Така си представят дизайнерите MCV към момента
Така изглежда революционният материал CFRP преди от него да бъдат оформени отделните детайли на купето
"Бош" и "Самсунг" работят съвместно, за да осигурят батериите на електромобила на БМВ
Инженерите на БМВ искат електромотора да придава на колата типичния за марката характер - динамика и усещане за неизчепаема мощ
Електромобилът вече преминава през краштестове, които да установят неговата безопасност
Германският производител БМВ разпространи първата официална информация и снимки от разработването на революционния си електромобил MCV (Mega City Vehicle), или автомобил за големия град). Според компанията четириместната кола ще предостави иновативно решение за екологична градска мобилност.
Автомобилът ще се предлага под нова марка и се очаква да излезе на пазарите през 2013 година. Задвижването на MCV е поверено на електромотор с мощност 134 конски сили, който предава тягата си на задния мост.
Максималната скорост на колата ще е електронно ограничена на 160 км/ч. Предвижда се моделът да се предлага и като електромобил с разширен пробег, който ще разполага с малък бензинов мотор, играещ ролята на генератор, при изтощаването на батериите.
Купето на MCV е направено от новия революционен материал CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic или подсилена с въглеродни влакна пластмаса). Той има здравината на стоманата при наполовина по-ниско тегло. Рамата на електромобила пък ще е от алуминий.
Революционният материал CFRP ще се произвежда във фабрика в Сиатъл, в която БМВ и американският й партньор SGL Carbon SE са инвестирали 100 млн. долара. Влакната от CFRP се състоят от 50 000 нишки, всяка една с дебелината на една седма от дебелината на човешки косъм. Те ще бъдат "изтъкани" в платове, които пък ще се подсилват в завод на БМВ в Германия.
Намаляването на теглото на каросерията на електромобила е ключово, тъй като от него зависи колко батерии трябва да бъдат използвани. Плановете на БМВ са в пода на MCV да бъдат монтирани 96 литиево-йонни акумулатори. Те ще се произвеждат от съвместна компания между "Бош" и "Самсунг".
Големият проблем при батериите е как те да осигуряват повече енергия при по-малко тегло. Към момента, за да дадат еквивалента на енергията от 40-литров резервоар с бензин, са нужни пакети от акумулатори с общо тегло 3 тона.
Към момента от БМВ не съобщават нищо за евентуалната цена на своя автомобил, отбелязва "Блумбърг". За сравнение - предлаганият в момента електрически роудстър на калифорнийската компания "Тесла" струва в Европа 84 000 евро. "Нисан" пък планира да пусне своя модел "Лийф" догодина за около 30 000 евро
Мнението на експертите*
Комбинацията между пластмаса и карбон ще позволи купето на електромобила на БМВ да е само два пъти по-скъпо от аналогична каросерия от алуминий.
Кристоф Стуернер от IHS Automotive Франкфурт
Въглеродните влакна ще играят все по-голяма роля при електромобилите, особено в луксозния сегмент. "Мерцедес" вече обяви, че ще използва карбон в своята разработка на електромобил, която ще бъде направена съвместно с "Тойота". Това ще позволи теглото на колата да бъде намалено с 67% спрямо "Приус".
Мохамед Мубарак от "Фрост&Съливан" (Индия)
Ако БМВ извлече печалба от подобен автомобил, това ще бъде революционно. Проблемът е, че се използват скъпи материали за градски автомобил, а хората, купуващи модели в този сегмент, са изключително чувствителни към цената
Арнд Елингхорст от лондонския клон на "Кредит суис".
* - цитатите са от агенция "Блумбърг"
****
Този коментар беше изтрит в 08:26 на 05/07/2010 от неговия автор.
БМЗ
Рейтинг: 1004 НеутралноА не е ли по-добре, ако БМВ започне да прави колела като Пежо и Панасоник, а не такива скъпи пластмасови боклуци?
Апокалипсисът апокалиптиченТова нещо ако го удариш, колко ли ще струва "изчукването". Да не говорим за стотиците килограми пластмаса, които ще останат след срока на експлоатация. Съмнявам се да бъдат оползотворени адекватно чрез рециклиране.
biss Mark
Рейтинг: 1362 ВеселоДо коментар [#2] от "Bulgarische Motoren Werke":
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Кой ще ти мисли в Германия за природа и рециклиране. Това да не ти е България.
