Електромобилът на БМВ ще е с купе от карбон

Така си представят дизайнерите MCV към момента



Германският производител БМВ разпространи първата официална информация и снимки от разработването на революционния си електромобил MCV (Mega City Vehicle), или автомобил за големия град). Според компанията четириместната кола ще предостави иновативно решение за екологична градска мобилност.


Автомобилът ще се предлага под нова марка и се очаква да излезе на пазарите през 2013 година. Задвижването на MCV е поверено на електромотор с мощност 134 конски сили, който предава тягата си на задния мост.


Максималната скорост на колата ще е електронно ограничена на 160 км/ч. Предвижда се моделът да се предлага и като електромобил с разширен пробег, който ще разполага с малък бензинов мотор, играещ ролята на генератор, при изтощаването на батериите.




Купето на MCV е направено от новия революционен материал CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic или подсилена с въглеродни влакна пластмаса). Той има здравината на стоманата при наполовина по-ниско тегло. Рамата на електромобила пък ще е от алуминий.


Революционният материал CFRP ще се произвежда във фабрика в Сиатъл, в която БМВ и американският й партньор SGL Carbon SE са инвестирали 100 млн. долара. Влакната от CFRP се състоят от 50 000 нишки, всяка една с дебелината на една седма от дебелината на човешки косъм. Те ще бъдат "изтъкани" в платове, които пък ще се подсилват в завод на БМВ в Германия.


Намаляването на теглото на каросерията на електромобила е ключово, тъй като от него зависи колко батерии трябва да бъдат използвани. Плановете на БМВ са в пода на MCV да бъдат монтирани 96 литиево-йонни акумулатори. Те ще се произвеждат от съвместна компания между "Бош" и "Самсунг".


Големият проблем при батериите е как те да осигуряват повече енергия при по-малко тегло. Към момента, за да дадат еквивалента на енергията от 40-литров резервоар с бензин, са нужни пакети от акумулатори с общо тегло 3 тона.


Към момента от БМВ не съобщават нищо за евентуалната цена на своя автомобил, отбелязва "Блумбърг". За сравнение - предлаганият в момента електрически роудстър на калифорнийската компания "Тесла" струва в Европа 84 000 евро. "Нисан" пък планира да пусне своя модел "Лийф" догодина за около 30 000 евро



Мнението на експертите*
Комбинацията между пластмаса и карбон ще позволи купето на електромобила на БМВ да е само два пъти по-скъпо от аналогична каросерия от алуминий.
Кристоф Стуернер от IHS Automotive Франкфурт


Въглеродните влакна ще играят все по-голяма роля при електромобилите, особено в луксозния сегмент. "Мерцедес" вече обяви, че ще използва карбон в своята разработка на електромобил, която ще бъде направена съвместно с "Тойота". Това ще позволи теглото на колата да бъде намалено с 67% спрямо "Приус".
Мохамед Мубарак от "Фрост&Съливан" (Индия)


Ако БМВ извлече печалба от подобен автомобил, това ще бъде революционно. Проблемът е, че се използват скъпи материали за градски автомобил, а хората, купуващи модели в този сегмент, са изключително чувствителни към цената
Арнд Елингхорст от лондонския клон на "Кредит суис".


* - цитатите са от агенция "Блумбърг"  

Ключови думи към статията:

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Този коментар беше изтрит в 08:26 на 05/07/2010 от неговия автор.

  2. 2 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    А не е ли по-добре, ако БМВ започне да прави колела като Пежо и Панасоник, а не такива скъпи пластмасови боклуци?
    Това нещо ако го удариш, колко ли ще струва "изчукването". Да не говорим за стотиците килограми пластмаса, които ще останат след срока на експлоатация. Съмнявам се да бъдат оползотворени адекватно чрез рециклиране.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  3. 3 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1362 Весело

    До коментар [#2] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Кой ще ти мисли в Германия за природа и рециклиране. Това да не ти е България.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  4. 4 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    До коментар [#3] от "biss Mark":

    Добре, приятел, схванах ти иронията.
    Просто не обичам пластмаса, още повече, че ерата и е на приключване.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  5. 5 Профил на Читателят
    Читателят
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Електротрабант.

    Попътен вятър в главите!
  6. 6 Профил на Mda
    Mda
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Комбинацията между пластмаса и карбон ще позволи купето на електромобила на БМВ да е само два пъти по-скъпо от аналогична каросерия от алуминий.

    Добре де, напишете го вместо карбон - въглерод. Като превеждате "carbon fibre" пишете "въглеродни влакна", но като е само "carbon", не го превеждате. Малко последователност, все пак не е някакъв химичен елемент, който не сме го виждали и в България.

  7. 7 Профил на Боян Магесник
    Боян Магесник
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#6] от "Mda":

    Коментарът ти е съвсем на място!

    Potestatem obscuri lateris nescis!
  8. 8 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1362 Весело

    До коментар [#6] от "Mda":

    Тогава защо казваме силиконови гърди, а не силициеви.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  9. 9 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1362 Весело

    До коментар [#4] от "Bulgarische Motoren Werke"

    Според мен това "творение" не може да види бял свят, но пък добре запълва колонката за деня.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  10. 10 Профил на rotos
    rotos
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#6] от "Mda":

    Да, но тогава требва да напишат и "въглероден двуокис", което звучи мно-о-о-ого селско.

    Виж: "въглероден диоксид" - съвсем друго е...

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  11. 11 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 617 Неутрално

    "Към момента, за да дадат еквивалента на енергията от 40 литров резервоар с бензин, са нужни пакети от акумулатори, с общо тегло 3 тона." Е това не го вярвам, ама никак даже! Ако става въпрос за оловните акумулатори може и да е така, но кой би използвал такива? Тесла изминава 400км с едно зареждане на батериите, което е повече от добре. Де да имах възможност да си я взема

  12. 12 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    До коментар [#8] от "biss Mark":

    silicon - силиции
    silicone - силикон

    Ето затова че неграмотните журналя кръстиха Силиециевата долина "силиконова" .

    Апокалипсисът апокалиптичен
  13. 13 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    До коментар [#11] от "grigoo":

    320км. ама и цента си я бива 100 хил евро.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  14. 14 Профил на theWho
    theWho
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Айде първо да излезе на пазара, да се утвърди в нишата си, пък след това да го наричаме "революционен", а? Аман от ПР халюцинации.

  15. 15 Профил на Една пешка
    Една пешка
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До # 8:
    Защото едното е "silicone", а другото е "silicon", анадънмо

  16. 16 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1362 Весело

    До коментар [#12] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Светна ме. Това не го знаех. Поразрових се обаче и видях че сикона го е имало още преди силиконките.
    Благодаря за урока.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  17. 17 Профил на Mda
    Mda
    Рейтинг: 726 Неутрално

    "диоксид" и "двуокис" е разлика между две номенклатури, докато "карбон" и "въглерод" е наименование на два различни езика - английски, латински (carbo) и български. Наричаме ли желязото - ферум или айрън? Водорода - хидрогениум или хайдроджен?

  18. 18 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1362 Неутрално

    До коментар [#15] от "zrv":

    Добре разбрах. Аз просто го мислих за силоксан.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  19. 19 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4441 Неутрално

    Аз пък все си мислех, че диоксид и двуокис е едно и също.

    По темата: БМВ заслужават адмирации за това, че работят за премахването на въглеводородите като единствено гориво. За да не могат в бъдеще арабите и руснаците да се опитват да командват света.

    Gunter glieben glauchen globen
  20. 20 Профил на Mda
    Mda
    Рейтинг: 726 Неутрално

    g_t: то е едно и също, но има различни имена от различните системи за наименования ("номенклатура"

  21. 21 Профил на ncuxonama
    ncuxonama
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Има 96 акумулатора??? Представяте ли си колко ще струва след 2 години смяната им?

    Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".
  22. 22 Профил на Jovan
    Jovan
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хубавият термин карбон, не му ли викахме въглерод на времето или е прекалено руско?

    От свиня, славей не става.
  23. 23 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5588 Неутрално

    Абе "карбон" звучи някак си мистериозно героическо непобедимо, нещо като "криптон"...
    "Въглерод" простее, звучи селски, народняшки...
    А силиконът не е силиций, той е органичен полимер на въглеродно-силициева основа.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  24. 24 Профил на shumkarov
    shumkarov
    Рейтинг: Неутрално

    Автомобил за големия град (чудесно, градски автомобил), с двигател 134 к.с. (?), със задно предаване (то май от БМВ не са и чували за предно предаване), с ограничител на скороста до 160 км/ч.
    Май става дума за нещо, което е пълна безмислица

  25. 25 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 521 Любопитно

    Може да е щото съм консервативен, ама много шантаво ми звучат подобни идеи. Литиево-йонни батерии, които ако не си държа колата в отопляван гараж, ще сменям всяка година - че аз само за тях ще давам, колкото за бензин, ако минавам по 2-3000 км на ден! А и колко ли ще струват, ако хората почнат масово да карат такива коли, щото лития хич не се намира в земната кора, за разлика от петрола.

  26. 26 Профил на DFGeneer
    DFGeneer
    Рейтинг: 213 Неутрално

    От БМВ трябва да са големи оптимисти ако си мислят че до 2013 ще могат да произведат автомобил с CFRP шаси на достъпна цена (примерно под 50 000 EUR)..
    Само за сравнение, Lexus LFA, с подобно CFRP шаси, произведено от Тойота, струва към 400 000 EUR. Ясно е че Lexus LFA е суперавтомобил и цената му включва и други доста скъпи компоненти, но все пак, разликата е огромна.

    Така че, БМВ - поредния PR ход скаран с реалността.

  27. 27 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    До коментар [#24] от "shumkarov":

    Точно!
    При положение, че колата ще е два пъти по-лека, тия 134 к.с. се равняват поне на 200 к.с. при нормален автомобил, което за градски условия си е доста пресилено.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  28. 28 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4441 Неутрално

    До коментар [#27] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Колата няма да е два пъти по-лека, по лека ще е каросерията, за сметка на батериите.

    Gunter glieben glauchen globen
  29. 29 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4441 Неутрално

    До коментар [#26] от "DFGeneer":

    "Така че, БМВ - поредния PR ход скаран с реалността. "

    Вярваш ли си, че за единия PR БМВ ще похарчат 100 млн. долара само за завода за CFRP?

    Gunter glieben glauchen globen
  30. 30 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#29] от "g_t":

    Ако желаеш, можем да се хванем на бас, че до 2013-та БМВ няма да изкарат и частица от това, което четеш сега. Апропо, на ЦФРП-то нищо не му е революционно, Lexus го вкараха в масово произвдоство с LF-A. Просто е ужасно скъп все още, тъй като е бутиков материал. И БМВ няма да го направят по-евтин.

    Между другото, Тесла модел С е на доста добра цена, а е невероятно красив автомобил.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  31. 31 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 764 Неутрално

    До коментар [#30] от "Пловдивски":

    айде първо тесла да изкарат модел С и да е на тая цена която са обявили, и тогава да говорим, а? Щото и аз мога да се хвана на бас че няма да изкарат модел С нито в срок, нито на цената която са казали.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  32. 32 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 764 Неутрално

    До коментар [#25] от "usero":

    може да е и защото си неук, но на батериите нищо няма да им стане, особено ако са в гараж, до -40 градуса, даже доста по-добре се съхраняват при ниски температури. И лития се намира в земната кора и в океаните, и това че само с едно геологическо проучване откриха толкова литий в афганистан, че светоените запаси се увеличиха със 50% трябва да ти подсказва, че находища на литий ще се немират тепърва, ако има по-голяма нужда от него.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  33. 33 Профил на DFGeneer
    DFGeneer
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#29] от "g_t":

    "Вярваш ли си, че за единия PR БМВ ще похарчат 100 млн. долара само за завода за CFRP?"

