, рено ли е? - Не господине, пежо. - Е и на вас да ви *б* майката!
  14. 14 Профил на KKK
    *****
    Неутрално

    Ако го кара мишка чудесно. Ами изчислили ли са към разхода за бензин колко пари ще дадеш за лечението на дископатията, която ще си докараш свирайки се в това превозно средство? Да не ги отчайваме, ама по доброто екологично решение все пак остава велосипеда...

  15. 15 Профил на balu
    *****
    Неутрално

    "в германската област Лаузиц."= "в Ловешка област"
    Населено място няма ли? Май нямаше кой да си свърши работата.

  16. 16 Профил на TURBO
    TURBO
    Рейтинг: Неутрално

    га дигне 200 с 1 на 100 и е за 4 бинки ново да се обадат тия катъри

    - Ало, рено ли е? - Не господине, пежо. - Е и на вас да ви *б* майката!
  17. 17 Профил на tgttbr
    *****
    Неутрално

    Кви идиоти - как плюят хората. Направете и вие нещо ве БАСТУНИ!

  18. 18 Профил на хах
    *****
    Неутрално

    браво на момчетата от ТУ-тата... но като цяло тези състезания са леко безсмислени... няма нищо кой знае колко иновационно просто малки и леки колички, които не могат да се използват в реални условия ...

  19. 19 Профил на TURBO
    TURBO
    Рейтинг: Неутрално

    глупаци
    не ми рейтвайте постовете с -1
    че да не ви почна аз вас
    професори???

    - Ало, рено ли е? - Не господине, пежо. - Е и на вас да ви *б* майката!
  20. 20 Профил на NetBios
    *****
    Неутрално

    Браво на студентите!!! Повече такива хора трябва да има!!! ТУРБО мри в л**** катър нещастен.

  21. 21 Профил на GAZAR
    *****
    Неутрално

    Ако отделя само 10 пъти по малко СО2 тот стандартен автомобил това означава- че стандартният автомобил изгаря 10 л за 1580 км Браво на автора= Сигурен съм че статията е писана от жена= Те така не са наясно с цифрите=





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK