Зеленото трио дойде у нас

Електромобилите "Мицубиши i-MiEV", "Пежо Йон" и "Ситроен С-Зеро" вече намериха купувачи

"Мицубиши i-MiEV" (на заден план) и "Ситроен С-Зеро". <br>

© Красимир Юскеселиев

"Мицубиши i-MiEV" (на заден план) и "Ситроен С-Зеро".



Миналата седмица спокойно може да бъде нарочена за начало на ерата на електромобилите у нас. Конференция обсъди проблемите пред навлизането на колите на ток на родния пазар, а в добавка пред българска публика се представиха шест модела на електричество.


Три от тях на практика са една кола - "Мицубиши i-MiEV", което може да се закупи още като "Пежо Йон" и "Ситроен С-Зеро". Този подход вече донесе успех при лансирането на триото "Мицубиши Аутлендър", "Пежо 4007" и "Ситроен С-Кросър". Комбинацията три от едно носи ползи за всички, като французите получиха готов електромобил, а японците възстановиха част от разходите си по неговата разработка.


Идеални пропорции за града




И трите коли са дълги 3.48 метра, широки 1.48 м, високи 1.61 м и имат междуосие 2.55 метра. В купето има място за петима пасажери, а багажникът събира 235 литра. При сгъване на облегалките на задните седалки той нараства до 860 литра.


Типичен градски автомобил, i-MiEV/"Йон"/"С-Зеро" има радиус на завой от пет метра. Задвижването е поверено на електромотор с мощност 67 конски сили и 180 Нм максимален въртящ момент. Той осигурява ускорение до 100 км/ч за 16 секунди и достигане на максимална скорост от 130 км/ч.
Литиево-йонните батерии с капацитет 16 киловатчаса гарантират изминаване на максимум 150 километра. Зареждането им става за шест часа от нормална електрическа инсталация и за 30 минути на трифазен ток.


Разликите


По отношение на техническите характеристики единствената разлика е при скоростната кутия. При "Мицубиши i-MiEV" освен стандартните позиция за движение напред, назад, неутрална предавка и паркинг присъстват още две положения - за движение в градски условия, при което моторът има по-силно задържащо действие и генерира повече ток, и за придвижване извън града (с минимум спирачно усилие на двигателя).


Отвън автомобилите имат разлики в цветовото решение на фаровете и стоповете и предлаганите цветове на купето, а при "Мицубиши" задната броня също придава на колата известна индивидуалност. Интериорът е идентичен.


Цени и разходи


Независимо от марката и трите коли серийно са богато оборудвани и разполагат с всички основни системи за сигурност, шест въздушни възглавници и завеси, климатик, автоматични фарове, пълен ел. пакет, алуминиеви джанти, фарове за мъгла и т.н. Изминаването на 100 километра с някой от трите електромобила струва около 2.60 лева срещу минимум 12 за кола с традиционен двигател.


Общите експлоатационни разходи (цена на горивото+обслужване) са около 1/3 от тази на стандартен автомобил заради липсата на смяната на масла, филтри, ремъци, охладителна течност, по-дългия живот на накладките на спирачките и т.н.


Въпреки това при цена от почти 30 000 евро без ДДС "Мицубиши i-MiEV", "Пежо Йон" и "Ситроен С-Зеро" са твърде скъпи, при положение че нормална кола със сходни размери и оборудване може да се купи за 10-12 хил. евро. Въпреки това от "Пежо" отчетоха две сделки, а от "Мицубиши" една.


Основни купувачи се очакват да бъдат фирмите със "зелено мислене", а иначе колите са отличен избор за куриерски фирми, таксиметрови компании и всички онези дружества, чиито автомобили домуват на едно място и навъртат до стотина километра на ден основно в градска среда. Официалната премиера на зеленото трио ще бъде през юни на автомобилното изложение в София, тогава ще започнат и първите доставки.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK