
© Надежда Чипева, Капитал
Да си купиш кола на старо често е, като да спазариш котка в чувал. Дори при избора да си съветван от приятел, наясно с номерата на търговците и познаващ автомобилите, възможните повреди са огромен брой, а откриването им често е невъзможно без специализирано оборудване и квалифициран специалист.
Отскоро обаче на пазара се предлага услуга, която позволява ако не да видите котката в цялата й прелест, поне да надникнете в чувала. Става въпрос за автотехническа експертиза, при която за около час се проверява състоянието на всички основни системи на автомобила. Освен че можете да разберете какво плаче за смяна, тази проверка дава и информация за детайли, които все още функционират що-годе нормално, но скоро и техния ред ще дойде.
Опитното зайче © Георги Пауновски Монтьор проверява със стетоскоп за нетипични шумове в предната дясна главина на подложения на експертиза автомобил
Новата услуга събуди любопитството ми и реших да видя какво може да открие експертизата на една кола, която познавам - моята собствена. Става въпрос за "Форд Фиеста" 1.3 бензин, произведен през 1996 г. Автомобилът е купен от официалния дилър на марката "Мото-Пфое", навъртял е около 76 000 километра само в България, а аз съм третият й собственик. Колата е при мен от две години и мисля, че се грижа добре за нея.
Оказа се обаче, че съм имал няколко заблуди за моя автомобил. Така например дори не подозирах, че този елементарен модел разполага с бордови компютър, който, ако бъде попитан, може да сподели какви проблеми е регистрирал.
Гледаният автомобил се оказа с куп проблеми
Общуването с него става със специален уред, от показанията на който стана ясно, че само по някакво щастливо стечение на обстоятелствата през лятото не съм научил за първата неизправност във фиестата по скъпия начин.
Оказа се, че на втората скорост на вентилатора за охлаждане на радиатора не работи, а тя е последният коз в борбата с прегряването на двигателя при високи температури и големи натоварвания на колата.
"Моторът работи с бедна горивна смес, е втората констатация, която ме озадачи. В случая вината е на ламбда сондата, която реагира бавно, не дава коректна информация за характеристиките на микса между въздух и гориво и вероятно твърде скоро ще се наложи да бъде сменена. © Георги Пауновски
Това беше само началото, като в следващите минути научих за нови и нови проблеми по иначе гледания и държащ се прилично на пътя автомобил. Накрая от пълния протокол от експертизата разбрах, че максимално скоро трябва да сменя предни спирачни дискове и накладки, заедно със спирачната течност, която е поела доста влага и температурата й на кипене е опасно ниска.
Другата част, която е на ръба да излезе от строя, е една от биалетките. В следващите няколко месеца пък трябва да се подготвя за подмяна на тампони на окачването отпред и отзад, лагер на главината на предно дясно колело и още няколко дреболии.
Голямото надлъгване © Георги Пауновски
Това, което се питах, докато диагностицираха моята фиестичка, беше дали при подобна проверка могат да бъдат разкрити основните измами, прилагани от търговците на употребявани коли. "Можете ли да разберете дали километражът е върнат", питам и получавам напълно честния отговор, че зависи от това, колко "светнат" е мошеникът.
Оказва се, че в съвременните коли има много места, на които се пазят данни за километрите под една или друга форма. Може да се открие например файл за това на какви километри е правена последната смяна на маслото и ако това е станало при 250 000 например, а на километража пише 140 000, явно има манипулация.
Данни за изминатите километри има в други електронни депа, но търговците с опит знаят къде са те и успяват да ги разболеят от амнезия, така че да не издадат малката им тайна. В подобни случаи на помощ идва рутината и професионализма, като правещите проверката могат да се ориентират за приблизителните километри на автомобила по неговата стойка, работата на мотора, износването по определени детайли.
Куатро, ама друг път
В кратката история на автомобилните експертизи у нас вече има и любопитни истории, които се разказват като вицове. Като тази за собственика на автокъща, който дошъл да провери лъскавото си "Ауди" А6 куатро.
Взел го на сметка от Италия, пробвал куатро задвижването из някакво поле, но у нас, като го вдигнали на подемника, се оказало, че всъщност вместо с четири задвижващи колела аудито си е само с предно предаване. Предприемчив измамник от Апенините само украсил колата с табелки Quatro, за да и вдигне цената и успял да преметне дори имащия се за професионалист нашенец.
Според Жоро, който ръководи огледа на моята фиеста, се забелязва една твърде интересна тенденция. "Наскоро обикалях с един приятел да си търси кола и ми направи впечатление, че по автокъщите автомобилите масово са на 140 - 150 000 километра. Направо започваш да си мислиш, че в Европа имат някакъв задължителен стандарт за смяна точно когато колите станат на толкова", добавя той с усмивка.
Истината е, че един автомобил в Западна Европа навърта минимум 20 000 - 30 000 километра на година и според възрастта може да се прецени доколко реални са показанията на километража.
Кажи, че всичко е наред
Антони Стоянов е генерален мениджър на "Ауто експерт интернешънъл", компанията, която прави експертизите. Неговите наблюдения сочат, че търговците на автомобили стават все по-нагли в лъжите си. Това е и една от причините да реши да започне са предлага новата услуга.
За негова изненада обаче към момента липсва интерес от страна на собствениците на автокъщи. "Обясняват ми, че маржът от една кола е паднал на 200-300 лева, и не могат да дадат още 100 лева за такава проверка", казва Стоянов. © Асен Тонев
Според него един проверен автомобил ще се продава много по-лесно. Вече мисли и за експеримент, да се изложат в автокъща една минала през експертиза кола и друга от същия модел с неясно техническо състояние, за да провери тезата си.
Предлагащите услугата автоекспертиза забелязват и друга интересна тенденция. Част от търговците на Горубляне, където се намира сервизът, не дават техните коли да се карат за проверка там. Обяснението било, че на това място винаги откриват проблеми по колите.
Имало и опити за договаряне, като търговецът бил готов да докара кола, за която има интерес за проверка, при положение, че тя ще бъде обявена за изрядна. Стоянов обяснява, че именно невъзможността за подобни договорки е едно от предимствата на предлаганата от "Ауто експерт интернешънъл" услуга. "Ние сме независимият трети, не сме на страната нито на продавача, нито на купувача", пояснява той.
Жоро пък добавя, че нямат никакъв интерес да подведат клиента, защото така ще накърнят имиджа си, а именно на него разчитат бизнесът с автоекспертизите да тръгне. Факт е обаче, че почти всички проверени коли изкачат някакви проблеми, но това е нормално, при положение, че става въпрос за употребявани автомобили.
При всички положения обаче ползата от експертизата е в няколко посоки. От една страна купувачът знае какво има да се прави и къде може да очаква проблеми.
Въоръжен с тази информация, всеки сам може да научи колко ще струват ремонтите и да реши дали да сключи сделка на тази цена, да поиска намаляването й, или направо да се насочи към друг автомобил.