БМЗ
Рейтинг: 1004 НеутралноДо коментар [#3] от "biss Mark":
Апокалипсисът апокалиптиченДобре, приятел, схванах ти иронията.
Просто не обичам пластмаса, още повече, че ерата и е на приключване.
Читателят
Рейтинг: 452 НеутралноЕлектротрабант.
Попътен вятър в главите!Mda
Рейтинг: 726 НеутралноКомбинацията между пластмаса и карбон ще позволи купето на електромобила на БМВ да е само два пъти по-скъпо от аналогична каросерия от алуминий.
Добре де, напишете го вместо карбон - въглерод. Като превеждате "carbon fibre" пишете "въглеродни влакна", но като е само "carbon", не го превеждате. Малко последователност, все пак не е някакъв химичен елемент, който не сме го виждали и в България.
Боян Магесник
Рейтинг: 572 НеутралноДо коментар [#6] от "Mda":
Potestatem obscuri lateris nescis!Коментарът ти е съвсем на място!
biss Mark
Рейтинг: 1362 ВеселоДо коментар [#6] от "Mda":
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Тогава защо казваме силиконови гърди, а не силициеви.
biss Mark
Рейтинг: 1362 ВеселоДо коментар [#4] от "Bulgarische Motoren Werke"
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Според мен това "творение" не може да види бял свят, но пък добре запълва колонката за деня.
rotos
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#6] от "Mda":
Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.Да, но тогава требва да напишат и "въглероден двуокис", което звучи мно-о-о-ого селско.
Виж: "въглероден диоксид" - съвсем друго е...
grigoo
Рейтинг: 617 Неутрално"Към момента, за да дадат еквивалента на енергията от 40 литров резервоар с бензин, са нужни пакети от акумулатори, с общо тегло 3 тона." Е това не го вярвам, ама никак даже! Ако става въпрос за оловните акумулатори може и да е така, но кой би използвал такива? Тесла изминава 400км с едно зареждане на батериите, което е повече от добре. Де да имах възможност да си я взема
БМЗ
Рейтинг: 1004 НеутралноДо коментар [#8] от "biss Mark":
Апокалипсисът апокалиптиченsilicon - силиции
silicone - силикон
Ето затова че неграмотните журналя кръстиха Силиециевата долина "силиконова" .
biss Mark
Рейтинг: 1362 НеутралноДо коментар [#11] от "grigoo":
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.320км. ама и цента си я бива 100 хил евро.
theWho
Рейтинг: 470 НеутралноАйде първо да излезе на пазара, да се утвърди в нишата си, пък след това да го наричаме "революционен", а? Аман от ПР халюцинации.
Една пешка
Рейтинг: 8 НеутралноДо # 8:
Защото едното е "silicone", а другото е "silicon", анадънмо
biss Mark
Рейтинг: 1362 ВеселоДо коментар [#12] от "Bulgarische Motoren Werke":
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Светна ме. Това не го знаех. Поразрових се обаче и видях че сикона го е имало още преди силиконките.
Благодаря за урока.
Mda
Рейтинг: 726 Неутрално"диоксид" и "двуокис" е разлика между две номенклатури, докато "карбон" и "въглерод" е наименование на два различни езика - английски, латински (carbo) и български. Наричаме ли желязото - ферум или айрън? Водорода - хидрогениум или хайдроджен?
biss Mark
Рейтинг: 1362 НеутралноДо коментар [#15] от "zrv":
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Добре разбрах. Аз просто го мислих за силоксан.
Alarmstufe: Rot
Рейтинг: 4441 НеутралноАз пък все си мислех, че диоксид и двуокис е едно и също.
Gunter glieben glauchen globenПо темата: БМВ заслужават адмирации за това, че работят за премахването на въглеводородите като единствено гориво. За да не могат в бъдеще арабите и руснаците да се опитват да командват света.
Mda
Рейтинг: 726 Неутралноg_t: то е едно и също, но има различни имена от различните системи за наименования ("номенклатура"
ncuxonama
Рейтинг: 418 НеутралноИма 96 акумулатора??? Представяте ли си колко ще струва след 2 години смяната им?
Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".Jovan
Рейтинг: 8 НеутралноХубавият термин карбон, не му ли викахме въглерод на времето или е прекалено руско?
От свиня, славей не става.Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5588 НеутралноАбе "карбон" звучи някак си мистериозно героическо непобедимо, нещо като "криптон"...
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев"Въглерод" простее, звучи селски, народняшки...
А силиконът не е силиций, той е органичен полимер на въглеродно-силициева основа.
shumkarov
Рейтинг: НеутралноАвтомобил за големия град (чудесно, градски автомобил), с двигател 134 к.с. (?), със задно предаване (то май от БМВ не са и чували за предно предаване), с ограничител на скороста до 160 км/ч.
Май става дума за нещо, което е пълна безмислица
usero
Рейтинг: 521 ЛюбопитноМоже да е щото съм консервативен, ама много шантаво ми звучат подобни идеи. Литиево-йонни батерии, които ако не си държа колата в отопляван гараж, ще сменям всяка година - че аз само за тях ще давам, колкото за бензин, ако минавам по 2-3000 км на ден! А и колко ли ще струват, ако хората почнат масово да карат такива коли, щото лития хич не се намира в земната кора, за разлика от петрола.
DFGeneer
Рейтинг: 213 НеутралноОт БМВ трябва да са големи оптимисти ако си мислят че до 2013 ще могат да произведат автомобил с CFRP шаси на достъпна цена (примерно под 50 000 EUR)..
Само за сравнение, Lexus LFA, с подобно CFRP шаси, произведено от Тойота, струва към 400 000 EUR. Ясно е че Lexus LFA е суперавтомобил и цената му включва и други доста скъпи компоненти, но все пак, разликата е огромна.
Така че, БМВ - поредния PR ход скаран с реалността.
БМЗ
Рейтинг: 1004 НеутралноДо коментар [#24] от "shumkarov":
Апокалипсисът апокалиптиченТочно!
При положение, че колата ще е два пъти по-лека, тия 134 к.с. се равняват поне на 200 к.с. при нормален автомобил, което за градски условия си е доста пресилено.
Alarmstufe: Rot
Рейтинг: 4441 НеутралноДо коментар [#27] от "Bulgarische Motoren Werke":
Gunter glieben glauchen globenКолата няма да е два пъти по-лека, по лека ще е каросерията, за сметка на батериите.
Alarmstufe: Rot
Рейтинг: 4441 НеутралноДо коментар [#26] от "DFGeneer":
Gunter glieben glauchen globen"Така че, БМВ - поредния PR ход скаран с реалността. "
Вярваш ли си, че за единия PR БМВ ще похарчат 100 млн. долара само за завода за CFRP?
Тъпата майна
Рейтинг: 1291 НеутралноДо коментар [#29] от "g_t":
Това мнение е дело на една тъпа майнаАко желаеш, можем да се хванем на бас, че до 2013-та БМВ няма да изкарат и частица от това, което четеш сега. Апропо, на ЦФРП-то нищо не му е революционно, Lexus го вкараха в масово произвдоство с LF-A. Просто е ужасно скъп все още, тъй като е бутиков материал. И БМВ няма да го направят по-евтин.
Между другото, Тесла модел С е на доста добра цена, а е невероятно красив автомобил.
DareDebil
Рейтинг: 764 НеутралноДо коментар [#30] от "Пловдивски":
Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.айде първо тесла да изкарат модел С и да е на тая цена която са обявили, и тогава да говорим, а? Щото и аз мога да се хвана на бас че няма да изкарат модел С нито в срок, нито на цената която са казали.
DareDebil
Рейтинг: 764 НеутралноДо коментар [#25] от "usero":
Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.може да е и защото си неук, но на батериите нищо няма да им стане, особено ако са в гараж, до -40 градуса, даже доста по-добре се съхраняват при ниски температури. И лития се намира в земната кора и в океаните, и това че само с едно геологическо проучване откриха толкова литий в афганистан, че светоените запаси се увеличиха със 50% трябва да ти подсказва, че находища на литий ще се немират тепърва, ако има по-голяма нужда от него.
DFGeneer
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#29] от "g_t":
"Вярваш ли си, че за единия PR БМВ ще похарчат 100 млн. долара само за завода за CFRP?"
Не, но не виждам какво те кара теб да вярваш че след като са инвестирали 100 млн. в завод, то от това следва че през 2013 ще имат евтин градски автомобил от CFRP?
DareDebil
Рейтинг: 764 НеутралноДо коментар [#30] от "Пловдивски":
Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.макларън ще продават MP4-12C на 2-3 пъти по-ниска цена от лексуса, шасито му също е изцяло от CF, май не е добра идея да се взима една от най-скъпите коли в света и да се казва че по-евтино няма как да стане. Нали причината да е бутиков е, че се произвеждав ограничени количества. БМВ влагат много пари за да го направят евтин за производство.
DareDebil
Рейтинг: 764 НеутралноДо коментар [#33] от "DFGeneer":
Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.дефинирай евтин. това е БМВ все пак, не тойота айго.
Alarmstufe: Rot
Рейтинг: 4441 НеутралноДо коментар [#33] от "DFGeneer":
Gunter glieben glauchen globen"не виждам какво те кара теб да вярваш че след като са инвестирали 100 млн. в завод, то от това следва че през 2013 ще имат евтин градски автомобил от CFRP? "
Ами кара ме да вярвам здравата икономическа логика, че БМВ не биха инвестирали в нещо, което после няма да им върне инвестицията.
DFGeneer
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#35] от "DareDebil":
"дефинирай евтин. това е БМВ все пак, не тойота айго"
Оу Йеа! БМВ е това, не някаква си унтер-марка, нали, хахаха. Прочети пак коментар #26, там има едно число.
До коментар [#36] от "g_t":
"Ами кара ме да вярвам здравата икономическа логика, че БМВ не биха инвестирали в нещо, което после няма да им върне инвестицията."
Вярвай, вярвай, на тия дето вярват нали знаеш как им се вика..
Естествено че рано или късно ще им се върне инвестицията, но едва ли ще е през 2013 или няколко (4-5) години след това.
DareDebil
Рейтинг: 764 НеутралноДо коментар [#30] от "Пловдивски":
Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.и какво значи масово производство, като е само 500 бройки? Да не говорим че Макларън Ф1 е с шаси от CF, кола в серийно производство, излязла на пазара през 1992ра (произведени около 100 бройки).
DareDebil
Рейтинг: 764 НеутралноДо коментар [#37] от "DFGeneer":
Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.те и сега могат да го направят за 50 000 евро, но никой няма да си го купи, все пак колата изглежда малко по-голяма от смарт, количеството CF ще е съответно доста малко, и не и трябват много батерии, понеже ще е лека.
DareDebil
Рейтинг: 764 НеутралноДо коментар [#37] от "DFGeneer":
Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.да, тойота е унтермарка, затова и не пуснаха тойота LF-A, щото щяха да им се смеят на тази цена, пуснаха я като лексус, обермарката, не са чак толкова тъпи.
Lost
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#6] от "Mda":
Освен това "новия" и "революционен" материал го ползвахме като пионерчета в курсовете по моделизъм.
БМЗ
Рейтинг: 1004 НеутралноДо коментар [#28] от "g_t":
Апокалипсисът апокалиптиченДа, но освен това няма тежък ДВГ и 50 кг. резервоар. Не мисля, че батерията на тоя мъник ще бъде по-тежка от 100-120 кила. Танто за тунто.
Да бяха го направили от дърво поне.
Foxy
Рейтинг: 0 НеутралноТъжно! Тъжно е да не виждаш по-далеч от носа си, излезте от селото си и вижте какво правят хората по света. Браво на вас рабирачи, карайте си голфовете...
The FoxА иначе хубаво е някои да мисли в перспектива. Браво на БМВ, бъдещето е за тези които го създават,
woman_woman
Рейтинг: НеутралноФокси ви разказа играта момчета...