    Не, но не виждам какво те кара теб да вярваш че след като са инвестирали 100 млн. в завод, то от това следва че през 2013 ще имат евтин градски автомобил от CFRP?

  34. 34 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 764 Неутрално

    До коментар [#30] от "Пловдивски":

    макларън ще продават MP4-12C на 2-3 пъти по-ниска цена от лексуса, шасито му също е изцяло от CF, май не е добра идея да се взима една от най-скъпите коли в света и да се казва че по-евтино няма как да стане. Нали причината да е бутиков е, че се произвеждав ограничени количества. БМВ влагат много пари за да го направят евтин за производство.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  35. 35 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 764 Неутрално

    До коментар [#33] от "DFGeneer":

    дефинирай евтин. това е БМВ все пак, не тойота айго.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  36. 36 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4441 Неутрално

    До коментар [#33] от "DFGeneer":

    "не виждам какво те кара теб да вярваш че след като са инвестирали 100 млн. в завод, то от това следва че през 2013 ще имат евтин градски автомобил от CFRP? "

    Ами кара ме да вярвам здравата икономическа логика, че БМВ не биха инвестирали в нещо, което после няма да им върне инвестицията.

    Gunter glieben glauchen globen
  37. 37 Профил на DFGeneer
    DFGeneer
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#35] от "DareDebil":

    "дефинирай евтин. това е БМВ все пак, не тойота айго"

    Оу Йеа! БМВ е това, не някаква си унтер-марка, нали, хахаха. Прочети пак коментар #26, там има едно число.


    До коментар [#36] от "g_t":

    "Ами кара ме да вярвам здравата икономическа логика, че БМВ не биха инвестирали в нещо, което после няма да им върне инвестицията."

    Вярвай, вярвай, на тия дето вярват нали знаеш как им се вика..
    Естествено че рано или късно ще им се върне инвестицията, но едва ли ще е през 2013 или няколко (4-5) години след това.

  38. 38 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 764 Неутрално

    До коментар [#30] от "Пловдивски":

    и какво значи масово производство, като е само 500 бройки? Да не говорим че Макларън Ф1 е с шаси от CF, кола в серийно производство, излязла на пазара през 1992ра (произведени около 100 бройки).

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  39. 39 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 764 Неутрално

    До коментар [#37] от "DFGeneer":

    те и сега могат да го направят за 50 000 евро, но никой няма да си го купи, все пак колата изглежда малко по-голяма от смарт, количеството CF ще е съответно доста малко, и не и трябват много батерии, понеже ще е лека.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  40. 40 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 764 Неутрално

    До коментар [#37] от "DFGeneer":

    да, тойота е унтермарка, затова и не пуснаха тойота LF-A, щото щяха да им се смеят на тази цена, пуснаха я като лексус, обермарката, не са чак толкова тъпи.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  41. 41 Профил на Lost
    Lost
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#6] от "Mda":

    Освен това "новия" и "революционен" материал го ползвахме като пионерчета в курсовете по моделизъм.

  42. 42 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    До коментар [#28] от "g_t":

    Да, но освен това няма тежък ДВГ и 50 кг. резервоар. Не мисля, че батерията на тоя мъник ще бъде по-тежка от 100-120 кила. Танто за тунто.

    Да бяха го направили от дърво поне.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  43. 43 Профил на Foxy
    Foxy
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Тъжно! Тъжно е да не виждаш по-далеч от носа си, излезте от селото си и вижте какво правят хората по света. Браво на вас рабирачи, карайте си голфовете...
    А иначе хубаво е някои да мисли в перспектива. Браво на БМВ, бъдещето е за тези които го създават,

    The Fox
  44. 44 Профил на woman_woman
    woman_woman
    Рейтинг: Неутрално

    Фокси ви разказа играта момчета...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK